Donkey Kong Country: Tropical Freeze (2014)

Nintendo Switch / Nintendo Wii U
Platform

Ontwikkeld door Retro

Nadat de Kongs door een groep Vikingen van hun eiland verdreven worden, is het aan hen om deze terug te winnen. Stap voor stap, eiland voor eiland, totdat het bevroren Donkey Kong Island in zicht is. Zowel Diddy als Dixie keren terug als speelbare personages, en Cranky Kong maakt voor het eerst zijn opwachting. De beschikbare vaardigheden veranderen afhankelijk van welk personage als helper gekozen wordt, zo kun je met Cranky bijvoorbeeld extra hoog springen. Alleen door samen te werken en de unieke eigenschappen van ieder personage te gebruiken, kun je alles halen wat Tropical Freeze te bieden heeft.

avatar van 3bdelilah
En ruim een half jaar terug zei ik nog dat dit geen system seller was voor mij, {diepe zucht}. Uiteindelijk toch wat geld over gehad en vanwege Smash 4 dan toch vroegtijdig een Wii U gehaald, met DKC:TF meteen als eerste spel omdat ik veel heb genoten van DKCR op de Wii. En jawel, hoor. Als je de centjes kunt missen, is dit absoluut wel een system seller. Genoten van DKCR? Dan is dit verplichte kost. Het enige "nadeel" is dat TF misschien niet heel erg veel nieuwe dingen introduceert t.o.v. Returns, maar het is niet voor niets een sequel (anders was 't wel een nieuw spel of nieuwe IP). Maar op vrijwel elk ander front is ie namelijk op z'n minst gelijkwaardig aan de voorloper op Wii, als het op een paar aspecten al niet de betere is.

Qua gameplay speelt het namelijk identiek hetzelfde, wat een voordeel is aangezien Returns heerlijk speelde. Een groot (en positief) verschil is dat je nu niet meer hoeft te schudden om te rollen, bij Returns kon dat soms voor een beetje frustratie zorgen. Daarnaast zitten er met Dixie en Cranky twee nieuwe speelbare personages die de algehele gameplay wat frisser laten aanvoelen. Verder zit er net als DKCR een heel goede balans tussen toegankelijkheid en uitdaging. De letters en puzzelstukjes zijn niet verplicht, maar daar zit de uitdaging 'm juist in. Ook hetzelfde prachtige visual en level design, maar dan natuurlijk in HD, wat het nog mooier maakt, en de heerlijke soundtrack. Returns klonk al lekker, maar damnnn, Tropical Freeze klinkt fantastich. Ik ken David Wise verder niet, maar schijnbaar was hij ook verantwoordelijk voor de muziek van Rare's trilogie, en je hoort meteen dat hij wel weet wat hij aan het doen is. Dat moment in wereld 6, als je weer terugkeert naar Donkey Kong Island onder begeleiding van zijn magische Snowmads' Island Theme (van de Launch Trailer). Pfff, heerlijk. Maar ik denk dat mijn lievelingslevel dan toch 6-6 Cliffside Slide is, perfecte combinatie van snelheid en uitdaging, prachtig silhouet design en natuurlijk zijn muziek.

Ik heb de Rare trilogie nooit in hun oorspronkelijke tijd gespeeld (Nintendo's old-school 2D Mario's ook niet), maar als ik het huidige DKC van Retro vergelijk met Nintendo's NSMB, dan weet ik het wel, hoor. DKC Returns en Tropical Freeze vind ik aanzienlijk beter, voor mij zijn het de piek van het 2D platform genre. Al ben ik er nog niet helemaal over uit welk deel ik beter vind, ik lijk naar TF te neigen.

Tot dusver mijn GOTY van 2014. En nu op een rustiger tempo lekker verder met het verzamelen van de resterende puzzelstukjes en lettertjes.

avatar van 3bdelilah
Trouwens, als ik nog een beetje mag mierenneuken (kan mijn eerdere post niet bewerken), heb ik toch twee kleine ietsiepietsie verbeterpuntjes. Allereerst wordt de Gamepad (op Off-TV play na) letterlijk niet gebruikt, als je 'm op het grote scherm speelt laat de Gamepad een leeg, zwart scherm zien. Dat hadden ze veel beter kunnen implementeren, al was het maar heel basic dat je bijvoorbeeld al je verzamelde letters en puzzels op het tweede scherm ziet, zo'n beetje zoals Super Mario 3D Land en NSMB2 op de 3DS.

Ook vind ik het een klein beetje jammer dat er geen online co-op is. Nou is Nintendo natuurlijk al een heel lange tijd de absolute koning op het gebied van local co-op, maar online co-op implementeren lijkt me niet al te veel werk. Ik vind het toch een beetje jammer dat ik deze fantastische game niet even online kan spelen met een paar mede-enthousiastelingen, vooral omdat mijn directe omgeving de voorkeur geeft aan de NSMB-reeks (die ik persoonlijk niet heel bijzonder vind).

Maar deze twee kleine puntjes van kritiek worden compleet overschaduwd door de zeeën van pluspunten. Inmiddels al aardig op weg naar 100%, moet nog alleen een paar puzzelstukjes in de laatste wereld. En daarna unlock ik waarschijnlijk de hardcore/mirror mode zoals DKC Returns?

edit: zojuist level 5-K gehaald en teringgg, dit was voor mij tot nu toe ongetwijfeld het meest lastige level. Minimaal 40 levens verloren daar, kwestie van heel goed timen en vaak zat ik er een paar milliseconden naast.

avatar van René.
Wat een geweldige game

avatar van Mitchel
Dit deel had bijna DKC2 verslagen, maar toch net niet.
Toen ik de trailer zag...jeetje ik krijg er nog kippenvel van haha.
De graphics zijn prachtig, de muziek is geniaal, zeer leuke levels en The Snowmad's zijn erg origineel en misschien nog wel beter dan The Kremlings.
Alleen de toevoeging van Cranky vond ik onnodig.

5 sterren voor de beste Wii U game!

Jammer dat er waarschijnlijk nooit een wii u game in de top 250 komt, door de lage install base. Deze had er ook in gemogen.
Net uitgespeeld. Wat een toffe game. En ik vond die baas echt pittig. Supervaak dood gegaan.
Zat te springen van blijdschap toen ik hem gehaald had.
Dankjewel Retro, voor dit leuke avontuur.

avatar van KoomBa
Kappen met die 3D onzin, already !

KoomBa schreef:
Kappen met die 3D onzin, already !

Hoezo ? Jij wilt een 3D wereld?

Ik heb hier toch wel weer zin in..
Maar ja voor de 2de keer de volle mep hier voor vragen is weer typisch Nintendo..
Ik ben benieuwd of die extra's ook iets toevoegen (funky mode).

Funky mode lijkt me niet veel toe te voegen. De volle mep van 60 euro is me te veel. 30-40 euro max was ook wel genoeg geweest. Prima plaftormertje though. Met plezier gespeeld en zal het net als zijn voorganger(s) ook echt nog een keer van stal halen vroeg of laat om doorheen te gaan.

Is Donkey Kong Country: Tropical Freeze Worth Buying Again for Switch? - YouTube

Funky mode is een optie om makkelijker door de levels te surfen...
Voor een breder publiek dus.. het spel was (gelukkig) ook ontzettend moeilijk..

avatar van dr channard
Nog nooit gespeeld dus ik haal hem wel op de switch. Ben benieuwd!

Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Switch) | Review | Gamer.nl

Dit schijnt wel een vrij briljante game te zijn. Misschien toch maar heroverwegen om 'm op de Switch te halen.

Aaa allemaal de Wii-U overgeslagen he....
En het spel nu in 1 keer wel kopen!.. nee grapje het spel is echt heel goed het begint lekker relaxt..
Maar later laat de aap z'n ware gezicht zien en dan word het bikkelen en vloeken.
En doorzetten en er toch een dikke voldoening uit halen, maar het spel uitspelen is ontzettend moeilijk.
Wacht maar tot je in zo'n ton komt te zitten die raket is aangestuurd...

Wel...niet...wel....niet....wel....niet

Ben er nog steeds niet uit of ik deze ga her-aanschaffen op de Switch. Destijds op Wii-u wel enorm van genoten....toch wel dan......nee....of.....pffffffff

Wel...niet...wel....niet....wel....niet

Als ik iets op Nintendo aan te merken heb is het wel dat ze gamers vaak dubbel laat betalen voor 1 game op meerdere systemen. Eigenlijk zou je gewoon voor 10 of 20 Euro een upgrade voor Switch moeten krijgen als je kan tonen de game voor Wii-U te hebben gekocht destijds.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Vind ik ook. Maar goed ik blijf bij het principe dat al die re-releases en re-masters of HD versies of hoe je het ook noemt sowieso voor maximum een 40 euro in de winkel zouden mogen liggen. Ik vind dat ze met name hier voor de volle pot toch wat extra's hadden mogen doen - en zo heel creatief hadden ze nog niet hoeven zijn. Wat te denken van bijvoorbeeld de originele drie Snes games op de cartridge pleuren als extraatje? Of zelfs de Wii versie? Of misschien (bijzonder gewaagd!) zelfs beiden! Dat zou een mooie geste zijn. Funky Mode is imo pure onzin.

Sinner schreef:

Ja, re-masters hoeven niet full-price te zijn nee. Wel apart dat Captain Toad: Treasure Tracker ook binnenkort een Switch versie krijgt met diverse extra's en, volgens bol.com, voor 40 Euro te koop ligt.

Alleen niet eens over je Funky mode. Ikzelf ben niet zo goed in zulke 2D platformgames, wordt er snel humeurig van als het niet lukt. Ik vind die Funky mode waarmee het allemaal iets makkelijker wordt dan wel een uitkomst

avatar van dr channard
Sinner schreef:

Dat zou ongelooflijk zalig zijn.

Hoe goed dit spel ook was, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om 'm nog een keer te halen. Uit principe niet, maar heb ook nog veel te veel liggen om te spelen.

Ik begrijp het goed al die remastered versies, maar ergens vind ik het ook wel kut. Althans, je zou er als trouwe console koper geen 'last van moeten hebben'.. Ik wil eigenlijk gewoon asap een nieuwe Donkey Kong game voor de Switch!

avatar van blackmetallives
hartstikke leuk dat oude classic games toch weer vernieuwd worden

Toch denk ik dat dit spel weer over de toonbank vliegt...
Maar ik voel met jullie mee.. de prijs is te hoog voor een Nintendo remaster.

blackmetallives schreef:
hartstikke leuk dat oude classic games toch weer vernieuwd worden

Het spel is amper 4 jaar oud. Beetje vroeg om van een 'oude classic game' te spreken. Je treft het zelfs zo nog aan in de meeste winkels in de (tegenwoordig wel erg beperkte) WiiU sectie.

banjo schreef:
. Ik denk dat Nintendo te trots is op hun productie om het voor een lagere prijs uit te brengen.

Ja. Dat zal het vast zijn.
Het zal zeker niet uit financieel oogpunt en winstbejag aantrekkelijk zijn geweest om een reeds bestaande game te porten maar puur uit trots en goodwill.

Zoals gezegd - een beetje extra moeite hadden ze zich mogen troosten - de Wii en Snes versies als bonus toevoegen was acceptabel geweest - maar zoals Merijn82 ook al aangeeft was een volledig nieuwe game zelfs nog beter. Dat zou overigens ook naar Bayonetta voorbeeld kunnen zijn - een nieuw deel met de WiiU port als extraatje in een speciale editie.

Veel creativiteit en goodwill is er helaas niet tegenwoordig.

Sinner schreef:

That being said: Retro werkt al een jaar of 4 nu aan een onbekend project, een art director schijnt daar net klaar te zijn met een klus...misschien een nieuwe DK aangekondigd op de E3? Kan mooi in het kielzog van deze rerelease ?

avatar van blackmetallives
ik bedoel de oude donkey kong uit de jaren 90 donkey kong country ? dat ze zulke spellen uit de jaren 90 weer opnieuw uitbrengen in een nieuwere stijl

Eeeeeeen toch weer aangeschaft

Blijft een van de beste platformers, dus heb geoordeeld dat het een replay waard is

avatar van Maxigames
Voor mij nog helemaal nieuw, dus voor de Switch aangeschaft. Ik ben inmiddels iets over de helft van het spel en ik moet zeggen; het maakt de verwachtingen zeker waar. Zo goed als ik Donkey Kong vroeger op de Gameboy en SNES vond is deze ook maar dan in moderne vorm. Aangezien Kirby mij wat te makkelijk lijkt is dit m'n eerste Nintendo 2D (nouja 2D speelstijl) platformer voor de Switch.

Nogmaals het blijft echt een geniale platformer, wat ik persoonlijk minder vind is het thema Tropical Freeze. Het hele Freeze element staat me minder aan en de daarbij horende vijanden, als pinguïns, zeehonden etc. Derhalve blijf ik kwa score op een 4* steken.

0,5 aftrek voor het thema en 0,5 omdat een game imo sowieso nooit 5* kan scoren, daar geen enkele game perfect kan zijn.

Afgelopen dagen (en komende) de game veelvuldig gespeeld en het blijf genieten. De game kan echt hard zijn. Spelen met zweethandjes is meer regelmaat dan uitzondering in deze DK.
Ben blij dat er anno 2018 nog (platformers) games zijn die weten uit te dagen!

-marco- schreef:

Een game hoeft ook niet perfect te zijn, als de game maar perfect voor jou als speler is. Om die reden kan ik zelf prima diverse 5 sterren uitdelen.

Jullie maken me wat betreft deze game wel nieuwsgierig. Wel spijtig dat ze hier 60 Euro voor vragen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

En dat is dus, voor mij, nog nooit gebeurd. Wellicht nagenoeg, maar als je echt objectief blijft, is er altijd wel ergens ruimte voor verbetering. Ach, wellicht ben ik gewoon TE kritisch

-marco- schreef:

Ook nooit in je jonge jaren een game gespeeld waar je maanden of zelfs jarenlang weg van was? Een groot deel van mijn top 10 is bijvoorbeeld daar op gebaseerd. Al heb ik de afgelopen jaren ook wel een paar keer 5 sterren uitgedeeld (GTA V, Life is Strange, Mario Odyssey) omdat ik gewoon omver ben geblazen door of de impact van de game of door de enorme hoeveelheid speelplezier. Ik geef zelf ook altijd cijfers op basis van mijn gevoel, niet door bijvoorbeeld gameplay, originaliteit, geluid te splitsen.