Portal (2007)

Macintosh / PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch
Puzzle

Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Electronic Arts en Valve

Bewapend met je "Portal Device" moet je jezelf door een reeks van levels kunnen banen. Elke keer krijg je te maken met nieuwe obstakels en hindernissen, die naarmate je verder komt steeds complexer worden. Door middel van portals te creëren kun je deze overwinnen. Ook dient de "Portal Device" als een lichtere vorm van de bekende "Gravity Gun".

avatar van basik
Ben erg benieuwd naar deze game. Denk er aardig wat lol met die portals te beleven valt. Hopen dat de portal gun ook later terug zal keren in één van de half-life episodes.

avatar van Spawn NL
Ik geloof dat dit gedeelte maar 14 uur aan gameplay zal bevatten maar wat ik er van gezien heb, is ruimtelijk inzicht nogal belangrijk (niet een van mijn sterkste punten )

Schijnt ook heel erg moeilijk te worden in latere levels. Ik kijk hier wel naar uit (en ook naar TF2 en HL:E2 die je samen zal moeten kopen), een erg origineel spelconcept en met de uitwerking zal het vast ook wel goed zitten.

BoordAppel schreef:

Ik denk ook wel dat je ze appart zal kunnen verkrijgen iig voor de pc (via Steam bijv). Voor de 360 zal je waarschijnlijk wel het hele pakket moeten kopen.

avatar van FrK.
Je kan ze idd apart kopen geloof ik, maar je kan ook een heel pakket kopen (Orange Box). Maar ik snap het ook nog nie helemaal

avatar van davidov
Aargh ik kijk hier zo erg naar uit, moet dit echt hebben... nu nu NU!!!

Nee maar even serieus, episode 1 viel mij tegen. Saai, meer van hetzelfde....bah...

Bij episode 2 ziet alles er mooier uit. Het verhaal gaat verder, nieuwe tegenstanders, een nieuw wapen, nieuwe omgeving.... Tevens krijgt men TF2 erbij waar ik me ook vast wel mee zal vermaken, en als kers op de taart Portal!

Lijkt me een aangename afwisseling van de schietspellen maar toch genieten van de hl2 engine. Can't wait...

avatar van Martijn
hij komt waarschijnlijk toch in de flop 100 omdat originaliteit nooit veel gewaardeerd word.

Denk het juist niet.
Er zullen een aantal mensen zijn die zo stapel gek van deze game zijn ook al valt het misschien wat tegen dat ze behoorlijk hoog zullen stemmen en dus nipt de game uit de flop 100 weten te houden.
En dat is denk ik het worst-case geval....

Trouwens waarom zou originaliteit geen positief effect hebben? Ik zie vaak genoeg bij spellen die origineel zijn dat ze geweldige kritieken krijgen mits het spel maar redelijk in elkaar zit.

avatar van Spawn NL
Martijn schreef:

Dat is wel heel negatief. 2 Half life games staan nu hoog in de toplijsten en een orginele game als vieuwtifull joe staat ook gewoon hoog dus dat zal wel meevallen.

Ferre
Ik kijk erg naar The Orange Box uit. Portal lijkt me een leuk spel. Hebben jullie al die Portal trailer gezien? Vet!

Erg origineel concept en zo te zien vet uitgewerkt, denk dat deze toch wel lekker zal scoren, aparte nieuwe puzzel-shooter stijl...

Portal trailer is Idd super!

Ben al aan het aftellen, 10 oktober is het zover

FrK. schreef:
Ben al aan het aftellen, 10 oktober is het zover

ik moet nog 2 weekjes wachten op het hele pakket

avatar van Mart
Eén van de meest originele games die ik ooit heb gespeeld. Toen ik het spel voor het eerst door mijn broer zag spelen dacht dat het een soort betatest-spel was met één kleine ruimte: Een grote vergissing, bleek later. Gewoon een heerlijke puzzelgame met het perspectief van een first-person shooter. De puzzels zijn erg uitdagend en zetten je hard aan het denken. Enige nadeel is dat bepaalde puzzels nogal frustrerend kunnen zijn. Eén van de betere games van 2007!

avatar van Deftones_JP
Martijn schreef:

Tuurlijk niet de game is gebundeld met een aantal games die sowieso als een tierelier gaan verkopen.

avatar van Justinx
Waarom moeten wij, als Playstation 3-games, nou tot 22 november wachten om deze games te spelen?? Ik had namelijk graag wat schietvoer gehad voor de herfstvakantie... *zucht*

Die PlayStation stem kan wel weg dus?

avatar van UndahCovah
Een zeer origineel spel. Een nieuwe dimensie van puzzels oplossen met het lekkere sfeertje van Half-Life eroverheen. Briljante grappen van de computerbot en het ziet er zeer gelikt uit.

Alle ingrediënten om een game goed te maken, daarom 4.5*

avatar van Justinx
BoordAppel schreef:
Die PlayStation stem kan wel weg dus?

Ja..

avatar van rpger
portal is cool!!

Finally got my cake

Spelletje is een beetje kort maar zeker tof. Een geslaagd experiment en leuke opbouw. 4.5*

davidov schreef:
Finally got my cake

Heb je alle advanced levels ook al uitgespeelt dan? Ik heb tot nu toe alleen nog de gewoone levels uitgespeelt. En ik vind de korte speelduur nog niet eens storend. Sterker nog als hij dezelfde speelduur als een normale game had zou ik dat een beetje teveel van het goede vinden. Wel een leuk extra'tje voor bij de oranje doos.

avatar van SweetPoontang
Ik ben nu de weg al kwijt wat een kutspel, geen bloed alleen maar muren en nog een muren. Shit spring door het plafond oh nee het is de vloer he daar loopt iemand shit dat ben ik zelf huh ahhhhhhhh waar moet ik nu weer heen. Briljant gewoon!in EP3 deze portalgun heel snel inbouwen als alt voor de gravgun lijkt mij heel effectief.FPS wordt nog spannender op deze manier . 4*** (voorlopig)

avatar van UndahCovah
Ik heb hem uitgespeeld en de advanced levels ook. De advanced levels maken het wel een stuk leuker want eigenlijk vond ik de 19 gewone levels veel en veels te makkelijk.

avatar van dr channard
Grappige game maar wel kort. Het eindmuziekje maakt het allemaal nog leuker en grappiger.

4 *

avatar van UndahCovah
Wat een enorme voldoening als je je cake in ontvangst mag nemen

avatar van Deftones_JP
Makkelijk maar daarom juist wel een lekkere pace. Ik ben shooter fan en geen puzzle fan dus ik hoef ook geen breinbrekers te hebben. Gewoon een relaxte game om vanuit je luie stoel te spelen. Erg origineel en toch voldoende uitdagend om niet even door heen te lopen. Heerlijk spelletje!

Edit: kan het stemmen voor de 360 versie mogelijk gemaakt worden? bvd.

avatar van FrK.
Één van de revolutie-games uit 2007 Geniaal concept, helaas wat kort en miss makkelijk

avatar van wapper
Originele gameplay, maar iets te makkelijk vrees ik. Wel een heerlijk einde.

avatar van SilverGun
wapper schreef:
Originele gameplay, maar iets te makkelijk vrees ik.

Succes met de geavanceerde kamers.