Flashback (2013)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door VectorCell
Uitgegeven door Ubisoft

Reboot van de gelijknamige game uit 1992. Als Conrad B. Hart van het G.B.I. ontrafel je een grootse en dodelijke alien-samenzwering. Gebruik verschillende speciale bewegingen om complexe en dodelijke omgevingen te doorkruisen, beheer je wapens en hightech apparatuur om de strijd aan te gaan met vijanden en gebruik het skillsysteem om Conrad aan je voorkeuren aan te passen.

Bij Flashback (1992):

Erg benieuwd naar de remake van deze classic:

YouTube - Flashback - Reveal Trailer [EUROPE]

Net zoals met al die andere remakes weet ik eigenlijk nog niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Ik speel tenslotte nog altijd netjes de originelen met enige regelmaat - waarvan deze dus nog op de Amiga. Destijds uitgespeeld.

Same. Ook eerst op de Amiga gegamed en later uitgespeeld op de snes. Te gek gamepje!

Ziet er op zich wel kewl uit, hoewel redelijk overbodig idd. Krijgt wel veel negatieve commentaren zeg, blijkbaar meer lui genoeg van de remake-mania...

AvMerode
Snap de negatieve reacties ook niet helemaal.
Game is lekker pittig, sfeerijk (althans met de amiga en sega cd versie) en gewoon goede platform game-play.
Speel deze game tegenwoordig nog steeds, één keer in het jaar uitspelen voor verschillende platforms en hij blijft leuk.
Heb een kant en klare (exe) amiga versie met geintegreerde emulator van thecompany en die werkt gewoon heerlijk.
Vind de Sega CD en Amiga versies persoonlijk de beteren.
De sega cd versie komt met movie sequenses anders over en speciale muziek is aanwezig op de achtergrond tijdens game-play.
De snes versie is in anime drawing achtige manier gedaan, sega cd versie met filmpjes en amiga versie zit er een beetje tussenin.
Heb dit trouwens ook meegemaakt met andere oudere games.
Ongelofelijk dat er vroeger veel verschil was in platform versies, dat zie je tegenwoordig bijna niet meer vanwege snelle ports.

De remake van 2013 komt trouwens lang niet in de buurt bij de sega genesis, snes, sega-cd en amiga versies.
Remake van 2013 is veel te gemakkelijk gemaakt en er zijn veel veranderingen gemaakt waardoor de sfeer en het gevoel van de originele versies niet meer aanwezig is.

Indie ontwikkelaars zijn tegenwoordig zo'n beetje de enigen die weten hoe old school game-play werkt en ze kunnen het dan ook goed toepassen.
Indie ontwikkelaars hadden dan ook beter de remake in handen kunnen krijgen.
Maar goed, ubisoft en matige VectorCell (van videogame Amy) kwamen er vervolgens mee aanproppen.

Ik heb het bij de free trial/demo van de Flashback remake gehouden, ik vond het idd een slap aftreksel van een klassieker. Wel jammer, ik hoopte op meer.

De game tijdje terug in de aanbieding alsnog aangeschaft. Spel zit vol met kleine slordigheden, maar ik wist me er stiekum ook nog wel mee te vermaken. Verhaal en de voice acting is matig, maar de jump & run, arcade-actie in een 2d (met 3d elementen) omgeving is wel te doen. Grafisch vind ik het ook allemaal meevallen, cut-scenes zijn ook ok.

Het blijft absoluut een slap aftreksel van het origineel, maar als game an sich scoort het nog een krappe voldoende.

Wel een minpunt is dat ze het origineel belachelijk slecht in de game hebben gestopt. In een arcade kast, heel erg klein en geen muziek? Weird.