Portal (2007)

Macintosh / PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch
Puzzle

Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Electronic Arts en Valve

Bewapend met je "Portal Device" moet je jezelf door een reeks van levels kunnen banen. Elke keer krijg je te maken met nieuwe obstakels en hindernissen, die naarmate je verder komt steeds complexer worden. Door middel van portals te creëren kun je deze overwinnen. Ook dient de "Portal Device" als een lichtere vorm van de bekende "Gravity Gun".

Nee ik had daar geen last van. Dat is natuurlijk voor ieder mens verschillend. Sommige worden misselijk bij een shooter en andere weer bij een racegame.

avatar van Brains
Ik word duizelig van het lachen, dus je bent niet die enige .

kiriyama
Them schreef:
Geweldig spel, maar moet na een half uur echt een flinke break nemen anders word ik ontzettend duizelig. Iemand anders hier die daar last van heeft?

Haha had ik ook, al ging ik wel door. Was wel grappig om dan verder te spelen.

Brains schreef:
Ik word duizelig van het lachen, dus je bent niet die enige .

Dat ook .

avatar van Them
Ik werd op een moment echt effe niet goed en ik ben toch wel een doorgewinterde gamer. Trok het gewoon echt effe niet meer, begon bij de latere levels (vanaf 15).

Aha, dat dat ook nog kan

mister-fool
Geweldige, doch ietwat korte game. Begint heel makkelijk, maar wordt na verloop van tijd steeds uitdagender. Het spel weet een heel leuke desolate sfeer neer te zetten en de supercomputer glados zorgt voor veel humor. Het grootste pluspunt van deze game zit echter in de zeer inventieve gameplay. 4.5*

avatar van Animosh
Puzzels - ze spreken me vrijwel nooit aan, en Portal was (het is een paar jaar geleden dat ik het spel gespeeld heb) daar geen uitzondering op. Portal is best leuk om te spelen, dat geef ik toe, en GLaDOS is best een vermakelijk personage, maar het weet nooit echt het puzzelen te overstijgen. Het ziet er mooier uit dan de meeste puzzelspellen, het heeft meer inhoud en het heeft een stuk meer snelheid, maar de gameplay blijft verder een kwestie van het verplaatsen van dozen, drukken op knoppen, het geweldloze overwinnen of ontwijken van vijandige obstakels, etc. - typische shooter-puzzels, maar dan complexer, en met een portal gun, en die puzzels bevallen me gewoon zelden. Verder is geen enkel element van het spel briljant - het geluid is goed, maar muziek is er amper en in visueel opzicht is het verzorgd maar nergens bijzonder sfeervol - waardoor ik simpelweg niet verder kom dan 2.5*. Portal is leuk om eens te spelen, mede door het leuke concept (van de portal gun), maar meer dan simpel vermaak is het voor mij niet.

avatar van threeohthree
Antichamber misschien maar eens proberen? Oersaai en weinig sfeer, maar als je naar moeilijk puzzels opzoek bent, ben je daar wel aan het juiste adres. Verder is de humor van Portal ook een erg belangrijk aspect, en dat moet je liggen natuurlijk.

Oersaai en weinig sfeer

Da's niet echt een beschrijving waar ik warm van word. De humor van Portal is verder inderdaad best leuk, maar een paar leuke grapjes hier en daar maken geen briljant (i.t.t. slechts amusant) spel imo.

threeohthree schreef:
Antichamber misschien maar eens proberen? Oersaai en weinig sfeer,

Je zou spellen moeten promoten Antichamber moet ik trouwens nog wel steeds proberen haha

Animosh, in deel 2 zit meer humor, meer grappen, meer/leukere puzzels, etc. Probeer die anders ook nog een keer

avatar van Animosh
Die is veel minder kaal, inderdaad (ik heb wel eens door walkthroughs heen gebladerd), en die zal ik misschien inderdaad wel eens gaan proberen als 'ie wat goedkoper geworden is. Maar het zou me enorm verbazen als dat spel bij mij een ervaring die meer dan 3* waard is zou opleveren.

avatar van threeohthree
Animosh schreef:

Niet heel lekker verwoordt misschien.

Oersaai is misschien niet helemaal het juiste woord, maar een dergelijke beschrijving krijg je natuurlijk al gauw bij games waar het puzzelen voorop staat. Hier is het dan ook met name het algehele plaatje, waardoor de moeilijkheidsgraad van de puzzels (allicht) wat tegenvalt, ik bedoelde dus meer te zeggen, als dat iets is waar je naar opzoek bent, probeer dan die titel.

avatar van Animosh
Moeilijke puzzels? Oh, nee, daar ben ik niet meteen naar op zoek, hoor. Ik beoordeel games er vooral op of ze mij een waardevolle (op wat voor manier dan ook) ervaring brengen, en daarin slagen puzzelspellen zelden - zeker niet als het puzzelen erg kaal is (zonder geslaagde sfeer, vormgeving en eventueel inhoud).

Als Antichamber je aanspreekt bevalt The Bridge je trouwens misschien ook wel. Da's ook een (behoorlijk kaal) puzzelspel, en da's ook geïnspireerd door het werk van Escher.

avatar van Tsjo-Wi
Ik snap je kritiek eigenlijk totaal niet. Ja Portal is een puzzelspel, en dat kan je ding niet zijn, maar als er 1 puzzelspel is dat juist wel het puzzelen weet te overstijgen dan is het deze wel. Dat komt inderdaad door de humor, de easter eggs, het mysterieuze verhaal en natuurlijk dat fantastische laatste level.

avatar van bvonk
Je moet Portal wel beoordelen naar wat het is en dat is geen spel van 50 euro maar eerder een extraatje dat je bij Half life 2 ep2 kreeg. Het heeft dus ook terecht minder "sfeer" als je mag verwachten van een volwaardig spel maar weet met minder toch een mooi spel neer te zetten.

Ik vind Portal veel meer sfeer hebben dan menig AAA-titel. Heerlijk, dat klinische witte. Zeker vergeleken met de latere levels.

avatar van CarealotCarrot
Tsjo-Wi schreef:

Ik vind een Professor Layton een stuk beter als aparte Puzzelgame. In dat spel zijn verhaal en puzzels pas echt goed geïntegreerd.

Tsjo-Wi schreef:

Ik heb het spel zojuist herspeeld (gedeeltelijk ook als voorbereiding op Portal 2, die ik toch maar gekocht heb), en ik moet toegeven dat het laatste level inderdaad best sterk is. In dat stuk wordt het puzzelen veel meer ondergeschikt aan het verhaal, en de setting een stuk sfeervoller: je moet de portal gun niet gebruiken om simpelweg een puzzeltje/kamer op te lossen, maar om te ontsnappen. Maar in de rest van het spel wist het verhaal me nooit echt te pakken - en verder maakt een glimlach hier en daar geen intense ervaring.

bvonk schreef:
Je moet Portal wel beoordelen naar wat het is

Oneens. Ik beoordeel spellen op wat ze met me doen, niet op wat ze "zijn".

BoordAppel schreef:
Ik vind Portal veel meer sfeer hebben dan menig AAA-titel.

Fair enough. Maar de meeste AAA-titels zouden een stuk minder dan een ruime 2.5* van me krijgen. Verder vond ik de testkamers er persoonlijk zeer duf uitzien. Begrijpelijk, maar daardoor niet minder saai.

CarealotCarrot schreef:

Het zijn dan ook totaal andere soorten puzzels

avatar van bvonk
Ik zet sfeer niet voor niet tussen haakjes want is voor iedereen anders en vind het in portal ook goed gedaan. Maar sommige willen alles bijvoorbeeld op zijn groots met glitters om over een goede sfeer te spreken, dat is dit spel niet. En dat kun je ook niet verwachten van een spel dat een extraatje was bij een ander spel.

avatar van kiekena
Vanmiddag om 15:00 uur gedownload, en rond 22:00 uur uitgespeeld.
Echt leuk om eens een keer wat anders te doen dan action game shooters.
Goeie rustige sweer wat goed bij de game past.
Heb me niet verveeld.

Verder had ik niet echt last van duizeligheid zoals anderen wat ik hier lees.
Ik zou dit spel zo graag met een VR headset willen spelen (oculus rift)
Dan zou het wel een lekkere mindfuck zijn voor je hersenen

Als ik een oculus heb zal ik portal zeker voor een tweede keer spelen

avatar van patenpac
Portal was een spel waar ik hoge verwachtingen van had en vandaar ook met een iets kritischer oog heb beoordeeld. Helaas zijn al deze verwachting dan ook niet voldaan.

Gameplay: de gameplay is zeer vernieuwend en blijft boeien. Mede dankzij de werking van Valve ( die steeds met games afkomen van een hoog niveau) is de game soepel blijven draaien en bleef de gameplay ook steeds vernieuwend. Het schieten van portals om zo eigenlijk met de fysics van de wereld te sollen is zelfs voor een game geen gemakkelijk karweitje. Vandaar dat de gameplay zeker en vast heeft aangeslagen.
4.5/5

Graphics: ik ben zeer teleurgesteld dat ik deze game niet in 2007 heb gespeeld, aangezien er op de graphics weinig is aan te merken. Het is zeker en vast geen pareltje en zoals we gewoon zijn van Valve komen dezelfde voorwerpen steeds weer terug. Zelfs het menu is iets dat we al eerder zagen in bv. Counterstrike. Toch zijn er geen zware fouten te bespeuren en mag het spel er zeker zijn.
3.5/5

Speelduur: de grote tegenvaller van de game. Na letterlijk enkele uurtjes spelen heb je deze game volledig uitgespeeld. Ik had na 6 uurtjes de volle 100% en na 3à4 uren was de story al geeïndigd. Dit tot mijn grote spijt. Hoewel het creëren van puzzels na lange tijd eentonig kan worden, hadden ze er hier toch wel wat meer moeiten in kunnen steken.
1.5/5

Muziek: voor zover mijn geheugen nog teruggaat denk ik niet dat er een soundtrack aan bod gekomen is in deze game. Hier kan ik dan ook geen verdere uitleg aan geven dan enkel te zeggen dat dit niet stoorde aan deze game. De dialogen maakten dat allemaal goed. Ik heb volgens mij geen enkele keer op mijn rug gelegen van het lachen als toen ik deze game speelde ( behalve in de toekomst dan bij Portal 2 ). Een hoogstaand niveau van dialogen kunnen een game doen kraken of doen slagen. Deze game heeft hiermee zeker kunnen slagen.
4.5/5

Verhaal: de game heeft niet meteen een hoogstaand verhaal waar je meteen in wordt gesleurd. Je bent gewoon een proefkonijn die testen moet doorstaan en daar blijft het bij. We kunnen ons enkel afvragen of een verhaal hier, net zoals de muziek, en benodigdheid is. Volgens mij niet. Dit is één van de weinige games waarbij je zonder verhaal nog steeds een goede game kan krijgen.
3/5

Conclusie: Portal is een game die je naar een nieuwe vorm van gamen brengt. Je hersenen kraken terwijl je onverwacht in de lach schiet doordat een stemmetje tegen je zegt wat je wel en absoluut niet mag doen, waarbij het woord sarcasme meer dan eens aan te pas komt. Helaas blijft dit niet duren en eens je volledig in het spel zit, zie je de credits al over je scherm rollen. Een game die voor mij eerder een probeersel leek te zijn van Valve en die we misschien beter kunnen classeren als een tutorial voor Portal 2

3.5/5

Ik heb deze een jaar of anderhalf terug op The Orange Box gespeeld en ik moet zeggen dat ik in elk geval het tempo hier heel veel beter vind dan Portal 2. Het middenstuk daarvan duurde naar mijn mening soms echt te lang waardoor mijn interesse telkens leek af te dwalen, ondanks de nieuwere elementen die ze dan per hoofdstuk introduceren. Desondanks is dit deel eigenlijk belachelijk kort, zoals Patenpac al zegt kun je dit deel gemakkelijk in 4 uur uitspelen. Een uurtje of twee erbij als ik alles 100% wil hebben.

Ik moet wel vermelden dat ik Portal 2 eerder gespeeld heb, beetje een onlogische volgorde dus. Qua gameplay is deel 2 natuurlijk uitgebreider, maar niet altijd for the better als ik eerlijk ben. Ik vond dat ze op een gegeven moment een beetje waren doorgeslagen met die verschillende soorten gels, ik ben denk ik dan meer fan van de klassiekere Portal puzzeltjes. De zwarte humor hier is ook weer heerlijk, maar deel 2 is zelfs nog leuker in dat opzichte.

Ik ben er eerlijk gezegd niet echt helemaal uit welk deel ik beter vind: het originele en simpele (maar veel te korte) eerste deel, of het leukere en uitgebreidere (en daardoor soms een wat trager spelende) Portal 2. Om die reden allebei dezelfde score.

avatar van The_CrY
De eerste Portal bleef me bij omdat ik het erg origineel vond en de sfeer hakte er goed in. Ik dacht eigenlijk dat ik pas het tutorial aan het spelen was en toen bleek het opeens het echte spel al te zijn en binnen een mum van tijd ook al weer voorbij helaas... de zwarte humor aan het einde gaf me precies kippevel ook en ik kon de bizarheid van het verhaal meerdere dagen achtereen niet uit mijn hoofd zetten. Wat een indruk had dat gemaakt. Geweldige game! Jammer dat ie zo kort was.

mister-fool
Vandaag voor de tweede maal uitgespeeld. Nu in een krappe twee uur i.p.v. ruim drie uur.
Dit spel heeft een nagenoeg perfecte opbouw. Elk level biedt weer iets nieuws. Ook de spaarzame ambient en techno op de achtergrond is erg sterk en verhoogd de sfeer en spanning.

De korte speelduur vind ik eigenlijk juist het grote pluspunt van dit spel. Je kan daardoor haast niks toevoegen of weghalen zonder dat dit de kracht van het totaalproduct vermindert. Niets is overbodig!

Heerlijke sfeer en gameplay. Omdat ik met redelijke grote pauzes speelde duurde het wel vrij lang om uit te spelen, dan ben je er toch weer iets teveel uitgehaald. Zeer goede opbouw van moeilijkheid, af en toe moeilijk, maar fijn als het dan toch lukt, en je zit nergens echt lang vast.

avatar van kiekena
Portal (2007)