The Witcher 3: Wild Hunt (2015)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door Warner Bros. en Bandai Namco

De lijken stapelen zich op in de Noordelijke Koninkrijken, en de geur van in as gelegde dorpen verspreid zich door het gebied. De spanning is om te snijden. Het beruchte Keizerrijk van Nilfgaard is opgerukt naar het noorden om te vechten met Redania, de huidige heersers van het noorden. Deze oorlogen zijn echter kinderspel vergeleken met het echte gevaar dat op de loer ligt: de Wild Hunt. Deze bedreiging van bovennatuurlijke ridders is een voorbode van slechte tijden, honger en dood. Ditmaal zijn ze gekomen voor Ciri, de adoptiedochter van Geralt, vanwege de extreme krachten die zij bezit. De keuzes die jij als Geralt maakt hebben diepgaande consequenties: niet alleen voor zijn directe dierbaren, maar ook voor de wereld om hem heen.

Het helpt wel als je sinds deel 1 al zeer betrokken bent met Geralt. Het is niet een noodzakelijk iets (betrokken zijn) om het verhaal te kunnen volgen, maar het werkt wel als drijfveer om je in de wereld te verdiepen.

avatar van solidKevin
Duidelijke taal Awake78 . Als het gewoon niet je ding is dan is dat zo.

avatar van Eliandjiee
Doordat ik per ongeluk een save had verwijderd van mijn tweede playthrough op death march waarin ik het mainquest gedeelte van Velen al had afgerond en in Novigrad was beland zag ik toch wat op tegen het opnieuw beginnen aan een playthrough, ook op death march.

Inmiddels heb ik er toch alweer 15 uurtjes in zitten met een fresh start, voelt toch wat beter aan als NG+ . En man, wat is het weer genieten geblazen. De wereld is zo schitterend, alles is zo sfeervol en immersive. Zoveel details. The Witcher 3 zuigt mij in haar wereld en laat me niet meer los.

Dit is zo'n hoogstaand kwalitatief, compleet product met een grote omvang. Het is in mijn ogen kwalitatief (één van) de beste game(s) van de afgelopen 10 jaar. Daarom toch maar op 1 gezet in mijn top 10!

The Witcher 3: Wild Hunt is het meest recente deel van de Witcher reeks. The Witcher 3 is een open-world RPG waarin je de rol aanneemt van Geralt, een krijger die een zoektocht begint naar een opgejaagde Witcher genaamd Ciri, om haar veilig te stellen. In The Witcher III heb je de keuze om verschillende missies te doen zoals monsters jagen, schatten zoeken, nieuwe gebieden verkennen of je kunt de hoofdmissies spelen die het verhaal voortduwen. Geralt bekijk je vanuit een 3rd person perspectief, hij maakt gebruik van 2 zwaarden evenals dat je verschillende magische spreuken en andere middelen tot je beschikking hebt om het tegen vijanden op te nemen.

The Witcher III is een game die simpelweg niet voor mij is gemaakt, onlangs dat het indrukwekkende elementen bevat. Vanuit een technisch oogpunt is de game heel indrukwekkend gemaakt. De game is kolossaal op het gebied van content & hoe groot de wereld is. De game bestaat uit meerdere open-world gebieden die ieder levendig eruitzien, er is geen hoek in de game die leeg of levenloos voelt. Je hebt een overweldigende hoeveelheid aan missies tot je beschikking die bestaan uit vechten, misdaad onderzoeken, racen, een kaartspel of andere dingen. Al deze modes besturen soepel en ik kwam zelden game-breaking glitches tegen in de tientallen uren die ik erin heb gestoken. Mijn probleem met de Witcher is dat ik de gameplay niet zo goed vind, evenals dat het verhaal mij weinig deed. Het verhaal gaat over dat Geralt op zoek is naar Ciri, dit wordt al snel een eindeloze omweg aan klussen doen voor andere mensen die je vervolgens één kleine hint geven over waar Ciri is. Dit zorgt ervoor dat het verhaal behoorlijk traag vooruitgaat, zelfs als je je enkel op hoofdmissies focust. De focus van het verhaal zit meer op alle personages die je tegenkomt op de reis, maar ook hier vind ik dat The Witcher gemiddeld aan de zwakke kant is. De meeste personages die je tegenkomt zijn personages die in een korte expositie uitleggen wat hun probleem is, vervolgens vragen ze je of je hun problemen kunt oplossen, waarna je ze zelden meer ziet. Zelfs wanneer een personage interessant werd & het personage goed opgebouwd was duurde het meestal niet lang voordat het personage weer weg ging, waardoor de focus weer kwam op allerlei nieuwe personages. Het verhaal heeft wel degelijk sterke personages (zoals Ciri of The Baron), maar als ik de goeie cutscenes & gesprekken moet afwegen tegen de zwakke dan zijn de goede aanzienlijk in de minderheid. In de missies waarin het verhaal goed was raakte ik nieuwsgierig naar waar het verhaal ging opbouwen, en ik beleefde plezier aan het maken van keuzes binnen die missies omdat ik om de personages gaf. Hierdoor raakte ik gemotiveerd de game lang door te spelen in de verwachtingen dat meerdere missies dezelfde immersie zouden hebben, en hoewel er een aantal goeie missies aan bod kwamen was het gemiddelde niveau van het verhaal aan de zwakke kant.

De gameplay heeft ook zijn ups & downs. Aan de ene kant: Geralt is een kwetsbaar personage dat aanvaringen met sterke tegenstanders spannend kan maken. De game heeft een groot arsenaal aan creatieve monsters die ieder hun eigen techniek gebruiken. Naar mijn idee hield dit de gevechten met grote monsters spannend. De andere vijanden, zoals mensen & kleine monsters, vond ik daarentegen heel repetitief en het begon op gegeven moment een irritante klus te worden in plaats van een leuke handeling. Je vecht letterlijk tegen dezelfde type vijanden voor tientallen uren, en anders dan “meer aanval- & verdedigingskracht” viel er niets op te merken aan de latere vijanden die je kreeg. Er zijn meerdere missies waarin je misdaad onderzoeken doet. Deze missies bestaan echter uit het opvolgen van instructies aangezien er geen denken bij komt kijken. Alle clues staan voor je klaar, het enige wat je hoeft te doen is het spoor te volgen. Dit was naar mijn idee een saaie & repetitieve handeling. Maar mijn grootste probleem met de gameplay is dat je een grote hoeveelheid besteed aan reizen. Minstens 1/3e van de game was ik bezig met naar mijn missies heenlopen, of voor de missies te reizen. Meestal moest je een lang stuk lopen om vervolgens enkel met iemand te praten, die je vervolgens weer een lang stuk liet lopen om met een ander te praten. Lopen doe je door simpelweg de analoge stick een richting in te houden en de sprintknop in te drukken, geen graadje uitdaging is toegevoegd om het reizen interessant te houden. Wanneer je een gebied nog niet hebt verkend snap ik dat je geen optie hebt daar snel naartoe te reizen, want verkennen is deels van de game zijn sterktes, maar zelfs als je eerder bij gebieden bent geweest moet je gebruik maken van fast-travel punten, in plaats van direct naar de missie toe telenporteren. Sommige fast-travel punten zijn een eind lopen van de plek waar veel missies zijn waardoor ik alsnog redelijk wat tijd aan lopen had besteed (Waarom is er geen fast-travel point naast het huis van The Baron bv?). Op gegeven moment kon ik het niet meer aan. Al het lopen door soortgelijke gebieden was te hersendodend & repetitief om nog langer te spelen. Ik heb liever een 8 uur game die to-the-point is dan een 80 uur game die dit soort gameplay vasthoud.

The Witcher III had qua gameplay één groot pluspunt: Gwent. Gwent is een kaartspel die je met verschillende AI’s in de game kunt spelen. Dit is een origineel kaartspel dat goede planning & analyserend vermogen van je vroeg. Je begint met een klein deck en bouwt het deck steeds meer uit. Dit maakte het erg leuk om zoveel mogelijk AI’s uit te dagen, totdat me deck zo perfect mogelijk was en ik geen potjes meer verloor.
Grafisch is de game erg gedetailleerd & met name zijn de monsters erg creatief vormgegeven. Maar aan de andere kant: de wereld ziet er heel standaard uit. De wereld oogt & voelt als vele andere fantasiewerelden. Hierdoor was ik zelden echt vastgenageld aan het scherm omdat de wereld meestal geen bijzonder creatieve of nieuwe dingen bood. Het is gedetailleerd & mooi vormgegeven, maar dat maakt het niet persé een genot om door de wereld heen te lopen. Vlak na The Witcher III speelde ik Trine 3 en Trine 3 liet zien dat, zelfs met minder details, je een veel mooier uitziende game kunt maken door het creatief gebruik van kleuren & originele level designs. De wereld van The Witcher III deed mij, zoals de meeste dingen, weinig onlangs dat er goede elementen inzitten.

The Witcher III is niet mijn game, maar het is ook geen game waarbij ik raar opkijk als mensen zeggen het erg goed te vinden. Er zitten goede elementen in de Witcher en hoewel ze mij niet langdurig vasthielden kan ik me voorstellen dat andere met plezier tot de aftiteling doorgingen.
Ik vond de gameplay & het narratief wisselvallig, soms behoorlijk ééntonig en de wereld voelde iets te standaard om mij langdurig geïnteresseerd te houden. Ups & downs, maar gemiddeld te zwak.

61 stemmen en een gemiddelde van 4,41

Zegt genoeg!

Ik vind het wel eens goed dat iemand een algemeen opgehemeld spel kritiek beoogd. Dat neemt niet weg dat voor de meerderheid het spel waarschijnlijk goed gaat meevallen. Maar je moet natuurlijk niet altijd alles goed vinden alleen omdat "idereen" het goed vind. Vooral als je het zo goed kunt onderbouwen als Fonzzz002 heb ik er respect voor.

Ik vind ook niets mis met het feit dat iemand een afwijkende mening heeft over een spel - mits hij of zij ook kan zeggen waarom. Dat kan Fonz wel altijd - en het is meestal ook aangenaam om te lezen, ook al ben ik er het in dit geval niet (volledig) mee eens natuurlijk.

een algemeen opgehemeld spel

Merkwaardige uitspraak

Grovonion schreef:

Dat zou idd een beetje dom en naïef zijn.

Ben zelf ook zeker voorstander van goed en opbouwende kritiek en Fonzzz bewoord het idd prima. Kan me er echter niet zo in vinden

Daarbij is een review of een stem, maar een mening van een individu. Maar als meerdere individuen, dus een groep , iets 'goed' beroordelen, zal daar ook wel een kern van waarheid in zitten. Ben zelf voorstander van de metacritic site, waar diverse reviews en user reviews worden verzameld en er een gemiddeld cijfer uitkomt.

Neemt niet weg dat het jou persoonlijk ook wel 'moet' trekken dan wel aanspreken.

avatar van Eliandjiee
Laten we hopen dat er nog wat stemmen bij gaan komen. Deze game moet volgend jaar natuurlijk wel in de top 250 komen .

Ik snap Fonz kritiekpunten wel, maar voor mij begonnen deze aspecten pas enigszins repetitief te worden op het moment dat het einde al naderde.

avatar van Eliandjiee
Inmiddels mijn tweede playthrough op Death March voltooid. Op het begin en enkele (boss) battles na toch erg eenvoudig. Veel side content links laten liggen. Deze playthrough was met 70 uur aanzienlijk korter dan mijn eerste.

Weer intens genoten van alles aan deze game: combat, sfeer, het verhaal, de wereld en bovenal van Geralt en Ciri.

Ditmaal een ander einde, waarbij Ciri empress van Nilfgaard wordt. Prachtige, emotionele eindmissie ging hier mee gepaard. Dit einde voelt wat mij betreft even goed als het einde waarin Ciri het Witcher's path gaat volgen.

Een terechte nummer 1 in mijn top 10. Ik ben benieuwd wat deze game uiteindelijk voor invloed gaat hebben op alle toekomstige (medieval fantasy) RPG's en open-world games.

Deze maar eens aan het afronden dit weekend.

Nu op het punt om Eredin te gaan pakken.

Dus lang zal het niet meer duren met de main quest vermoed ik.

En dan natuurlijk ook nog de uitbreiding klaarstaan en nog eentje onderweg dus voorlopig is het Witcher unversum gelukkig ook weer niet helemaal gedaan.

Hierna ga ik in ieder geval Dragon Age: Inquisition weer eens oppakken.

Zowaar zin in.

Wie wat bewaart die heeft wat.

Sowieso heeft Dragon Age wel een beetje die GoT vibe die deze dagen natuurlijk weer lekker actueel is.

avatar van Eliandjiee
In dat geval zit je dicht bij het einde inderdaad. Ik ben benieuwd naar je mening en beoordeling.

Ik zelf ben ook van plan om DA:I nog aan te schaffen voor de PS4 en (voor de derde keer) te doorlopen. Ik ben echter bang dat na The Witcher III elke andere RPG te kort schiet en minder goed en genietbaar is.

Mijn beoordeling valt onder andere op de vorige pagina al te lezen.

Zit er in deze aan te denken mij gewoon onder het vijf kluppie te scharen.

Net dus uitgespeeld en wel even het kutste einde mogelijk geloof ik.

Radovid leeft nog en loopt te kutten.

Emhyr dood, Ciri pleite.

Geen van beide dames motten me.

Balen.

Desondanks zeer genoten maar dit is toch wel even minder. En om nou opnieuw te beginnen, was eigenlijk onderhand eens blij dat het afgerond zou zijn, maar onder deze omstandigheden vind ik het toch lastig om nog met de uitbreidingen verder te gaan.

Ik laat het even bezinken.

avatar van 3bdelilah
Dat is wel zwaar, ja. Vooral als je er tientallen of wellicht honderden uren op hebt zitten. Hoe zit 't met de rest? Het kan erger, ik heb een einde gezien waarin Ciri dood is en (een ogenschijnlijk erg depressieve) Geralt alleen het bos ingaat vol met monsters om daar vervolgens hoogstwaarschijnlijk dood te gaan/suicide by monster, als 't ware.

Ik was wel tevreden met mijn (grotendeels goed) einde: Ciri heeft de White Frost gestopt, naderhand traint Geralt haar om een Witcher te worden, Cerys is de koningin van Skellige en verenigt alle eilanden, en Geralt settelt met Triss. Minder goed was bij mij alleen wel dat Redovid de oorlog wint.

Ja, dat einde wat je beschrijft heb ik dus.

Ciri heeft zichzelf opgeofferd voor de White Frost en is ogenschijnlijk dood.

Hangt af van dialoog keuzes die je maakt blijkbaar en is ook vrij random.

Kwestie van geluk zou je bijna zeggen.

Radovid leeft nog ook al had ik A Deadly Plot wel afgerond.

Daarna was ik echter niet zo aardig tegen Dijkstra tijdens het hele geschilletje met de blinde heks waardoor het vervolg op de assassination zich niet meer aandient.

Jammer want het zat me ook al niet lekker dat ik zijn been gebroken had aangezien ik Dijkstra best een toffe gast vond.

Cerys is bij mij wel koningin en op Skellige was alles goed geloof ik.

Enige positieve puntje geloof ik.

Ach ja, is wat het is.

Nou, omdat ik hoe dan ook zeer genoten heb van deze immense game voor nu een mooie 4.5.

Door het hele euvel met mijn einde vind ik het nu moeilijk om de volle mep uit te delen zoals ik aanvankelijk wel van plan was.

Heel flauw, ik weet het, je kunt de game niets verwijten maar de jubelstemming is momenteel even wat minder.

Was ik er met een mooie afsluiter uit gegaan had dat gevoelsmatig toch een behoorlijk verschil gemaakt.

Confusie schreef:

Ik had hetzelfde eind helaas. Ik baalde er ook van, maar ik vind dit juist een erg supersterk punt van het spel. De beslissingen zijn namelijk niet altijd even duidelijk (is het goed of slecht?) en subtiel. Je wordt genadeloos afgestraft voor verkeerde beslissingen. Ik kan me bijvoorbeeld bijna na een jaar nog goed herinneren dat ik het geld van de vader van Ciri niet had moeten aannemen.
Wat dat betreft heeft dit spel een beetje dezelfde sfeer als Game of Thrones.

De DLC vond ik erg goed. Misschien wel de tofste quest uit de game die wast de bittere nasmaak waarschijnlijk weg. Of je moet weer een minder leuk einde krijgen Bij de DLC had ik gelukkig betere keuzes gemaakt.

avatar van Eliandjiee
Inderdaad zuur als je een dergelijk einde krijgt. Maar dat doet The Witcher 3 juist heel sterk. Je kiest niet aan het einde van de game even uit A, B of C. Alle verschillende A'tjes, B'tjes en C'tjes vul je door de loop van de game heel subtiel in met jouw gesprekskeuzes en gedrag. En zo vorm je het einde. In mijn ogen briljant gedaan, dit mogen meer games in de toekomst doen.

Dit is denk ik het beste spel dat ik ooit heb gespeeld (incl de DLC's) Op alle fronten!

Op 1 in mijn top 10 gezet

Ik speel Blood en Wine zo uitgebreid, maar zo traag mogelijk, om nog lang van de game te mogen genieten!

Na een 16 uur spelen snap ik waarom dit spel zo hoge beoordelingen krijgt, het woord "immersion" krijgt hier een heel nieuwe betekenis. Zo veel te doen, zo een mooie spel-omgeving, heerlijke fantasy-setting die "realistisch" overkomt. Zelfs met mijn beperkte tijd om te gamen en mega-stapel aan andere spellen, zal ik hier vermoedelijk de tijd instoppen om het einde te zien, ook al duurt dat nog 3 maanden.

Want een game-mastodont!!! Ik heb nu een kleine 37 uren in dit spel gestoken en het verhaal misschien voor 1 derde afgespeeld (net zoektocht naar Ciri in Velen afgerond).

Maar het enorm leuke aan dit spel is dat dit helemaal niet uitmaakt. Gelijkaardig aan een sandbox game, wil je hier gewoon veel tijd insteken en telkens weer ontdekken wat er om de volgende hoek allemaal op je wacht. Heb je effe geen zin in een main-quest dan doe je toch een side-quest? Of misschien een witcher contract? Of misschien een race of een spelletje Gwent. Het gevoel is dat er eindeloze mogelijkheden zijn, maar de interface is dergelijk degelijk dat je telkens weer comfortabel kunt uitzoeken waar je net zin in hebt en ook het best bij je huidige level past.

Om nog maar te zwijgen van de enorme impact die je keuzes hebben op het verhaal, en geen "alibi" consequenties, suck on this Telltale games!

Heerlijk.

Remi
Na zo'n 20 uur spelen, loop ik vast. Gisteren opnieuw begonnen, heb er zin in!

Remi, wat bedoel je met vastlopen? Crash? Of in-game?

Remi
Grovonion schreef:
Remi, wat bedoel je met vastlopen? Crash? in-game?

In-game. Ik kwam bij m'n enige save gelijk tegenover een boss te staan die te sterk voor me was, dus ik kwam niet meer verder en vond het niet meer leuk.
Gelukkig was ik niet heel erg ver, en vond ik het wel verfrissend om aan deze game weer te beginnen.

Sinner schreef:
...een beetje wel. Iemand die neerpent dat hij The Witcher 'grafisch niet om over naar huis te schrijven vind' verliest toch een beetje geloofwaardigheid voor mij...

Dat het spel niet bevalt, het niet je ding is, de controle stroef verloopt, je een broertje dood hebt aan de ellenlange dialogen etc etc daar kan ik nog inkomen maar grafisch...nee...sowwy...het spel ziet er absoluut schitterend uit. Op alle vlakken. Da's gewoon geen kwestie van smaak meer
De dialogen kun je zonder pardon wegklikken, is dus al zeker geen argument. Wat mij betreft is het grootste minpunt op de PS4 de laadtijden. Dat het grafisch niet aan de PC versie kan tornen is logisch, maar qua sfeer en puur estetisch is dit toch wel een meesterwerkje.

Heerlijke GOTY-trailer:

Klik

avatar van 3bdelilah
Eliandjiee schreef:
Heerlijke GOTY-trailer:

Klik

Ik neem aan met spoilers van Hearts of Stone en Blood & Wine? Ik ben daar nog niet aan toe gekomen, dus waarschijnlijk beter als ik die trailer niet zie.

avatar van Eliandjiee
Spoilers kun je het imo niet noemen. Je ziet flitsen van characters en de omgeving van beide DLC's inderdaad. Er wordt echter weinig tot niks prijs gegeven.