Dungeon Keeper (1997)

PC / Macintosh
Strategy

Ontwikkeld door Bullfrog

In de game neemt de speler de rol op zich van een duivel die kerkers moet bouwen, deze kerkers worden vervolgens bewoond door allerlei kwade wezens. Als er genoeg wezens zijn dan kan de speler een leger vormen en zo het goede overwinnen. Uiteindelijk is het doel van de speler om het hele goede land over te nemen en in plaats daarvan het kwaad te laten heersen.

avatar van Bacon
Daar is tie dan! Een van mijn favoriete games ooit.
Ook deze game heb ik als een "gelukje" gekocht bij de Dixons. Kostte maar 19 piek en in de PU kreeg Dungeon Keeper een hoog cijfer, dus ik dacht; laten we het maar proberen.

En wat een geweldig spel zeg, heerlijk om je eigen kerker te maken en in te delen zoals je zelf wilt, je beesten laten trainen, en dan op jacht naar de andere Keeper.

Ik heb hier jaren plezier aan gehad, en krijgt een dikke 5*.

Jammer dat deel 2 niet kon tippen aan het eerste. Ik zou toch ooit nog graag eens een Dungeon Keeper 3 willen zien.

avatar van Freestyle
Je bent me net voor met toevoegen Ik ben het verder overigens volledig met je eens.

Geweldig spel dit met voor mij een vernieuwend concept. Vele maanden gespeeld en vooral in het begin was het altijd spannend welk nieuw wezen je nu zou ontdekken. 4.5/5*

Helaas deed dungeon keeper 2 het nooit op mijn computer, waardoor ik die nog nooit gezien of gespeeld heb.

Ik denk dat dit mijn favoriete PC game is. Wat een spel, wat een sfeer, wat cool!

Het was zo machtig je kerker te bouwen, uit te breiden en een zwaar getraind leger van tovenaars, draken en die dikke bulls je vijand te zien afmaken.

Verder had de game sadistische humor en was de Grimm Reaper echt top!

Zeer goed spel.
Een echte topper vond ik persoonlijk.
Was voor mij iets helemaal nieuw in de games.
Je kon echt alles zelf doen qwa trainen van beesten, vechten,....
Zeer leuke beesten, leuke levels en vallen.
Uitbreiding was ook zeer goed.
Dikke 5 sterren
Je slaven hebben honger!!!!

avatar van batexated
een game die me wel vermaakte:D

ik heb het nooit uitgespeeld want na een tijdje werd het me te moeilijk ofzo t is ook al een tijd geleden.

maar de gameplay was gewoon perfect.. weet eigelijk geen minpunten te vinden.. jah.. het zag er niet super uit ofzo. maarja als het maar lekker weg speeld

Gek dat zoweinig mensen deze vette game hebben gespeeld. Zon beetje alles klopte aan dit spel. Alleen de graphics...die zijn natuurlijk niet meer goed, zeker als je first person in zon monster ging zag het er niet uit. Maar verder...perfect.

avatar van neddie
Ach ja, in first-person was het niet fantastisch inderdaad, maar zo vaak gebruikte je dat ook niet. Verder vind ik het nog steeds een van de meest sfeervolle games die ik gespeeld heb. The lord of the lands approaches!

Prettig dat iemand weer eens iets hier post. Ik had verwacht dat een toptitel als DK wel meer discussie losgewekt had op deze site

avatar van neddie
Ik zou er weer wat meer over kunnen zeggen als Vista zo vriendelijk was hem zonder problemen te draaien

batexated schreef:
een game die me wel vermaakte:D

Ik kan me zeker vinden in deze quote. Toen mij pa een nieuwe PC kreeg, zat dit spel in een verpakking bij de geleverde software. Voor die tijd was dit topgame. Ik zat echter altijd te klooien om de inzoomfunctie goed te krijgen. Ik heb mij nog jaren vermaakt met deze game, todat ik bij de moeilijke levels uitkwam.

Jack Bauer schreef:

Hehe ehmmm....met de scrol op je muis kon je zoomen. Of met de + en - toets. * was geloof ik de normale verhouding weer.

avatar van kaholiic
Heb aan dit spel toch wat uren versleten, maar nog nooit uitgespeeld. Dat was dacht ik bij een lvl waar als je iets te ver uitbreidde meteen een heel gat onstond en dan monsters van lvl 8 uitkwamen teerwijl je zelf net begonnen was met lvl 3 monsters..

avatar van kaholiic
Heb hem weer gekocht en god wat een sfeer!!

Geniaal spel eigenlijk. Simpel in zijn eenvoud en geweldig hilarisch om te spelen. Waarom grote mooie games maken die erg saai zijn (Myth en zijn klonen), als het allemaal een stuk beter kan zoals deze topper.

Ik heb hem net van zolder gehaald en ben benieuwd of ik hem onder Windows XP kan spelen.

avatar van darkD
hoe oud ie ondertussen ook al mag zijn, het blijft een toppertje!

avatar van bvonk
Er is nog steeds geen spel wat ook maar in de buurt komt! gewoon geweldig.

Overlord probeert het een beetje maar is toch weer anders.

{Review}
Wat een geniaal, sadistisch en humoristisch spel! Dit is voor mij de beste Strategy-game die er is. Jeugdsentiment, honderdenuren aan besteed met een vriend en alleen.

Oohw..Wat geeft dit spel je een goed gevoel, wanneer je je eigen imperium hebt voltooid. Al die geluiden en bewegingen. Te gek!

Wat een variatie aan monsters/slaven. De dikzakken die scheten als aanvallen laten, zijn mijn favoriet. Ik en me vriend hadden voor al de monstertjes ook een eigen naam verzonnen.

Graphics zijn echt heel lelijk, dit is niet een minpunt, maar een pluspunt! Dit brengt alleen maar meer nostalgie naar boven. Vooral wanneer je met magie door een monster zijn ogen kan kijken. Wat blokkerig! Awesome..

Jammer alleen dat het op een gegeven moment heel moeilijke wordt. Dan ontdek je een gebied dat de je halve wereld open stelt en daar komen natuurlijk allemaal sterke vijanden uit. Ben nooit verder gekomen. Misschien na intensief training wel..hoop het.

Conclusie:
Dungeon Keeper is een game die magisch en nostalgisch is. Vooral de geluiden die je een enorm lekker gevoel geeft.

Echt een geweldige game! Ik zie dat de laatste ractie hier alweer een paar jaar geleden is geplaatst, dus bij deze wil ik even zeggen dat deze game ook anno 2011 voor veel speelplezier zorgt! Ben net weer helemaal overnieuw begonnen en ik vind het geweldig. Voor de mensen hieronder die het niet uit kunnen spelen, gewoon nadenken. Voor zijn tijd is het echt een strategische game maar voor ieder probleem is een oplossing!

avatar van N811
Er komt een soort van nieuwe dungeon keeper uit, maar dan gemaakt door fans.
Zoek maar op war for the overworld

Scion
Gratis op GOG.com te verkrijgen (voor 48 uur)

avatar van bvonk
Bedankt voor de tip Scion. Heb hem ook nog op CD-rom maar is tegenwoordig wel handig om te kunnen downloaden zonder patches enz en werkt met Windows 8. Blijft een leuk spelletje, hoop op ooit nog eens een deel 3.

avatar van Malone
1 Van mijn favoriete games ooit. Speel 'm nog regelmatig. Mede dankzij een fan patch/uitbreiding "Keeper FX". Draait als een zonnetje op recente Windows en voegt veel nieuwe levels toe.