Donkey Kong Country: Tropical Freeze (2014)

Nintendo Switch / Nintendo Wii U
Platform

Ontwikkeld door Retro

Nadat de Kongs door een groep Vikingen van hun eiland verdreven worden, is het aan hen om deze terug te winnen. Stap voor stap, eiland voor eiland, totdat het bevroren Donkey Kong Island in zicht is. Zowel Diddy als Dixie keren terug als speelbare personages, en Cranky Kong maakt voor het eerst zijn opwachting. De beschikbare vaardigheden veranderen afhankelijk van welk personage als helper gekozen wordt, zo kun je met Cranky bijvoorbeeld extra hoog springen. Alleen door samen te werken en de unieke eigenschappen van ieder personage te gebruiken, kun je alles halen wat Tropical Freeze te bieden heeft.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ook nooit in je jonge jaren een game gespeeld waar je maanden of zelfs jarenlang weg van was? Een groot deel van mijn top 10 is bijvoorbeeld daar op gebaseerd. Al heb ik de afgelopen jaren ook wel een paar keer 5 sterren uitgedeeld (GTA V, Life is Strange, Mario Odyssey) omdat ik gewoon omver ben geblazen door of de impact van de game of door de enorme hoeveelheid speelplezier. Ik geef zelf ook altijd cijfers op basis van mijn gevoel, niet door bijvoorbeeld gameplay, originaliteit, geluid te splitsen.

Mijn top 3 ( the witcher 3, Zelda OOT en SMB 3)leunt wel dicht tegen een 5* Maar ik kan dat voor mijn gevoel gewoon niet geven. Als ik enkel zou afgaan op gevoel en beleving, kan ik meerdere games een 5* geven. Maar weeg het tegen teveel zaken af, vergelijk en doorstaat een game de tand des tijds...

Tropical Freeze was een prima platformgame die lekker wegspeelde, maar het was bijzonder kort en makkelijk. Voor het 60 euro prijskaartje dat ze voor de Switch vraagde was dit het niet waard. Ik zou het voor hooguit 30 euro verkopen, zeker omdat het een port is ipv een uitbreiding. Dat terzijde, het is wel een leuke game: de controls zijn heel smooth met de pro controler, levels zien er kleurrijk en mooi uit, muziek is aanstekelijk, er zitten meerdere spectaculaire stukken in, de levels waren gevarieerd en creatief ontworpen ivm de verschillende soorten obstakels die je krijgt. Het volgt de voetsporen van de oude Country games terwijl het niet bang is nieuwe kanten op te gaan. Dit maakte Tropical Freeze een prettige game om te spelen en de tijd vloog voorbij toen ik het oppakte.

Er zijn echter twee aspecten waar ik me wisselvallig over voel: de boss battles en het hulp systeem van andere Kongs. De bosses zijn creatief en uitdagend. Iedere boss had meerdere fases waarin je de aandacht er goed bij moest houden en je andere technieken moest gebruiken. Qua moeilijkheidsgraad waren dit de hoogtepunten van de game. Zeker wanneer je op het punt stond te winnen en nog maar één hart had was het spannend, maar de bosses duren simpelweg te lang waardoor vaak verliezen hersendodend werkte. Iedere boss heeft een uitgebreide animatie voor het aanvallen waardoor een aardig deel van het gevecht bestaat uit wachten tot de aanval aankomt. Ik had liever kortere bosses gewild die constant ging aanvallen dan regelmatige wachten, wat de gevechten onnodig uitrekte. Verder heb je de optie om Diddy, Dixie of Cranky te gebruiken die ieder hun eigen specialiteiten hebben. Dit moedigt je aan om levels anders te doen dan wanneer je alleen met Donkey bent. Ik vond echter Dixie bij verre verte de beste Kong waardoor ik zelden tot nooit een andere koos, wat een gemis is. Diddy is een zwakkere variant van Dixie die alleen horizontaal kan bewegen terwijl Dixie ook verticaal kan, en ook z'n special move om extra levens te krijgen is nutteloos omdat je vroegtijdig in levens zwemt. Cranky is handig voor gebieden met veel grond, maar merendeels van de levels bestaan uit bodemloze pitten waardoor ook Cranky redelijk nutteloos voelde. Zijn specialiteit is het creëren van munten die ook redelijk nutteloos waren omdat ik zelden items van de shop nodig had en vroegtijdig met honderden munten rondliep. Dat terwijl Dixie je extra health punten geeft met haar special move, wat zeker tegen bosses de meest effectieve special move was. De levels waren ook nooit ontworpen op een manier waar je speciaal met een specifieke Kong moest spelen (zoals een heel level dat alleen met Cranky te halen is oid). In plaats daarvan kun je alle levels met alleen Donkey halen. Er had gewoon meer uit de potentie van de extra personages gehaald moeten worden en ze waren te unbalanced.

Dat terzijde, het spektakel gehalte was verrassend hoog. Zeker in de minekart levels haalde ze alles uit de kast om de adrenaline hoog te houden. Door de levels heen zitten de traditionele K-O-N-G letters verstopt die een leuke extra uitdaging waren om naar te zoeken, waarbij je beloond werd met bonus levels als je ze allemaal vond. Dat, in combinatie met de co-up mogelijkheid, maakte Tropical Freeze een accessible game om aan te zetten en gewoon wat plezier te hebben (met of zonder vrienden).

Geen meesterwerk en het prijskaartje van de Switch is te hoog voor zo'n korte game, maar inhoudelijk weet het genoeg leuke levels te bieden om de moeite waard te zijn geweest.

Fonzzz002 schreef:

Leuke review! Jij had m op Wii U gespeeld dus? Op switch krijg je in ieder geval nog die surf dude Kong als extra karakter om het simpeler te maken. Deze game staat ook te boek als vrij pittig, grappig daarom om te lezen dat jij m vrij makkelijk vond

centurion81 schreef:

Bedankt! Ik had het voor de Switch gekocht. Heb Chunky nog niet geprobeerd maar ik geloof dat het een simpelere versie van het gewone spel was. Grappig dat hoe de moeilijkheidsgraad word ervaren zo afwijkt van hoe ik het beleefde. Ik had na één uur al rond de 99 levens

avatar van dr channard
Zeer fijne platformer met levels die me telkens wisten te verbazen. Heerlijk creatief

dr channard schreef:

Ik ga deze zeker komend jaar nog kopen voor de Switch, maar ik vond het geen full-price aankoop waard. Mooi om te zien dat de game goed wordt gewaardeerd.