In vergelijking met de lovende dingen die ik erover hoorde is het een graadje overgewaardeerd, maar vooralsnog een interessante experimentele game. Als je online zoekt naar videogames met een moreel grijs gebied (geen duidelijk verschil tussen goed en slecht) dan is Papers Please een game die geheid zal opduiken. Papers Please omschrijven klinkt haast alsof je het over een kantoorbaan hebt: het nakijken van documenten om te checken of er fouten instaan. Toch hebben ze dit kantoorwerk prima naar een game weten te vertalen. De grootste kracht ligt in de prestatiedruk: je moet elke dag een bepaalde hoeveelheid mensen een juiste keuring geven, omdat je geld krijgt voor ieder correct oordeel. Het geld heb je nodig om voor je gezin te zorgen zoals eten kopen, medicatie of de verwarming. Als je in de min komt te staan verlies je het spel, maar als je niet genoeg geld verdiend gaan familieleden overlijden. Het is dus een ‘strijd’ om zo goed mogelijk werk in zo’n kort mogelijke tijd te doen. In die tussentijd komen er meerdere malen onschuldige mensen langs, die van je vragen hun vooralsnog door te laten.Je hebt de macht om ja te zeggen tegen deze mensen, maar dit kan voor boetes of andere problemen leiden waardoor je regelmatig onschuldige mensen het moeilijk moet maken.
Overigens krijg je op gegeven moment de optie om naar een goedkoper appartement te verhuizen, zodat je makkelijker geld kunt opsparen. Ikzelf maakte echter de blunder te denken dat het 75 dollar zou kosten om te verhuizen (waardoor ik het niet ging kopen), terwijl je juist 75 dollar kreeg voor het verhuizen. Door een eigen blunder heb ik een soort hard mode gedaan en winsten afgewezen. Ach, ik kon erom lachen en het hield de motivatie erin om goed te presteren.
Maar persoonlijk vond ik het moreel grijze gebied wat matig werken. Je familie die ziek raakt, of hongersnood heeft, is niets meer dan een zinnetje tekst die zegt “gaat prima / gaat slecht”. Hierdoor is het moeilijk is om echt geraakt te worden door eventueel verlies. Hetzelfde geld voor mensen die doorgelaten willen worden: het kon fijn zijn om ze door te laten wegens de dankbaarheid die ze uitten, maar meestal zei ik gewoon nee zonder schuld. Het enige dat je krijgt is een korte boze reactie van iemand die vervolgens verdwijnt. Wanneer je de personen niet kent, en de aftermath van je daden nooit meemaakt, word het lastig om een echt schuldgevoel te ervaren. Misschien ben ik gewoon hard in dat soort dingen. Je speelt voor de boodschapper van de wetten, niet de bedenker. Don't shoot the messenger.
Er zijn 20 eindes, en geen van allen voelde echt bevredigend. Het zijn korte stukken tekst die zeggen wat er verder gebeurd. Alleen de eindes die je op de laatste dag kon krijgen waren aardig, maar dat heeft er meer mee te maken dat je door de hele game moet spelen om die te krijgen, dan dat het qua verhaal beter afgerond word.
Geen meesterwerk die ik kan aanraden, en in tegenstelling tot bepaalde online items vond ik het moreel grijze gebied niet zo sterk werken, maar het was een prima game om in kleine sessies te doen.
3*