The Witcher 3: Wild Hunt (2015)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door Warner Bros. en Bandai Namco

De lijken stapelen zich op in de Noordelijke Koninkrijken, en de geur van in as gelegde dorpen verspreid zich door het gebied. De spanning is om te snijden. Het beruchte Keizerrijk van Nilfgaard is opgerukt naar het noorden om te vechten met Redania, de huidige heersers van het noorden. Deze oorlogen zijn echter kinderspel vergeleken met het echte gevaar dat op de loer ligt: de Wild Hunt. Deze bedreiging van bovennatuurlijke ridders is een voorbode van slechte tijden, honger en dood. Ditmaal zijn ze gekomen voor Ciri, de adoptiedochter van Geralt, vanwege de extreme krachten die zij bezit. De keuzes die jij als Geralt maakt hebben diepgaande consequenties: niet alleen voor zijn directe dierbaren, maar ook voor de wereld om hem heen.

Vanaf nu het verhaal-gebaseerde spel waar ik het meeste tijd in heb gestoken. Enkel Hearthstone en een Mahjong spel (shame, I know) overtreft dit noch.

Noch niet klaar ermee, nog een paar verhaal missies en veel van Skellige te ontdekken, maar ik heb niet echt haast, blijf het leuk en ontspannend vinden. Moet er enkel voor zorgen dat ik ermee klaar ben voor FFXV en Last Guardian verschijnen.

Een woord: megalomanofantastischgeniaalsuperpleziergespreidoverdelaatstemaandenkonhetnietloslatenepisch.

Dikke 5* natuurlijk en een hogere plaats in mijn top 10.

Mijn einde:

Ciri overleeft en gaat konigin spelen bij Emhyr. Geen idee of het kan lukken haar bij Geralt te laten wonen. Mischien de route waar Geralt met Yennifer samenkomt?

Radovid dood

Geralt leeft met Triss in een cottage en witchert enkel als hobby. Ik heb me wel moeten inhouden om Yeniffer niet ook de liefde te verklaren, DAMN!

Meestal heb ik geen geduld voor dit soort spellen..
Maar omdat de prijs laag was en jullie (bijna) allemaal zo enthousiast zijn over dit spel..
Ga ik het proberen, en misschien dat ik een liefhebber van dit gerne word...
Zelda spellen zijn voor mij wel een passie....
The Witcher zal wel veel complexer zijn

The Witcher wordt omgetoverd tot een nieuwe Netflix serie.

Tomas Baginski, the Polish animator and filmmaker who directed the intro video for all three Witcher games and the Cyberpunk 2077 teaser, will direct at least one episode each season.

Da's iig al goed nieuws, nog steeds paar van de vetste cinematic trailers out there.

avatar van richiedoom
Wat een hoop uren heb ik in deze game gestoken, om uiteindelijk het (volgens internet) kutste einde te krijgen wat er bestaat. Aan het einde vond ik de keuzes die je hebt gemaakt in de hele game nogal geforceerd bij elkaar geknoopt worden. Maar goed, uiteindelijk heeft dit mijn cijfer niet beïnvloed want ook dit kuteinde had wel zijn charme.

Ik had enorm veel moeite om er echt in te komen, ik denk dat het mij wel ruim 10 uur heeft gekost voordat de game mij echt greep en niet meer losliet. Maar eenmaal goed op dreef werkte deze game ontzettend verslavend en kon ik niet wachten op een volgende speelsessie.

De main quest kan simpel worden afgedaan als 'vind Ciri', echter bevat het verhaal veel meer diepgang dan dat. Via allerlei omzwervingen kom je zeer interessante personages tegen met elk hun eigen verhaal. Op sommige momenten merkte ik ook dat ik met bepaalde personages meeleefde, hulde dus voor de schrijvers!

Wat kleine minpuntjes moeten me echter wel van het hart, deze punten houden deze game voor mij ook weg van de volle score. Ten eerste zijn er in Skellige veeeeeeeeeeeeel te veel onderwaterschatten gepropt. Aangezien ik zo'n figuur ben die een hele map wil vrijspelen, moest en zou ik dus ook al die schatten verzamelen. Het is me ook gelukt maar man man man wat was het geestdodend om in je bootje van de ene schat naar de andere te varen. En vaak zat er nog niet eens wat bijzonders in die schatten. Tot overmaat van ramp werd je ook continu bij elke schat aangevallen door Sirens, wat een irritante vervelende grafbeesten zijn dat. In een smal bootje moest je dan die Sirens een mep geven maar bij elke mep vielen ze het water in om pas 10 seconden later weer boven te komen. Zo duurden gevechten met deze 'schatjes' een eeuwigheid.

Ten tweede vond ik het persoonlijk jammer dat bepaalde gebieden niet mee levelen. Om een voorbeeld te geven, veel vraagtekens linksonder op de kaart van het gebied Velen had ik nog niet ontdekt, dus daar ging ik met level 25 maar eens mee aan de slag. Echter bijna alles in dat gebied was ca. level 5, waardoor ik alles en iedereen met 1 klap doodde. Op deze manier werd het hersenloos vraagtekentjes afwerken zonder enige vorm van uitdaging. Daarnaast kunnen de vraagtekens maar een paar verschillende dingen zijn: bandit camp, hidden treasure, guarded treasure of abandoned site. Hier had wel wat meer variatie in gemogen wat mij betreft.

Ten derde vind ik de animaties erg houterig overkomen. Hoe Geralt springt en over steile bergen sprint ziet er voor geen meter uit. En dat in een grafisch zo prachtige game, jammer..

Speciale vermelding voor het kaartspel Gwent! In het begin vond ik er niks aan en meed ik het als de pest, maar toen ik eenmaal het spelletje begon door te krijgen werd het een verslaving in een verslaving. Erg leuk om te doen!

Ik kan nog wel even doorgaan met het opnoemen van positieve dingen (soms adembenemende graphics, nog nooit zulke levende bossen in een game gezien, wauw!), echter is dit allemaal al hierboven gezegd. Een top 10 notering wordt dit niet maar dat ik erg heb genoten van mijn eerste Witcher ervaring staat vast!

Leueke review, richiedoom ! Niet vergeten even mening-sterretje ernaast aan te vinken...

richiedoom schreef:
Dat had ik ook aanvankelijk, daardoor een paar belangrijke kaarten gemist en de trophy misgelopen, spijtige zaak.

avatar van richiedoom
Squall Lionheart Thanks, bij deze gedaan!

Grovonion Balen he, doordat ik zo laat met Gwent op gang kwam heb ik 1 quest gefailed. Ik moest een speciale kaart winnen op dat feest waar je bent met Triss, echter liet ik dit volledig links liggen (ik was uiteraard meer bezig met Triss ).

same here, richiedoom. Maar ik had hetzelfde voor met de red baron, side-quest was gedaan en kaart onherroepelijk weg...

MikeMannuh
De kaart die je van de Red baron kan winnen zou, als je hem niet gewonnen hebt, gewoon in zijn kamer moeten liggen na de quest.

"My medallion is humming."

Na alle positieve verhalen gehoord te hebben over deze befaamde reeks en omdat een paar collega's van mij laaiend enthousiast zijn over de game ben ik een paar maanden geleden dan toch eindelijk begonnen aan deze wonderlijke reis. Die volgens velen bestempeld wordt als de beste RPG.

Qua narratief had ik helemaal geen idee wat zich allemaal heeft afgespeeld, maar met het kijken van wat filmpjes op YouTube heb ik de voorgeschiedenis redelijk meegekregen. Daarbij helpt het dat Geralt zijn geheugen kwijt is geraakt. In het kort komt het erop neer dat hij op zoek is naar zijn adoptiedochter Ciri en ondertussen ontmoet de beste man verscheidene personages, waarbij hij in de meest gestoorde situaties terecht komt.

Om eerlijk te zijn heb ik - op een paar momenten na - niets met het hoofdverhaal; ik zat de eerste tien plus uur mijzelf hier doorheen te worstelen. Met name tegen het einde als je alleen nog maar het hoofdpad kan volgen zat ik ertegenaan te hikken, ondanks dat ik tegen die tijd 100 plus uur verder was. Voor mij steken dan ook eerder de zijmissies en de exploratie van de wereld erbovenuit. Ik vind het simpelweg heerlijk om vraagtekens te onderzoeken en allerlei markante karakters tegen te komen.

Vooral de wereld die er met 'The Witcher 3' wordt neergezet is te prijzen. Er is van alles aanwezig: weidse bossen, pittoreske dorpjes en grootse steden. Tel daar nog eens de sfeervolle muziek bij op. Het is erg knap hoe levendig CD Projekt Red de game heeft gemaakt. Grafisch is het echt prachtig te noemen. Zelf heb ik de game op de pc met alle instellingen op Ultra kunnen spelen, wat zorgt voor indrukwekkende plaatjes. Er is zelfs een optie (HairWorks) die verantwoordelijk is voor het gehalte aan vacht en haar.

Al met al een heerlijke game waar je jezelf als gamer echt helemaal in kan verliezen, het is alsof je even op reis bent. Als je dan zelfs een simpele kaartspel pakkend kan maken zegt dat wel wat. Hoewel ik eerder had gehad dat het verhaal meer speciaal werd. Eens kijken wat de uitbreidingen te bieden hebben.

4,0 Sterren.

Zeker de uitbreidingen Hearts of Stone en Blood&Wine spelen, Shinobi! Verhalend vond ik ze beiden eigenlijk veel beter dan de main game. Hearts of Stone was redelijk kort, maar die hele quest vond ik erg uniek en was voor mij het hoogtepunt in The Witcher 3.

avatar van TheManInBlack
Gisteren begonnen met spelen, toffe game! Wanneer kan ik het best beginnen met de side quests? Moet ik dat pas doen wanneer ik Ciri heb gevonden? Want ze zeiden dat ik haar zo snel mogelijk moest gaan zoeken.

avatar van dr channard
kijk naar het level dat je nodig hebt voor de side quests en doe ze zo snel mogelijk want sommige vervallen.

TheManInBlack schreef:
Want ze zeiden dat ik haar zo snel mogelijk moest gaan zoeken.

Dat kun je wel met een korreltje zout nemen. Gewoon op je eigen gemak spelen en hoofd- en zijmissies met elkaar afwisselen.

avatar van Dragonslayer
Een week geleden ben ik begonnen met Witcher 3, aangezien ik eindelijk een nieuwe pc heb en dit op ultra kan draaien. De graphics zijn schitterend en de gameplay is ook fantastich.

Maar ik zit met een irritante bug die het speelplezier flink bederft. Het gebeurt regelmatig dat ik tijdens een gevecht plotseling niet meer aan kan vallen, signs of items gebruiken. Dan kan ik alleen nog maar lopen, ontwijken en rollen. Ik weet zeker dat ik niet stunned ben want het blijft zo, wat ik ook doe. Een save herladen of uit het gevecht rennen is het enige wat lijkt te helpen.

Iemand een idee waar dit door komt?

Zo te lezen wel meer mensen die er last van hebben...
Geen concrete oplossing gelezen, maar zwaard even un- en her-equippen lost het vlgns sommige op. Vreemd zelf geen last van gehad...

Blijft toch een geniale ontwikkelaar. Mooi 10th anniversary eer betoon:

CD Projekt Red Celebrates 10 Years Of The Witcher With Emotional Clip - News - www.GameInformer.com

avatar van Dragonslayer
Wauw... echt wauw. Geen minpuntje te bekennen in deze game. De bug waar ik last van had is niet meer terug gekomen na een game cache validation van steam te doen. Veel te verslavend ook. Ook eindelijk weer eens een grote RPG die een overzichtelijk inventory systeem heeft.

BoordAppel (moderator)
Nu pas een keer gekocht bij een Steam sale. Het duurde eventjes voordat ik erin kwam maar nu ik het combat systeem onder de knie heb ben ik helemaal ondergedompeld in deze wereld. Vooral onder de indruk van verhalen van de side quests en de interactie met de personages. Daar kan Bethesda nog wat van leren.

Maar het mooiste zijn wel het monster designs en de verhalen daarachter. De botchling bijvoorbeeld; stuff of nightmares.

avatar van CynicalMarvin
In 2016 voor het eerst gespeeld en destijds in 40 uur de main story en grote side-quest gedaan. Ik weet nog dat ik het me toen allemaal niet zoveel deed. Voornamelijk het combat-systeem en alchemy/crafting systeem kon ik niet inkomen. Misschien was ik daar toen ook te ongeduldig voor, en had ik meer behoefte aan een fast-paced actie game.
Begin December had ik het met een vriend weer over The Witcher 3. Hij had de platinum gehaald en ook beide DLC's gespeeld. Na een beetje ge-gushed te hebben over hoe goed dit spel in elkaar zit, en aangezien de DLC in de aanbieding was, heeft hij me overgehaald de DLC te kopen. Maar omdat het al zo lang geleden was, ben ik toen direct begonnen met het hele spel te herspelen.

Om na een lange anekdote tot mijn punt te komen: ik zit nu 70 uur in het spel en zit nog niet op de helft van de main quest line. De DLC is nog niet eens in het zicht, en dat vind ik prima. Wat is dit een wonderbaarlijke mooie wereld dat CD Projekt in elkaar heeft gestoken. Vooral Skellige, alhoewel moeilijk te doorkruisen, bied fenomenabele mooie landschappen aan. Wat ik gehoord heb, schijnt Blood and Wine met Toussant nog mooier te worden.
Wat ik in 2016 minder vond, alchemy en crafting, vind ik nu een mooie toevoeging aan het RPG-systeem. Ik kan nog steeds voorstellen hoe naar de Beastiary gaan alvorens te kijken waar je tegenstanders zwak voor zijn en dan daar je potions/oils/dedoctions te maken en gebruiken voor sommige mensen een negatief punt kan zijn. Maar ik vind het uitermate gaaf om een hele biografie te lezen van een monster/human om daarna de beste approach te kiezen. Het is zeker een game wat je beloont door het rustig en kalm aan te pakken. Maar die diepgang in world-building en characters (refererend naar de bio's en descriptions van Dandelion, alsook de boeken en spatial storytelling die door de wereld te vinden zijn) is een van de hoogtepunten van The Witcher 3.

Ik speel op de normal moeilijkheidsgraad, en ik merk wel dat het spel zéér makkelijk wordt als je de game kalm speelt en rondkijkt voor alle wapens, upgrades, side quests, etc. Hier komt de combat zelf onder te lijden. Want zelfs met op de attack-knop te rammelen en één of twee signs te gebruiken, win je meestal. Dit is zonde van de rest van de combat-systemen wat de game te bieden heeft. Misschien het toch maar op een moeilijkheidsgraadje hoger zetten.

Nog even iets kort over stories. Zoals eerder vermeld, vind ik vooral de world-building en spatial storytelling indrukwekkend. Elk (toegankelijk) huis lijkt wel een of ander verhaal er rond te hebben. Ook de main quest is op de meeste momenten zeer sterk. De Side-Quests zijn een beetje hit-and-miss. Je hebt zeer sterke side-quests, die vaker zelfs de main quests overstijgen, maar er zijn net zoveel zwakke side-quests. Onder zwakke side-quests tel ik veel Witcher contracts, die telkens hetzelfde uitpakken. Praat met persoon die bezorgd/kwaad is, volg de rode trails met je witcher senses, versla het monster, verzamel je reward. Daarnaast zijn sommige verhalen in side-quests een beetje onnodig, of gewoon niet interessant. Dit is een beetje mieren-neukerij, aangezien alleen de side-quests die wel goed zijn, al de kwantiteit aan content overschrijden van de meeste RPG's.

Dit waren even mijn thoughts van de game tot nog toe, en nu ik een studievrije week heb kan ik niet wachten om elke nacht tot 3 uur door te spelen en de rest van de wereld (en misschien ooit, na 200 uur, de wereld van Toussaint) te ontdekken.

Ben ook weer begonnen aan een nieuwe campaigne en ga ook de DLC halen .

Ik had het spel graag iets meer onvergefelijker gezien op he gebeid van alchemy en crafting. Het is een leuk toevoeging maar het is vaak meer gemak dan pure noodzaak. Zelfs op deadmarch.

BoordAppel (moderator)
Ik vind het op normal ook iets te gemakkelijk als je eenmaal door hebt hoe alles werkt. Oils hoef je eigenlijk niet te gebruiken. Ik begrijp dat er een new game + is? Die ga ik dan maar op deathmarch spelen.

Ik heb nu ook iets meer respect gekregen voor Bethesda en hun keus om in veel games level scaling toe te passen. Dat is hier niet het geval wat er nu voor gezorgd heeft dat ik op level 15 een shitload aan side quest heb die al helemaal geen uitdaging zijn. Ik ben niet echt een fan van level scaling, maar in een game met een open wereld is het misschien toch wel de beste manier om het een beetje uitdagend te houden.

BoordAppel schreef:

Die optie zit er wel in. Ik heb daar zelf een beetje mixed feelings bij. Leuk dat het moeilijker blijft, maar vind het vreemd dat een wolf je ook zomaar kan doden.

MikeMannuh
Death march vanaf level 1 voegt bij deze game inderdaad een extra dimensie toe. Oils, potions, mutagens en een samenhangende build van skills en gear zijn zeer zeker nodig, in ieder geval gedurende de eerste portie van de game.

Rujar schreef:

Mja, dat is ook niet heel erg tof inderdaad.

Bedenkt me overigens dat de Gothic games dit ook wel goed doen. Maar die games zijn dan wel weer niet zo open als deze game of de Bethesda games; wandel langs de gebaande paden en je komt al snel monsters tegen die je nog niet kan verslaan en je de weg blokkeren.

Ze zouden een selectieve level-scaling moeten toepassen door alleen bepaa─║de vijanden te scalen en op specifieke nieuwere locaties.

avatar van richiedoom
Enige wat ik me kan herinneren is dat er op Skellige een eilandje is waar een gigantisch vogelachtig beest zit die meelevelt. Verder was het ook een kritiekpunt van mij dat je bijvoorbeeld zelf op level 30 zit en in bepaalde gebieden tegen level 5 vijanden vecht. 1 klap, dood, makkie. Was een klein smetje voor mij op deze fantastische game.

avatar van thoyouknow1980
Theatraal meesterwerk
Waarom geen first person perspectief als je stilstaat zodat je nog meer van die prachtige wereld kan genieten.
Want dit is een van de mooiste werelden in een rpg avontuur tot nu toe
De bossen,dorpjes,meren alles ziet er fantastisch uit,en elke plek voelt uniek.
Zelfs zonder de DLC is de wereld gigantisch,en nodigt uit om op avontuur te gaan.
De vele honderden Quests zijn met veel passie en kunde bedacht en zijn leuk om te doen.
Het vechten werkt heerlijk soepel,en het sign systeem functioneert ook goed.
Een groot minpunt vond ik het systeem van verschillende eindes in de game
Je kunt je de hele game gedragen als een heilig boontje,en toch een slecht einde krijgen.
Dit voelde wel echt als een klap in mijn gezicht na 70 uur spelen
Gelukkig is er nog veel te doen na de eindgame en valt er nog genoeg te ontdekken.
Ach ja ik stap maar weer op mijn trouwe paard roach,het avontuur wacht ergens daar buiten