Wolfenstein: The New Order (2014)
PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One
Shooter
single player
Ontwikkeld door MachineGames
Uitgegeven door Bethesda
Europa 1960, de nazi's hebben de tweede wereldoorlog gewonnen en de wereld overgenomen. Jij neemt controle over William "B.J." Blazkowicz , de enige man die dapper genoeg is om het op te nemen tegen het kwaadaardige Duitse regime. Gebruik de super-wapens van de nazi's tegen ze, om zo Europa te bevrijden.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=JA1QB-h1c4I
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Doom beta access included with Wolfenstein: The New Order preorders
Ben er erg benieuwd naar, screens zien er goed uit!
Ze gaan helemaal over de top maar wel echt Wolfenstein.
Niet meteen iets wat ik op de release-datum koop though. Maar gaat zeker op mijn verlanglijstje voor in een sale.
Word gewoon afwachten. Maar ik zal hem gelijk testen zodra de pc versie er is. (zelfs als ie mislukt)
Ben de laatste tijd alleen maar met de oldie FPSers bezig (in combinatie met hd textures en andere mods), dus heb hier wel zin in.
Hoop alleen niet dat The New Order houterig aanvoelt. Gameplay moet namelijk wel vloeiend lopen en dan doel ik voornamelijk op combat.
Vond de 2009 Wolfenstein namelijk een beetje klunky aanvoelen vergeleken met de oudere wolfensteins. En dat terwijl het wel gewoon van Raven Software was. Id Software en Raven Software zijn de Godfathers van het FPS genre en vond het dan ook vreemd dat andere ontwikkelaars dit overnamen. Maar misschien is een andere/nieuwere ontwikkelaar het gene dat Wolfenstein nodig heeft voor tegenwoordige tijd. We zullen het snel genoeg zien.
Machine Games established in 2009 by former founding members of Starbreeze Studios, MachineGames was acquired by ZeniMax Media in 2010. MachineGames is developing Wolfenstein: The New Order on id Software’s revolutionary id Tech® 5 technology. MachineGames is located in Uppsala, Sweden.
Zal wel goed komen.
@Glacius, combat hoort juist simpel te zijn. Maar ik ben dan ook liefhebber van old school knallen. (Less talk, more action)
Het vreemde is alleen dat de FPS gameplay van oudere quake,doom en wolfenstein games gigantisch verslavend is, en dat terwijl de gameplay wel erg repetitief is. Ik kan quake1,doom1&2 en Wolfenstein 3D (singleplayer modes) wel meerdere malen in één week uitspelen zonder dat het verveelt.
Tegenwoordige shooters hebben dat verslavingshalte niet en dan doel ik voornamelijk op singleplayer. Dus ik hoop wel echt dat deze New Order het gevoel van de oudere FPS games bevat.
Wolfenstein: The New Order -- Stealth vs. Mayhem Gameplay - YouTube
Nu zie je toch wel dat een Blu-Ray echt veel beter is. 4 disks is namelijk wel heel erg veel. Ik ga hem echter wel nog steeds voor de 360 halen.
Bethesda vervroegt release Wolfenstein: The New Order naar 20 mei - Game - Nieuws - Tweakers
Inderdaad release datum vervroegd, vraag me af of dat slim is wat hoor van sommige wel veel bugs. Maar dat is tegenwoordig de mode.
Die 3 dagen maken totaal geen verschil. Ze hebben hem alleen naar 20 mei gezet zodat de release wereldwijd hetzelfde is.
Zin in wel.
Die 3 dagen maken totaal geen verschil. Ze hebben hem alleen naar 20 mei gezet zodat de release wereldwijd hetzelfde is.
Elk moment dat je hebt om bugs te verhelpen is een bug minder, kan dus wel verschil maken. Een dag na release kwam er een 5 GB patch heb ik gelezen. Moet wel even zeggen dat ik het spel zelf nog niet heb gespeeld maar hoor wel over oa herstarts door bugs.
En dat nog steeds wel eigenlijk.
Waarschijnlijk niet dus.
Speelt prettig weg en sfeertje zit er lekker in maar toch. Meestal toch veelal hetzelfde in een iets andere omlijsting. Bijvoorbeeld die stealth takedowns, ook alles behalve origineel inmiddels. Komt bijna altijd op exact hetzelfde neer, zelfde button en zelfde soort animatie.
Dat gevoel krijg ik er op dit moment heel erg bij, dus ik ga in het vervolg toch eens heel erg uitkijken op het gebied van 'nieuwe' shooters.
En wat betreft de graphics op de ps4, tja, je wil graag dat het heel wat gaat doen, maar vooralsnog, niet echt heel bijzonder eigenlijk.
Komt aardig soepel over en de graphics zijn aangenaam op de pc.
Al zijn er wel wat texture pop-ups en andere fps problemen (vooral voor AMD/Radeon users) aanwezig.
Dit word waarschijnlijk weggewerkt door middel van patches.
Heb zelf ook een Ati Radeon 6850HD en verder ook precies de specs waar de game om vraagt.
Maar AMD drivers zijn inderdaad een problem zoals ik las in bepaalde forums.
Ervaarde zo nu en dan ook problemen en helemaal na het inschakelen van v-sync.
Gebruik zelf een programma genaamd PC Services Optimizer die de pc en game gelukkig optimaliseert voor betere prestaties.
Het schijnt dat de latest nvidia beta drivers beter werken in combinatie met deze game (geen idee hoe dat zit met amd beta drivers).
Maar het is gewoon een kwestie van wachten op proper patches.
Hoop alleen niet dat die updates/patches 10GB of groter zijn, want de game installatie was ook 43GB. Volgens mij de grootste pc game die er op dit moment is (mmo games niet meegeteld).
Maar graphics wise maakt het me verder ook weinig uit omdat ik meer een retro gamer ben.
Hou persoonlijk ook niet van tegenwoordig games (point and clickers en indie games niet meegeteld), maar deze wolfenstein is echt puur vermaak voor mij.
Het is alleen niet verslavend en dat heb ik wel met bijvoorbeeld Brutal Doom en de oudere doom en quake games.
Het is meer zo'n shooter die je een keer uitspeelt en dan misschien een paar jaar later weer.
2009 wolfenstein of deze? moeilijk te zeggen welke nou beter is. Qua verhaal en setting is the new order in ieder geval zeer sterk.
Verder lijkt de game ook op Dishonored vanwege het stealth gedeelte.
De stealth is alleen niet super goed uitgewerkt waardoor knife gevechten en gun fights op de voorgrond staan.
Starbreeze Studios, uhm ik bedoel MachineGames heeft het in ieder geval goed gedaan.
Qua gore en gameplay (de combat) komen ze in ieder geval overeen met Raven Software.
Brutal Doom is trouwens ook aan te raden als je van blood and gore houd.
Verder prima shooter trouwens hoor! Knalt lekker weg.
En ook wel beter dan Shadow Fall.
Had die onlangs afgerond en kreeg in het begin dus een beetje het idee dat ik gewoon een Shadow Fall met andere skins aan het spelen was, Nazis in plaats van Helghast.
Maar deze is qua sfeer en algehele feel toch wel net iets beter.
Het stealth element is toch ook wel een welkome toevoeging, zorgt voor net dat extra verslavende element waar ik altijd wel iets mee heb.
Niet slecht.
Wat als...
Wat volgt is een verhaal waarin William kriskras door Europa trekt om het samen met enkele overgebleven verzetslieden op te nemen tegen de nazi's, in de hoop Europa iets meer te laten lijken op het vrije continent zoals we dat nu kennen. Het wordt nergens zo zeer een sterk verhaal, maar hier en daar is het wel erg aangrijpend. Zo'n scène als in de psychiatrische instelling roept verafschuwing en ouderwetse nazi-haat op. Een onmenselijke keus die je in het begin van de game maakt, roept dezelfde emoties op. Zo zijn er her en der in de game nog meer scènes en gebeurtenissen die je maag haast doen omdraaien. 'Wat als niet de geallieerden, maar de Duitsers de oorlog hadden gewonnen, wat dan...?' was een gedachte die zo nu en dan door mijn hoofd schoot.
Gebrek aan memorabele locaties
Aangrijpende en memorabele momenten probeert Wolfenstein ook te bieden met de locaties die je aandoet. Je speelt nou eenmaal niet zo vaak een game waarin de Duitsers totale controle over zowat de hele wereld hebben. Helaas slaagt de game daar maar half in. Het is wel interessant om te zien hoe steden als Berlijn en Londen gevormd zijn in deze alternatieve geschiedenis, maar memorabele locaties ontbreken. Veel missies spelen zich af in gebieden die je in tal van andere shooters al voorbij hebt zien komen, zoals onderzeeërs, ruimtestations, gevangenissen, op hoge bruggen en in grote gebouwen.
Jammerlijk herkenbaar
Je ziet hierdoor maar sporadisch hoe de wereld er nu echt aan toe is onder de Duitse controle. Het ene level zit William in Engeland, dan weer in Kroatië en even later weer in Duitsland of Polen. Doordat je te weinig ziet van de buitenwereld en te vaak op een locatie vecht die alles behalve origineel is, ontstaat er niet echt een gevoel bij de nieuwe wereld. Het gaat ook allemaal net iets te veel van de hak op de tak. Juist bij een setting zoals deze hadden locaties zoveel meer kunnen en moéten zijn dan enkel decor.
Heerlijk nazi's knallen
Het verhaal en de locaties daargelaten, staat of valt een shooter vooral bij hoe het speelt en laat het schieten net een van de sterkste punten zijn. De trekker overhalen voelt echt 'lekker' aan. Er is geen crosshair die van vorm verandert als je een vijand raakt en de controller begint niet te trillen. Of je iemand raakt herken je simpelweg aan bloed, heel veel bloed. En rondslingerende ledematen, want van een beetje gore is Wolfenstein niet vies. Deze 'natuurlijke' feel van schieten speelt uitermate bevredigend en maakt het heerlijk om nazi's neer te knallen. Helemaal als de wapens wat sterker worden en de vijanden door de impact letterlijk uit elkaar knallen. Je neemt het niet alleen op tegen normale soldaten. Techniek en wetenschap staan vooraan bij de Duitsers en dat levert een uitgebreid aanbod aan vijanden op. Zo neem je het onder andere op tegen grote robots en honden die chemisch bewerkt zijn en voorzien zijn van metalen bescherming, de zogeheten Panzerhund.
Fluitje van een cent
Bij het schieten moet wel een kanttekening geplaatst worden en dat is dat het onrealistisch gemakkelijk is. Schiet je vanuit de heup en dus zonder te richten langs de loop, dan neemt de nauwkeurigheid niet af. Ook niet over lange afstanden. Het is hierdoor super eenvoudig om iemand vanaf tientallen meters neer te knallen; als de crosshair bij het mikken rood wordt, dan raak je iemand, ongeacht met welk wapen je schiet. Langs de loop richten en nauwkeurig bezig zijn is hierdoor eigenlijk niet echt nodig en dat kan voor sommigen een gemis zijn.
Kies je eigen manier
Hoe je aan het werk gaat, laat de game je meestal helemaal zelf uitzoeken. Het is mogelijk om al dual-wieldend met bijvoorbeeld twee shotguns door de game te knallen en een spoor van vernietiging achter te laten. Dual wielden voelt ontzettend bruut aan, maar is wel de weg van de meeste weerstand, omdat de vijand op de hoogte is van je aanwezigheid en officieren versterkingen oproepen. Je kunt ook zo geruisloos mogelijk spelen, want er zijn een aantal stealthmogelijkheden. Zo kun je een nazi van achteren besluipen en voorzien van een mes tussen de ribben, maar een mes over langere afstand werpen behoort ook tot de mogelijkheden. Het zijn niet de meest originele sluipbewegingen, maar het werkt.
Gevarieerd spelen aangemoedigd
Een prima Perk-systeem moedigt aan om je speelstijl te variëren. William kan zich op vier gebieden verbeteren: Stealth, Tactical, Assault en Demolition. Elk gebied heeft een aantal uitdagingen. Bij Stealth moet je denken aan het geruisloos ombrengen van een bepaald aantal vijanden en bij Demolition het vermoorden van drie nazi's met één granaat. Wanneer je een uitdaging voltooit, krijg je er een bonus voor terug. Dit levert bijvoorbeeld meer leven op of een hogere sprintsnelheid met zware wapens. Door dit systeem heb ik regelmatig een kijkje genomen bij de te voltooien uitdagingen en daardoor zijn vele gevechtssituaties zeer verschillend verlopen.
Speelduur en replaywaarde
Wolfenstein: The New Order bevat geen multiplayer, dus moet de game het volledig hebben van de speelduur van de singleplayer. Deze is prima in orde. De game bevat zestien hoofdstukken en dat komt neer op ongeveer tien tot twaalf uur. Om te zorgen dat je niet direct stopt met spelen na het voltooien van de game zijn er collectibles te vinden en die onmenselijke keus die je in het begin van de game moet maken zorgt ervoor dat ook een tweede playthrough geen verkeerd idee is, maar waarom dat is moet je zelf ontdekken.
Conclusie
De setting van Wolfenstein: The New Order, een door de nazi's gedomineerde wereld, zorgt ervoor dat de game zich op minstens twee punten flink moet onderscheiden van de rest: de locaties en het verhaal. De locaties vallen helaas een beetje tegen, die zijn weinig origineel. Het verhaal is daarentegen prima, met soms flink aangrijpende momenten die goed inspelen op de emoties van de speler. Op het gebied van gameplay heeft Wolfenstein de zaakjes keurig voor elkaar. Het schieten voelt echt lekker aan en dat het om nazi's gaat maakt het nog aangenamer. Leve het verzet!
8/10
Deze review heb ik geschreven voor PlayStation Only
22 jaar geleden heeft Wolfenstein 3D ons het template gegeven waarop de shooters van tegenwoordig allemaal gebaseerd zijn. Toegegeven: In 1992 was ik nog niet eens geboren, maar ik als FPS fan ben heel dankbaar voor de ontwikkelingen die toen werden geboekt in het genre.
Het is alleen zo jammer dat shooters een beetje in een dip zitten. De vernieuwingen in het genre zijn minimaal en singelplayer wordt meer gezien als een "bonus" bij het multiplayer aspect. Hierdoor krijgen we vaak saaie verhalen en oninteressante gameplay voor onze kiezen.
De focus in TNO ligt volledig op de gameplay, waarbij het verhaal je naar de verschillende levels brengt. Dit wil echter niet zeggen dat het verhaal slecht is, maar echt interessant of diepgaand wordt het niet. Als je het mij vraagt is dit ook totaal niet de bedoeling van TNO. Het wil je gewoon een lekkere gameplay ervaring geven.
Als Blazkowicz maak je gebruik van verschillende bekende wapens zoals de assault rifle en de shotgun, die je ook allemaal kunt dual wielden. Een kamer vol met nazi's neerschieten voelt altijd goed, maar met één assault rifle in elke hand voelt het nog beter. Naast deze manier van spelen, kun je er ook voor kiezen om het wat beheerster aan te pakken. In grote delen van TNO heb je de mogelijkheid om een gebied geruisloos uit te schakelen. Hierdoor kun je zelf afwisseling creëren in de gameplay.
Het is alleen zo jammer dat de game steeds wordt onderbroken door ietwat saaie levels. In deze levels moet je als een soort loopjongen allemaal saaie klusjes uitvoeren. Zo moet je de ene keer een map ophalen bij een NPC en de andere keer moet je zwavel uit een steen snijden. Dit is het grootste minpunt van de hele game.
Wolfenstein: The New Order is weer eens iets anders in het ietwat lineaire FPS genre. Ben je op zoek naar iets anders in het genre dan zul je, je zeker vermaken met TNO.
Eindbeoordeling: 7,5 (3,5*)
Ik doe niet echt aan multiplayer shooters, maar na goede ervaringen met Far Cry 3 en Bioshock infinite waag ik me graag aan nieuwe single player shooters . Deze nieuwe shooter was dan ook Wolfenstein : The New Order.
Na een ietwat matig begin (moest beetje wennen aan de grafische stijl) kreeg ik naarmate het verhaal vorderde steeds meer de smaak te pakken en kon ik het op een gegevens moment moeilijk meer wegleggen.
Heb me er uitstekend mee vermaakt, karakters, verhaal, gameplay waren allen goed. Alleen het einde had misschien wat beter uitgewerkt kunnen worden : Vond de opzet om totenkopf in een machine te plaatsen wat simpel, had het epischer gevonden om meer 1 op 1 actie te zien zonder machines.
4 *