Metal Gear Solid (1998)

PC / PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Microsoft en Konami

Geheim agent Solid Snake leeft eenzaam in Alaska. Maar de Amerikaanse overheid doet opnieuw een beroep op zijn diensten. De bende Foxhound, geleid door de getalenteerde Liquid Snake, dreigt namelijk een vernietigend nucleair wapen te gebuiken. Solid Snake accepteert de opdracht om in te breken in de basis van de bende.

avatar van jellecomicgek72
lol, hoe de ass werken de controls in deze game met de pc versie? Ik denk dat ik gewoon de playstation versie uit de PSN store ga halen want ik vind de pc versie echt niet speelbaar.

avatar van Feyenoord100jaar
Een game uit 1998 voor de playstation 3?

avatar van LimeLou
Het is de versie die je kan kopen op de PlaystationStore

avatar van jellecomicgek72
Ik zit bijna op het einde van de game en dan komt er een soort van review.

284
Alle delen na deel één waren een teluerstelling voor mij , deel vier sloeg helemaal nergens op.

jellecomicgek72 schreef:
Ik zit bijna op het einde van de game en dan komt er een soort van review.

Cool, ik kijk er na uit

avatar van jellecomicgek72
Ja, ik ook. Ik kan nu al wel vast zeggen dat dit één van m'n beste game-ervaringen ooit is. Wat een verhaal!.

Haha, true.

misterwhite
Ik heb het spel nu al een tijdje liggen. En nog altijd niet echt gespeeld. Heb wel al training gedaan, was best wel fun. Zal deze week wel eens de game echt beginnen te spelen, ben best wel benieuwd naar het verhaal als vele mensen beweren dat het fanastisch is.

avatar van jellecomicgek72
Ja, het is 1 van de beste verhalen ooit in de gamegeschiedenis.

284
Ik zou deze game dan maar eens heel snel gaan spelen !

[Review]

Vannochtend dan eindelijk Metal Gear Solid 1 uitgespeeld. Erg knap dat mensen deze game in 6 uur kunnen uitspelen. Ikzelf deed er 14 uur over. Metal Gear Solid... wat kan ik erover zeggen? Ik ben compleet weggeblazen door deze game. Toen ik tegen het einde aan zat dacht ik zelf even van: dit wordt mijn nieuwe nr. 1! (Half-Life 2 blijft op 1 staan maar het scheelt niet veel.) Jij bent Solid Snake een geheim agent die de terroristenorganisatie FOXHOUND moet zien tegen te houden een mobiel nucleair wapen te lanceren: Metal Gear. Voordat ik MGS op de ps3 speelde heb ik hem 1 keer op de pc geprobeerd met het bestuurde voor geen meter. Het is dus ook duidelijk te merken dat deze echt voor de playstation gemaakt is want de pc versie is om te huilen qua controls.

Wat deze game vooral vernieuwend maakte in die tijd is dat dit één van de eerste games was waarbij de gameplay niet op schieten aankwam. Het bukken, sluipen het werkt nog steeds allemaal heel erg goed. Heel vaak kom je in ruimtes terrecht waarbij je zelf moet uitzoeken wat je precies moet doen, in welke volgorde en welke kant je steeds opmoet. Het spel maakt ook veel gebruik van backtracking. (je moet steeds weer terug naar gebieden en ruimtes waar je al eens eerder geweest bent.) Dit kan nog wel eens voor wat verwarring zorgen maar steeds als je de weg niet meer weet of niet meer weet wat je moet doen kun je de colonel of andere characters die op dat moment bij je in de buurt zijn opbellen en vragen wat je moet doen. Zo kun je dus ook nooit verdwalen.

De game draait dus vooral om stealth maar daar is ook weer een bepaald trucje voor uitgevonden. Iedere vijand zie je op de map met een zaklamp lopen (je ziet blauw licht op de map) als je niet in dat blauwe licht staat zullen vijanden je dus nooit of nauwlijks zien. Je vijanden lopen trouwens ook altijd hetzelfde parkour en zullen je dus niet snel zien als je niet in hun omgeving komt. Doe je dit wel dan schakelt de game over van stealth naar een shooter want vijanden slaan meteen alarm en voor je het weet heb je 6 gasten om je heen staan. De personages hebben ook allemaal een eigen achtergrond en verhaal, je kunt merken dat er jaren over het verhaal van deze game is nagedacht. Met name de teloofgesprekken zijn erg sterk en kunnen soms wel 10 minuten duren net zoals de cutscene's. In MGS4 heb ik alles op een gegeven moment weggeklikt maar hier had ik dat geen één keer. Het verhaal was gewoon té en té spannend om ermee op te houden. Sowieso als je één cutscene wegklikt mis je al een heel stuk van het verhaal.

De eindbazen kunnen in het begin frustrerend zijn maar je kunt merken dat de manier om ze te verslaan is vaak erg makkelijk is. Er is altijd maar één manier om een eindbaas te verslaan en vaak moet de rocketlauncher daaraan te pas komen. Maar als je tijdens zo'n gevecht 1 domme fout maakt kun je ook zo dood zijn. Ik ging bv bij Metal Gear (een enorme tyrex) wel 9 keer dood ofzo. Maar als je eenmaal de truuk weet is het makkelijk. Ook dankzij Youtube. Het gevoel van voldoening was bij mij ook nog nooit zo groot als bij het uitspelen van deze game. Kan eigenlijk geen minpunten bedenken. Het eindfilmpje was trouwens echt prachtig heb tot de credits gekeken en ik vond het jammer dat ik hem had uitgespeeld. Een 5* en een 2e plek in m'n top 10, een meesterwerk.

avatar van Bahamut Zero
Mooie review Jelle en ik wil je er nog even op wijzen dat het spel 2 eindes telt. Dit heeft alles te maken met de martelscene zo halverwege de game, als je die volhoud krijg je een ander einde. Weet niet welk einde je had maar als je een 2e (of 3e) playtrough begint dan krijg je een accessoire die je in de nieuwe playtrough kunt gebruiken. Erg leuk. Ook al een paar easter eggs gevonden? (Zoals Meryl die begint te blozen als je haar een aantal minuten in 1st person view aankijkt na het gevecht met Psycho Mantis of push ups doet in haar ondergoed terwijl ze gevangen zit naast de Darpa Chief).

avatar van jellecomicgek72
Thanks gerrit! Meryl ging bij mij dood. Otocan bleef leven. Easter eggs? Nee, niet echt goed op gelet eigenlijk. Over 1 jaar speel ik de game opnieuw dus misschien dan het dan opvalt.

avatar van LimeLou
Leuk dat de game zo erg bevallen is, jelle;)

lol
Spel der spellen dit, echt ongeloofelijke ervaring, verhaal score sfeer, perfect.

En de trots als je hem uitgespeeld heb.

avatar van harm1985
Briljant spel, dat ik vele malen uitgespeeld heb. Ik heb overigens de (illegaal gekopieerde) NTSC versie gespeeld, niet de PAL versie. Ik was pas een jaar of 14 en een klasgenootje van me bouwde PlayStations om, vandaar. Wellicht koop ik em ooit weer eens via PSN.

Anyway, ik heb hier vele uurtjes plezier aan gehad, ik speelde verder voornamelijk race-spellen maar ook Final Fantasy VIII, dus toen ik de lange tussen filmpjes etc voor mijn kiezen kreeg ervaarde ik dat niet als storend, een verhaal moet ook verteld worden nietwaar? Enige minpuntje is, is dat je niet uit first person kunt schieten.

Er zitten tal van toffe elementen (en gevechten) in, zoals met Psycho Mantis, die je gedachten kan lezen. Je kan een stealth pak aan en als je het wil zelfs soldaten van achter benaderen om ze te kelen.

Overigens zapte ik na de eerste keer spelen wel de meeste filmpjes door, waardoor ik em in een uurtje of 2 kon uitspelen.

avatar van jellecomicgek72
In 2 uur uitspelen? Respect! Over een jaar zal ik de game herspelen want ik vond de game toch vrij moeilijk de 1e keer.

284
jelle wat ook leuk is om te proberen is de training missies, je hebt er zelfs nog een apart spel van MGS VR missions mocht deze ooit in de PSN te koop zijn download ik deze gelijk!

avatar van jellecomicgek72
Ja, die ga ik dan ook gelijk downloaden.

RE123
ik heb mijn stem verwijderd

nu heeft die 4.35 en staat ie morgen op nummer 1

Jij ownt man!

avatar van jellecomicgek72
Eindelijk staat ie op 1!! Van mij mag ie voor altijd op 1 blijven staan want dit is terecht één van de beste games ooit gemaakt.

avatar van Starmaster501
Zou hem graag wel willen spelen. Is hij te download op de pc ofzo?
En kan je PsX Spellen op Ps2?

psx spellen kan je ook op de ps2 alleen orginelen

en hij is te downloaden in de ps3 store

Starmaster501 schreef:
Zou hem graag wel willen spelen. Is hij te download op de pc ofzo? En kan je PsX Spellen op Ps2?

Ja tuurlijk, elke game kun je downloaden maar dan wel op de illegale manier. Al moet ik wel zeggen dat de pc versie haast onspeelbaar is. MGS speelt gewoon het beste met een controller. Maar je kan de pc versie altijd proberen natuurlijk. Gewoon torrentz ofzo.

4,5 *

Ik weet nog goed dat ik deze game aanschafte. Voor mij persoonlijk één van de beste games ooit. De tegenstanders waren pittig, en je had meerdere scenario's qua einde. Het spel leefde echt, en ik voelde de spanning tijdens het spelen heel erg intens. De grafics waren voor de tijd erg goed strak, en de gameplay mocht er ook wezen. Krijg bijna heimwee.. haha

Nu ik wat ouder ben heb ik maar weer eens een Xbox aangeschaft. Helaas... geen MGS op de Xbox.. :S. Is er een vergelijkbaar spel als MGS op de Xbox?

mortyr schreef:
Is er een vergelijkbaar spel als MGS op de Xbox?

Splinter Cell was een beetje de MGS voor de Xbox toendertijd, maar, hoewel wel een goede stealth game, imo een stuk minder...