SteamWorld Dig: A Fistful of Dirt (2013)

Macintosh / Nintendo 3DS / Nintendo Switch / Nintendo Wii U / PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox One / Google Stadia

Ontwikkeld door Image & Form
Uitgegeven door Image & Form

De mensheid heeft zichzelf opgeblazen, en de overblijvers hebben zich ergens onder de aarde verschanst. In een klein western-stadje leven een paar robots samen. Jij zelf neemt een verlaten mijn over van je grootvader. Je begint met een pikhouweel te graven en legt keer op keer meer van de mijn bloot. Naarmate je waardevolle grondstoffen vindt, die je aan de oppervlakte kunt verkopen voor betere uitrustingen, ontdek je steeds meer van de verborgen ondergrondse wereld.

Dit lijkt me om een of andere reden een cool spel, ga deze eens downloaden denk ik.

Dat is het ook!
het is leuk en verslavend, ik speel het elke dag even..
waardevolle diamanten en goud zoeken door middel van boren, hakken, en met een krachtige vuist slagen. En het spel is ook wel lang houdbaar omdat het behoorlijk pittig is.
een aanrader!.

avatar van Teh_Pwnerer
Een leuk spel alleen heel erg kort, uitgespeeld in ruim 5 uur.

Inderdaad leuk spel, een van de trophies krijgt men voor het uitspelen in 2,5 uur, dus met 5 uur heb je het nog lang uitgezongen.

Heel goed mee vermaakt met dit spel, alleen had ik gehoopt dat het verhaal, de ontdekking op het einde zogezegd beter was gemaakt. Maar het spel zelf is heerlijk, vooral voor mensen die graag dingetjes ontdekken in spellen.

Deed er 7uur over. Maar vond het een erg leuk spel. Lekker upgrades verzamelen en levelen.
Toch best een verslavend spel. Dan start je m op om even te spelen. En voor je het weet ben je alweer een uur verder.
Voor niet meer dan 5euro is het een aanrader.

avatar van KoomBa
Leuk spel, innovatief, maar iedere keer terug naar boven voor openemen. Ik zat ook telkens zonder water. Lekker weghakken op zoek naar schatten is leuk, maar niet als het uren duurt omdat je het water moet opsparen voor 'later'. De eindbaas was trouwens bizar simpel te verslaan.

Deze en het vervolg meegepikt in de uitverkoop.

Vervolg schijnt enkele forse verbeteringen door te voeren maar vind dit alvast heerlijk vertoeven.

Uitgespeeld.

Klein spelletje, heeft ook wel eens wat. Scheelt wel dat ik het vervolg al klaar heb staan want zat er net lekker in. Eindigt met een soort van cliffhanger dus ben benieuwd.

mister-fool
Deed me erg denken aan het flashspel Motherload. Spel is redelijk snel uitgespeeld en heeft uiteindelijk weinig om het lijf. Niettemin is het Wild West/Steampunk-sfeertje best aardig. Vermakelijk!

Vanavond uitgespeeld, heb er 6,5 uur over gedaan en me zeer goed vermaakt! Zoals hierboven genoemd werkt de gameplay loop goed waardoor je de game maar moeilijk weg kunt leggen. Normaal hou ik niet zo van het metroidvania achtige backtracken, maar hier was het slechts mondjesmaat en bleef het ook interessant!

3,5* en deel 2 op de wishlist gezet

Zat er vanmiddag door met ook ongeveer een 6 uur op de teller. Simpel maar erg leuk. Deed me wel wat aan Boulderdash denken qua concept maar dan uitgebreider en fleuriger (sowieso vind ik het knap dat ze er een volledig universum van hebben gemaakt met diverse spellen). Het ontdekken en mijnen werkt erg verslavend op een bepaald moment en ik zou dan ook haast zeggen 'jammer dat het voorbij is'. Maar gelukkig is er het tweede deel - dat ik vroeg of laat wel een keertje oppik uit een sale. Ik twijfelde wel qua cijfer tussen een 3,5 en een 4 - maar het blijft een 3,5 met stip. In de wetenschap dat deel 2 wellicht een stukje uitgebreider en groter wordt. In ieder geval een leuk tussendoortje.

avatar van JonnieBrasco
Gisteren een paar uurtjes gedaan. Heerlijke stijl en goede vibe, goede gameplay en inderdaad wat boulderdash elementen. Zo te zien speelt iedereen het in 4 tot 6 uur uit, dan zal ik er wel 8 tot 10 uur over doen. Het wezentjes afmaken met rotsblokken is dan typisch zoiets wat mij dan wat moeilijker afgaat. Waar je met boulderdash de blokken kon schuiven is die mogelijkheid er hier niet, het is een welkom puzzelelement. Nu vermoed ik dat ook niet álles dood hoeft...

JonnieBrasco schreef:
Troost je, ik heb er ook bijna 9 uur over gedaan. Bij zo een tof spel helemaal geen straf om er langer voor neer te zitten.