Donkey Kong Country: Tropical Freeze (2014)
Nintendo Wii U / Nintendo Switch
Platform
single player / multi player
Ontwikkeld door Retro
Uitgegeven door Nintendo
Nadat de Kongs door een groep Vikingen van hun eiland verdreven worden, is het aan hen om deze terug te winnen. Stap voor stap, eiland voor eiland, totdat het bevroren Donkey Kong Island in zicht is. Zowel Diddy als Dixie keren terug als speelbare personages, en Cranky Kong maakt voor het eerst zijn opwachting. De beschikbare vaardigheden veranderen afhankelijk van welk personage als helper gekozen wordt, zo kun je met Cranky bijvoorbeeld extra hoog springen. Alleen door samen te werken en de unieke eigenschappen van ieder personage te gebruiken, kun je alles halen wat Tropical Freeze te bieden heeft.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=HSxDAyit9ak
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ook nooit in je jonge jaren een game gespeeld waar je maanden of zelfs jarenlang weg van was? Een groot deel van mijn top 10 is bijvoorbeeld daar op gebaseerd. Al heb ik de afgelopen jaren ook wel een paar keer 5 sterren uitgedeeld (GTA V, Life is Strange, Mario Odyssey) omdat ik gewoon omver ben geblazen door of de impact van de game of door de enorme hoeveelheid speelplezier. Ik geef zelf ook altijd cijfers op basis van mijn gevoel, niet door bijvoorbeeld gameplay, originaliteit, geluid te splitsen.
Mijn top 3 ( the witcher 3, Zelda OOT en SMB 3)leunt wel dicht tegen een 5* Maar ik kan dat voor mijn gevoel gewoon niet geven. Als ik enkel zou afgaan op gevoel en beleving, kan ik meerdere games een 5* geven. Maar weeg het tegen teveel zaken af, vergelijk en doorstaat een game de tand des tijds...
Er zijn echter twee aspecten waar ik me wisselvallig over voel: de boss battles en het hulp systeem van andere Kongs. De bosses zijn creatief en uitdagend. Iedere boss had meerdere fases waarin je de aandacht er goed bij moest houden en je andere technieken moest gebruiken. Qua moeilijkheidsgraad waren dit de hoogtepunten van de game. Zeker wanneer je op het punt stond te winnen en nog maar één hart had was het spannend, maar de bosses duren simpelweg te lang waardoor vaak verliezen hersendodend werkte. Iedere boss heeft een uitgebreide animatie voor het aanvallen waardoor een aardig deel van het gevecht bestaat uit wachten tot de aanval aankomt. Ik had liever kortere bosses gewild die constant ging aanvallen dan regelmatige wachten, wat de gevechten onnodig uitrekte. Verder heb je de optie om Diddy, Dixie of Cranky te gebruiken die ieder hun eigen specialiteiten hebben. Dit moedigt je aan om levels anders te doen dan wanneer je alleen met Donkey bent. Ik vond echter Dixie bij verre verte de beste Kong waardoor ik zelden tot nooit een andere koos, wat een gemis is. Diddy is een zwakkere variant van Dixie die alleen horizontaal kan bewegen terwijl Dixie ook verticaal kan, en ook z'n special move om extra levens te krijgen is nutteloos omdat je vroegtijdig in levens zwemt. Cranky is handig voor gebieden met veel grond, maar merendeels van de levels bestaan uit bodemloze pitten waardoor ook Cranky redelijk nutteloos voelde. Zijn specialiteit is het creëren van munten die ook redelijk nutteloos waren omdat ik zelden items van de shop nodig had en vroegtijdig met honderden munten rondliep. Dat terwijl Dixie je extra health punten geeft met haar special move, wat zeker tegen bosses de meest effectieve special move was. De levels waren ook nooit ontworpen op een manier waar je speciaal met een specifieke Kong moest spelen (zoals een heel level dat alleen met Cranky te halen is oid). In plaats daarvan kun je alle levels met alleen Donkey halen. Er had gewoon meer uit de potentie van de extra personages gehaald moeten worden en ze waren te unbalanced.
Dat terzijde, het spektakel gehalte was verrassend hoog. Zeker in de minekart levels haalde ze alles uit de kast om de adrenaline hoog te houden. Door de levels heen zitten de traditionele K-O-N-G letters verstopt die een leuke extra uitdaging waren om naar te zoeken, waarbij je beloond werd met bonus levels als je ze allemaal vond. Dat, in combinatie met de co-up mogelijkheid, maakte Tropical Freeze een accessible game om aan te zetten en gewoon wat plezier te hebben (met of zonder vrienden).
Geen meesterwerk en het prijskaartje van de Switch is te hoog voor zo'n korte game, maar inhoudelijk weet het genoeg leuke levels te bieden om de moeite waard te zijn geweest.
3,5*
Tropical Freeze was een prima platformgame die lekker wegspeelde, maar het was bijzonder kort en makkelijk. Voor het 60 euro prijskaartje dat ze voor de Switch vraagde was dit het niet waard. Ik zou het voor hooguit 30 euro verkopen, zeker omdat het een port is ipv een uitbreiding. Dat terzijde, het is wel een leuke game: de controls zijn heel smooth met de pro controler, levels zien er kleurrijk en mooi uit, muziek is aanstekelijk, er zitten meerdere spectaculaire stukken in, de levels waren gevarieerd en creatief ontworpen ivm de verschillende soorten obstakels die je krijgt. Het volgt de voetsporen van de oude Country games terwijl het niet bang is nieuwe kanten op te gaan. Dit maakte Tropical Freeze een prettige game om te spelen en de tijd vloog voorbij toen ik het oppakte.
Er zijn echter twee aspecten waar ik me wisselvallig over voel: de boss battles en het hulp systeem van andere Kongs. De bosses zijn creatief en uitdagend. Iedere boss had meerdere fases waarin je de aandacht er goed bij moest houden en je andere technieken moest gebruiken. Qua moeilijkheidsgraad waren dit de hoogtepunten van de game. Zeker wanneer je op het punt stond te winnen en nog maar één hart had was het spannend, maar de bosses duren simpelweg te lang waardoor vaak verliezen hersendodend werkte. Iedere boss heeft een uitgebreide animatie voor het aanvallen waardoor een aardig deel van het gevecht bestaat uit wachten tot de aanval aankomt. Ik had liever kortere bosses gewild die constant ging aanvallen dan regelmatige wachten, wat de gevechten onnodig uitrekte. Verder heb je de optie om Diddy, Dixie of Cranky te gebruiken die ieder hun eigen specialiteiten hebben. Dit moedigt je aan om levels anders te doen dan wanneer je alleen met Donkey bent. Ik vond echter Dixie bij verre verte de beste Kong waardoor ik zelden tot nooit een andere koos, wat een gemis is. Diddy is een zwakkere variant van Dixie die alleen horizontaal kan bewegen terwijl Dixie ook verticaal kan, en ook z'n special move om extra levens te krijgen is nutteloos omdat je vroegtijdig in levens zwemt. Cranky is handig voor gebieden met veel grond, maar merendeels van de levels bestaan uit bodemloze pitten waardoor ook Cranky redelijk nutteloos voelde. Zijn specialiteit is het creëren van munten die ook redelijk nutteloos waren omdat ik zelden items van de shop nodig had en vroegtijdig met honderden munten rondliep. Dat terwijl Dixie je extra health punten geeft met haar special move, wat zeker tegen bosses de meest effectieve special move was. De levels waren ook nooit ontworpen op een manier waar je speciaal met een specifieke Kong moest spelen (zoals een heel level dat alleen met Cranky te halen is oid). In plaats daarvan kun je alle levels met alleen Donkey halen. Er had gewoon meer uit de potentie van de extra personages gehaald moeten worden en ze waren te unbalanced.
Dat terzijde, het spektakel gehalte was verrassend hoog. Zeker in de minekart levels haalde ze alles uit de kast om de adrenaline hoog te houden. Door de levels heen zitten de traditionele K-O-N-G letters verstopt die een leuke extra uitdaging waren om naar te zoeken, waarbij je beloond werd met bonus levels als je ze allemaal vond. Dat, in combinatie met de co-up mogelijkheid, maakte Tropical Freeze een accessible game om aan te zetten en gewoon wat plezier te hebben (met of zonder vrienden).
Geen meesterwerk en het prijskaartje van de Switch is te hoog voor zo'n korte game, maar inhoudelijk weet het genoeg leuke levels te bieden om de moeite waard te zijn geweest.
3,5*
Leuke review! Jij had m op Wii U gespeeld dus? Op switch krijg je in ieder geval nog die surf dude Kong als extra karakter om het simpeler te maken. Deze game staat ook te boek als vrij pittig, grappig daarom om te lezen dat jij m vrij makkelijk vond ?
Leuke review! Jij had m op Wii U gespeeld dus? Op switch krijg je in ieder geval nog die surf dude Kong als extra karakter om het simpeler te maken. Deze game staat ook te boek als vrij pittig, grappig daarom om te lezen dat jij m vrij makkelijk vond ?
Bedankt! Ik had het voor de Switch gekocht. Heb Chunky nog niet geprobeerd maar ik geloof dat het een simpelere versie van het gewone spel was. Grappig dat hoe de moeilijkheidsgraad word ervaren zo afwijkt van hoe ik het beleefde. Ik had na één uur al rond de 99 levens
Zeer fijne platformer met levels die me telkens wisten te verbazen. Heerlijk creatief
Ik ga deze zeker komend jaar nog kopen voor de Switch, maar ik vond het geen full-price aankoop waard. Mooi om te zien dat de game goed wordt gewaardeerd.
Dat het wat aan de korte kant is, vind ik persoonlijk juist een voordeel. Ik vind games over het algemeen te lang duren.
Ik ga m’n Switch weer aanzetten. Fijn weekend!!
Een top game! Zoals ik eerder aangaf: dit is mijn eerste DK game. Ik vond als kind die style op de SNES (country) gewoon niet zo indrukwekkend. Beetje rommelig. Ik was een echte Mario speler. Dat heb ik dus helemaal verkeerd gezien. Ik vond deze game veel afwisselender. Ook een heerlijke gameplay, vooral het zwemmen. De levels waren prachtig en ik zweefde voor mijn gevoel erdoorheen. Soms pittig, maar er waren genoeg checkpoints waardoor ik nooit echt geïrriteerd ben geraakt. Lekker uitdagend. Net als de boss fights. De toevoeging van een partner op je rug maakt het alleen maar leuker.
Een bijna perfecte game! Bijna? Ja. Het schouderknopje om te slingeren/vast te grijpen wordt niet altijd begrepen, waardoor ik soms onnodig af ben gegaan. En ik had voor deze full price nog wel wat leuke mini games verwacht voor offline multiplayer. Met deze geweldige gameplay had ik dat graag gezien. Nintendo is creatief genoeg om iets leuks te voegen aan dit concept.
Maar dat mag de pret niet drukken. Een dikke 4,5* voor dit pareltje van Nintendo. Wie weet, over een aantal maanden/jaren, ga ik dit onder de klassiekers zetten. En geef ik dit alsnog 5*. En misschien wel een plek in mijn top 10! Die potentie heeft het zeker.
Nintendo:
Ik wil ook nog wat kwijt over Nintendo. De NES was mijn allereerste spelcomputer. T/m de Gamecube was ik altijd een groot fan van Nintendo. Maar toen kwam de Wii. Ik heb dat nooit wat gevonden. Wat mij betreft een echte gimmick wat leuk is voor non-gamers. Mijn liefde voor Nintendo was helemaal weg, en keek niet meer om naar alles wat ermee te maken had. PlayStation had mijn volle aandacht. Die WiiU heb ik toentertijd wel aangeschaft, puur en alleen vanwege Mario Maker. Omdat eigen Mario levels maken iets is waar ik als kind van droomde.
Uit een impulsieve actie de Nintendo Switch gekocht. De liefde is helemaal terug!!! Met de Switch bewijst Nintendo dat ze de beste gameontwikkelaars zijn. In korte tijd 10 games gekocht, en geen seconde spijt van gehad. Ik ben zó aan het genieten! Ik voel me soms echt weer een blij klein kind. Een gevoel wat ik als volwassen man nog steeds erg waardeer.
Ik hoop dat ze deze lijn doortrekken. Inclusief mooie remakes van klassiekers.
Dat wou ik even kwijt betreft Nintendo.
Nintendo:
Ik wil ook nog wat kwijt over Nintendo. De NES was mijn allereerste spelcomputer. T/m de Gamecube was ik altijd een groot fan van Nintendo. Maar toen kwam de Wii. Ik heb dat nooit wat gevonden. Wat mij betreft een echte gimmick wat leuk is voor non-gamers. Mijn liefde voor Nintendo was helemaal weg, en keek niet meer om naar alles wat ermee te maken had. PlayStation had mijn volle aandacht. Die WiiU heb ik toentertijd wel aangeschaft, puur en alleen vanwege Mario Maker. Omdat eigen Mario levels maken iets is waar ik als kind van droomde.
Uit een impulsieve actie de Nintendo Switch gekocht. De liefde is helemaal terug!!! Met de Switch bewijst Nintendo dat ze de beste gameontwikkelaars zijn. In korte tijd 10 games gekocht, en geen seconde spijt van gehad. Ik ben zó aan het genieten! Ik voel me soms echt weer een blij klein kind. Een gevoel wat ik als volwassen man nog steeds erg waardeer.
Ik hoop dat ze deze lijn doortrekken. Inclusief mooie remakes van klassiekers.
Dat wou ik even kwijt betreft Nintendo.
Hehe, alsof ik dit zelf getypt had kunnen hebben. Precies ook mijn verhaal. Big fan tm de Gamecube en vanaf de Switch. Wii-tijdperk heb ik ook genegeerd. Wat ik nu weer dubbel in haal met exclusives en met Wii ports op de Switch. Heb ook enorm getwijfeld of ik jaren terug een Switch moest halen maar nog geen dag spijt gehad en een opvolger in de volgende generatie komt er ook first day.
De moeilijkheidsgraad is hoog, die van de bazen zeer hoog. Je zal heel vaak sterven. Het spel is enorm intens. Veel intenser dan een Mario side scroller. Komt vaak neer op trial and error. De truc is om rustig te blijven, maar ik slaag er meestal niet in.
Of ligt het aan mij en mijn zenuwachtige natuur?
Het spel en visueel en qua geluid adembenemend. Zit boordevol creatieve levels, vol leuke ideeën. Ik geniet ervan, al is het ook frustrerend, door de moeilijkheidsgraad en het leveldesign.
Samenvattend, frustrerend maar prachtig spel en een mooie revitalisatie van de franchise.
Wist eerst niet goed wat ik ervan moest denken net als bij de voorganger mis ik de typische feel van sfeerbeleving die de oorspronkelijke DKC games voor mij zo kenmerkend en opmerkelijk maakte en vind ik het in die zin de naam niet waardig maar de wending die het momenteel neemt intrigeert wel in ieder geval dus ik kijk het nog even aan voor nu.