The Wolf Among Us (2013)

Apple iOS / Macintosh / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Telltale
Uitgegeven door Telltale

In een verhaal gebaseerd op de comicreeks Fables van Bill Willingham kruip je in de huid van Bigby Wolf, alias de Grote Boze Wolf. Als inwoner van Fabletown dien je te voorkomen dat sprookjesfiguren als de drie biggetjes en Mr. Toad worden ontdekt door de niet-sprookjesfiguren, 'Mundies' genaamd.

SouthParkFan
Eliandjiee schreef:
Geen kenner van de comic reeks. Mede hierdoor weet de eerste episode mij toch weinig te boeien.

De setting is an sich wel geinig, maar het verhaal en de personages doen me op de een of andere manier vrij weinig.

Ik heb precies hetzelfde. Heb alleen episode 1 gespeeld maar heb absoluut geen zin om verder te spelen eigenlijk.

Ulysses
Fairytale gone bad

Walking Dead was een enorm vette ervaring met toch redelijk wat interessante gameplay. Nu mijn volgende telltale ervaring vond ik wat minder.

The Wolf Among Us zal ik zeker geen slechte game noemen, ik zou hem zelfs aanraden aan mensen die hem nog niet gespeeld hebben. Het is een sfeervol geheel met een boeiend verhaal en een zeer leuk stijltje. Maar de game bevat gewoon te weinig gameplay. De keuzes zijn een stuk minder moeilijk te maken dan in Walking Dead, dus psychologisch vond ik het toch allemaal wat minder werken. Verhaal is wel boeiend maar er waren sommige scenes die mij toch niet helemaal konden raken. De gameplay was voor mij wat te oppervlakkig.

Toch heb ik er zeker wel van genoten en zal ik er zeker een replay aan geven. Maar weet niet of vele andere keuzes zullen leiden tot heel andere gevolgen. Maar de benadering naar personages kan wel interessant anders worden.
Schrijfwerk is ook weer sterk gedaan en wordt mooi uitgevoerd in voiceacting.

Ik hou het op 3.5*.

avatar van Apieknar
Interessante setting. Jammer genoeg zaten er té veel personages in de vijf afleveringen gepropt, waardoor het verhaal op ten duur ietwat onoverzichtelijk werd. Bovendien vond ik de keuzes die Bigby Wolf moest maken vaak weinig lonend. Het leek heel vaak alsof je de verkeerde keuze had gemaakt. Geen vrolijk verhaal en ik kon me ook niet heel erg hechten aan de personages. Niet helemaal voor mij weggelegd deze game.

...blijft wellicht mijn favoriete Telltale game (deels ook aangezien ik dol was op de comics). En ja hoor...ook hier een seizoen 2 van aangekondigd. Weliswaar voor volgend jaar. Telltale is on a roll apparantly...

The Wolf Among Us Season 2 Confirmed, Launching In 2018

Qua spel-engine: 4/10 Ongelofelijk hoe slecht de game-engine werkt en hoeveel bugs erin zitten. Haperingen om de haverklap, zelfs 2 keer een hang-up van de playstation gehad, en dat gebeurde bij andere spellen nog nooit. Het begint al bij het begin scherm, je moet de play-button 2 keer drukken zodra de "press play" oproep komt. Zo iets simpels om goed af te werken...

Qua verhaal: 7/10

Extra punten voor stijl: yeah, damn right! De fables-wereld is enorm trefzeker overgebracht. Ik vind enkel de hele "wij zijn zo arm en kunnen geen drugs om onze ware aard te verbergen veroorloven" nogal afgezaagd en niet helemaal geloofwaardig.

Grovonion schreef:

Dat vind ik hier eigenlijk wel meevallen, of in ieder geval op de PC. Daar werkte het allemaal vrij degelijk op voor zover ik me herinner. Al helemaal nadat het gepatched was. De echte problemen begonnen (voor mij) pas tegen Batman e.d

Dit lijkt me een redelijk simpel spel om te programmeren (niet per se om te producen!). Zou zomaar ook als flash-game geprogrammeerd kunnen worden (overdrijf slechts een beetje), en in verhouding daarmee is het hier al slecht uitgwerkt. Was bij "The Walking Dead" vermoedelijk even slecht, hoewel ik daar geen hang-ups had van mijn PS3.

Zeg ik ook niet. Zeg enkel dat het me eigenlijk pas opviel rondom Batman. De games daarvoor liepen imo gewoon degelijk. Het lijkt er gewoon op dat ze qua engine niet meegegroeid zijn met de technologie. Alsof het gewoon niet geoptimaliseerd is voor huidige systemen. Maar daar kan ik me in vergissen want ik ben geen expert. En inderdaad - het lijkt me ook niet bepaald een titanenwerk om telltale games te programmeren of een degelijke engine te ontwerpen die vlotjes loopt. Principieel zijn de huidige games tenslotte niet meer of minder dan filmpjes waar je af en toe een keuze tussen a / b / c moet maken. En quicktime events hadden we ten tijde van God of War & Co. al lekker vloeiend lopen.

Maar vandaar ook vaak mijn twijfel bij het beoordelen van de huidige TT games. Qua verhaal en qua uitwerking / keuzes / sfeer zijn ze vaak erg goed. In ieder geval voldoende om me enkele uren geboeid door de fil...game te loodsen. Maar technisch is het tegenwoordig bij het slechtste wat ik speel. Ik krijg het niet over mijn hart om Batman bvb een 2 te geven (technisch gezien absoluut een verantwoorde score), maar een 4 vind ik dan ook weer te veel (terwijl ik het verhaal en de uitwerking zo goed vond dat het dat wel verdiende - maar de technische kant me dan weer tegenviel).

Hoe dan ook. Ik blijf fan en ben toch altijd benieuwd naar de nieuwe series. Tweede seizoen van Batman en Wolf Among Us voorop. Ik kan me voorstellen dat we volgend jaar (?) hopelijk ook een vervolg krijgen op Game of Thrones. En later alsnog een vervolg op Borderlands (hoewel daar dus blijkbaar mee gewacht wordt tot Borderlands 3 verschenen is - dat kan dus nog een tijdje duren).

Telltale leeft weer? Deeltje 2 aangekondigd: Wolf Among Us 2 - The Game Awards Teaser Trailer - YouTube

Volgens mij komt dit uit de koker van die studio die een deel van het personeel na het faillissement van Telltale opscoopte om de laatste episode van The Walking Dead af te maken...Weet 't niet zeker tho.

Toevallig ook gratis op de Epic Store vandaag. Maar idd - ik meen hetzelfde verhaal gelezen te hebben - een deel van het personeel heeft ofwel AdHoc studios opgericht of is overgenomen door AdHoc studios onder de vleugels van een groter bedrijf als ik me niet vergis en heeft tevens diverse licenties overgenomen of iets dergelijks. Zal me benieuwen wat hiermee gebeurd - ik ben wel erg benieuwd ernaar aangezien ik de Fable comics bijzonder goed vind (zit nog niet op het einde) en ook het spel een van de beste uit de Telltale stal vind.

En nogmaals...gratis op Epic tot volgende week.

Ook "uitgespeeld"/-gekeken! Mooi gemaakte vertelling, zet goed de comic over naar een soort interactieve film. Ik vind het qua gameplay wat matig en beperkt. Dat gevoel werd nog versterkt doordat ik ook het idee had dat mijn keuzes niet altijd veel invloed hadden en vaak vooral personality traits en morele keuzes betroffen. En waar ze wel echt invloed leken te hebben betrof het coin toss keuzes, waarbij je dan maar hoopt het beste te kiezen.

Het verhaal is zeker zeer interessant, maar het einde was wat warrig, cutte wat corners leek het om het verhaal af te ronden en het groepsgesprek bij de witching well deed me wensen dat ik de crooked man gewoon afgemaakt had toen ik de kans had. So much voor tegen de doodstraf zijn haha

Al met al prima vermaakt, maar vooral door de artstyle en het verhaal. Het lijkt alsof je meedoet in een goede comic

Wanneer je zoekt naar “best Telltale game” dan is Wolf Among Us een naam die regelmatig hoog word aangegeven. Na het gespeeld te hebben snap ik hoe het aan deze reputatie komt. Het verteld een spannend, grimmig moord mysterie met interessante personages. De personages zijn afgeleid van bekende sprookjesfiguren, maar door de context waarin ze zijn geplaatst begint hun verleden een hele andere rol te spelen in wie ze zijn. Voor niemand was er een happy ever after. Het kon interessant zijn om te zien hoe bekende namen zijn terecht gekomen in deze realiteit, en soms werden sprookjesobjecten op leuke manier gebruikt bij de moordmysteries (zoals de spiegel van Snow White).

De game slaagt erin om je meerdere malen op dwaalsporen te brengen, afvragend wie er werkelijk de touwen in handen heeft. Wolf Among Us sloeg er ook goed in om mij meelij te laten voelen met alle personages. Vaak zijn het figuren die gewoon in het nauw gedreven zijn en niet veel keuze hadden. Al deze dingen maakte The Wolf Among Us een fijn verhaal om lekker achter elkaar te spelen, alsof je een goede Netflix serie bingewatched.
Wat minpunten betreft: persoonlijk vond ik de laatste episode minder sterk. Op dat punt waren er geen mysteries meer waardoor de spanning eruit was. Maar het speelde verder prima weg; zat niet met tegenzin de laatste episode te doen.

Wederom heeft Telltale een heerlijk verhaal gemaakt met interessante personages, goede dialogen en spanning. Ikzelf had op geen enkel punt moeite met keuzes maken, maar dat ontnam niet veel van de totaalervaring. Gewoon een duim omhoog.

avatar van FlorisV
The Wolf Among Us is een erg onderhoudend verhaal met enorm veel sfeer door de prachtige kleuren, tekeningen en animaties in volle cellshaded glorie en een ijzersterke ambient soundtrack. De karakters zijn uitstekend ontworpen, erg karakteristiek en sprekend en de hoofdpersoon Bigby is 1 van de coolste die ik sinds tijden heb mogen spelen. Er wordt een interessante mix voorgeschoteld tussen film noir en duistere fantasy, waarbij de lugubere aspecten van sprookjesfiguren de boventoon hebben en je geen greintje Disneyficatie hoeft te vrezen. Dit is echt voor volwassenen ook: alcoholisme, hoeren, pooiers en bloedvergieten zijn geen uitzondering.

Daar staat tegenover dat het spel erg weinig gameplay momenten heeft en lang niet zoveel lastige dilemma's biedt als andere Telltale spellen. Verder zitten er veel rare technische mankementen in...veel haperingen, soms zelfs tijdens de QTE events wat natuurlijk erg vervelend is, soms valt de ondertiteling weg, soms is die erg slecht leesbaar door vreemd kleurgebruik op de letters en soms laat hij zelfs opeens dialoogkeuzes in het Spaans zien. Het geluid vervormt soms ook. Verder zijn de 5 episodes wat kort. Maar ik heb er wel van genoten. Jammer dat Telltale op een dood spoor gekomen is, ik kon hun spellen wel waarderen. Hun combinatie van grote schrijf-en tekentalenten had misschien net zo goed ingezet kunnen worden voor een volwassen tekenfilmserie als voor een game, maar het blijft leuk om zelf hier en daar belangrijke beslissingen te kunnen nemen.

Gespeeld op de Xbox 360, vanaf schijf.

FlorisV schreef:
Verder zitten er veel rare technische mankementen in...veel haperingen, soms zelfs tijdens de QTE events wat natuurlijk erg vervelend is, soms valt de ondertiteling weg, soms is die erg slecht leesbaar door vreemd kleurgebruik op de letters en soms laat hij zelfs opeens dialoogkeuzes in het Spaans zien..
Niet voor niks dat Telltale failliet gegaan is. Ze waren eigenlijk sinds het eerste Walking Dead dezelfde engine aan het gebruiken, zonder zelfs veel voorkomende beperkingen aan te pakken in hun latere releases.

avatar van FlorisV
Grovonion schreef:

Uitstekende animatoren, stemacteurs en schrijvers, belabberde programmeurs! Het was broke, maar ze fixten het niet. Ik ruik dan toch ook budget problemen. Voor niemand leuk uiteindelijk.

avatar van JacoBaco
FlorisV schreef:

Misschien komt het toch nog goed! The Wolf Among Us 2 (2022) Deze keer verwacht ik wel betere programmeurs ter beschikking. In samenwerking met andere partijen.

Heb deze al een jaar of 6 liggen, destijds uit de budgetbak gehaald, een keer opgestart en direct na de ontmoeting met een pratend dier weer afgezet. Mijn hoofd stond niet naar dat soort fantasy.

Altijd benieuwd gebleven wel, en eindelijk na jaren eens s1 van The Walking Dead uitgespeeld. Nu deze en daarna door met s2 van TWD. Ik weet het; ik loop achter.

De noir setting, muziek en art direction zijn enorm gaaf! Nu een uurtje erop zitten en ik zit er helemaal in. Blij dat ik mijn weg naar deze game toch nog gevonden heb.