Wolfenstein: The New Order (2014)

3,79

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door MachineGames
Uitgegeven door Bethesda

Europa 1960, de nazi's hebben de tweede wereldoorlog gewonnen en de wereld overgenomen. Jij neemt controle over William "B.J." Blazkowicz , de enige man die dapper genoeg is om het op te nemen tegen het kwaadaardige Duitse regime. Gebruik de super-wapens van de nazi's tegen ze, om zo Europa te bevrijden.

61 BERICHTEN 7 MENINGEN

Matig begin, niet vanwege de story, of de graphics, maar vooral door de controls.
Zit nu in the asylum, begint nu wat vertrouwder aan te voelen, maar vind het schieten met L en R 2 heel erg raar aanvoelen.
Heeft zeker een ruim uur geduurd voordat ik er een beetje aan gewend was.
Ben zo gewend met R en L 1 dat het regelmatig voorkomt dat ik niet schiet, maar het wapenrad oproep.
Maar het asylum is wel leuk.
Denk dat ik deze leuker ga vinden, als ik weer opnieuw begin, zodat ik meer van de game kan genieten dan dat ik me loop te ergeren aan de controls.
Vind het erg jammer dat je dat niet kunt aanpassen.

avatar van Awake78
Kun je dat dan niet omzetten? Vroeger was het altijd op de Xbox360 schieten met de triggers en op de Playstation met de buttons (L1 en R1), maar tegenwoordig is dat vaak in het optie-menu aan te passen.

Ik had bijna Uncharted 2 de deur uit gedaan omdat het daar niet om te zetten was. Toen ben ik het maar gaan spelen maar duurde wel een uurtje of 5 voordat het een beetje in m'n systeem zat...

Stamt dat niet uit de ps2 tijd dan.

Net als gas geven met X.

Sterke shooter overigens, net nog even gespeeld. Wat zeker helpt is de moeilijkheidsgraad even opschroeven, zit nu net onder de max en dat bevalt wel.

Sommige stukjes worden redelijk trial en error maar daar hou ik juist wel van.

Tof ook dat je in deze game door middel van de crosshair makkelijk 'from the hip' kan knallen, dat hoort wel bij Wolfenstein en Blazkowicz.

avatar van woeler82

Vette game deze wolfenstein The new Order, alleen is deze versie die ik bezit alleen geschikt voor de 64 bit windows versie en verder is de installatie erg groot bijna 50 gb plaats op de harddisk
Minimaal een triple core en 1 mg grafische kaart is ook gewenst

Heb net 1 a 2 lvl aangespeeld dus geef ik nog geen punten , maar het ziet best veelbelovend uit

Hoe loopt dit eigenlijk op de last gen version xbox360 en ps3? Hor ziet het eruit? Te doen of toch liever wachten tot ik mijn pc volgend jaar degelijk geupgrade hebt?

avatar van solidKevin
Op de Xbox 360 ziet het er prima uit. De textures moeten alleen wat langer inladen op sommige punten en als je een checkpoint herlaad ook. Voor mij was het in ieder geval prima.

Cool. Misschien toch maar oppikken voor de 360 dan.

Ongelofelijk goed vermaakt met deze game. !
*4.5 !

Heb hem op de PS3 opgepikt ipv de Xbox, maar ik neem aan dat beide last-gen versies min of meer hetzelfde uitzien en spelen. En nee - ik vind het ook niet 'slecht' uitzien - er is duidelijk wel erg bespaard qua textures en lightning (heb toevallig gisteren bij een vriend de PC versie op de hoogste settings gespeeld) maar het loopt tenminste lekker vlotjes en zonder noemenswaardige FPS drops (tot nog toe). Ik vind dat als je een beetje kan leven met de grafische downgrades t.o.v de next gen consoles en PC (wat ik dus heel goed kan - ik denk dat ik nog erg veel jaartjes uit de 360 en ps3 haal) dit ook op de oudere machines best de moeite is.

Alleen die installs en updates ! (ook bij GTA trouwens). Ik dacht vlug even beide games tijdens het eten (en nieuwsuitzending) te installeren maar ben begonnen om 1230 en ze waren pas om 1330 zowat klaar. Dat blijft altijd een nadeel bij de PS3.

Uitgespeeld en ik heb me ondanks een klein aantal technische mankementjes (fps drops tijdens de filmpjes, soms matige textures en AI en het af en toe ergens achter blijven vastzitten) behoorlijk vermaakt. Zoals er door anderen al wordt aangegeven - lineair, niet te veel poespas en lekker old-school knallen. Het design van de vijanden is erg cool en de verhaallijn steekt verrassend goed in elkaar (en kent best wel een aantal emotionele momenten!). Zeker een shooter die ik in de toekomst nog wel eens uit de kast trek.

The New Order is een uitstekend vervolgdeel geworden, waarmee ik de voorganger gelukkig kan vergeten. Niet dat TNO nou perfect is, maar het is ieder geval erg vermakelijk geworden. Al snel knal je heerlijk op een old-school wijze je weg door honderden vijanden heen. Zeker later in de game, als je zwaarder bent gewapend richt je enorme slachtingen aan. En gelukkig is er bij de game geen softe klassering op gegooid, zodat je de nodige gore, bloed en ellende kan aanschouwen. Want TNO kent toch wel een vrij heftig plot, met een alternatieve toekomst waarin je achter een Josef Mengele achtige generaal aan mag in de jaren 60 van de nieuwe toekomst waarin de Nazi's de Tweede Oorlog hebben gewonnen en jij met een uit coma ontwaakte B.J. Ik noem mezelf wel een fan van de Wolfenstein franchise. Vanaf Wolfenstein 3D tot nu heb ik ze allemaal gespeeld, vaak met veel plezier. Alleen de game uit 2009 deed me niks, maar voor de rest blijft het een erg boeiende reeks. Wolfenstein: The New Order is ook nog eens singleplayer only, dus daar is alle tijd en moeite in gestopt, iets waar ik blij mee ben.

The New Order is een uitstekend vervolgdeel geworden, waarmee ik de voorganger gelukkig kan vergeten. Niet dat TNO nou perfect is, maar het is ieder geval erg vermakelijk geworden. Al snel knal je heerlijk op een old-school wijze je weg door honderden vijanden heen. Zeker later in de game, als je zwaarder bent gewapend richt je enorme slachtingen aan onder vijanden die overigens niet al te slim zijn. En gelukkig is er bij de game geen softe klassering op gegooid, zodat je de nodige gore, bloed en ellende kan aanschouwen. Want TNO kent toch wel een vrij heftig plot, met een alternatieve toekomst waarin je achter een Josef Mengele achtige generaal aan mag in de jaren 60 van de nieuwe toekomst waarin de Nazi's de Tweede Wereldoorlog hebben gewonnen en jij met een uit coma ontwaakte B.J.Blazkowicz los gaat.

Wat ik erg sterk aan de game vind is het fantastische verhaal met dito uitwerking. Je komt regelmatig verwijzingen tegen naar wat er na 1945 gebeurde in de alternatieve verhaallijn en ook op emotioneel vlak weet TNO te overtuigen, met onder andere een romance en met het verliezen van dierbare vrienden, onder andere door keuzes die je als speler gedwongen wordt te maken. De tussenfilmpjes zijn van hoog niveau en geweldig om te zien. Ook de ontwerpen van de vijanden vond ik zeer de moeite. Allemaal in de stijl van de technologieën uit de alternatieve verhaallijn.

Waar het verhaal en de old-school gameplay grote pluspunten zijn, daar kent de game ook wel behoorlijke minpunten. Grafisch oogt de game gedateerd en zijn omgevingen kaal en simpel. Bijna alles speelt zich binnen af, op redelijk onoriginele plekken die we in veel andere games al hebben gezien. Het valt toch wel serieus op hoe lelijk bepaalde textures zijn, zeker in verhouding met de mooie filmpjes. Ik kan daar op zich wel overheen kijken, maar toch is het jammer. Ik heb het op de nex-gen console gespeeld, maar ook voor de old-gen zou dit geen schoonheid zijn geweest. Je merkt ook dat de engine oud is aan het feit dat je bijna niks van je omgevingen kan slopen. Daarom voelt het allemaal wat verouderd aan.Daarnaast ging de game zo richting het einde wel wat vervelen, omdat het allemaal wat herhalend werd. En dan is old-school gameplay niet echt een pluspunt meer te noemen. En het andere probleem was dus de onoriginele locaties die je bezoekt, waardoor ik niet vaak het gevoel kreeg echt in een alternatieve toekomst rond te knallen. Met het fantastische plot had meer gedaan kunnen worden in de uitwerking. Ik hoopte zelf toch wel stiekem op een confrontatie met mecha-Hitler, zoals in Wolfenstein 3D. General Deathhead was wel cool, maar het had nog epischer mogen zijn. Sowieso opvallend dat men in de game met geen woord over Hitler sprak, of hij nou dood was of nog altijd heerste over de wereld. Toch jammer.

Uiteindelijk heb ik me goed vermaakt met TNO, maar de game kent wel teveel minpunten om een echte topper genoemd te mogen worden. Maar voor fans van de franchise en ook voor shooterfans in het algemeen is de game wel aan te raden.

PS: Dat ouderwetse Wolfenstein 3D bonuslevel dat je mag spelen met de wapens uit TNO vond ik wel een erg leuk cadeautje!

Toch wel jammer dat hier geen multiplayer in zit...
En hoe is die Doom demo eigenlijk?

avatar van solidKevin
Die is nog steeds niet uit. Ik verwacht dat we meer zullen horen over Doom bij de persconferentie van Bethesda tijdens de E3.

avatar van dr channard
Wat speelt dit spel enorm lekker! Ik amuseer me er enorm mee

avatar van Awake78
Ik ben er ook net een paar dagen mee bezig, echt een supertof spel. Veel variatie en gameplay is vloeiend (ps3).

avatar van dr channard
Inderdaad Eindelijk een FPS waar ik elke avond naar uitkijk. Vind het leuk als ze je de keuze laten het stil of luid te doen

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuke en verslavende shooter. Speelt vlot, verhaal is fijn, prachtig geacteerd (vooral de Duitse stemmen zijn super), enorm veel variatie in gameplay (stealth en actie) en omgevingen (van bunkers tot een maanplatform) en leuke Easter Eggs (zoals een level spelen uit Wolfenstein 3D).

4* , één van de betere shooters vandaag de dag en het is gewoon heerlijk om eindelijk de confrontatie terug aan te gaan met Deathshead aangezien hij in Return to Castle Wolfenstein was ontsnapt met een raket, ik vond dat als kleine jongen altijd spijtig .

Doom's Multiplayer Alpha Test Sign-Ups Go Live - GameSpot

Heeft iemand die code al ontvangen?
Ik heb nog niks..

avatar van Marcellussss
Ik heb een tweedehands kopie aangeschaft voor de PS4 en daar zat nog een werkende code bij. Je kan deze pagina eens proberen.

Had er nog een fijne multiplayer in gezeten dan had ik hem zeker 1/2 ster hoger gegeven.
Maar ik ben waarschijnlijk vewent...
Het is een van de leukere Single player's die je kan vinden op je Ps4 of X-Box one!.
Zelfs nog leuker dan Doom 4...
Het strijd gevoel dat je hebt tegen die Nazi's, die is heel krachtig neergezet.
En je wilt echt wraak!..
Dat maakt de uitdaging en voldoening extra voldaan.

avatar van The_CrY
Zit nu middenin de game en ik erger me steevast kapot. Zit ik nu voor de zoveelste keer boodschappen te doen voor de mensen van het verzet... pfff! Vertel me alsjeblieft dat dit nog beter gaat worden.

avatar van JacoBaco
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik kan mij herinneren dat er specifiek 1 missie is welke ik echt niet zo leuk vond. En dat is inderdaad zoiets als spullen zoeken in het riool e.d. Alle missies worden gepland vanuit de geheime schuilplaats en sommige missies spelen zich daar ook af en dat zijn niet de leukste nee. Maar deze nemen waarschijnlijk nog geen 10% van de game in beslag. Had wel het idee dat deze momenten erin zitten om het spel wat te rekken. Maar ik heb dit uiteindelijk niet als een grote smet op de game ervaren. Sterker nog, ik was zelfs al vergeten dat ze erin zitten.

avatar van The_CrY
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Inmiddels heb ik het spel uit. Ik ben niet zo blij met Wolfenstein: The New Order. De goede wil zit er ongetwijfeld in, maar er zit gewoon geen lekkere flow in. Het ene moment ben je lekker aan te schieten, het volgende moment moet je speelgoed zoeken voor een kind, of zit je een lange tijd filmpjes te kijken. Die filmpjes zijn an sich prima, ware het niet dat ze onderbroken worden zodat je zelf even een schort aan kan doen om vervolgens het filmpje weer verder te laten gaan... dat zit er heel veel in en voegt niets toe. Het schieten is ook niet ouderwets leuk. De helft van de tijd spendeer je achter de schutting en de nazi's zijn echte kogelsponsjes. Ook missen ze nooit. Iets met kunstmatige moeilijkheidsgraad. Ik vond het gruwelijk irritant dat ik bij elke missie m'n wapens weer kwijt was. Soms snap ik het vanwege de context, zoals die missie in het concentratiekamp, welke ik overigens wel erg leuk vond, maar als je de gevangenis gaat inbreken forceert het spel je een stealthy aanpak te nemen door je gewoon geen wapens te geven. Plots dragen de nazi's die je doodt ook geen wapens meer. Dit is gewoon stom en bederft het spel. De game dicteert hoe het gespeeld wordt en er is maar één goede manier. Doe je iets anders, dan ga je dood. En dan nog bij de laatste boss fight verdwijnt je complete arsenaal opeens. Ik heb geen idee hoe zeer moderne shooters zuigen dat iets als The New Order als een 'old school' achtig spel wordt gezien, maar voor iemand die vrijwel exclusief old school FPS gespeeld heeft is dit absoluut schrikken. Ook het checkpoint systeem vond ik erg slecht werken. Ik snap nog steeds niet waarom moderne games daar vaak voor gaan. Tevens mis ik bewegingsvrijheid. Het sprintsysteem bijvoorbeeld is ook zo raar geregeld dat je niet gewoon een potje kan sprinten. En B.J. bezeert zich als hij een val maakt van twee meter.

Toch was het bij tijd en wijlen best leuk. Het verhaal en uitvoering vond ik vrij slecht en de voice acting van B.J. Blazkowicz al helemaal, maar goed, ik speel niet voor het verhaal (die sex scènes sloegen echt nergens op) en zo'n alternatieve toekomst is best verfrissend voor een Wolfenstein game (doet ook denken aan Mortyr). Soms ben je best lekker aan het knallen, zeker als je over de helft bent, en kom je op mooie locaties, zoals de maan, een onderzeëer, of Deathshead's kasteel. Het valt me wel wat tegen dat je niet naar slot Wolfenstein gaat. Dat was leuk geweest. Ook de boss fight tegen een gigantische robot was erg genieten. Het enige wapen dat je altijd bij je hebt, een soort lasercutter/rail gun, is een leuk ding dat je steeds kan upgraden, alhoewel ik de helft van het spel spendeerde om dat ding op te laden.

De easter egg die ze erin gestopt hebben, namelijk dat je even E1M1 van Wolfenstein 3D kan spelen is leuk geprobeerd, maar helaas is de gameplay daar niet op gemaakt. Je loopt idioot traag en de vijanden zijn kogelsponsjes... zo herinner ik me die game niet. Gelukkig niet zeg.

Afgezien van mijn vele problemen met dit spel heeft het wel de sfeer van een Wolfenstein game voor mij. Helaas, alleen, die ergerpuntjes, en die overheersen bij mij toch vooral omdat de gameplay zelf niet bijzonder interessant is.

avatar van WeZet
Wat een werk heeft hier ingezeten! Het verhaal an sich is 13 in een dozijn, maar verzin maar eens het universum eromheen. De aankleding van het geheel is niets minder dan subliem te noemen. Dit is dan ook meteen het sterkste aspect van het geheel. Het verbloemt toch een verveeld gevoel dat ik kreeg, ondanks de overweldigende sfeer. Op de een of andere manier kon de game me net niet helemaal te pakken krijgen. Alles ziet er op en top uit (op de ID Tech 5 engine Megatextures na), en de sfeer zit er goed in, maar toch kon werd ik er niet ingezogen. Daarom dan ook geen topper. De gameplay is prima, typisch Wolfenstein, maar wellicht gaat het me allemaal iets te snel, kan ik de omgeving en de sfeer niet helemaal opnemen. Toch was het een lange zit, aan speelduur geen gebrek (vergelijkbaar met Alien: Isolation). Eigenlijk zou ik de game een 3.5* moeten geven, maar het universum wat hier gecreëerd is en de gevarieerde locaties die tot in de puntjes zijn uitgewerkt maken dat het toch een 4* wordt. Momenteel ben ik bezig met The Old Blood, wat als meer van hetzelfde voelt. Ik vernam dat ze ook al aan een opvolger bezig zijn. Hopelijk worden daarin de minpuntjes weggewerkt en wordt het een echte topper. Iets meer rust en overzicht mag er van mij wel inzitten.

He he uitgespeeld....
Ik heb me ontzettend vermaakt met deze Wolfenstein..
Het is een uitstekende singleplayer, waar je heel lang zoet mee bent.
Op naar de volgende Wolfenstein met hopelijk als extra een multiplayer.

avatar van JacoBaco
Aangezien de game nog niet op gamesmeter staat:

WOLFENSTEIN 2 The New Colossus Gameplay Trailer (E3 2017) - YouTube

Gameplay vanaf 7:00.

Ooooo wat heb ik hier alweer zin in!!!

avatar van patenpac
Ik heb net de eerste 3 uur van het spel erop zitten en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Er hangt een goede donkere sfeer (al mocht het van mij soms zelfs nog donkerder en harder zijn) en het spel speelt vrij vlot. Ook het feit dat je dokter Deathshead sterk kunt vergelijken met het historische figuur dokter Mengele is een tof extraatje gegeven de nazi cultuur.
Het enigste minpunt dat ik tot nu toe heb aangetroffen zijn de soundeffects die in het spel zitten. Die zijn naar mijn mening ondermaats voor een game van dit niveau.

Ben benieuwd hoe het spel verder verloopt!

avatar van patenpac
Algemeen gezien is dit een goede shooter die in het begin vrij nieuw overkomt. Verder in het spel wordt het echter eentonig (zoals de meeste shooters) en weet deze game dus net niet dat stapje te zetten om een topper genoemd te worden.

"Count to four. Inhale. Count to four. Exhale."

Dit is mijn eerste aanraking met deze befaamde reeks - die bekendstaat om het doden van Hitler - en het smaakt zeker naar meer.

Dit deel is min of meer een reboot van de serie; als rauwdouwer B.J. Blazkowicz doe je er tevergeefs alles aan om de Duitsers te stoppen tijdens de Tweede Wereldoorlog, om vervolgens in een coma te raken en erachter te komen dat de nazi's hebben gewonnen. Op deze manier wordt er een intrigerend alternatief gecreëerd.

In eerste instantie dacht ik dat 'The New Order' een simpele arcade shooter was, maar het narratief is verrassend goed en diep uitgewerkt. De verscheidene personages zijn interessant en de vele gruwelen komen al gauw naar voren. Het enige waar ik wel graag meer van had willen zien is de invloed van het Duitse regime, jammer genoeg zie je daar slechts een glimp van.

De gameplay is erg sterk. Het is lekker old school knallen tot je erbij neervalt, vooral de manier waarop je munitie et cetera oppakt is een throwback. Je krijgt als speler een keur aan wapens waarmee je helemaal los mag gaan en het heerlijke is dat je de meeste wapens dubbel kunt dragen. Met twee shotguns of geweren tegelijkertijd schieten voelt aan als een ware verademing. Tel daar nog eens het overdonderende geluid bij op en de bloederige nazi's die het oplevert, wat een genot!

Stealth is een aardige toevoeging, maar komt wel enigszins geforceerd over als je denkt dat je totale vrijheid hebt. Daarbij is het te makkelijk. Met een werpmes heb je een vijand namelijk zo neer en als je met een pistool vanaf verre afstand met de heup schiet lijkt het net te werken als een sluipschuttersgeweer. Gelukkig deert het niet zo.

Al met al een prima shooter met een idem verhaal. Ik ben benieuwd wat 'The New Colossus' gaat brengen. Hopelijk wel beter uitgewerkt voor de pc, want met alle instellingen op Ultra is deze game qua graphics op zijn hoogst aardig te noemen.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van KoomBa
Viel me tegen, nogal saaie tijdrekkende missies er tussen als een A4'tje opzoeken ergens in het kantoor. Zal 'm nog eens een kans geven.