Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (2015)

Alternatieve titel: Metal Gear Solid 5

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Kojima
Uitgegeven door Konami

Dit deel van Metal Gear speelt zich af tussen Peace Walker en Metal Gear. De speler neemt controle over Snake (ook wel bekend als Big Boss). In 1984 wordt Snake wakker uit zijn coma. Hij creëert een nieuwe huurlingengroep genaamd 'The Diamond Dogs'. Hij neemt de codenaam Punished Snake aan en reist naar Afghanistan gedurende de Afghaanse Oorlog. Hier hoopt hij de mensen die MSF hebben neergehaald te vermoorden. Gedreven door woede en een noodzaak voor wraak, komt Snake erachter dat er meer aan de hand is dan voorheen gedacht.

avatar van JacoBaco
Ik heb het verhaal van MGS nooit echt begrepen. Ground Zeroes hoort bij MGS 5.. En het begint allemaal zo'n beetje met Metal Gear Solid 3.. Google maar eens op MGS timeline..

Doe ik inderdaad vanavond wel even want ik heb de indruk dat het een soep is...alleen de intro van Ground Zeroes heb ik al zoiets van 'huh..wie is nou ook alweer wie en waarom'? De meeste fantasy novels zijn er niets bij...

avatar van richiedoom
The Phantom Pain...wat was ik gigantisch onder de indruk van deze game, de eerste pakweg 10 uren. Echter ben ik nu op een punt beland waarop ik ernstig twijfel of ik nog zin heb om door te gaan. Dit is echt de allereerste game ooit voor mij die ik tegelijkertijd briljant en slecht vind. De gameplay an sich is fantastisch, lekker een kamp binnen sneaken en iemand redden, het werkt gewoon. De graphics zijn waanzinnig mooi, echt een genot om door de woestijn te lopen. Echter de missiestructuur maakt de game voor mij ontzettend repetitief. Je moet ook vaak verschillende dingen doen in hetzelfde dorpje waardoor je die omgevingen op den duur ook wel zat wordt. Op een gegeven moment had ik de keuze tussen 4 missies, waarvan er 3 zich in hetzelfde dorp afspeelden!

Het hele gedoe op de thuisbasis kan me ook totaal niet boeien. Het concept is leuk bedacht, ik heb er echter totaal geen zin in om hier energie in te steken.

Nog een gigantisch storende factor voor mij, is de zelfverheerlijking van Hideo Kojima. De keren dat ik 'Directed by Hideo Kojima' in beeld heb gekregen zijn onderhand niet meer te tellen, en het hangt me flink de keel uit. Voor iedere missie, na iedere missie, bij iedere cutscene, het MOET in beeld komen. Of het moet bepaalde Japanse humor zijn die ik niet begrijp? Kan ook hoor...

En toch zoals ik zei, de game is bij vlagen briljant, 1 van de betere stealthgames die ik ooit heb gespeeld. Misschien toch maar doorzetten...

richiedoom
Afrika zorgt in elk geval voor flinke afwisseling qua omgeving. De missies zijn over het algemeen wel eentonig ja. Bevrijd die, liquideer hem of steel dat. Wanneer ik het even zat was, dan stopte ik een paar dagen en dan was het daarna weer super tof. En wanneer ik Afrika wel weer even gezien had, dan deed ik een side-op in Afghanistan.

Storende factoren zijn veel en vrij lange laadtijden. Bijvoorbeeld tussen het heen en weer vliegen. En bij aankomst Motherbase moet je vervolgens na het laden ook nog te lang wachten tot je geland bent. Of als je met je iDroid bezig bent moet ie ook vaak laden. Maar in de open wereld hoeft de game nooit te laden, dus dat is wel erg fijn!

De soms lange laadtijden tussen de missies door in combinatie met de wat repetitieve gameplay zorgde ervoor dat ik de game soms even niet speelde. Want je bent zomaar alleen al met de mainstory bijna 50 uur bezig. Doe je ook veel extra's dan verdubbeld het bijna. Ik heb uiteindelijk de platinum gehaald. Ik weet het niet precies, maar ik ben wel minstens 200 uur bezig geweest denk ik.

Toevallig ben ik deze game vorige week weer opnieuw gaan spelen. Ja, ik vind het echt een briljante game. De enige game waarbij het verhaal mij niet (meer) boeit en het zelfs niet eens meer snap, maar ik het toch met groot plezier speel.

Jammer dat er maar 37 stemmen zijn. Onvoldoende stemmen dus voor de top 250. Bij meer stemmen zal het gemiddelde heus wel wat dalen, maar nog steeds een hoog genoeg gemiddelde voor de top 250. Dat weet ik zeker! Volgens mij zijn er 50 stemmen nodig voor een eventuele plek in de toplijsten.

avatar van richiedoom
Helaas JacoBaco, ik kon het niet meer opbrengen. Ik heb het twee weken geleden nog een keer geprobeerd maar ik kon er niet meer in komen. Helaas toch niet mijn game gebleken...

En ik zou graag een cijfer geven maar ik vind dat niet eerlijk aangezien ik heel Afrika nog niet heb gezien. Daarnaast zou ik echt me god niet weten wat voor cijfer ik deze game moet geven.

Nu ben ik in Horizon Zero Dawn gestort

avatar van JacoBaco
Dan ben je inderdaad niet zo ver gekomen richiedoom. Horizon Zero Dawn is ook erg leuk. Maar op momenten ook wel wat repetitief.

Er zijn naar mijn idee ook niet zo veel open wereld games welke nooit gaan vervelen. Watch Dogs, Assassin Creed, Far Cry (4), Mad Max, Just Cause (3), Mafia (3) en No Man's Sky hebben bijvoorbeeld wel een beetje last van het in herhaling vallen. Plus wanneer het een vervolg betreft dat lijkt het dus ook nog is vaak op elkaar.

Een paar open wereld games welke echt niet gaan vervelen zijn naar mijn idee games zoals The Witcher 3, GTAV, Red Dead Redemption en Zelda: Breath of the Wild.

avatar van JacoBaco
Oja en gratis voor Playstation Plus bezitters!

avatar van Delloo
Een super game. Wel een half jaar zoet mee geweest. 64 % gehaald. Dat is best veel voor deze game. Alleen 2 herhaal levels niet uitgespeeld (48 en 50). Waren echt te moeilijk voor mij. Ook met de side ops was ik op een gegeven moment wel klaar. Dit zijn er wel 100 of zo denk ik. Op het moment dat Quiet niet meer mee deed vond ik ze niet leuk meer.Prachtige graphics en mooie opdrachten en levels. Het verhaal snapte ik niets van, maar echt storend was dat niet.