Mad Max (2015)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Avalanche
Uitgegeven door Warner Bros.

Gebaseerd op de gelijknamige films. Stap in de laarzen van 'Mad' Max Rockatansky en baan je een weg door de, met gewelddadige gangs en mutanten gevulde, woestenij die ooit Australië was, op een zoektocht naar je geliefde voertuig, de Interceptor.

Geen enkele reacties? Vreemd... Ziet er best aardig uit.

De nieuwe film was geweldig, de trailers van deze game ogen prima, maar toch knaagt dat gevoel dat games gebaseerd op films ruk zijn.

Mocht het wel positieve reviews krijgen, dan overweeg ik de game wel eens te spelen, als ie voor een leuk prijsje te koop is.

avatar van threeohthree
Overwhelmingly positive op Steam.

Ik was na wat gameplay footage wel redelijk overtuigd, dus maar direct aangeschaft. Moet bovendien ook een 'overdag' game hebben, want Until Dawn gaat hem dan niet worden.

avatar van TonyTHorror
Ik vind hem tot nu toe best gaaf. Shadow of Mordor in een Mad Max jasje. Doet dus eigenlijk wat het moet doen / wat je kunt verwachten. Al vanaf €17 binnen te slepen voor PC.... dus why not?!

spelfreak
Waar heb jij hem dan gezien voor €17 dan?

avatar van TonyTHorror
G2Play o.a Sowieso nooit nieuwe releases via Steam kopen.

avatar van threeohthree
Jawel joh, lekker praktisch.

avatar van TonyTHorror
Je krijgt gewoon een Steam key, hé Je koopt in principe hetzelfde.

avatar van Hadouken
Op Kinguin ook 16,99. Je moet alleen games op Steam kopen als ze dik zijn afgeprijst. En dan nog zijn alternatieve sites soms nog goedkoper

avatar van threeohthree
Toch even zeggen dat het de 50 Euro meer dan waard is momenteel. Ik ben absoluut geen fan van de films, maar dat heeft meer te maken met de uitvoering dan met het concept, want dat is natuurlijk grandioos. RAGE deed al een goede poging met haar wasteland setting, maar Mad Max brengt het naar een heel ander niveau.

En hoewel ik ook niet de grootste open world fan ben, verveel ik me geen seconde met Mad Max; het scavengen, rondracen in de plains, maar ook het verhaal en de personages zijn erg interessant. Car-combat is zeker een van de grote pluspunten, maar eigenlijk is het hele autogebeuren gewoon super uitgewerkt. Ik ben ook geen auto fan, maar eentje samenstellen in Mad Max is echt geweldig.

Weer een uitstekende AAA title dit jaar. Man de eindejaarslijstjes worden een bitch dit jaar.

Ik heb eens een videoreview gekeken: Mad Max Review - YouTube

Moet zeggen dat het me niet zo interessant lijkt. Gameplay lijkt erg op de Batman Arkham games, maar dan minder boeiend en de open wereld van Mad Max ziet er saai uit. De nieuwe film was echt geweldig, maar of deze wereld in een game ook uren boeit? Je ziet buiten zand, bergen en af en toe een nederzetting niet veel. Dit probleem had ik overigens vroeger ook al met Red Dead Redemption.

avatar van threeohthree
Vond Red Dead Redemption ook niet veel aan, maar ondanks dat de wereld enorm leeg oogt, is de game alles behalve saai. Het rondrijden alleen al is een genot op zich, en onderweg ik er van alles te doen. Ja het oogt kaal, maar dat is de gameplay allerminst. Combat is inderdaad gekopieerd van de Arkham games, maar voert datzelfde trucje meer dan soepel uit.

Ik was hier vorige week niet eens in geïnteresseerd, maar de port report en gameplay van TB heeft mij om de een of andere reden toch weten te overtuigen. Ik ben blij dat ik hem opgepikt heb in ieder geval. Maar goed, de desolate setting, het customizen van de auto's, en de car-combat trokken mij persoonlijk ook direct al aan.

Maar goed, gelukkig is er nog voldoende ander spul beschikbaar, dus vervelen hoef je je ook niet.

avatar van AvMerode
Vind de films (vooral de eerste twee) persoonlijk wel geweldig.
Gister de ps4 aangeschaft en de framerate is locked tot 30fps met hier en der een fps dip van 20-22 fps. V-sync is gehalveerd omdat het zonder v-sync een probleem zou worden met screen tearing.
Geen idee of het aan mijn ps4 of aan de game zelf ligt, maar voor mij loopt het vaak in slowdown.
De game liep wel iets beter toen ik de ps4 resolutie op 720p had gezet, al was de 30fps lock uiteraard nog steeds aanwezig.
Nu ben ik ook met de pc versie (60fps) bezig en er is duidelijk verschil.
Doel hierbij niet op graphics aangezien de ps4 versie niet onderdoet.
De framerate van de ps4 versie is alleen 3x slomer dan de pc versie. Wel jammer aangezien het een zeer vermakelijke game is. Ze hadden het met de ps4 versie op 720p of 900p moeten zetten met een veel betere graphics calibratie.
Ben het wel met veel gamers (en vooral retro gamers) eens dat deze Max Max veel beter is dan dat de pro reviewers doen beweren.
Volgens een bepaalde pro reviewer is het net zo oppervlakkig als een ubisoft free roam game. Daar ben ik het totaal niet mee eens.
Deze Mad Max heeft een geweldige sfeer en de gameplay is zeer vermakelijk, al wel wat repetitief.
Nu is repetitie meestal een probleem met free roam games.
Van mij mocht er alleen wel een stealth mechanisme in Mad Max. In ieder geval de mogelijkheid om stealth te kunnen gebruiken. Want nu betreed je een gebied en vesting op de directe manier.
Maar pro reviewers hadden waarschijnlijk een heavy survival game verwacht en dat is nu niet van toepassing. Nu was dat wel te verwachten met Avalanche als ontwikkelaar.
Sidekick Chumbucket is overigens wel een leuke toevoeging.

dit is gewoon shadow of mordor in mad max jasje. je voelt dezelfde engine aan met vechten, lopen, rennen enz. maar ik vind het tot nu toe erg vermakelijk.

avatar van threeohthree
TB had laatst een interessante vlog over de negatieve 'pro' reviews vs de positieve metacritic reviews: I will now talk about negat.... Vond het een redelijk accurate omschrijving in ieder geval. Hoe dan ook, de PC versie voelt heel smooth aan en is wat mij betreft ook erg vermakelijk. Natuurlijk niet heel veel diepgang, maar vermakelijk absoluut.

Lijkt me best een leuke game voor iets van twee tientjes.

Als er even niks anders te doen is, een leuk tussendoortje.

Voor nu is voor mij in ieder geval de eerstvolgende woestenij die ik aandoe die van Fallout 4 en wat sandbox betreft ben ik op dit moment ook wel benieuwder naar Gewoon Daarom 3 van deze zelfde ontwikkelaar.

Als dat allemaal achter de rug is, dan kijken we eens verder.

Disney Infinity 3.0? Daar ik je anders niet van verdacht

Heb het over Just Cause uiteraard. Duurde bij mij eventjes voor ik doorhad dat de letterlijke vertaling natuurlijk iets als 'gerechtvaardigd streven' of 'juiste achterliggende gedachte' is.

Wat Disney Infinity betreft, die hele poppetjes hype ontgaat me een beetje maar Disney natuurlijk prima verder. Toevallig vandaag nog wat Mickey Mania op mijn telefoon gespeeld.

Goei spelleke, en voldoende uitdaging bovendien.

avatar van dr channard
Nu het toch wel wat duurt vooraleer ik de drie games te spelen krijg die ik begin 2016 wil spelen, begin ik maar aan deze. Speelt lekker en ik wil het graag uitspelen en tegelijkertijd wat side jobs op me nemen en dat wilt al wat zeggen, maar we zijn het natuurlijk allemaal al eens tegengekomen in andere games. Luchtballonnen zijn de viewpoints, de strongholds die je kan veroveren, het vechtsysteem a la Batman.

Enigste nieuwigheid (nu ja nieuwigheid) is uiteraard de auto die je kan upgraden. Had ik vooraf schrik van (auto's zijn niet zo mijn ding) maar ik wil me er verder in verdiepen en het rijden is ook zeer leuk in dit spel.

avatar van dr channard
Het is wat het is , een leuk spel geen hoogvlieger dus voor 15 euro een goede prijs. Leuke combat, speelt lekker vlot op de pc, auto upgraden was wel leuk maar te veel van hetzelfde na een tijdje. Doch blijft zeer vermakelijk. 3,5*

avatar van JacoBaco
Voor de PS4 tweedehands gekocht bij Game Mania voor €23. Strakke prijs! En zo te zien gaat het hard.. Vorige week was dit spel bijna nog in ieder filiaal verkrijgbaar als tweedehands. Game Mania Nederland - De speciaalzaak in games! - gamemania.nl En vooruit.. XBox One Game Mania Nederland - De speciaalzaak in games! - gamemania.nl

Oké, toch wel een flinke stap terug na een game als Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Sowieso qua gameplay. In Mad Max voelt het niet helemaal lekker in vergelijking met MGSV. Vooral het draaien met de camera gaat me te snel. Ben gister aan Mad Max begonnen en heb er nu 4 uur opzitten en ik denk dat ik al een goed beeld van de game heb gekregen. Ik ga hier plezier aan beleven, maar verslavend zal het niet worden. Het vechten doet inderdaad erg denken aan een game als Batman en Shadows of Mordor. Ja, het is dus gewoon precies hetzelfde. Maar het werkt lekker, dus is het vooral geen nadeel! Het autorijden gaat soepel en car combat is zeker wel vet!

Ik vindt het wel vreemd dat er een autosave systeem in de game zit, maar ik tot nu toe geen idee heb hoe ik een savefile kan loaden tijdens de game. Ik liet per ongeluk een tank benzine ontploffen en ik overleefde dit maar net. Vervolgens wilde ik load game doen om terug te gaan naar mijn laatste savepoint, maar nee ik moest de game afsluiten en vervolgens continu game doen. Groot nadeel!

avatar van JacoBaco
Afgelopen zaterdag uitgespeeld en toch maar effe die platinum trofee meegepikt. Geen hoogstaande game, maar heb er wel plezier aan beleefd. De afwisseling van car combat en ground combat is precies wat deze game minimaal nodig heeft om een beetje leuk te zijn. Natuurlijk moet de gameplay wel bevredigend zijn en dat zit wat het autorijden betreft gelukkig wel goed. Mad Max zelf vind ik niet helemaal lekker spelen. En de R2 knop werkt niet goed bij deze game en dan specifiek bij het accelereren in de auto. Dit had ik dus ook bij Metal Gear Solid Ground Zeroes en daar is het de schietknop. Heel raar, want bij alle andere games werkt de R2 wel naar behoren!

Toch wel een 3,5je.

Verrassend lekker spelleke.

Zeg.

Niet direct verwacht dat het allemaal zo goed uitgewerkt zou zijn aangezien het van Avalanche afkomt die we natuurlijk kennen van de Just Cause serie die zich toch vooral laat kenmerken door een flinterdunne laag van kortstondig vermaak in een toch behoorlijk beperkt uitgewerkt geheel.

Dit alles blijkt al vanaf het begin een heel andere kant op te gaan. Waar de laatste Just Cause cinematisch kreppie, qua karakters kreppie, grafisch: kreppie, en qua dialogen kreppie bleek, komt dit op al die vlakken toch een stuk beter uit de verf. Zo schijnt het.

Voor mij op dit moment zelfs een klein toppertje in wording wellicht.

Gelijk al een sterke opening die onmiddellijk het gevoel van de laatste zeer geslaagde film oproept. Er lijkt veel meer moeite in gestoken dan in een Just Cause qua schrijfwerk, het vreemdsoortig poëtisch taalgebruik van de gekke gappies intact en regelmatig zaken die heel aardig verzonnen blijken.

Ik proef wel iets van een passionele inspiratie.

Daar waar iets van dit op het vlakke Just Cause ver te zoeken lijkt.

Ook vind ik het qua gameplay op dit moment verrassend diep en veelzijdig. Maakt dat het allemaal zoals ze wel eens zeggen verdraaid lekker wegspeelt. Dikke actie op de weg met je naar hartelust uit te bouwen garen bak en het Arkham systeem dat ook hier weer heerlijk een eind in de rondte blijkt te knokken.

De Arkham serie is inmiddels als ter ziele geschiedenis dus als nieuwe titels met het systeem in al haar ingenieus eenvoudige doeltreffendheid aan de haal gaan lijkt mij dat helemaal niet zo bezwaarlijk eigenlijk. Maakt dat het allemaal behoorlijk aangenaam scheurt en kraakt zo door de desolate woestenij.

Wat het wereldnieuws van het ontwaken op deze bewuste dag betreft wellicht de toekomst voor ons allemaal dus we kunnen er maar beter alvast iets leuks van maken.

Scheelt dat dit alles daar voor vandaag in ieder geval al heel aardig in slaagt.

Vanavond uitgespeeld. Ongeveer een 29-30 uur op de teller. Overigens niet de volle 100%, zijn nog wel een behoorlijk aantal zij-missies, kampen en races waar ik eventueel mijn tijd in kan doorbrengen, maar ik vond het wel eventjes welletjes geweest. (zit op 63% qua percentage). Voor zover de rit duurde had ik overigens wel behoorlijk wat lol in.

Vernieuwend kan je het spel niet echt noemen - al vergelijkingen zat gemaakt in bovenstaande posts - het volgt knak hetzelfde vertrouwde stramien als zowat iedere open-world game. Torentje beklimmen (hier een ballon) om de omgeving te verkennen, zij-missies doen en rommel verzamelen (hier letterlijk) om je karakter e.d te verbeteren. Noem het maar op. Ik denk dat iedereen het wel kent. Bepalend is natuurlijk wel hoe het uiteindelijk aanleunt bij de sfeer van de films en dat doe het uitstekend. Een lekker grimmig, geweldadig sfeertje met (obviously) veel en uitstekende vehicle combat. Zelden ook dat ik zo veel plezier had om mijn auto aan te passen als in deze game. Normaal boeit het me niet zo erg, maar toegegeven, een extra doodshoofd of wat extra prullaria en een nieuw kleurtje maakten het allemaal erg vermakelijk.

Het spel deed overigens ook niet echt veel verkeerd in mijn ogen. Sporadisch is er natuurlijk de een of andere kleine bug (eerder zelden), het vechten heb je al eerder gezien (en soms ook wat vlotter) en het verhaal was hoewel vermakelijk, niet echt een hoogvlieger (eigenlijk zoals altijd bij Mad Max) maar het speelde wel allemaal lekker weg. Overigens werd ik van bepaalde gebeurtenissen tegen het einde qua verhaal ook niet veel vrolijker (wel geen minpunt trouwens) - en ja, na een uur of 15 of 20 heb je het eigenlijk allemaal wel gezien en gedaan. (denk zelfs dat als je echt wel je het verhaal in die speelduur ook kan doorlopen). Wat mij betreft krijgt het gewoon een eh...3,75tje? 3,5je dan maar.

Oerdegelijk kan je wel zeggen ja.

Wat bovendien ook wel een eervolle vermelding verdient naar mijn idee is dat de achtervolgingswaanzin uit de laatste film hier heel aardig getroffen wordt in de vehicle combat waardoor het spel naar mijn idee zich toch voldoende onderscheidend weet te profileren uiteindelijk.

Op een gegeven moment is de koek wel ineens op maar tot die tijd heb je beslist te maken met wat gerust omschreven kan worden als een uitermate waardige ervaring.

Confusie schreef:

Volledig mee eens inderdaad. Het aanvallen van een konvooi in je zelfgebouwd en gepimpt voertuigje blijft bijzonder onderhoudend, ook na de 20ste keer, en beter gedaan dan in de meerderheid van soortgelijke games. Nu ik er even bij nadenk (niet te hard of te lang trouwens) zou dit soort gameplay ideaal zijn voor een reeks ala Carmageddon. Als je dan toch wil gaan rebooten of iets dergelijks.

Momenteel (Nog 21 uur en 20 minuten) voor 5 euro op Steam.