Resogun (2014)

PlayStation 4 / PlayStation Vita / PlayStation 3
Action / Shooter

Ontwikkeld door Housemarque en Climax
Uitgegeven door Sony

Deze spirituele opvolger van Super Stardust HD is een snelle, intense shoot 'em up. Dit maal beweeg je je schip niet voort rondom een bolvormig lichaam, maar rondom een cilinder. Zet een verwoestend arsenaal wapens in om de laatste overlevenden uit verafgelegen ruimtekolonies te beschermen tegen een meedogenloze aanval door een kwaadaardige buitenaardse invasiemacht. De spelmodi Aracde en Eindeloos (bekend uit Super Stardust HD) keren terug in een vernieuwde vorm. Daarnaast bevat de game zowel online als hotseat coöperatieve spelmodi, en online ranglijsten.

"Save the last humans."

Blijkbaar nog geen bericht bij geplaatst.

Ik kan me nog herinneren dat dit vorig jaar de eerste game was die ik op de PS4 speelde. Voor een indie game erg tof, maar dat kan ook niet anders met Housemarque aan het roer. 'Resogun' kun je zien als een soort van throwback naar old skool 2D shooters; een simpel concept dat toch uitdagend is.

De gameplay kent een snelle pacing en omdat je als speler geen moeilijke besturing hoeft te leren, zit je er zo in. De liefhebbers weten al wat er volgt en dat zijn een hoop vijanden die je in bepaalde patronen moet neerknallen. Met name bij de eindbazen is het even uitpluizen hoe deze onschadelijk gemaakt kunnen worden. Tevens moet je je speelstijl aanpassen aan de hand van het schip dat je kiest, wat zo zijn voor- en nadelen heeft.

De graphics zijn fenomenaal en je krijgt zowaar een soort van 3D wereld voorgeschoteld die je horizontaal 360 graden kan doorkruisen. Op deze manier krijg je kleurrijke locaties waar van alles in gebeurt. Hierbij is de opzwepende score een pluspunt, waardoor je constant de druk voelt om punten te scoren. Overigens is een leuke toevoeging de computerstem die je kunt horen via de speaker van je controller. Toen ik deze voor het eerst hoorde schrok ik wel even.

Al met al een heerlijke game die je zeker gespeeld moet hebben als je een PS4 hebt.

3,5 Sterren.