The Wolf Among Us (2013)

Apple iOS / Macintosh / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Telltale
Uitgegeven door Telltale

In een verhaal gebaseerd op de comicreeks Fables van Bill Willingham kruip je in de huid van Bigby Wolf, alias de Grote Boze Wolf. Als inwoner van Fabletown dien je te voorkomen dat sprookjesfiguren als de drie biggetjes en Mr. Toad worden ontdekt door de niet-sprookjesfiguren, 'Mundies' genaamd.

SouthParkFan
Eliandjiee schreef:
Geen kenner van de comic reeks. Mede hierdoor weet de eerste episode mij toch weinig te boeien.

De setting is an sich wel geinig, maar het verhaal en de personages doen me op de een of andere manier vrij weinig.

Ik heb precies hetzelfde. Heb alleen episode 1 gespeeld maar heb absoluut geen zin om verder te spelen eigenlijk.

avatar van Ulysses
Fairytale gone bad

Walking Dead was een enorm vette ervaring met toch redelijk wat interessante gameplay. Nu mijn volgende telltale ervaring vond ik wat minder.

The Wolf Among Us zal ik zeker geen slechte game noemen, ik zou hem zelfs aanraden aan mensen die hem nog niet gespeeld hebben. Het is een sfeervol geheel met een boeiend verhaal en een zeer leuk stijltje. Maar de game bevat gewoon te weinig gameplay. De keuzes zijn een stuk minder moeilijk te maken dan in Walking Dead, dus psychologisch vond ik het toch allemaal wat minder werken. Verhaal is wel boeiend maar er waren sommige scenes die mij toch niet helemaal konden raken. De gameplay was voor mij wat te oppervlakkig.

Toch heb ik er zeker wel van genoten en zal ik er zeker een replay aan geven. Maar weet niet of vele andere keuzes zullen leiden tot heel andere gevolgen. Maar de benadering naar personages kan wel interessant anders worden.
Schrijfwerk is ook weer sterk gedaan en wordt mooi uitgevoerd in voiceacting.

Ik hou het op 3.5*.

avatar van Apieknar
Interessante setting. Jammer genoeg zaten er té veel personages in de vijf afleveringen gepropt, waardoor het verhaal op ten duur ietwat onoverzichtelijk werd. Bovendien vond ik de keuzes die Bigby Wolf moest maken vaak weinig lonend. Het leek heel vaak alsof je de verkeerde keuze had gemaakt. Geen vrolijk verhaal en ik kon me ook niet heel erg hechten aan de personages. Niet helemaal voor mij weggelegd deze game.

...blijft wellicht mijn favoriete Telltale game (deels ook aangezien ik dol was op de comics). En ja hoor...ook hier een seizoen 2 van aangekondigd. Weliswaar voor volgend jaar. Telltale is on a roll apparantly...

The Wolf Among Us Season 2 Confirmed, Launching In 2018

Qua spel-engine: 4/10 Ongelofelijk hoe slecht de game-engine werkt en hoeveel bugs erin zitten. Haperingen om de haverklap, zelfs 2 keer een hang-up van de playstation gehad, en dat gebeurde bij andere spellen nog nooit. Het begint al bij het begin scherm, je moet de play-button 2 keer drukken zodra de "press play" oproep komt. Zo iets simpels om goed af te werken...

Qua verhaal: 7/10

Extra punten voor stijl: yeah, damn right! De fables-wereld is enorm trefzeker overgebracht. Ik vind enkel de hele "wij zijn zo arm en kunnen geen drugs om onze ware aard te verbergen veroorloven" nogal afgezaagd en niet helemaal geloofwaardig.

Grovonion schreef:

Dat vind ik hier eigenlijk wel meevallen, of in ieder geval op de PC. Daar werkte het allemaal vrij degelijk op voor zover ik me herinner. Al helemaal nadat het gepatched was. De echte problemen begonnen (voor mij) pas tegen Batman e.d

Dit lijkt me een redelijk simpel spel om te programmeren (niet per se om te producen!). Zou zomaar ook als flash-game geprogrammeerd kunnen worden (overdrijf slechts een beetje), en in verhouding daarmee is het hier al slecht uitgwerkt. Was bij "The Walking Dead" vermoedelijk even slecht, hoewel ik daar geen hang-ups had van mijn PS3.

Zeg ik ook niet. Zeg enkel dat het me eigenlijk pas opviel rondom Batman. De games daarvoor liepen imo gewoon degelijk. Het lijkt er gewoon op dat ze qua engine niet meegegroeid zijn met de technologie. Alsof het gewoon niet geoptimaliseerd is voor huidige systemen. Maar daar kan ik me in vergissen want ik ben geen expert. En inderdaad - het lijkt me ook niet bepaald een titanenwerk om telltale games te programmeren of een degelijke engine te ontwerpen die vlotjes loopt. Principieel zijn de huidige games tenslotte niet meer of minder dan filmpjes waar je af en toe een keuze tussen a / b / c moet maken. En quicktime events hadden we ten tijde van God of War & Co. al lekker vloeiend lopen.

Maar vandaar ook vaak mijn twijfel bij het beoordelen van de huidige TT games. Qua verhaal en qua uitwerking / keuzes / sfeer zijn ze vaak erg goed. In ieder geval voldoende om me enkele uren geboeid door de fil...game te loodsen. Maar technisch is het tegenwoordig bij het slechtste wat ik speel. Ik krijg het niet over mijn hart om Batman bvb een 2 te geven (technisch gezien absoluut een verantwoorde score), maar een 4 vind ik dan ook weer te veel (terwijl ik het verhaal en de uitwerking zo goed vond dat het dat wel verdiende - maar de technische kant me dan weer tegenviel).

Hoe dan ook. Ik blijf fan en ben toch altijd benieuwd naar de nieuwe series. Tweede seizoen van Batman en Wolf Among Us voorop. Ik kan me voorstellen dat we volgend jaar (?) hopelijk ook een vervolg krijgen op Game of Thrones. En later alsnog een vervolg op Borderlands (hoewel daar dus blijkbaar mee gewacht wordt tot Borderlands 3 verschenen is - dat kan dus nog een tijdje duren).