Portal (2007)

Macintosh / PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Puzzle

Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Electronic Arts en Valve

Bewapend met je "Portal Device" moet je jezelf door een reeks van levels kunnen banen. Elke keer krijg je te maken met nieuwe obstakels en hindernissen, die naarmate je verder komt steeds complexer worden. Door middel van portals te creëren kun je deze overwinnen. Ook dient de "Portal Device" als een lichtere vorm van de bekende "Gravity Gun".

The cake is a lie!

waar ben je dat tegengekomen, want ik ben blind ofzo, ik heb het alleen maar gehoord in het eindlied!

Goede review, ook al ben ik het niet helemaal met je eens

En dat stond geschreven op vele muren in het spel. Ook zei Glados op een gegeven moment (zo ver ik me herriner) "there is cake". Daarna zei ze dat de cake een leugen was.

En zag je niet het einde? Waarbij je kan zien dat er tóch wel cake was?

Goede review, ook al ben ik het niet helemaal met je eens

En zag je niet het einde? Waarbij je kan zien dat er tóch wel cake was?

bedankt, maar nee, nooit tegengekomen, ik ben er ook gewoon doorheengerend. Ik heb het einde wel gezien. Toen had ze het over cake voor die verjaardag, toch? Maar ik was het niet tegengekomen, misschien als ik bezig ben met die challenges enzo

oh. en het eindliedje van deel 2 is beter

avatar van LimeLou
Pfoe, ik heb deel 2 niet gespeeld, lijkt me wel erg leuk, maar ik geef mijn (weinige) geld liever uit aan een nieuwe gamereeks (tenzij het een vervolg is dat ik MOET hebben zoals The Darkness 2)

LimeLou schreef:

kijk je ook uit naar de nieuwe bioshock?

Jazeker, deel 1 was een van mijn favoriete shooters

avatar van jirachi04
Ik ga wel voor de HD collections. Moet Silent Hill nog uitproberen en nog vele anderen,maar Portal 2 komt ooit eens in mijn collectie te liggen. Misschien morgen , misschien over 5 jaar.

heeft iemand al alle achievements voor de xbox 360? ik ben nu bezig met die cake dingen, ik moet nog 2 advanced levels. De rest zal nog wel even duren, ik moet het nog helemaal herspelen, voor die camera's van de muur af te schieten!

net vanilla crazy cake gehaald, zo wat was die moeilijk
Nu bezig met herspelen om al de camera's van de muur af te knallen.

jirachi04 schreef:

Niet om off-topic te doen ,maar de Silent Hill games zijn briljant, check ze uit

LimeLou schreef:

ja zeker, maar wen aan de besturing!

JustMike schreef:
[XBOX 360]
Searching, Searching, Are You Still There?

Geniaal spel, goed idee om te doen. Het spel is ook erg leuk uitgewerkt. Soms wel uitdagend, maar soms ook echt wel makkelijk. Goede grappen, goed eindliedje.

Gaap
Het begon me een beetje te vervelen, al die levels, ze hadden niet zo verschrikkelijk veel variatie. Gelukkig is dit in deel 2 veel beter. Maar toen kwam ik bij het laatste level aan, wat een fantastisch level was dat! Gewoon fantastisch. De geniale grappen tussendoor waren ook erg leuk. Soms dacht ik echt van haha. En toen werd ik gek aangekeken. Haha

Maar dit blijft toch wel echt een fantastisch spel, ben blij dat ik de orange box heb gekocht. Ik heb er in totaal wel 1:56 uur over gedaan. Toen kwamen er extra challenges Erg leuk natuurlijk. Zoals chapter 6 in 2 portals doen was echt verschrikkelijk naaiend, toen ik erachter kwam hoe hij moest. Maar dit spel blijft wel erg goed. Toch vind ik deel 2 wel een stukje beter. Maar een goed experiment.

Keep up de good work Valve
*4.5

spelfoutje lol.

hoe spring je 300 meter op de xbox360?

kiriyama
Waarschijnlijk door eerst een hole in de vloer te doen en er dan van zo hoog mogelijk in te springen.

kiriyama schreef:

vrijwel onmogelijk, met zulke levels, ze zijn niet echt groot, op de pc kan je een grote map uit half-life 2 importeren, kan dat op de xbox ook zo ja, hoe?
En ik ben de pc versie aan het downloaden voor extra's
zoals:
dit! en deze

ik heb eidnelijk the cake is a lie gelezen, meerdere keren.

avatar van Spock
Gisteren heb ik me de Orange Box opgepikt. En hoewel ik die eigenlijk kocht uit nieuwsgierigheid naar Half Life 2, ben ik met Portal begonnen en heb die min of meer in een ruk uitgespeeld. Toen ik na 20 minuten al 10 van 19 levels erop had zitten, en een half uur later nog maar twee te gaan had, meende ik dat deze nog korter was dan dat ik dacht. Gelukkig hebben de laatste twee levels zo'n anderhalf uur in beslag genomen, anders was ik wel heel erg snel klaar . Dat ik hem zo snel uit had, zal wel kunnen bewijzen dat ik Portal een zeer aangename ervaring vond. Het was een van de leukste en origineelste "tussendoortjes" die ik op de 360 heb gespeeld. Het is allemaal super simplistisch. Twee portalen, een ingang en een uitgang, en enkele hindernissen die je moet zien te overbruggen. Het belangrijkste is dat het werkt! Het blijkt allemaal te kloppen. Wanneer je met veel vaart in een portaal springt, wordt je met diezelfde snelheid weer door het andere portaal naar buiten gelanceerd. Je kunt oneindige tunnels en bodemloze "putten" maken. De puzzels waren best eenvoudig, maar daardoor wel leuk te voltooien. Ik heb nergens echt lang vastgezeten, en als dat gebeurde was dat wellicht door mijn eigen onhandigheid, of de timing. Ik verwachtte geen (goed) verhaal, maar zelfs dat viel nog zeer goed mee. Binnenkort maar eens met de Advanced levels beginnen, zo te zien zijn die al een stuk pittiger. Ik hoopte eigenlijk ook nog op een soort sandbox level, waarbij je gewoon wat kunt rommelen met je portal gun, of zit die er in?

avatar van Spock
Zojuist het spel nog eens uitgespeeld in een uurtje tijd. Als je eenmaal weet waar je naar toe moet zijn die levels echt simpel. De Advanced Maps heb ik een tijdje terug nog uitgespeeld, die waren een stukje pittiger maar nog steeds simpel genoeg om gewoon leuk te blijven. Het laatste stukje van lvl 80 blijft misschien wel favoriet, vooral aangezien je wanneer je een beetje goed timed, je dat gedeelte in vijf tot tien seconden kunt voltooien, en dat is dan echt super spectaculair. Ondanks het feit dat het nu vrij simpel is aangezien ik precies weet hoe ik bepaalde levels moet doen blijft het leuk om zo nu en dan nog eens het spel in de drive te gooien. En ondanks de korte speelduur heb ik toch al vele uurtjes gesleten met Portal.

avatar van Brains
Op naar deel 2 dan maar

avatar van Spock
Die is nog iets te prijzig, helaas.

avatar van dave
Niet slecht, maar veel te kort. Na ruim 2 uur was het golfkarretje reeds tot stilstand gekomen. (Het hoeft toch niet steeds een Furmule 1-auto of TGV te zijn?) Het spel vereist na verloop van tijd wel meer inspanning per 'kamer' en blinkt op gegeven momenten echt uit via volgende schitterende combinatie: geniale muziek, geestige monologen van ons aller GLaDOS en doordachte puzzels. De soundtrack is bij momenten heerlijk ambient en gedijt voor honderd procent binnen deze context. Wat mij betreft speelden er de godganse tijd dergelijke dromerige klanken.

Het verhaal is mager, toegegeven. Een achtergrond van 'Aperture Science' of het 'Enrichment Center' krijg je niet, de geschiedenis van het hoofdpersonage komt eveneens niet boven water en de enige opvulling wordt verschaft door een mysterieuze voorganger, die op onverklaarbare wijze overal aanwijzingen heeft achtergelaten. Onverklaarbaar, omdat sommige obstakels nog vernield moeten worden om vooruitgang te boeken. Voorts smijt enkel de immer ratelende, doch vrij grappige GLaDOS wat extra inhoud op tafel. Oortjes open dus.

Ik heb het vooral gespeeld teneinde na ettelijke decennia eens te beginnen aan de opvolger, Portal 2, die volgens de halve wereldbol in elk opzicht superieur is aan het eerste deel(tje). Maar eerst zien, zei de blinde. En vooral eerst horen, zei de dove.

3,50

avatar van Spock
Houdt er wel rekening mee dat dit origineel een extraatje was, en geen "volmaakt" spel. Die korte speelduur van twee uurtjes valt dan best wel mee. Het verhaal is overigens prima in elkaar gezet. Je krijgt geen achtergrond over de faciliteit of over je personage, wat het mystieke achter het hele verhaal bevordert. Vraag je eens af: wanneer je een volledig overzicht had van de geschiedenis van de faciliteit, zou het verhaal dan daadwerkelijk beter worden? Natuurlijk niet, aangezien het hele verhaal rondom dit mysterieuze heen is gebouwd. Overigens vraag ik me af of die aanwijzingen tegen het einde van het spel wel degelijk door een voorganger zijn achtergelaten; waarom niet door een van de oorspronkelijke medewerkers? Ik zou het spel toch nog maar eens een keer uitspelen en dan vooral aandacht besteden aan het lied op het laatst, aangezien die enigszins die vragen van "wat" en "waarom" weet te beantwoorden.

avatar van DES-Niels
HIj is nu tijdelijk gratis te downloaden op steam voor pc en mac.

Portal on Steam - store.steampowered.com

avatar van bro
bro
Ik vond het eigenlijk maar een saaie game. Ik vind het nochtans helemaal niet erg wat te zoeken hoe je ergens moet geraken via puzzels. Maar hier is het allemaal zo abstract Ik heb geen Game-feeling bij dit zogenaamde spel. Alsof je echt aan huiswerk bezig bent (Of een sudoku, want het is echt niet moeilijk, er is altijd maar één mogelijkheid mogelijk...) Nochtans vond ik het concept op het eerste zicht niet zo slecht gezien. Dit hele portal systeem is eigenlijk niet meer dan een kleine ideeën-basis waarrond je een hele grote, vette game zou kunnen maken. Maar puur de portals op zich, dat doet het hem niet. Maarja, een gegeven paard kijk je niet in de bek veronderstel ik

bro, speel deel 2

avatar van bro
bro
Dat lijkt me nog een aanvaardbaar voorstel Some time in the future, I will

hehe, maar deel 2 is wel beter vind ik. Alles is eigenlijk beter uitgewerkt, de personages die je tegenkomt, de puzzels zijn leuker en er zit ook nog gewoon een echt goed verhaal aan.

avatar van Dark Lord Andrew
Briljant in elke zin van het woord. Helaas ietwat kort, maar daar hebben we portal 2 voor. Eergisteren gekocht bij de E-plaza voor 30 euro voor de ps3.

avatar van Dark Lord Andrew
bro schreef:
Dat lijkt me nog een aanvaardbaar voorstel Some time in the future, I will

Deel 2 verschilt anders niet zo veel van deze hoor, als je niet van puzzelen houd moet je dit gewoon niet spelen. Ik speel voor het puzzelen en de hilarische opmerkingen die glados constant maakt.

avatar van Them
Geweldig spel, maar moet na een half uur echt een flinke break nemen anders word ik ontzettend duizelig. Iemand anders hier die daar last van heeft?