Portal (2007)
Alternatieve titel: Portal: Still Alive
PC / Macintosh / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch
Puzzle
single player
Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Electronic Arts en Valve
Bewapend met je "Portal Device" moet je jezelf door een reeks van levels kunnen banen. Elke keer krijg je te maken met nieuwe obstakels en hindernissen, die naarmate je verder komt steeds complexer worden. Door middel van portals te creëren kun je deze overwinnen. Ook dient de "Portal Device" als een lichtere vorm van de bekende "Gravity Gun".
- nummer 92 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=zhbxHinlH3g
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Geweldig spel, maar moet na een half uur echt een flinke break nemen anders word ik ontzettend duizelig. Iemand anders hier die daar last van heeft?
Haha had ik ook, al ging ik wel door. Was wel grappig om dan verder te spelen.
Ik word duizelig van het lachen, dus je bent niet die enige .
Dat ook .
Da's niet echt een beschrijving waar ik warm van word. De humor van Portal is verder inderdaad best leuk, maar een paar leuke grapjes hier en daar maken geen briljant (i.t.t. slechts amusant) spel imo.
Je zou spellen moeten promoten Antichamber moet ik trouwens nog wel steeds proberen haha
Animosh, in deel 2 zit meer humor, meer grappen, meer/leukere puzzels, etc. Probeer die anders ook nog een keer
Da's niet echt een beschrijving waar ik warm van word. De humor van Portal is verder inderdaad best leuk, maar een paar leuke grapjes hier en daar maken geen briljant (i.t.t. slechts amusant) spel imo.
Niet heel lekker verwoordt misschien.
Oersaai is misschien niet helemaal het juiste woord, maar een dergelijke beschrijving krijg je natuurlijk al gauw bij games waar het puzzelen voorop staat. Hier is het dan ook met name het algehele plaatje, waardoor de moeilijkheidsgraad van de puzzels (allicht) wat tegenvalt, ik bedoelde dus meer te zeggen, als dat iets is waar je naar opzoek bent, probeer dan die titel.
Als Antichamber je aanspreekt bevalt The Bridge je trouwens misschien ook wel. Da's ook een (behoorlijk kaal) puzzelspel, en da's ook geïnspireerd door het werk van Escher.
Ik snap je kritiek eigenlijk totaal niet. Ja Portal is een puzzelspel, en dat kan je ding niet zijn, maar als er 1 puzzelspel is dat juist wel het puzzelen weet te overstijgen dan is het deze wel. Dat komt inderdaad door de humor, de easter eggs, het mysterieuze verhaal en natuurlijk dat fantastische laatste level.
Ik vind een Professor Layton een stuk beter als aparte Puzzelgame. In dat spel zijn verhaal en puzzels pas echt goed geïntegreerd.
als er 1 puzzelspel is dat juist wel het puzzelen weet te overstijgen dan is het deze wel. Dat komt inderdaad door de humor, de easter eggs, het mysterieuze verhaal en natuurlijk dat fantastische laatste level.
Ik heb het spel zojuist herspeeld (gedeeltelijk ook als voorbereiding op Portal 2, die ik toch maar gekocht heb), en ik moet toegeven dat het laatste level inderdaad best sterk is. In dat stuk wordt het puzzelen veel meer ondergeschikt aan het verhaal, en de setting een stuk sfeervoller: je moet de portal gun niet gebruiken om simpelweg een puzzeltje/kamer op te lossen, maar om te ontsnappen. Maar in de rest van het spel wist het verhaal me nooit echt te pakken - en verder maakt een glimlach hier en daar geen intense ervaring.
Je moet Portal wel beoordelen naar wat het is
Oneens. Ik beoordeel spellen op wat ze met me doen, niet op wat ze "zijn".
Ik vind Portal veel meer sfeer hebben dan menig AAA-titel.
Fair enough. Maar de meeste AAA-titels zouden een stuk minder dan een ruime 2.5* van me krijgen. Verder vond ik de testkamers er persoonlijk zeer duf uitzien. Begrijpelijk, maar daardoor niet minder saai.
Ik vind een Professor Layton een stuk beter als aparte Puzzelgame. In dat spel zijn verhaal en puzzels pas echt goed geïntegreerd.
Het zijn dan ook totaal andere soorten puzzels
Echt leuk om eens een keer wat anders te doen dan action game shooters.
Goeie rustige sweer wat goed bij de game past.
Heb me niet verveeld.
Verder had ik niet echt last van duizeligheid zoals anderen wat ik hier lees.
Ik zou dit spel zo graag met een VR headset willen spelen (oculus rift)
Dan zou het wel een lekkere mindfuck zijn voor je hersenen
Als ik een oculus heb zal ik portal zeker voor een tweede keer spelen
Gameplay: de gameplay is zeer vernieuwend en blijft boeien. Mede dankzij de werking van Valve ( die steeds met games afkomen van een hoog niveau) is de game soepel blijven draaien en bleef de gameplay ook steeds vernieuwend. Het schieten van portals om zo eigenlijk met de fysics van de wereld te sollen is zelfs voor een game geen gemakkelijk karweitje. Vandaar dat de gameplay zeker en vast heeft aangeslagen.
4.5/5
Graphics: ik ben zeer teleurgesteld dat ik deze game niet in 2007 heb gespeeld, aangezien er op de graphics weinig is aan te merken. Het is zeker en vast geen pareltje en zoals we gewoon zijn van Valve komen dezelfde voorwerpen steeds weer terug. Zelfs het menu is iets dat we al eerder zagen in bv. Counterstrike. Toch zijn er geen zware fouten te bespeuren en mag het spel er zeker zijn.
3.5/5
Speelduur: de grote tegenvaller van de game. Na letterlijk enkele uurtjes spelen heb je deze game volledig uitgespeeld. Ik had na 6 uurtjes de volle 100% en na 3à4 uren was de story al geeïndigd. Dit tot mijn grote spijt. Hoewel het creëren van puzzels na lange tijd eentonig kan worden, hadden ze er hier toch wel wat meer moeiten in kunnen steken.
1.5/5
Muziek: voor zover mijn geheugen nog teruggaat denk ik niet dat er een soundtrack aan bod gekomen is in deze game. Hier kan ik dan ook geen verdere uitleg aan geven dan enkel te zeggen dat dit niet stoorde aan deze game. De dialogen maakten dat allemaal goed. Ik heb volgens mij geen enkele keer op mijn rug gelegen van het lachen als toen ik deze game speelde ( behalve in de toekomst dan bij Portal 2 ). Een hoogstaand niveau van dialogen kunnen een game doen kraken of doen slagen. Deze game heeft hiermee zeker kunnen slagen.
4.5/5
Verhaal: de game heeft niet meteen een hoogstaand verhaal waar je meteen in wordt gesleurd. Je bent gewoon een proefkonijn die testen moet doorstaan en daar blijft het bij. We kunnen ons enkel afvragen of een verhaal hier, net zoals de muziek, en benodigdheid is. Volgens mij niet. Dit is één van de weinige games waarbij je zonder verhaal nog steeds een goede game kan krijgen.
3/5
Conclusie: Portal is een game die je naar een nieuwe vorm van gamen brengt. Je hersenen kraken terwijl je onverwacht in de lach schiet doordat een stemmetje tegen je zegt wat je wel en absoluut niet mag doen, waarbij het woord sarcasme meer dan eens aan te pas komt. Helaas blijft dit niet duren en eens je volledig in het spel zit, zie je de credits al over je scherm rollen. Een game die voor mij eerder een probeersel leek te zijn van Valve en die we misschien beter kunnen classeren als een tutorial voor Portal 2
3.5/5
Ik moet wel vermelden dat ik Portal 2 eerder gespeeld heb, beetje een onlogische volgorde dus. Qua gameplay is deel 2 natuurlijk uitgebreider, maar niet altijd for the better als ik eerlijk ben. Ik vond dat ze op een gegeven moment een beetje waren doorgeslagen met die verschillende soorten gels, ik ben denk ik dan meer fan van de klassiekere Portal puzzeltjes. De zwarte humor hier is ook weer heerlijk, maar deel 2 is zelfs nog leuker in dat opzichte.
Ik ben er eerlijk gezegd niet echt helemaal uit welk deel ik beter vind: het originele en simpele (maar veel te korte) eerste deel, of het leukere en uitgebreidere (en daardoor soms een wat trager spelende) Portal 2. Om die reden allebei dezelfde score.
Dit spel heeft een nagenoeg perfecte opbouw. Elk level biedt weer iets nieuws. Ook de spaarzame ambient en techno op de achtergrond is erg sterk en verhoogd de sfeer en spanning.
De korte speelduur vind ik eigenlijk juist het grote pluspunt van dit spel. Je kan daardoor haast niks toevoegen of weghalen zonder dat dit de kracht van het totaalproduct vermindert. Niets is overbodig!