
Mad Max (2015)
PC / PlayStation 4 / Xbox One
Action / RPG
single player
Ontwikkeld door Avalanche
Uitgegeven door Warner Bros.
Gebaseerd op de gelijknamige films. Stap in de laarzen van 'Mad' Max Rockatansky en baan je een weg door de, met gewelddadige gangs en mutanten gevulde, woestenij die ooit Australië was, op een zoektocht naar je geliefde voertuig, de Interceptor.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=Gbdv1GzxAto
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Mocht het wel positieve reviews krijgen, dan overweeg ik de game wel eens te spelen, als ie voor een leuk prijsje te koop is.

Ik was na wat gameplay footage wel redelijk overtuigd, dus maar direct aangeschaft. Moet bovendien ook een 'overdag' game hebben, want Until Dawn gaat hem dan niet worden.


En hoewel ik ook niet de grootste open world fan ben, verveel ik me geen seconde met Mad Max; het scavengen, rondracen in de plains, maar ook het verhaal en de personages zijn erg interessant. Car-combat is zeker een van de grote pluspunten, maar eigenlijk is het hele autogebeuren gewoon super uitgewerkt. Ik ben ook geen auto fan, maar eentje samenstellen in Mad Max is echt geweldig.
Weer een uitstekende AAA title dit jaar. Man de eindejaarslijstjes worden een bitch dit jaar.
Moet zeggen dat het me niet zo interessant lijkt. Gameplay lijkt erg op de Batman Arkham games, maar dan minder boeiend en de open wereld van Mad Max ziet er saai uit. De nieuwe film was echt geweldig, maar of deze wereld in een game ook uren boeit? Je ziet buiten zand, bergen en af en toe een nederzetting niet veel. Dit probleem had ik overigens vroeger ook al met Red Dead Redemption.
Ik was hier vorige week niet eens in geïnteresseerd, maar de port report en gameplay van TB heeft mij om de een of andere reden toch weten te overtuigen. Ik ben blij dat ik hem opgepikt heb in ieder geval. Maar goed, de desolate setting, het customizen van de auto's, en de car-combat trokken mij persoonlijk ook direct al aan.
Maar goed, gelukkig is er nog voldoende ander spul beschikbaar, dus vervelen hoef je je ook niet.


Gister de ps4 aangeschaft en de framerate is locked tot 30fps met hier en der een fps dip van 20-22 fps. V-sync is gehalveerd omdat het zonder v-sync een probleem zou worden met screen tearing.
Geen idee of het aan mijn ps4 of aan de game zelf ligt, maar voor mij loopt het vaak in slowdown.
De game liep wel iets beter toen ik de ps4 resolutie op 720p had gezet, al was de 30fps lock uiteraard nog steeds aanwezig.
Nu ben ik ook met de pc versie (60fps) bezig en er is duidelijk verschil.
Doel hierbij niet op graphics aangezien de ps4 versie niet onderdoet.
De framerate van de ps4 versie is alleen 3x slomer dan de pc versie. Wel jammer aangezien het een zeer vermakelijke game is. Ze hadden het met de ps4 versie op 720p of 900p moeten zetten met een veel betere graphics calibratie.
Ben het wel met veel gamers (en vooral retro gamers) eens dat deze Max Max veel beter is dan dat de pro reviewers doen beweren.
Volgens een bepaalde pro reviewer is het net zo oppervlakkig als een ubisoft free roam game. Daar ben ik het totaal niet mee eens.
Deze Mad Max heeft een geweldige sfeer en de gameplay is zeer vermakelijk, al wel wat repetitief.
Nu is repetitie meestal een probleem met free roam games.
Van mij mocht er alleen wel een stealth mechanisme in Mad Max. In ieder geval de mogelijkheid om stealth te kunnen gebruiken. Want nu betreed je een gebied en vesting op de directe manier.
Maar pro reviewers hadden waarschijnlijk een heavy survival game verwacht en dat is nu niet van toepassing. Nu was dat wel te verwachten met Avalanche als ontwikkelaar.
Sidekick Chumbucket is overigens wel een leuke toevoeging.

Als er even niks anders te doen is, een leuk tussendoortje.
Voor nu is voor mij in ieder geval de eerstvolgende woestenij die ik aandoe die van Fallout 4 en wat sandbox betreft ben ik op dit moment ook wel benieuwder naar Gewoon Daarom 3 van deze zelfde ontwikkelaar.
Als dat allemaal achter de rug is, dan kijken we eens verder.
Wat Disney Infinity betreft, die hele poppetjes hype ontgaat me een beetje maar Disney natuurlijk prima verder. Toevallig vandaag nog wat Mickey Mania op mijn telefoon gespeeld.
Goei spelleke, en voldoende uitdaging bovendien.
Enigste nieuwigheid (nu ja nieuwigheid) is uiteraard de auto die je kan upgraden. Had ik vooraf schrik van (auto's zijn niet zo mijn ding) maar ik wil me er verder in verdiepen en het rijden is ook zeer leuk in dit spel.
Oké, toch wel een flinke stap terug na een game als Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Sowieso qua gameplay. In Mad Max voelt het niet helemaal lekker in vergelijking met MGSV. Vooral het draaien met de camera gaat me te snel. Ben gister aan Mad Max begonnen en heb er nu 4 uur opzitten en ik denk dat ik al een goed beeld van de game heb gekregen. Ik ga hier plezier aan beleven, maar verslavend zal het niet worden. Het vechten doet inderdaad erg denken aan een game als Batman en Shadows of Mordor. Ja, het is dus gewoon precies hetzelfde. Maar het werkt lekker, dus is het vooral geen nadeel! Het autorijden gaat soepel en car combat is zeker wel vet!
Ik vindt het wel vreemd dat er een autosave systeem in de game zit, maar ik tot nu toe geen idee heb hoe ik een savefile kan loaden tijdens de game. Ik liet per ongeluk een tank benzine ontploffen en ik overleefde dit maar net. Vervolgens wilde ik load game doen om terug te gaan naar mijn laatste savepoint, maar nee ik moest de game afsluiten en vervolgens continu game doen. Groot nadeel!
Toch wel een 3,5je.
Zeg.
Niet direct verwacht dat het allemaal zo goed uitgewerkt zou zijn aangezien het van Avalanche afkomt die we natuurlijk kennen van de Just Cause serie die zich toch vooral laat kenmerken door een flinterdunne laag van kortstondig vermaak in een toch behoorlijk beperkt uitgewerkt geheel.
Dit alles blijkt al vanaf het begin een heel andere kant op te gaan. Waar de laatste Just Cause cinematisch kreppie, qua karakters kreppie, grafisch: kreppie, en qua dialogen kreppie bleek, komt dit op al die vlakken toch een stuk beter uit de verf. Zo schijnt het.
Voor mij op dit moment zelfs een klein toppertje in wording wellicht.
Gelijk al een sterke opening die onmiddellijk het gevoel van de laatste zeer geslaagde film oproept. Er lijkt veel meer moeite in gestoken dan in een Just Cause qua schrijfwerk, het vreemdsoortig poëtisch taalgebruik van de gekke gappies intact en regelmatig zaken die heel aardig verzonnen blijken.
Ik proef wel iets van een passionele inspiratie.
Daar waar iets van dit op het vlakke Just Cause ver te zoeken lijkt.
Ook vind ik het qua gameplay op dit moment verrassend diep en veelzijdig. Maakt dat het allemaal zoals ze wel eens zeggen verdraaid lekker wegspeelt. Dikke actie op de weg met je naar hartelust uit te bouwen garen bak en het Arkham systeem dat ook hier weer heerlijk een eind in de rondte blijkt te knokken.
De Arkham serie is inmiddels als ter ziele geschiedenis dus als nieuwe titels met het systeem in al haar ingenieus eenvoudige doeltreffendheid aan de haal gaan lijkt mij dat helemaal niet zo bezwaarlijk eigenlijk. Maakt dat het allemaal behoorlijk aangenaam scheurt en kraakt zo door de desolate woestenij.
Wat het wereldnieuws van het ontwaken op deze bewuste dag betreft wellicht de toekomst voor ons allemaal dus we kunnen er maar beter alvast iets leuks van maken.
Scheelt dat dit alles daar voor vandaag in ieder geval al heel aardig in slaagt.
Vernieuwend kan je het spel niet echt noemen - al vergelijkingen zat gemaakt in bovenstaande posts - het volgt knak hetzelfde vertrouwde stramien als zowat iedere open-world game. Torentje beklimmen (hier een ballon) om de omgeving te verkennen, zij-missies doen en rommel verzamelen (hier letterlijk) om je karakter e.d te verbeteren. Noem het maar op. Ik denk dat iedereen het wel kent. Bepalend is natuurlijk wel hoe het uiteindelijk aanleunt bij de sfeer van de films en dat doe het uitstekend. Een lekker grimmig, geweldadig sfeertje met (obviously) veel en uitstekende vehicle combat. Zelden ook dat ik zo veel plezier had om mijn auto aan te passen als in deze game. Normaal boeit het me niet zo erg, maar toegegeven, een extra doodshoofd of wat extra prullaria en een nieuw kleurtje maakten het allemaal erg vermakelijk.
Het spel deed overigens ook niet echt veel verkeerd in mijn ogen. Sporadisch is er natuurlijk de een of andere kleine bug (eerder zelden), het vechten heb je al eerder gezien (en soms ook wat vlotter) en het verhaal was hoewel vermakelijk, niet echt een hoogvlieger (eigenlijk zoals altijd bij Mad Max) maar het speelde wel allemaal lekker weg. Overigens werd ik van bepaalde gebeurtenissen tegen het einde qua verhaal ook niet veel vrolijker (wel geen minpunt trouwens) - en ja, na een uur of 15 of 20 heb je het eigenlijk allemaal wel gezien en gedaan. (denk zelfs dat als je echt wel je het verhaal in die speelduur ook kan doorlopen). Wat mij betreft krijgt het gewoon een eh...3,75tje? 3,5je dan maar.
Wat bovendien ook wel een eervolle vermelding verdient naar mijn idee is dat de achtervolgingswaanzin uit de laatste film hier heel aardig getroffen wordt in de vehicle combat waardoor het spel naar mijn idee zich toch voldoende onderscheidend weet te profileren uiteindelijk.
Op een gegeven moment is de koek wel ineens op maar tot die tijd heb je beslist te maken met wat gerust omschreven kan worden als een uitermate waardige ervaring.
Wat bovendien ook wel een eervolle vermelding verdient naar mijn idee is dat de achtervolgingswaanzin uit de laatste film hier heel aardig getroffen wordt in de vehicle combat waardoor het spel naar mijn idee zich toch voldoende onderscheidend weet te profileren uiteindelijk.
Volledig mee eens inderdaad. Het aanvallen van een konvooi in je zelfgebouwd en gepimpt voertuigje blijft bijzonder onderhoudend, ook na de 20ste keer, en beter gedaan dan in de meerderheid van soortgelijke games. Nu ik er even bij nadenk (niet te hard of te lang trouwens) zou dit soort gameplay ideaal zijn voor een reeks ala Carmageddon. Als je dan toch wil gaan rebooten of iets dergelijks.