Cave Story (2004)

Alternatieve titels: Doukutsu Monogatari | Cave Story+

PC / Nintendo Wii / Nintendo DS / Nintendo 3DS / Nintendo Switch
Platform / Action
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Studio Pixel en Nicalis
Uitgegeven door Nicalis, Studio Pixel en Nippon Ichi

De Mimiga's, een konijnenvolk, wordt onderdrukt door een boosaardige dokter die de ongelukkige inwoners kidnapt voor experimenten. Zelf wordt je wakker in een ondergrondse tunnel zonder enige herinneringen. Je besluit de Mimiga's te helpen om zo de orde te herstellen.

Cave Story is een geweldig spel in alle opzichten. Sfeervol, attractief en een sublieme gameplay. Het spel is voor de PC gratis te downloaden, inclusief Engelse vertaling. Voor wie het nog niet gespeeld heeft, zeker doen!

Bedankt voor de tip Winkelwagentje! Erg leuke game idd, een beetje RPG stijl platformer, die ondanks de mega ouderwetse graphics toch nog vernieuwend weet te zijn, door leuk verhaal en sfeer tot nu toe en idd leuke oldschool gameplay die de ancient Nes-platformstijl weer wat nieuw leven inblaast.

Game_Kaza
De nintendo DS? Nooit opgemerkt. Leuk spel is het met echte game-muziek waar ik eerst wel erg aan moest wennen. Eenmaal gewend, klinkt het best mooi.

Het is eem heerlijke ouderwetse 2D gameplay alleen vind ik het irritant dat de hoofdpersoon nooit iets zegt.

Ford KAduuk
Leuk retrospelletje. De stijl van dit spel bevalt me wel, lekker simpel maar toch heel kenmerkend. Wel vind ik de gameplay wat minder, vijanden respawnen de hele tijd wat toch enigzins frustrend kan zijn. Schieten is in het begin wel leuk, maar verveelt na een tijdje. Al met al vind ik dit zeker geen slechte game.

avatar van Barcel
Gedownload, ben benieuwd!

avatar van Brains
Ah, bedankt voor de post hier Herinnert me er aan dat ik hier ook nog weer eens mee verder moet. Eerste indruk was namelijk geweldig!

avatar van Animosh
Een zeer sterke en fantasierijke actie-platformer.

Maar wat is het moeilijk! Voor 95% van het spel zat me dat niet (of amper) dwars: het spel was uitdagend, maar echt frustrerend wordt het nergens. Maar de zaken die vóór dat punt enige frustratie opriepen komen daar tot een ware climax: je moet je daar door een hoop vijanden heen vechten (laat ik het maar zo omschrijven), zonder dat je tussen de verschillende vijanden kan opslaan. En de dialoog verschijnt iedere keer gewoon opnieuw, wat ontzettend irritant is. Uiteindelijk heb ik maar een save state gedownload waarin ik een sterker wapen had (de spur), en toen werd het een stuk draaglijker (ik haalde het in een paar keer). Maar toch: de afwezigheid van voldoende checkpoints was daar serieus vervelend. En dan laat ik het "bonuslevel" nog buiten beschouwing: daar moet je je eerst een kwartier lang langs een wervelwind van vijanden en obstakels weten te manoeuvren, en vervolgens moet je dan nog tegen een enorm moeilijke eindbaas vechten - zonder checkpoints! Uitdaging is leuk, maar je kunt ook overdrijven.

Maar anyway, ik moet niet te veel op de frustratie blijven hameren, want zoals ik al zei: 95% van het spel is zeer leuk (en de andere 5% ook als je dat betere wapen hebt; uitgezonderd het extra stuk). Mooi ziet het spel er niet uit, maar de graphics passen uitstekend bij de gameplay. Het verhaal is leuk om te volgen. De muziek is fantastisch en behoort tot het beste wat ik in videospellen gehoord heb. En de gameplay (schieten, ontwijken, een beetje platformen en een beetje verkennen) is gewoon erg leuk.

Uiteindelijk kom ik dus makkelijk aan de 4*, maar door de (onnodige) frustratie aan het einde zijn die wel enigszins nipt. Er had misschien iets meer in gezeten (niet zozeer meer dan 4*, maar wel een dikkere), maar door haar heerlijke sfeer en vlotte en uitdagende gameplay is Cave Story zeker het spelen waard.

Edit: na een aantal pogingen is het me nu eindelijk gelukt om bij de eindbaas in het bonuslevel te komen (nou ja, bij de core: de echte eindbaas, met een hoop verschillende fases, komt pas daarna!), en daar bleef ik ongeveer 15 seconden in leven. Dat level laat ik dus maar schieten!

Veel positieve cijfers en berichten en het filmpje ziet er vermakelijk uit..
Ik zal hem halen voor de Switch..

Winkelwagentje schreef:
Het spel is voor de PC gratis te downloaden, inclusief Engelse vertaling.
De site bestaat iig niet meer, heb 'm wel op de switch.