
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (2015)
Alternatieve titel: Metal Gear Solid 5
PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One
Action
single player
Ontwikkeld door Kojima
Uitgegeven door Konami
Dit deel van Metal Gear speelt zich af tussen Peace Walker en Metal Gear. De speler neemt controle over Snake (ook wel bekend als Big Boss). In 1984 wordt Snake wakker uit zijn coma. Hij creëert een nieuwe huurlingengroep genaamd 'The Diamond Dogs'. Hij neemt de codenaam Punished Snake aan en reist naar Afghanistan gedurende de Afghaanse Oorlog. Hier hoopt hij de mensen die MSF hebben neergehaald te vermoorden. Gedreven door woede en een noodzaak voor wraak, komt Snake erachter dat er meer aan de hand is dan voorheen gedacht.
- nummer 165 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=y-c1a5c55-8
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ik zou GZ als graadmeter pakken, als je die toch hebt. Vind je die vet vind je deze nog veel vetter.
Ik was lang niet heel erg onder de indruk van GZ, pas in de aanloop naar deze release begon het me een beetje te pakken. En als je het vergelijkt hiermee blijft het ook wel een behoorlijk karige package, slechts een fractie van wat dit te bieden heeft.
Voor mij is het nog altijd gewoon ronduit smullen met elke kleine side op of dingetje. Helemaal nu de mogelijkheden beginnen aan te zwellen met je gear steeds dikker.
Voor de zoveelste keer een gastje uit een bepaalde locatie extracten, graag zelfs.
Is gewoon zo fokking vet.
Genoeg goede concurrentie lijkt me. O.a. Witcher 3, Bloodborne en Fallout 4.
Mario Maker!

@ Confusie, bedankt voor je uitleg

Het verhaal binnen Metal Gear Solid ben ik denk ik al jaren kwijt ondanks dat ik deel 2, 3, Portable Ops en Peace Walker wel gespeeld heb is hier weinig van blijven hangen na al die jaren, maar heb voor zover het noodzakelijk is toch de samenvatting gelezen. Complex verhaal waar ik me af vraag in hoe verre iemand dit kan volgen en de games kan plaatsen in de tijd lijnen. Persoonlijk ook blij met de comments dat deze MGS niet echt een verhaal bevat en het draait om de gameplay.
De Awakening proloog vond ik zeer sfeervol ondanks dat er wat foutjes zaten (soldaatjes die erg scheel zijn en niet iemand onder een hoog open bed zien liggen) geslaagd begin dus.
Hierna word je gedropt in Afghanistan en voelt het sneaken en zo onopvallend mogelijk guards uitschakelen oud en vertrouwd aan en werkt het als een trein, veralavende factor voor mij niet gezien worden en hier een tactiek en strategie op vinden.
Onbegrijpelijk van mezelf dat ik deze eigenlijk wou laten voor wat het is tot die in de budget bak zou liggen, ik denk dat ik me wel de nodige uren ga vermaken in de zandbak van Afghanistan.



Ik ben nog steeds rond aan het struinen door Afghanistan en heb het idee dat ik nog steeds aan het begin sta van mijn avontuur. Wat is deze game groot en uitgebreid. Natuurlijk zijn de side ops zo repetief als zijn kan echter is het zo gruwelijk goed uitgewerkt dat ik constant de uitdaging voel dit eerst te blijven doen voor ik de verhalende missie's aanpak, hoevaak ik niet uren struinend bezig blijf in deze wereld. De manier waarop is helemaal aan jezelf en dit maakt het ook leuk deze opdrachten nog een keer uit te voeren voor wat extra "geld".
De hoeveelheid wapens en het aanpassen hiervan is ook zeer uitgebreid al vraag ik me af of de wapens die je vanaf het begin af aan hebt, niet toch het beste zijn voor de game. Zo zijn lang niet alle A.R aan te passen met een demper waardoor deze toch niet helemaal passen in de speelstijl die Kojima het meeste beloond binnen MGS. De tranq gun is vertrouwd binnen de serie en eentje die veruit het meeste gebruikt zal worden echter een goede headshot met een assault rifle of sniper is ook heerlijk, het geeft een voldoening om een missie te completeren zonder gezien te worden en langzaam maar zeker de troepen uit te schakelen (dood of slapend). Hoe meer aandacht je besteedt aan je tactiek voor het uitschakelen van een gevangenis of outpost is belonend al is het all guns blazing na binnen rennen zeker de moeite waard dit hier en daar eens te doen. Al met al fantastisch hoeveel mogelijkheden Konami mij geeft dingen te doen en hoe dit aan te pakken.
Eigenlijk is de schaal waarop MGS functioneerd belachelijk groot en een aanrader voor andere studio's hierin mee te kunnen gaan. Waar GTA V groot is en voldoende content bied doet MGS V het met nog meer al is de setting en gameplay natuurlijk heel anders. Om eerlijk te zijn zou ik hier veel en veel meer van willen. Een super soldier in een open omgeving en leef je maar uit als speler en leer van de dingen die je meemaakt. Ook hier door dringt het verhaal veel minder door en maakt het tot nog toe weinig impact op mij, al is het aandoenlijk om Snake in bepaalde cutscene's te zien. Ook deze zijn van hoge kwaliteit en de voice acting is prima. Ook de bekende personages uit de serie komen voorbij en hebben mij aan het denken gezet (bv. was Revolver Ocelot niet eerst mijn tegenstander in MGS 3 Snake Eater?) Al is mij veel van het Metal Gear verhaal ontschoten door de jaren heen.
Er zitten wat foutjes in de de gameplay, zo wil Snake wel eens niet goed luisteren naar de controls of rent herhaaldelijk tegen het verkeerde muurtje aan en mannetjes zijn aan de ene kant vrij slim en proberen je te zoeken en klem te zetten maar zijn soms ook zo blind als Stevie Wonder, echter voor de serie en de sfeer werkt het prima.
Metal Gear Solid V is net zo pittig en moeilijk als dat je het zelf maakt een S ranking krijgen is pittig maar neem je genoegen met minder en durf je wat enemy's te killen zakt de moeilijkheids graad maar ook zeker de spanning in de game. Reflex mode is handig vooral als "lerende" speler echter later in de game zeker een aanrader deze uit te zetten met vlagen om de moeilijkheids graad (en de spanning) op te krikken voor jezelf. Al geeft Reflex mode ook de mogelijkheid snel en stealthy door de bassis heen te kunnen komen, zeker leuk dit te proberen, run and gun zonder dat iemand de tijd krijgt alarm te slaan.
Al met al is dit voor mij echt de game van 2015, niet verwacht maar ik vind dit zo godsgruwelijk goed in elkaar steken dat de kleine foutjes en het gebrek van een denderend verhaal (voor als nog) te vergeven zijn (gevoelsmatig had met deze gameplay mechanics niet eens een echt verhaal er in hoeven te zitten, Snake de uber spy en de "proffesionele" achtergrond die hij heeft geven genoeg aanleiding om de acties die hij neemt te verandwoorden).
Ik speel nog wat "episodes" verder voor ik er een punt aan vast plak maar vind voorals nog een 4.5 eigenlijk net iets te weinig al is het ook geen perfecte game en zit er perspectief voor verbetering zeker in.
Ik las dat de MGS serie zou stoppen en dit het laatste deel zou zijn, zit hier een kern van waarheid in? Zou het gezien de weg waar ze in geslagen zijn echt heel jammer vinden als dit zo zou zijn, want ik wil hier meer en meer van! Verder is Snake (Big Boss en de klonen die van hem gemaakt zijn) een game personage wat echt games op de nieuwe consoles en P.C blijft verdienen. Ondanks de belachelijke hoorn op zijn hoofd.
Toen ik na het intro gedeelte in de missiestructuur terecht kwam was ik vrij snel onder de indruk van de vrijheid en de mogelijkheden die de game biedt, ook de AI reageert zeer goed en maakt het je niet makkelijk. Ondanks dat ze je soms niet zien liggen op 10 meter afstand (maar goed daarvoor ben je natuurlijk Snake he, die is daar de meester in)
Het spel is vaak ongelooflijk spannend, zeker als je door niemand gezien wil worden. Als het me dan lukt ongezien een hele basis te veroveren voel ik me echt een supersoldaat, als ik dan weer te nonchalant ga spelen val ik ook gelijk door de mand en wordt m'n ego gekrenkt

De open wereld geeft je extra vrijheid om missiedoelen op verschillende manieren te volbrengen, dat is ook waar het voor bedoelt lijkt te zijn, want ga je deze game als een GTA benaderden en zomaar wat klooien in de omgeving, dan zul je toch snel merken dat er niet veel te beleven is.
Speel deze game als een Metal Gear; sneaken, niet gezien worden, van te voren tactieken plannen en missiedoelen halen, dan komt het spel ook het beste tot zijn recht.
Na een tijdje viel het me wel op dat sommige Side-ops erg repetitief zijn, steeds een zelfde gevangene uit een zelfde legerkamp bevrijden bijvoorbeeld. Ik was bang dat het spel dan misschien toch een miskoop zou zijn, maar toen ik verder in de verhaallijn kwam werd het gelukkig toch steeds boeiender. Ook ging ik de Side-ops steeds meer zien als noodzakelijke werkzaamheden op mijn leger, wapens en buddy's uit te breiden en te upgraden. Doordat je echt het gevoel hebt dat je alles zelf opbouwt op deze manier maakt de game alleen maar extra verslavend.
Het spel staat niet bepaald bol van de cutscenes toch weet het verhaal me te boeien en ben ik erg benieuwd naar hoe het verder gaat. Ik denk dat het gebrek aan verhaal best meevalt, maar het deels zo lijkt omdat je bij het uitvoeren van de meeste side-ops niet echt verder gaat in de verhaallijn, daarbij krijg je een hoop achtergrond informatie via cassette-tapes.
Erg fascinerend vind ik ook de hele sfeer die de Metal Gear games hebben, enerzijds de serieuze thema's in het verhaal over oorlog, vrede, het lijden van de characters etc. en anderzijds de afwisseling met bovennatuurlijke technologieën en fictieve gebeurtenissen. Het geeft voor mij een magisch sfeertje.
Voorlopig ga ik nog geen oordeel geven aangezien het nog wel even zal duren eer ik het spel uitspeel, maar vooralsnog lijkt het toch echt een topgame te zijn. Daarbij moet ik wel zeggen dat je wel moet houden van spellen waar je zelf dingen moet uitzoeken. Als bij het spelen van lineaire shooters wel eens de verveling toeslaat en je wat meer mentale uitdaging en subtiliteit wil is dit zeker aan te raden.
Je doet gewoon missies en dat is het.
Op zich lijkt het vrij eentonig, ware het niet dat elke side op met een opdracht die je al vijf keer eerder deed toch telkens weer een potentieel klein feestje is.
Als alles lekker gladjes verloopt, of niet en je gaat op het laatst luid knalt twee gastjes kapot om alsnog een strakke exit te maken.
Game blijft er in slagen om mij met een wow vet gevoel achter te laten.
Moet zeggen dat het fulton gebeuren mij ook wel bevalt, toen ik het voor het eerst zag waren er wat twijfels. Geeft ook wel een extra element aan gameplay als je een gastje ziet met hele hoge skills en je maakt er een uitdaging van om hem te pakken.
Heerlijk allemaal.




Verwantschap tussen Afrikaans en Nederlands - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Wat mij echt vet lijkt.
Een remake van de eerste Metal Gear met Big Boss gespeeld door Sean Connery.
Het spel is uitgespeeld, ben er even niet goed van. Prachtig einde you either love it or hate it.
Geweldig spel, niet mijn favo Metal Gear omdat door het gemis van lekkere Boss Battles en de repetitieve side ops. Voor de rest heb ik me ongelooflijk goed vermaakt. Heerlijk verslavend spel, prachtig geoptimaliseerd en een mooie brug naar het verdere verloop van de reeks. Top! 4,5
Zojuist bijvoorbeeld, schakel de zware infanterie uit. Vorige keer raketwerper maar inmiddels beschikking over de D-Walker, nader de gastjes van achter en begin te knallen met de gatling gun, eentje kapot en eentje ligt te creperen die ik vervolgens nog net weet weet te extracten.
Soms ben ik makkelijk twee uur bezig om een gevangene ongezien te bevrijden maar een beknopt verloop is ook eens geinig.
Dat wow vet gevoel waar ik het al eerder over had.
Gastje vliegt eruit en torentje gaat naar de grond.
Maak je ook niet vaak mee.


De game leent zich uitstekend voor een meer actiegerichte aanpak dus waarom niet.
Side ops zijn daarnaast niet onderhevig aan een eindscore en dus ideaal om je zo nu en dan een beetje uit te leven.


Werk altijd in stealth als er de mogelijkheid is, heb er genoeg geduld voor.
Ben nog niet zo heel erg ver met MGS 5 aangezien ik nog met een paar retro games en super mario maker bezig ben.
Maar MGS 5 bevalt meer dan prima, al is de setting en free roam feel wel wat wennen als je vooral MGS 1 en 3 bent gewend. MGS4 kan ik me niet zo goed meer herinneren.
Deze MGS 5 is gelukkig wel erg gameplay gericht. De stealth had alleen wel iets moeilijker gemogen.
MGS 5 is zeer vermakelijk, al zijn Metal Gear 2: Solid Snake, MGS1 en MGS 3 snake eater/subsistence nog steeds mijn favoriete delen. MGS 1 en MGS 3 blijven gewoon Epic.
Hopen dat de Metal Gear Solid HD Collection ook te spelen is via Xbox One Backward Compatibility dat in November uitkomt. Wel weer zin om MGS 3 te gaan spelen.
Allereerst ben ik inmiddels wel zeer overtuigd van het feit reflex mode uit. Zie daar het nut niet van in. Zonder heb je in het geval van ontdekking immers ook nog kans tot handelen, zij het behoorlijk afgeslankt, maar zo blijft het spannend.
Naarmate de game vordert nemen je skills toe en ook maken verschillende gadgets en mogelijkheden het leven als sneaky stelter wellicht wat aangenamer, maar de uitdaging alsmede de spanning blijven toch wel ruimschoots aanwezig.
Althans, zo ervaar ik het. Schaam mij niet om dit toe te geven.
Ik zeg windows 10 , dan heb je er niks aan want die draait niet op windows 10 , pfffffffffff .
Heeft iemand hier ervaringen mee ????
Ik wou deze gisteren aanschaffen , zegt die winkelier tegen mij welk besturingssysteem heb je .
Ik zeg windows 10 , dan heb je er niks aan want die draait niet op windows 10 , pfffffffffff .
Heeft iemand hier ervaringen mee ????
Hij doet het gewoon op Windows 10. Maar mocht je toevallig tegen specifieke problemen aanlopen dan zullen er vast wat fixes te googelen zijn, maar het zal dan in elk geval niet aan Windows 10 liggen.


Dat vraag ik me wel af.
Met The Witcher 3 had ik deze alweer eventjes niet meer aangeraakt maar gister toch maar weer eens een missietje gedaan en het blijft heerlijk uiteraard.