menu

Shadow Warrior (2013)

mijn stem
3,71 (19)
19 stemmen

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Macintosh
Shooter / Action
single player

Ontwikkeld door Flying Wild Hog
Uitgegeven door Devolver Digital en Special Reserve

Lo Wang, werkzaam voor Zilla Enterprise, krijgt van zijn werkgever de opdracht een legendarisch zwaard op te sporen. Dit zwaard is bekend onder de naam 'Nobitsura Kage'. De opdracht is echter niet verschoont van gevaar. Onder toezicht van een verbannen geest, genaamd Hoji, moet Lo Wang het opnemen tegen tal van vijanden. Gedurende zijn missie leert hij meer over de historie van het zwaard en de verbintenis die het zwaard heeft met oppermachtige goden uit een andere wereld.

zoeken in:
bro
Ben erg benieuwd naar deze game. Lijkt me erg plezant om met dat zwaard erop los te hakken. Snelle en hapklare actie om lekker in uit te leven. Vernieuwend? Nee. Het is dan ook een soort van re-make, of eerder een moderne game gebaseerd op een oude klassieker, maar dan op een goede manier. Nu ja, dat hoop ik toch. De béta is namelijk veelbelovend.

AvMerode
Repetitieve shooter/slasher, maar wel vermakelijk.
Je hebt upgrades en speciale moves die je kunt vrij spelen.
Het is verder ook aardig brutal met de blood and gore net zoals het origineel uit 1997.
Voor een remake is het aardig gelukt, maar zoals met bijna alle games is het origineel veel leuker.
Er mist een bepaalde sfeer dat wel in het eerste deel zat.
Ze hebben de old school game-play gemengd met de FPS game-play van tegenwoordige shooters. Het is hier en der geslaagd, maar het word echt nergens spectaculair.
Het origineel is een kwaliteit classic shooter zoals duke nukem 3d, wolfenstein 3d, blood, quake en doom.
Het was dan ook te verwachten dat het nooit verbeterd zou worden met deze reboot.
Heb zelf de GOG versie van het origineel en speel die dan ook regelmatig.
De oudere shooters hebben aardig wat replay-value (replayen van levels), dat zie je met de tegenwoordige first person shooters bijna niet meer.
Met deze reboot probeerden ze het wel om replay-value te creeren door middel van upgrades en rating system.
Na het behalen van actie gedeelte in een level/missie krijg je een ster score (3,5 van de 5 etc.) en dat eindigd meestal in een 2,5-3,5 score.
De game-play kan op momenten trouwens wel aardig pittig worden, helemaal in hard mode of erboven. Qua moeilijkheidsgraad is het dan weer wel echt old school.

Flying Wild Hog is er weer in geslaagd om een dertien in een dozijn, maar vermakelijke shooter neer te zetten.
Zit te twijfelen tussen een 3 en 3,5 ster, maar aangezien ik de 3,5 ster als 7 zie, geef hem een 7.

avatar van StayVisible
3,5
Verassend deze remake. Maar ben het wel met jou eens AvMerode, dat die sfeer van toen gewoon mist. Verder wel vermakelijk en het ziet er grafisch prima uit.

Ik had trouwens liever een remake van Monolith's classic "Blood" gezien, mijn absolute favoriet van de 90's.

avatar van Animosh
4,0
Erg vermakelijke pulp.

Shadow Warrior neemt zichzelf absoluut niet serieus. Het barst van de gore (en hoewel ik verwachtte dat ik me daar flink aan zou gaan storen raakte ik daar eigenlijk al vrij snel aan gewend), je krijgt een lekker hoog aantal vijanden op je afgestuurd, de wapens en actie zijn aangenaam over the top, de personages en locaties zijn zelfbewuste clichés en het spel zit boordevol humor. Die humor is niet altijd even geslaagd (vooral later in het spel leken ze bij Flying Wild Hog uit ideeën te zijn), maar ik moet toegeven dat ik tijdens het spel regelmatig heb zitten grinniken om de oneliners van de personages en de boodschappen op de fortune cookies, en dat zorgde voor een lekker opgewekte sfeer. Het plot is bovendien best leuk om te volgen. Het stelt op zich niet zoveel voor maar hield mijn aandacht wel makkelijk vast en eindigt sterk. En de muziek is weliswaar zeker niet uitmuntend, maar ik heb me er ook geen moment aan gestoord.

Shadow Warrior is zeker geen spel zonder gebreken. Het spel ontbeert variatie en diepgang, en daardoor gaat het naar het einde toe wat repetitief aanvoelen. De cutscenes passen niet bij de toon van de rest van het spel, en naar het einde verliest het spel haar gevoel voor humor een beetje. De gore is mijn ding niet, al wende ik er dus vrij snel aan. Er is geen enkel level dat echt uitsteekt boven de rest. En de baasgevechten zijn vrij tam en makkelijk (het hele spel is overigens vrij makkelijk door het vermogen om jezelf grotendeels te genezen, met uitzondering van een paar late gevechten), al zijn ze wel leuk om te doen.

Maar dit soort spellen ligt mij gewoon. De sfeer is lekker opgewekt, de actie aangenaam over the top en de muziek, stijl en besturing zijn verzorgd. En een kleine 4* is dit spel voor mij dus wel waard.

avatar van dave
3,5
Krankzinnig actievehikel waarin je je als een onstuitbare kracht een baan moet zien te hakken doorheen een oerwoud aan demonen en kwaadaardige konijnen. Je kan hiervoor rekenen op de hulp van een hele resem wapens, maar waarom je deze ooit zou gebruiken is me een groot raadsel. Het enige wat je nodig hebt gedurende de hele 'campaign' is namelijk niets meer of minder dan je trouwe Katana, die je tegenstanders op de meest gruwelijke én bevredigende manier van het leven berooft.

Verder ga ik volledig akkoord met Animosh. Het spel voelt na verloop van tijd bijzonder repetitief aan. Het begint allemaal zo sterk en energiek, maar de fut is er na een kleine 10 uur wel uit en je zal merken dat je zowaar begint te hopen op de verschijning van de End Credits. Dit soort spelletjes zijn op hun best in kleine porties. 'Blood Dragon' bijvoorbeeld, was zich hier zeer van bewust en mocht met zijn kleine 4 uur rekenen op een veel grotere impact.

Don't overdo it.

3.50

avatar van threeohthree
3,5
Tja,

Was er net als mijn bovenbuurmannen na zo'n 10 uurtjes er wel een beetje klaar mee. Zeer vermakelijk, maar veel repititiever vindt je ze niet. Ook vond ik de controls (met name de rechter muisklik) niet heel responsive. Maar goed al met al waren de eerste 10 uur zéér vermakelijk, daarna kwakkelt het in hetzelfde tempo nog een uurtje of 10-15 door en dus ook het vermakelijkheidsgehalte als een kaartenhuis in elkaar zakt.

Erg jammer dat ik er zo'n bittere nasmaak aan over heb gehouden, want de game verdient eigenlijk meer. De eerste helft zo'n 4.5* waard, en het laatste zo'n 2*, dus ben ik maar ergens in het midden gaan zitten.

avatar van Sinner
...ik zou hier eigenlijk eens een keertje mee moeten verdergaan. Ben echter ergens gestrand op een gedeelte waar ik achter een turret vliegende demonen moet afknallen en ben daarna eventjes de zin om door te spelen verloren. Nochtans vond ik het ook zeer vermakelijk en heb ik toch regelmatig wel eens zitten gniffelen om de flauwe humor.

avatar van threeohthree
3,5
Kan je altijd nog eens proberen in op een verwaarloosbare maandagavond. Al ben ik bang dat je nog een lange weg te gaan hebt als dat de eerste keer is dat je achter een turret zit.

avatar van Sinner
Kan me eigenlijk niet eens herinneren of dat de eerste keer achter een turret was t.b.h. Denk het niet. Maar maakt niet, ik weet wel zeker dat ik deze wel weer eens oppik

Zit nu 'helaas' in The Witcher 3, dus de komende maandagen zijn echter al bezet

avatar van Maarten0402
4,0
Verslavend was dit zeg. Een uitstekende reboot van een oude classic die in de stijl van Duke Nukem 3D was. Een reboot zoals het wel kan.
De (heerlijk) achterlijke oneliners gevolgd door hersenloos hakken!
Heerlijk tussendoortje was deze game voor mij.

Kijk ook al weer uit naar het nieuwe deel.

avatar van Banjo
3,5
Is dit spel precies het zelfde als deze Shadow Warrior (1997) ?.
Maar dan met mooiere beelden?.

avatar van Manny Calavera
Banjo schreef:
Is dit spel precies het zelfde als deze Shadow Warrior (1997) ?.
Maar dan met mooiere beelden?.


Reboot. Wel gewoon nieuwe levels en verhaallijn geloof ik.

avatar van Banjo
3,5
Manny Calavera schreef:
(quote)


Reboot. Wel gewoon nieuwe levels en verhaallijn geloof ik.


Mooi... hij kost nu maar 8 euro! ik heb hem net besteld..

avatar van The_CrY
4,0
Gameplay wel heel anders, evenals wapens en vijanden. Zeer zeker wel genietbaar, maar niet vergelijkbaar met het origineel. Zit er nu 9 uur in. Af en toe wat veel van hetzelfde, maar verdomme wat is het toch een vet spel!

avatar van The_CrY
4,0
Shadow Warrior is een moderne interpretatie van de cultklassieker met dezelfde naam uit 1997. Ik had reeds vernomen dat er minder gelijkenissen waren dan je zou verwachten, dus ik was enigszins voorbereid. Vrijwel alle wapens en vijanden zijn anders (ik mis vooral die heerlijke grenade launcher). Echter, ik denk dat Flying Wild Hog een hele goede game heeft gemaakt die af en toe zelfs op het geweldige af gaat. Lekker demonen in de pan hakken met je trouwe katana en als dat niet lukt het zware geschut erbij betrekken. Het upgrade systeem, tegenwoordig een must, vind ik goed erin verwerkt. Het bestaat uit drie delen; wapenupgrades, skill upgrades, en chi powers. Vooral in het begin stopte ik heel veel punten in mijn katana skills, wat een beetje een must is, omdat de wapens nog niet echt veel kracht hebben op dat punt.

Ik twijfelde tussen een 4* en een 4,5*. Toen het spel was afgelopen maakte de epische muziek me wijs dat dit een geweldige game was, vergelijkbaar met de nieuwe Doom. Ik heb heel veel lol gehad. Monsters aan stukken hakken, de omgeving kapot slaan, de humor in het toch onderhoudende verhaal... en niet te vergeten de pure vernieling die sommige wapens aan kunnen richten. Echter het spel heeft ook een paar minpunten. Vooral het begin is vrij repetitief qua omgeving en vijanden, en het duurde vrij lang voordat dit veranderde voor mijn gevoel. Ook is de gameplay niet gemaakt voor platformer secties, welke er een aantal inzitten, wat tot ergernissen leidt. Op de hogere niveaus vond ik sommige arena's ook wel erg pittig en zelfs oneerlijk, gecombineerd met het wat clunky bewegingssysteem, maar daar is doorheen te komen. Al met al ga ik dus voor de 4*. Geen perfecte game, maar heel er veel lol valt hier te halen voor fans van wat old school getinte FPS games. Ik zal deze zeker nog eens opzoeken, en ditmaal met mijn volledig upgegrade arsenaal...

Wat het spel wel gemeen heeft met het origineel uit 1997 is dat je op je gehele arsenaal moet vertrouwen. Ook de vele easter eggs zijn de moeite waard

avatar van Banjo
3,5
The_CrY schreef:
Gameplay wel heel anders, evenals wapens en vijanden. Zeer zeker wel genietbaar, maar niet vergelijkbaar met het origineel. Zit er nu 9 uur in. Af en toe wat veel van hetzelfde, maar verdomme wat is het toch een vet spel!


Zeer tof spel inderdaad vermakelijker dan het origineel denk ik...
Ik was wel toe aan zo'n hak er maar op los en geniet van de dialogen spel
Ik vind hem echt leuk..

4 sterren

mister-fool
Zelden zo goede Melee-combat ervaren als bij dit spel. Het in stukken snijden van demonen en yakuza's verveelt totaal niet. Mijn geweren had ik eigenlijk niet eens zo vaak nodig.

3,5
Ik dacht eerst dat het een afgeleide was van Doom, maar deze game kwam 3 jaar eerder uit. De oude Shadow Warrior past in het rijtje Doom, Wolfenstein en Duke Nukem. Ik kende het niet, maar het is een typische 3D Realms game. Deze nieuwe versie voelt dan als de blauwdruk waar Doom (2016) op zou draaien.

Het is snel, gewelddadig en een continue stroom aan lompe one liners. Heerlijk dus. Ik moet wel zeggen dat het begin echt eentonig was en ik dus twijfelde of dit wel boeiend genoeg was. Ik heb 1 a 2 keer tegen stoppen aangezeten omdat je met je katana continue dezelfde monsters aan het killen bent. Maar na een paar chapters verdwijnt de eentonigheid, komen er meer wapens vrij en meer enemies en wordt het spel een stuk uitdagender. Ook het verhaal neemt een serieuzere wending, dus dat bevalt goed. Enig kritiekpunt is dat vijanden wel echt heel erg bulletspongy zijn. Dat had beter uitgebalanceerde kunnen worden, net als de levels zelf die met 45-60 minuten per level wel langdradig zijn.

Leuke game, maar wel met een typisch AA sausje.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:32 uur

geplaatst: vandaag om 16:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.