Murdered: Soul Suspect (2014)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Airtight
Uitgegeven door Square Enix

Wanneer Ronan O'Connor, een detective met een schimmig verleden, verzeild raakt in een overval, verliest hij op brute wijze zijn leven. Hij is dan ook geschokt wanneer hij als geest ontwaakt naast zijn lichaam. Hij besluit zijn nieuwe krachten als geest aan te wenden om zijn eigen moordenaar op te sporen en te straffen. Ronan heeft de vrijheid om de duistere straten van het stadje Salem te verkennen, op zoek naar aanwijzingen.

avatar van jellecomicgek72
Heb hier echt nog nooit van gehoord, ziet er wel intressant uit. Maar eens in de gaten houden.

Dit is inderdaad echt een spel dat uit het niets lijkt te zijn gekomen. Heb de trailer toevallig verleden week bekeken en het lijkt me inderdaad niet slecht. Gameplay tot nog toe deed me een klein beetje aan LA Noire denken maar daarin kan ik me vergissen.

avatar van Thorak
Wow! Die trailer ziet er héél interessant uit! Lijkt me een geweldig verhaal.

Sinner schreef:
Dit is inderdaad echt een spel dat uit het niets lijkt te zijn gekomen.
Dan moet je eens wat meer Duitse magazines lezen, die hebben de laatste maand regelmatig previews hierover gegeven.

avatar van AvMerode
Pro review sites geven de game er flink van langs.
Maar mijn smaak is gelukkig anders dan meeste recensies.
Wat recensies niet leuk vinden, vind ik meestal geweldig en wat recensies geweldig vinden, vind ik meestal niks aan.
Users zijn in ieder geval wel aardig tevreden over Murdered als ik naar metacritic en ign commentaar en userscore kijk.
Denk dat dit echt een game is die je zelf moet ervaren.
Kijk tegenwoordig nooit meer vooruit naar nieuwe games (tenzij het een indie game is), maar keek wel echt vooruit naar deze game.
Maar ik ga hem dan ook uittesten. Heb de prophet release nu namelijk al in mijn bezit, dus ben benieuwd. Eerst maar installeren en dan zien of het wat is.

avatar van AvMerode
3 uren mee bezig geweest en het is een meer dan prima game als je van repetitie en adventures houd.
Echt actie zit er niet in en het lijkt meer op een soort van point and click adventure.
De enige actie dat dat ik had ervaren, was het killen en vermijden van kwade geesten/monsters.
Het vermijden is het zigzaggen van a naar b via lege ghost hiding places.
Zodra de kwade geesten omdraaien is er de mogelijkheid om ze te backstabben.
De actie die je uitvoert word zowat automatisch gedaan omdat je alleen één button hoeft in te druppen en daarna twee buttons tegelijk.

Geen idee of er na drie uren gameplay ook meer actie in gaat zitten.
Maar zoals ik het nu opvang is het meer een detective game in de stijl van een soort van point and clicker met la noire achtige vibe.
Het enige probleem is dat het vrij simpel is omdat je verder ook geen puzzels hoeft op te lossen.
Het word allemaal al voorkauwd en het word hierdoor heel erg lineair.
Het overnemen van lichamen is gelimiteerd omdat je alleen hun gedachten kan lezen.
Het is dus niet dat je lichamen gaat overnemen en dat is dan ook jammer.
Qua sfeer is het meer dan prima en het verhaal is prima te volgen.
Maar Murdered: Soul Suspect lijkt uiteindelijk meer op een film dan een game.
Ronan O'Connor had alleen meer verhaal en diepte mogen hebben.
Maar heel af en toe zie je korte gebeurtenissen en herinneringen van Ronan en zijn overleden vriendin of vrouw.

Veel negativiteit, maar vermaak me er toch prima mee zolang het duurt.

AvMerode schreef:
Het word allemaal al voorkauwd en het word hierdoor heel erg lineair

Bummer... Had gehoopt eindelijk weer eens echt zelf de detective uit te hangen.

avatar van AvMerode
Net weer mee bezig geweest en je kan trouwens wel het lichaam van een kat overnemen.
Dit gaf wel iets meer variatie aan het geheel, al gebeurt er nog steeds weinig over het algeheel.
Zoals eerder vermeld is het een lineaire detective adventure zonder actie.
Ja er zijn soms demonen/kwade geesten die ervoor zorgen dat je in actie moet komen.
Maar uiteindelijk kun je ze ook gewoon vermijden.

Het is opzich geen slechte game, maar de meeste tegenwoordige gamers (vooral de shooter/action only liefhebbers) vinden dit waarschijnlijk saai.
De mensen die net zoals mij zijn opgegroeid met point and click adventures, zullen het waarschijnlijk sfeerrijk en aardig vinden.
Maar verder dan aardig zal het nooit komen. Oftewel een 3 of 3,5*
Voordat ik de game speelde had ik echt een adventure verwacht met moral choices en puzzels.
Jammer van het gebrek aan puzzels en een moral choice systeem.
Deze dingen zouden de game in ieder geval interessanter maken als het aanwezig zou zijn.

avatar van Shangri-la
Squall Lionheart schreef:

Bummer... Had gehoopt eindelijk weer eens echt zelf de detective uit te hangen.

Als je detective wilt spelen moet je de nieuwe momento mori 2 eens proberen, een prima game.

Thnx voor de tip, gelijk even toegevoegd.

Moet sowieso een adventure inhaalslag maken, nieuwe Tex ook nog klaar liggen...

avatar van jellecomicgek72
Heb deze nu ook klaarliggen. Eerst Watch Dogs maar eens uitspelen en dan deze maar eens. Game word haast in elke review de grond in getrapt maar i shall see..

avatar van AvMerode
Het is in het begin dan ook erg lineair. Maar iets later in de game kom je in een klein dorpje terecht waar je dan ook meer vrijheid krijgt.
Je kan uiteraard maar één kant op vanwege het rechttoe rechtaan verhaal.
Maar er zijn wel bepaalde straatjes en gebieden waar je heen kunt en genoeg mensen die daar rondlopen. Dus genoeg gedachten om te lezen, al is het wel overbodig uiteraard.
Maar de game word wel steeds beter naarmate je vordert in het verhaal.

User scores zijn trouwens wel goed en de sfeer is verder ook meer dan prima.
Ik kijk eigenlijk nooit meer naar pro review sites/recensies.
Pro recensies geven indie games (als ze een paar reviewen) vaak een zeer laag of aardig cijfer van een 5,5 - 7,5 (terwijl user score bij desura en metacritic etc. in de hoge 8-9 zitten) en groot budget games (EA, Activision, Ubisoft etc.) geven ze vaak een dikke 8,5-9 en dat terwijl de game-play vaak slaapverwekkend is.
Gewoon een game zelf ervaren en desnoods eerst naar de users luisteren, niet de professionele reviewers.

avatar van Re51DeNt_Ev1L
Perfect verwoord AvMerode. Erger mij daar ook aan, maar heb in het verleden bij het reviewen van dishonored hier ook mee te maken gekregen. Pende een eerlijke review neer en werd daarvoor op het matje geroepen door de eindredacteur die dan van bethesda te horen had gekregen dat ik in mijn review iets te negatief was over bepaalde zaken in de game en dat ze dat deel gingen herschrijven... . Doet de site dat niet... geen copies meer in de toekomst wrs

Was dat zo beu dat ik maar een eigen site heb opgericht hehe

Over de game dan.

Juist uitgespeeld en vond hem bijzonder goed. Buiten het hoofdverhaal kan je ook nog heel wat zijverhalen vrijspelen die ik persoonlijk een leuke toevoeging vond aan het geheel. Ik ben iemand die houdt van een goed verhaal waarin ik mij helemaal kan verliezen.... en dat biedt deze game je weldegelijk. De gameplay is echter iets te repetitief waardoor gamers die van wat meer actief houden hier waarschijnlijk teleurgesteld uit zullen komen.

Ik vergelijk het persoonlijk een beetje met Beyond Two Souls en Heavy Rain. Sterk verhaal waar je jezelf rustig in kan voortbewegen.

4/5

Helemaal mee eens Re51DeNt_Ev1L, idd een beetje te vergelijken met Heavy Rain, ook qua sfeer.

Ik had al een vermoeden dat ik de recenties (zwakke 60% op metacritic) in dit geval moest negeren. Dit is een spel waar een middle-of-the-road reviewer geen goede score voor mag geven, omdat waarschijnlijk ook 80% van de gamers hier hun neus voor opalen. Maar voor adventure liefhebbers zeker de moeite waard, lijkt me.

avatar van dr channard
Voor een zacht prijsje beschikbaar op STEAM nu (5 euro) , samen met tal van andere Square Enix titels Heb deze maar aangeschaft, zag er interessant uit.

Nu op Square Enix zelfs maar 2,50.

avatar van Waackx
Beyond meets L.A. Noire oftewel 2 games waar de massa al niet warm voor liep.Dus niet zo gek dat de meesten deze game niks vinden.
Maar erg sfeervol maar het moet je wel liggen, tot nu toe vermaak ik me wel mee

avatar van Waackx
Game uitgespeeld, met al een aardige horrorthriller die is voorzien van een uitstekende creepy sfeer, geweldig geluid en paar leuke vondsten zials die demonen en die kat.
Maar een game koop je in eerste instantie om de gameplay, en dat is het grootste minpunt van deze game.
Het detective gedeelte is nog triester gedaan als bij L.A. Noire.
Foute acties hebben namelijk totaal geen gevolgen voor de rest van het verhaal.
Sterker nog je kan zoveel fouten als je wilt.
Voor de rest is het allemaal erg linear; te vaak komt hetzelfde weer terug met het detective gedeelte als dieptepunt.
Op veel recensies klaagt men dat je geen mini-map hebt maar ik ben 1 van de weinige die dat geen probleem vind.
Soms is het onduidelijk waar je heen miet maar de spelwereld niet zo groot dus imo hief je nooit lang te zoeken, ik heb maar 1keer youtube hoeven in te schakelen om te kijken waar ik heen moest
En men klaagt dat de gameduur zo kort is, en dan wil je ook nog een map erbij ?
Beetje tegenstrijdig of je kan gewoon niet zoeken.
Kortom niet zo slecht als Beyond: Two souls want bij deze game kan je tenminste nog dood gaan maar met een concept al dit kon veel meer uitgehaald worden.
Maar meer dan 10/15 euro is deze game niet waard want daarvoir is de game te kort en te makkelijk.

dr channard schreef:

En al gespeeld of niet ?

avatar van dr channard
Neen nu bezig met Dying Light Zal nog een tijdje duren want ik ben daarna van plan andere games te spelen

SouthParkFan
Ik snap de kritiek op dit spel eigenlijk niet. Het heeft een ijzersterk verhaal, goede gameplay en memorabele karakters. Enige nadeel is dat je eigenlijk niet game over kan gaan (ga dood en ga gewoon terug naar het laatste checkpoint) en dat het speel echt (veel te) kort is. Heb hem binnen 2 dagen uitgespeeld, en speelde niet eens zo heel lang per dag.

Wel vond ik de sidequests erg leuk om te doen, en voor elke sidequest krijg je dan ook een Trophy. Alleen dan krijg je de delen waar je de geesten moet vangen. Fuck die delen. Een simpele quest kan je zo 15 minuten langer duren door die rotdingen.

Er zit verder niet echt een replay-value in (of je moet je urenlang doodzoeken naar verborgen artificats) maar toch heb ik me heel erg vermaakt, ook al duurde het niet lang. 4,5*

SouthParkFan schreef:

ik snap jouw stem op deze game niet: zoveel minpunten geef je aan maar wel belonen met het maxiamle aantal sterren ?
5 sterren is een meesterwerk dant kan je van deze game niet zeggen.

SouthParkFan
Waackx schreef:

5 sterren is een meesterwerk dant kan je van deze game niet zeggen.

Mah, ik gaf niet zoveel minpunten. Ik gaf 2 minpunten en 4 pluspunten. Maar de ervaring die ik met de game zelf heb gehad is gewoon zo leuk dat ik hem een 5* geef en hé, there's no accounting for taste.

Ik speel hem nu opnieuw op de X-box One (remaster versie) en het voelt gelijk veel beter aan...
Plus dat het er veel mooier uit ziet, maakt dat dit spel echt de moeite waard is om hem weer opnieuw te gaan spelen.. Dit is een goed voorbeeld van een verbeterd spel, en de sfeer vind ik veel mooier dan in L.A. Noire (2011) - GamesMeter.nl ik zit hier weer midden in en dat is tof.

Een halfje omhoog!

Dit spel is al 6 jaar oud en ik ben nog steeds dik tevreden met hoe het er uit ziet.
En het mooie is dat Microsoft de eerste X-box One nog jaren ondersteund met de nieuwste software!.
Dus ik ben niet verplicht om gelijk hun nieuwste console's aan te schaffen als ze deze belofte volhouden...

Ik ben nu expert in demonen uit roeien dus als iemand last heeft van onverklaarbare verschijningen ik los het op! (je mobiele nummer kun je achter laten).
Dit spel bevalt me zo goed omdat je zo lekker op je gemak door een goed verhaal word geleid.
Het acteren is ook echt uitstekend, op een paar foutjes na is dit een heerlijk spel...
Maar het einde daar had ik meer van verwacht...