The Wolf Among Us (2013)

Apple iOS / Macintosh / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Telltale
Uitgegeven door Telltale

In een verhaal gebaseerd op de comicreeks Fables van Bill Willingham kruip je in de huid van Bigby Wolf, alias de Grote Boze Wolf. Als inwoner van Fabletown dien je te voorkomen dat sprookjesfiguren als de drie biggetjes en Mr. Toad worden ontdekt door de niet-sprookjesfiguren, 'Mundies' genaamd.

Iemand hier al mee bezig? Of de eerste episode al uitgespeeld? Vandaag 15 minuutjes opgehad en het lijkt me dat het niet hoeft onder te doen voor Walking Dead. Beter nog - de setting en al de karakters vind ik zelfs stukken interessanter dan voorgaande (sowieso - Fables heb ik altijd al erg leuk gevonden) - maar wat ik me afvroeg is of de lengte van de episodes vergelijkbaar is met The Walking Dead?

avatar van threeohthree
Episode 1 is volgens mij 40 tot 60 minuten lang. Heb zelf helaas nog niet de tijd gehad om hier naar te kijken, maar ik hoop komende woensdag hier wat tijd voor te hebben.

avatar van Hadouken
40 tot 60 minuten lijkt me heel erg kort. Gelukkig zegt hun faq wat anders Vergelijkbaar met TWD dus.

kiriyama
Ik ben er zelf net in 1 uur en 3 kwartier doorheen gegaan. Heb het net als in TWD best rustig aan gedaan.

De art is echt fantastisch! Een van de weinige minpunten uit TWD is hier een van de sterkste punten. Het verhaal en de wereld pakken me nog niet zoveel als in TWD, maar dat kan ook komen omdat ik nu al wat meer gewend ben met het spelprincipe. Wel jammer is dat ook dit spel kampt met bugs en glitches. Het stoorde me ook nogal dat voice-actors uit TWD hier ook een rol in hadden. Vooral bij de actrice die Clementine deed werkte dat nou niet echt lekker.

Maar verder erg solide allemaal. Kijk erg uit naar de volgende episode. Zou aan Ep.1 toch al een 4 kwijt kunnen.

Hadouken schreef:

Ah, my mistake, mijn bron was ook niet heel betrouwbaar moet ik zeggen. Blij toe.

Ik heb er ook ongeveer een 120 minuten over gedaan. Wat mij betreft is de eerste episode in ieder geval geweldig. Ik vind het prachtig hoe ze de karakters uit de comics tot leven laten komen en er ook een interessant verhaal aan vast weten te knopen. Blijft de serie verder gaan op dit peil dan lijkt het me zeker niet onwaarschijnlijk dat (voor mij althans) dat het Walking Dead zal weten te overtreffen. Het enige kleine minpuntje is dat je de info linksboven in het scherm niet kan uitzetten zoals in Walking Dead (ik bedoel daarmee de meldingen als 'she will remember this' etc). Tenzij ik er overheen kijk in de opties. Maar verder weet Telltale games hun positie als een van mijn favoriete developers van de laatste jaren zeker waar te maken. Een score krijgt het echter pas op het einde van de reeks.

Idd super sfeervol, erg mooi stijltje, lekker donker ook...

Bigby een te gekke protag, kan niet wachten tot de andere eps komen. Naar aanleiding hiervan trwns ook de comics uitgecheckt (al vaak langsgekomen, maar nooit echt ingedoken) en i'm totally hooked! Gritty Fables ftw!

Was er ook in zo'n 2 uur doorheen, maar gelijk nog eens gereplayed om de alternate routes te checken. Ep 1 krijgt iig al een hele dikke 4*, als het dit niveau vasthoud wordt dit m'n favo Telltale.

avatar van Hadouken
Wauw! Sprookjes vind ik niet meer van deze tijd maar wat Telltale (en Willingham) er mee doet is briljant. Ik wil zelfs bijna stellen dat ik deze eerste episode indrukwekkender vind dan de eerste episode van The Walking Dead. Laatstgenoemde heeft alleen een voordeel van jewelste in de vorm van Clementine waarvoor je door het vuur wilt gaan en dat heb ik hier nog niet.

Maar verder is het stijltje nog mooier, sfeervoller en donkerder. Bigby is toffer dan Lee, echt een character naar mijn hart. De sprookjesfiguren komen erg goed tot leven en Telltale weet je meteen weer een enorm schuldgevoel te geven, net nadat je iemand in de bar in elkaar hebt geslagen en ook nog eens besloot zijn arm af te rukken. Achteraf misschien te ver gegaan? Spannend verhaal ook, wat je van TWD niet kan zeggen. Dit kan niet meer misgaan!

Hadouken schreef:
Achteraf misschien te ver gegaan?

Ghehe, ook mijn 1ste keuze en voelde me ook een behoorlijke asshole achteraf . Die Glass Him optie in het gesprek met de woodsman was gewoon te verleidelijk, daarna kon ik niet meer terug .

Winkelwagentje (moderator)
Impulsaankoop - en blij toe, want de eerste episode is voor mij al de grootste verassing van dit jaar. Hield 'm al langer in de gaten vanwege het vette stijltje, maar was een beetje terughoudend omdat ik met The Walking Dead totaal geen raad weet - kom daar niet eens door de eerste ep heen. En had ergens opgevangen dat de game geen aanrader was als je The Walking Dead niets vond.

Ken de comicreeks verder niet. Maar het is wel een onzettend gaaf wereldje. De game bevat gelukkig geen puzzels die je te lang ophouden, zodat het verhaal in een lekker tempo doorgaat. Spannend verhaaltje idd, kan nu al niet wachten op de volgende episode!

avatar van threeohthree
Eerste episode is erg indrukwekkend inderdaad. Mede door het sounddesign, veel onderhuidse spanning, maar ook de art is lekker luguber. Aanvankelijk ook weinig van het fabeltjesdorp verwacht, maar het is daardoor eigenlijk niet alleen vermakelijk, maar het geeft ook een lekker mysterieus sfeertje met zich mee. Als het dit in de komende episodes door gaat zetten, zullen Gone Home en Don't Starve nog stevige concurrentie krijgen wat de Game of the Year betreft.

Een aanrader dus als je The Walking Dead ook goed vindt en je hoeft geen kennis van de strip te hebben begrijp ik?

avatar van threeohthree
Absoluut. Heb zelf helemaal niks met fabels of de strip, maar deze game heeft mij gedurende ep 1. op het puntje van mijn stoel gehouden. Vind hem tot zover zelfs nog een pak beter dan The Walking Dead. Set-up is verder wel hetzelfde, althans wat betreft de art en de keuzes.

Overigens ben je er wel bij gebaat om sarcasme te kunnen appreciëren en/of een breed gevoel voor humor te hebben, want uiteraard zitten er een aantal scherpe knipogen in deze Telltale game, al was dat in TWD soms ook al het geval. Zelfs zonder op het oog benodigde sprookjeshart, aan te raden dus.

avatar van Hadouken
Inderdaad, ik heb absoluut helemaal niks meer met sprookjes, maar de duistere sprookjeskant is toch wel heel erg vet. Voordeel ook is dat hier een (luguber) verhaal vertelt kan worden in tegenstelling tot TWD waar het vooral draaide om surivivalen.

Winkelwagentje (moderator)
Verschijnt dit najaar nog op iOS en Vita.

Beetje jammer dat ze daar nu pas mee komen, had 'm op zich wel voor de Vita willen hebben. Al heb ik absoluut geen spijt dat ik de season pass voor de PS3 heb aangeschaft. Misschien haal ik 'm later alsnog eens voor de Vita.

avatar van Deftones_JP
Toen Telltale het point and click genre nieuw leven inblies was ik daar erg content mee maar naar na een heel seizoen Sam and Max was ik er eerlijk gezegd ook wel een beetje klaar mee. Vroeger toen je nog geen smartphone met oplossingen in de hand had kon ik veel meer geduld opbrengen voor games als dit en het genre kwam eigenlijk een beetje in de ijskast ook omdat de moderne sam and max gewoon een stuk minder waren dan de oude games.

Toen kwam telltale echter met de walking dead, een game die mij niet echt trok omdat zombies niet mijn kop thee zijn maar de lyrische verhalen deden mij toch besluiten om de demo te proberen. Verslaving was het gevolg en daarna heb ik alle episodes met veel plezier doorgespeeld.

De ervaring van de walking dead zorgde er voor dat ik het nieuwe project van telltale met veel interesse volgde en nu is daar 'the wolf among us'. Telltale houdt zich vast aan het principe van the walking dead door de nadruk te leggen op (sociale) keuzes en dat is wat mij betreft een goede zaak. Het universum is dit keer echter heel anders want Telltale heeft er voor gekozen om een comic als uitgangspunt te gebruiken waar van ik nog nooit gehoord had.

Een sprong in het diepe dus qua karakters en ondanks het maffe gegeven zat ik er wel gelijk in. Het is nogal een prestatie om karakters uit sprookjes 'volwassen' en geloofwaardig te maken. Na een half uur zit je echter geconcentreerd naar je scherm te staren en probeer het pratende varken wat op je bank ligt niet boos/zo boos mogelijk te maken. Dit zijn de momenten waarin de game uitblinkt. Nergens wordt de gameplay verfrissend maar de dialogen en het verhaal zijn dermate goed dat er ook geen gameplay nodig is. Het draait om keuzes en ondanks het hoge fantasy gehalte is Telltale er in geslaagd om die keuzes gewicht mee te geven. Dat en de toevoeging van een boeiend verhaal zorgen ervoor dat ik enthousiast ben en gelijk een season pass heb aangeschaft. Ik kan niet wachten op de volgende episode.

Ik ken de karakters en de comic niet, maar door alle positieve reacties hier en dikke recensies ga deze toch maar eens binnenhalen een deezer dagen

Ben benieuwd, maar verwacht veel nu.

Btw zie dat er een season pass is voor 14,99 op Xbox live! Is dat voor alle 5 de episodes?

kiriyama
Nee, voor episodes 2-5. Deel één moet je nog apart kopen.

Net episode 1 achter de rug Erg knap weer van telltale. Scherpe spannende dialogen, interessante setting en prikkelend verhaal. Ik ben hooked

kiriyama
Episode 1 is nu gratis te downloaden op Xbox Live voor iedereen met een gold account!

Net gedaan!

avatar van Brains
Ah, thanks for the heads up. Wilde 'm al bijna in de Steam sales kopen, maar dit komt toch beter tot zijn recht op het grote scherm en scheelt een hoop moeite.

MikeMannuh
Season pass ook te krijgen voor een tientje, alleen vandaag!

Winkelwagentje (moderator)
Eindelijk weer eens een update. Tweede episode verschijnt in de eerste week van februari (2014 hopelijk).

Nu al...

Serieus, zo schiet het natuurlijk niet op. Als dit jaar dan ook nog eens 'Tales from Borderlands' en 'Game of Thrones' verschijnen spelen we straks de laatste episode in 2015.

Wat meer regelmaat mag wel inderdaad. Maar goed ik ben blij dat er in ieder geval een datum bekend is. Ik vermoed trouwens echt dat zowel Borderlands als Game of Thrones pas worden uitgebracht als de huidige twee reeksen afgelopen zijn. Of ze moeten de komende maanden zwaar gaan upstaffen daar bij Telltale. Vier franchises langs elkaar door redden ze nooit op deze manier.

4-2 komt ie

...eeeeeennnnn dat was het alweer. Wederom een kleine twee uurtjes voor nodig gehad (met koffie break) en nu met nog minder interactie dan voorheen. Het begint langzaam aan echt wel op een 'kies je eigen avontuur' boek te lijken en dat vind ik ergens (zoals ik eerder ook al zei) niet zo positief. Aan de andere kant was ook hier het verhaal weer meeslepend en worden de karakters geweldig neergezet - het donkere sfeertje en volwassen thema's van deel 1 worden zelfs regelmatig overtroffen. Dus - ook hier ben ik weer tevreden over - maar met kanttekeningen - volgende keer liever weer wat puzzels erin EN liefst geen drie maand meer ertussen...

kiriyama
Lekker dan. De season pass op de 360 werkt niet waardoor je gewoon weer 5 euro kan betalen. Volgens Microsoft zal het probleem op z'n vroegst morgen verholpen zijn. Ook de laatste keer dat ik zo'n pass koop.