The Witcher 3: Wild Hunt (2015)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door Warner Bros. en Bandai Namco

De lijken stapelen zich op in de Noordelijke Koninkrijken, en de geur van in as gelegde dorpen verspreid zich door het gebied. De spanning is om te snijden. Het beruchte Keizerrijk van Nilfgaard is opgerukt naar het noorden om te vechten met Redania, de huidige heersers van het noorden. Deze oorlogen zijn echter kinderspel vergeleken met het echte gevaar dat op de loer ligt: de Wild Hunt. Deze bedreiging van bovennatuurlijke ridders is een voorbode van slechte tijden, honger en dood. Ditmaal zijn ze gekomen voor Ciri, de adoptiedochter van Geralt, vanwege de extreme krachten die zij bezit. De keuzes die jij als Geralt maakt hebben diepgaande consequenties: niet alleen voor zijn directe dierbaren, maar ook voor de wereld om hem heen.

avatar van Awake78
Wat je zegt over die eerste 10 uur...die waren voor mij echt tenenkrommend slecht en onoverzichtelijk dat ik eigenlijk geen zin meer had om door te spelen. Menu's waren een drama, combat en speluitleg van een laag niveau. Ook dat je eerst moet levelen om naar een ander gebied te mogen was lachwekkend.
Ergens wel jammer dat ik niet heb doorgezet maar heb er geen seconde spijt van.

Wel goede review btw!

Nu verkrijgbaar op gamepass en de uitbreidingen voor maar 10,-
Lekker bezig MS

avatar van JacoBaco
Awake78 schreef:
Ergens wel jammer dat ik niet heb doorgezet maar heb er geen seconde spijt van.

Wel goede review btw!

Zo heb ik het ook precies ervaren. Ik kon er echt niet inkomen en dus afgehaakt. Ik moest ergens een buiging oefenen en toen was ik er helemaal klaar mee. Het schijnt dat de game dan pas echt gaat beginnen. Maar ja, het is te laat voor mij.

Was een heel mooi spel zolang het duurde. Eerste uitbreiding nog aangeschaft maar nooit ver mee gekomen. Op een gegeven moment is het gewoon gedaan, zelfs met dit. Wel qua muziek, sfeer, zelfs het stemmige stemgeluid van Geralt. Een voortreffelijk volmaakt gevormde fantasy setting, het raakt de juiste snaar. Meer dan een Skyrim wat mij betreft.

Oja morgen de serie als ik me niet vergis. Heb niet echt het idee dat je de sfeer van het spel er in terug zal proeven maar voor wie Netflix heeft sowieso wel lekker snacken vermoed ik.

Ik heb denk ik al 5 pogingen gedaan om hier in te komen maar mij lukt het niet. Erg langzaam spel.

avatar van Awake78
Herkenbaar...ben nu echter bezig met de 3e poging en heb er nu ongeveer 30 uur inzitten. Nog steeds blijft de gameplay de zwakste schakel; Geralt bestuurt voor geen meter. Maar hier wen je wel aan na een X-aantal uur. Ook de graphics blijven een flinke stap terug in de tijd, maar de cutscenes zijn wel aardig om naar te kijken.

Heb mezelf wel ten doel gesteld om gewoon maar door te gamen. En na wat rondgezwerf in Velen pakte me het toch wel ineens. En dat is toch gek voor een game waar gameplay en graphics ondermaats zijn (en ik dat meestal het belangrijkst vind aan een game). Op dit moment in de game lijken veel dingen wel te kloppen en speelt het aardig weg. Ook spoelt dit de nare smaak van de eerste 10 uur weg. Ik ben benieuwd hoe het zich verder manifesteert....
Ben nu level 10 BTW...

En o ja, speel op de PS4. Schijnt ook wel wat minder te zijn dan op de PC dus dat neem ik ook maar voor lief...

avatar van Eraser2
Ik wil hier nog altijd eens induiken. Ik wilde de Switch versie halen maar hij is nu op de PlayStation Store 8,99 voor de originele game zonder dlc. Wat is wijsheid

Eraser2 schreef:

Tja dan zou ik toch voor de Playstation versie gaan. Ziet er toch een stuk beter uit dan de Switch versie. Ook al is het best indrukwekkend om te zien hoe ze het draaiend hebben gekregen op een handheld - toch zijn de console versies versies grafisch superieur. Maakt je dat niet uit en game je liever on-the-go dan kan je natuurlijk gewoon voor de Switch versie gaan. Maar voor die 8.99 zou ik hem persoonlijk niet laten liggen - en als je geluk hebt dan liggen de uitbreidinge binnenkort voor een schijntje in de PS Store (overigens, als ik me niet vergis krijg je voor een euro of 15-20 de GOTY editie ook wel in de winkel hoor - maar dan zou je zelf even moeten kijken hoe, wat en waar).

avatar van Eraser2
Ja ik denk er nog even over. Het is toch ook wel tof om van zo’n iconische titel een fysiek exemplaar in de kast te hebben.

avatar van LikeAJedi
Ik heb de afgelopen jaren niet ontzettend veel tijd gehad om te gamen wegens mijn studie. Inmiddels heb ik die nu succesvol afgerond en ben ik bezig met een inhaalslag, want ik heb veel games gemist de afgelopen jaren en The Witcher 3 was daar een van. Inmiddels heb ik er zo’n 70 uur op zitten en heb ik de main story en heel wat side quests op zitten. En ik kan met volle overtuiging zeggen dat dit de beste game is die ik ooit heb gespeeld.

Storyline is erg volwassen en dat is toch wel een van de grootste plus punten aan deze game. Het wordt allemaal op een volwassen manier vertelt en niet zo eenvoudig kinderachtig. Het begin van de storyline is wat traag zoals een geit voor iemand proberen te vangen maar ik hou daar wel van. Ik hoef niet direct vol in de actie gegooid te worden van mij mag een storyline gewoon de tijd nemen net zoals bij RDR2. Alle swordfight cutscenes waren echt top notch, met name de de battle of Kaer Morhen was waanzinnig. Ik kreeg echt gewoon kippenvel van die cutscénes.

Veel van de personages waren ook echt fantastisch, met Ciri en Geralt als hoogtepunten. Ik vind het ook tof dat je met personages als Yennefer, Triss en Keira gaande weg wat quests doet. Dat zorgt voor een band wat natuurlijk essentieel is in een storygame. The Wild Hunt vond ik overigens fenomenaal en dat is ook direct de reden waarom ik van fantasy houd, mysterieuze bad ass characters als The Wild Hunt is toch wel een sleutel tot een succesvolle fantasy game/film.

Het enige minpunt vind ik eigenlijk de graphics. Voor een game uit 2015 ziet het er wel gedateerd uit, al moet ik daar wel bij zeggen dat de wereld er ontzettend kleurrijk uit ziet en erg levendig is.

Gameplay wise loopt het allemaal soepel, maar combat wise zijn er wel beter games. Al zijn de signs die je hebt wel erg tof, je kunt er uiteindelijk niks echt geks mee doen naar mate je Level 25 bent. Het blijft eigenlijk de gehele game het zelfde met als enige verbetering dat je signs sterker worden als je ze upgrade.

Variatie qua gear en swords is er genoeg in deze game en dat vind ik voor een action-rpg ook altijd wel essentieel. Ook tof dat je je haarstijl kunt veranderen en je baard kunt trimmen. Dat vond ik iets ontzettends tof bij RDR2 dus dat vind ik ook wel een plus punt ook al is het iets extra’s.

LikeAJedi schreef:
I En ik kan met volle overtuiging zeggen dat dit de beste game is die ik ooit heb gespeeld.
Mee eens, maar misschien toch niet zo slim om hiermee te beginnen. Nu gaat het enkel nog bergaf... (niet waar hoor, maar de lat ligt wel hoog nu).

avatar van LikeAJedi
Grovonion schreef:

Klopt. Ben al bekend met het Witcher syndroom

Leuk voor fans van de game - momenteel loopt er op GOG een sale, maar de 'Goodies bundel' is gratis - dus dat zijn een hele hoop extras - van comics en artwork tot een video van het volledige concert dat destijds is opgenomen (ook wel op youtube te zien maar toch leuk om te hebben) - van alle delen in de reeks.

The Witcher Goodies Collection on GOG.com

avatar van brawljeff
Vorige week de main quest van The Witcher 3 uitgespeeld, maar er is nog zoveel meer te beleven. Dit is mijn eerste Witcher game en ik ben de laatste jaren zelden zo onder de indruk van een game geweest als deze. Alle 'best game of the decade' opmerkingen zijn wat mij betreft geheel terecht. Normaal gesproken ben ik 70+ uur durende main quests vrij snel zat, zoals bij Assassin's Creed en Pokemon, maar hier totaal niet. Iedere questen ieder personage is boeiend. De wereld is groot, maar levendig. In de maanden dat ik dit speel ben ik erg onder de indruk geraakt van de wereld van The Witcher. Inmiddels ook de serie gezien en het eerste boek uitgelezen. Nu op weg naar de DLC's en side quests van TW3, om vervolgens met TW2 te gaan starten.

brawljeff schreef:

Als ik jou was zou ik eerst de boeken lezen, daarna 1, 2 en 3 (her)spelen in volgorde, en met je eigen opgebouwde saves. Brengt een hele nieuwe dimensie aan begrip in de games.

avatar van Pepino
Vraagje, als complete leek: is het nodig om de voorgaande Witcher-games te spelen om dit spel te kunnen begrijpen? Ik weet dat ik het ook kan 'Googlen', maar soms wil ik het graag eens van de leden hier horen.

Excuses als deze vraag al eerder gesteld werd.

avatar van solidKevin
Dat is geen enkel probleem Pepino. We helpen je graag op weg hier .

In principe kan je deel 3 spelen als je de voorgaande games niet hebt gedaan. Yennefer en Ciri spelen pas in dit deel echt een belangrijke rol, waardoor het hoofdverhaal ook voor een leek te volgen is. Eigenlijk heb je er, m.b.t. deze twee personages, meer aan om de boeken te lezen dan om de voorgaande games te spelen.

Bij terugkerende personages is dit iets minder het geval. Hierbij mis je soms wat context of verwijzingen, maar de game geeft je via de journal wel een kort verhaal over wie het is en wat voor relatie hij/zij/het heeft met Geralt.

Zelf zou ik je aanraden om toch The Witcher 2: Assassins of Kings te spelen als je een Xbox 360, Xbox One (backwards compatible) of PC (die de game kan draaien) hebt. Het eerste deel (The Witcher) wijkt heel erg af van het tweede en derde deel en is qua gameplay niet zo geweldig. Daarnaast komt het verhaal op de helft pas op gang. Die kan je best overslaan.

...En anders staat youtube vol met dit soort samenvattingen.

avatar van justin8286
Ik heb The Witcher Wild Hunt maandje of 2/3 geleden ook uitgespeeld zonder de eerste 2 delen te hebben gespeeld. Ik heb me wel, zoals Squall zegt, een beetje ingelezen over de historie van the Witcher en de belangrijke gebeurtenissen in de vorige delen door wat samenvattingen te bekijken. Daar heb je mijns inziens wel genoeg aan. Tenzij je natuurlijk de vorige delen echt wilt spelen.

avatar van Pepino
Bedankt voor alle respons! Misschien dat ik mij dan de game aanschaf, want na AC Odyssey ben ik wel toe aan iets nieuws. De score hier voorspelt alvast veel goeds!

avatar van dr channard
Nooit een boek gelezen, nooit de vorige games gespeeld, geen enkele info gelezen... en het staat in mijn top 10. Go for it man