Metal Gear Solid (1998)

Alternatieve titel: Metal Gear Solid Integral

PlayStation / PC / PlayStation Portable / PlayStation 3 / PlayStation Vita / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami, Microsoft en Sony

Geheim agent Solid Snake leeft eenzaam in Alaska. Maar de Amerikaanse overheid doet opnieuw een beroep op zijn diensten. De bende Foxhound, geleid door de getalenteerde Liquid Snake, dreigt namelijk een vernietigend nucleair wapen te gebruiken. Solid Snake accepteert de opdracht om in te breken in de basis van de bende.

shadowmaster100
Squall Lionheart schreef:

Splinter Cell was een beetje de MGS voor de Xbox toendertijd, maar, hoewel wel een goede stealth game, imo een stuk minder...

nou nou splinter cell is een toppertje hoor

metal gear solid is over de top en splinter cell is gewoon een hele spannende realistische stealth game,,,oftewel de beste STEALTH game

Ik heb perongeluk mijn ps3 gereset heb deze dus niet meer

avatar van Tsjo-Wi
Je kan hem met je account toch gewoon weer opnieuw downloaden? Als je hem al had gekocht hoef je er niet nog een keer voor te betalen.

Tsjo-Wi schreef:

Dus ik kan 'm gewoon weer halen van PSN? =D Geweldig!

Ja hij staat als het goed is gewoon in de PSN store onder overzicht gedownload.

avatar van jirachi04
Heb 'm weer. OCh als ie inderdaad verwijderd was , had ik 'm nog eens gekocht.

avatar van patenpac
De beste game die ik ooit heb gespeeld.
Ik heb geen enkele andere game gespeeld die dit niveau haalt.(en zeker niet in de tijd van ps1)

avatar van roman123
Revolutionair ten tijde van de PS1, mag daarom niet ontbreken in mijn top 10. Fantastische game ervaring destijds. 5* lijkt mij logisch.

Topgame, voor mij beste game op de PS1.

Dit spelletje ligt niet op mij bloot. Het is te 1998 voor mijn voelkracht. Ik kijk niet naar jaartallen als ik een spel besyfer. Toch nog een 3,0 door de funfactor.

avatar van playzz82
Laatst nog weer eens gespeeld maar vond het toen stuk minder, maar basseer mn cijfer maar voor in de tijd dat ik hem speelde en toen was het heel erg goed.

Een van mijn favoriete games

Dit is misschien wel het beste spel die ik ooit heb gespeeld.

Destijds heb ik het spel echt kapot gespeeld op de Playstation 1.

Ik wil het spel eigenlijk downloaden via PSN, maar de graphics zijn gewoon te outdated. En ik ben bang dat dit mijn goede herinneringen aan het spel zal verpesten.

Misschien ga ik binnenkort even kijken of ik ergens een goedkope tweedehandse GameCube kan aanschaffen voor Twin Snakes (remake van MGS 1).

De Graphics zijn nog wel grappig hoor. (wel slecht natuurlijk duh) Heb games uit 98 gezien die er grafisch veel slechter uitzagen. Heb deze 1,5 jaar terug uitgespeeld en heb me geen moment gestoord aan de graphics.

avatar van creepy_one

avatar van Tsjo-Wi
Ben ik met je eens. Verder nog iets zinnigs te melden over de game?

avatar van Cassevis
Hahahaa

avatar van Visie
creepy_one schreef:
saaie simpele kaft

Heb je de game ook gespeeld of heb je de game teruggelegd omdat de kaft simpel en saai is?

%%%%%%
Waar is deze eigenlijk te krijgen voor ps3 ?

Ford KAduuk
Waar is deze eigenlijk te krijgen voor ps3 ?

Deze game is verkrijgbaar in de Playstation Store.

creepy_one schreef:
saaie simpele kaft

Mee eens, vind het ook niks.

avatar van creepy_one
Visie schreef:

he, ik zeg niet dat de game slecht is

Vandaag ben ik dan eindelijk begonnen aan Metal Gear Solid (en kan ik eindelijk mijn gebruikersnaam eer aan doen ) . Ik ben net voorbij Psycho Mantis en ben nu bij Sniper Wolf. Het gevecht met Psycho Mantis is een hele creatieve boss battle, die ik nog lang zal herinneren.

Grafisch is het natuurlijk een beetje achterhaald, maar zoals sommige hierboven al zeiden is het niet storend. Ik ben benieuwd wat voor verrassingen me nog te wachten staan.

avatar van patenpac
Schande dat je nu pas begint! Foei!

Maar ik ben toch blij dat het je bevalt. psycho mantis was inderdaad een creatieve boss. Zonder mijn manuel had ik deze volgens mij nooit niet kunnen voltooien.

Laat zeker en vast weten wat je verder nog van het spel vindt!

Even een kleine update.

Ik heb Raven verslagen en ben nu bezig met de PAL keys te verzamelen. De story staat nog steeds als een huis, maar de gameplay laat soms wat steekjes vallen. Ik ergerde me vooral aan de scene waarin je ineens tegen 4 vijanden in een lift moet vechten. De manier waarop het schieten werkt leent zich totaal niet voor dit soort situaties.

Toen dit uitkwam was dit redelijk revolutionair en gewoon een hele geile game. Ik was in die tijd meer van de N64 en heb de eerste jaren dan ook lijdzaam toe moeten zien hoe ik deze nooit echt kon spelen, en er ook maar een mager aanbod van Nintendo was wat betreft een degelijke vervanger. Heb het nog even geprobeerd met Mission Impossible wat toen ook ergens in die tijd uitkwam maar dat was dus echt een slappe scheet vergeleken met dit.

Uiteindelijk heb ik deze eindelijk fatsoenlijk kunnen spelen toen ik een PS2 had en er in die dagen nog zoiets als backwards compatibility was. En een van deze ga ik ook 'm waarschijnlijk nog eens spelen aangezien ik er sterk naar neig zo'n hele mooie MGS Legacy Collection aan te schaffen, zeer aanlokkelijke deal dat die me ook gelijk weer de kans geeft het prachtige MGS 2 te herspelen waar ik ook wel zo mijn sentimenten bij heb.

En alle andere delen ook natuurlijk, staat allemaal wel garant voor klasse en kwaliteit.

Hele fijne package lijkt me dat, die Legacy Collection. Alle delen tot nu toe gebundeld voor een schappelijk prijsje. Als fan van de serie moet ik die toch wel hebben.

Review Metal Gear Solid

Vandaag heb ik Metal Gear Solid (MGS) uitgespeeld, dus is tijd voor een kleine review.

Een tijd geleden heb ik de Metal Gear Legacy Collection voor de PS3 gekocht. Na wat onduidelijkheid bij het downloaden van MGS van PSN kon ik eindelijk beginnen aan deze klassieker, die door vele wordt geprezen. In tegenstelling tot veel andere gebruikers heb ik geen jeugdsentiment bij MGS. Ik speelde vroeger altijd bij een vriend op de Nintendo 64 en de eerste console die ik had was een GameCube. Het enige wat ik wist over de game, was dat het verhaal ijzersterk moest zijn en ik kende de namen van een paar personages (zoals je kunt zien aan mijn gebruikersnaam). Mijn verwachtingen voor het verhaal waren torenhoog, maar ik paste mijn verwachtingen voor de gameplay en graphics wel aan. MGS is tenslotte een game uit 1998. Genoeg geneuzel, laten we het hebben over de game.

Het verhaal van MGS was ver boven mijn verwachtingen. Het is al weer een tijd geleden dat ik zo geboeid zat te gamen. Bij elk gesprek en elke cutscene zat ik weer op het puntje van mijn stoel om er daarna weer achterover uit te vallen van de verbazing en het enthousiasme. Alle dialogen in de game voegen iets toe aan het geheel en zijn nooit nutteloos. Hideo Kojima is geniaal en het geweldige stem talent brengt zijn werk tot leven. Alle stemmen voelen op hun plaats en er was geen enkel personage, waarbij de stem niet paste bij het karakter van dat personage. De vele plot twists in het verhaal zijn ook briljant uitgewerkt, waardoor het nooit een herhaling van zetten lijkt.

Met het verhaal zit het dus wel goed, maar houden de graphics en gameplay van een game uit 1998 anno 2014 nog stand? Het antwoord is zowel ja als nee. Laten we beginnen met de graphics.

Het is jammer dat Konami er niet voor heeft gekozen om een HD remake te maken van MGS. Ik zie dit als een gemiste kans om nog dat extra beetje emotie toe te voegen aan de game. Het is echter niet zo dat je, je ergert aan de graphics. Voor een game uit 1998 ziet het er namelijk nog best goed uit. Het is natuurlijk niet te vergelijken met het grafische geweld van tegenwoordig, maar het staat met beide benen op de grond.

De gameplay is het enige wat me af en toe een beetje tegenviel. Ik vond het vooral irritant dat ik met de pijltjes toetsen Snake moest voortbewegen. Dit brengt me weer terug op het HD remake verhaal. De besturing had aangepast kunnen worden, zodat je met de pookjes had kunnen spelen. Vooral het in cover gaan en het voortbewegen in cover kreeg ik maar moeilijk onder de knie. Een ander punt van kritiek waren de twee lift scènes, waarbij je verplicht werd om tegen een groepje vijanden te vechten. Dit irriteerde met vooral doordat de gameplay totaal niet aansluit op dit soort situaties. De volgende ergernis ligt waarschijnlijk aan mezelf, dus als iemand mij kan vertellen wat ik fout deed hoor ik het graag. Ik kreeg het namelijk maar niet voor elkaar om een vijand geruisloos uit te schakelen met de nekgreep. Telkens als ik dat deed sloeg die vijand alarm.

Dit wil niet zeggen dat de gameplay slecht is, want vooral bij de boss battles zag je de genialiteit van MGS naar voren komen. Geen enkele boss battle is hetzelfde en ze zijn allemaal heel origineel. Op gameplay gebied waren dit voor mij de hoogtepunten. Mijn tips voor mensen die de game nog nooit hebben gedaan: Je moet je verwachtingen voor de gameplay niet te hoog maken, want dan ga je, je op een gegeven moment misschien ergeren.

Ik denk dat ik met deze kleine review heb laten horen dat ik heel positief ben over MGS. Het enige wat ik jammer vond, was de grafische kwaliteit en de gameplay die wel eens wat steekjes liet vallen. Ik ben daarom blij dat ik Metal Gear Solid: The Twin Snakes heb aangeschaft voor de GameCube. Op deze manier kan ik deze geweldige klassieker nog eens ervaren met verbeterde graphics en aangepaste gameplay. Iedereen die zichzelf een gamer noemt, moet deze game een keer gespeeld hebben, want er zijn maar weinig games die dit kunnen neerzetten.

Eindbeoordeling: 9 (4,5*)

avatar van Maarten0402
Enige MGS die ik echt wilde uitspelen En debiel veel keer zelfs!
MGS2 op de PS2 en de delen erna spraken me qua concept echt totaal niet aan.
Te modern en te gelikt (in verhaal en actieconcept). Deze MGS heb ik echt helemaal debiel scheel uitgespeeld en keer op keer op keer. Zo tof dat ik het vond. Die bizarre afgelegen claustrofobische setting (Alaska) in combinatie met de duistere overheid experimenten waren al bizar, maar de villains als Decoy Octopus (wie ik nog het meest apart vindt), Psycho Mantis, Liquid Snake, Vulcan Raven, Sniper Wolf, Revolver Ocelot en Ninja "Gray Fox"... Ongevenenaard in elk andere Metal Gear Game...
Ik laat het bewust achter me... Dit wordt het nooit meer... met respect!

Beste game ooit imo.

avatar van patenpac
Ondertussen begonnen aan mijn zoveelste walkthrough (iets wat ik zowat elke 2 - 3 jaar doe) en oh jeetje, wat is het weer smullen Outdated besturen en graphics, maar als ik 's nachts in het donker achter mijn "42 inch scherm zit en in het groot mijn 'Codec' te zien krijg met 2 groene portretjes, dan lopen de nostalgische rillingen over mijn rug

Na deze gaan we dan weer over naar de volgende in de reeks, zodat ik tegen kerstmis half depressief in de zetel kan zitten, klagen over het feit dat de dames veel te hard zijn voor onze geliefde helden Solid en Naked Snake (Ja, de traantjes zijn weeral beginnen rollen op het einde van CD1)