Metal Gear Solid (1998)

PC / PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Microsoft en Konami

Geheim agent Solid Snake leeft eenzaam in Alaska. Maar de Amerikaanse overheid doet opnieuw een beroep op zijn diensten. De bende Foxhound, geleid door de getalenteerde Liquid Snake, dreigt namelijk een vernietigend nucleair wapen te gebuiken. Solid Snake accepteert de opdracht om in te breken in de basis van de bende.

avatar van Bacon
Na FFVII mijn tweede favoriete game aller tijden.

Wat een unieke game ervaring was dit zeg. Deze game is voor mijn gevoel een grotere stap voor 'next-gen' geweest dan dat we nu zien met games op de xbox360/ps3/Wii

Het was net een film met als grote held Solid Snake. Alles aan het spel was gewoon perfect; het verhaal, het sneaken, de spanning, de kicke wapens en gadgets. Wat ik vooral goed vond was die radio die je had. Als je het even niet meer wist kon je altijd iemand bellen voor wat aanwijzingen.

MGS was ook de eerste game die echt goed gebruik maakte van de vibration functie in de controllers; je voelde echt je hartslag tekeer gaan wanneer je net was gespot, en ergens aan het schuilen was.

Ik krijg spontaan weer zin om te spelen; It's not over yet

avatar van Pellie
Sjee....volgens mij zitten wij op één lijn Bacon. Ook dit is samen met Final Fantasy VII één van mijn favoriete games. Ik geloof dat ik deze game 3 keer heb uitgespeeld. Ik kreeg hier maar geen genoeg van.

Eindelijk eens geen 'shoot 'm up' game, maar een game waar je juist moet voorkomen om te schieten. Een ontzettend spannend spel waarbij ik af en toe vergat te ademen. Het spel had precies de goede moeilijkheidsgraad en de codec was inderdaad een handig ding.

avatar van Status Seeker
Wanneer film en spel één worden..........4,5*

Een game die absoluut in mijn top 10 gaat komen. Briljant vormgegeven, fantastische sfeer, geweldige gameplay. Replayvalue is ook érg hoog.

Een meesterwerk.

avatar van Kos
Kos
Inderdaad een heerlijk spel, oh, wat vond ik mezelf tof toen ik hem uitgespeeld had.

avatar van gemaster
Hier precies hetzelfde. Dat eindfilmpje duurde overigens wel erg lang en op het einde werd het wel een beetje melodramatisch. Alsof je een half uur zat te kijken naar een National Geographic docu over de schoonheid van de wereld.

Maar dat is natuurlijk maar een klein minpuntje, want oh oh, wat is dit een geniale game. Ik weet nog goed dat Boris in de Power Unlimited dit één van de beste spellen ooit noemde en het een 9,8 gaf. Ik heb het spel ook erg snel daarna gekocht en ook ik werd gegrepen door dit meesterwerk. Solid Snake is één van de coolste gamecharacters ooit en de bandieten waren ook fantastisch. Sniperwolf, Vulcan Raven, Revolver Ocelot en die rare Ninja, stuk voor stuk fantastische creaties.

Wie bleef er trouwens bij jullie leven aan het einde? Bij mij was het Otacon. Ik had toch liever Meryl zien overleven.

avatar van Pellie
gemaster schreef:

Ik heb ze in beide versies uitgespeeld. Welke personage bleef leven hing af van de martelscene. Toen Solid Snake gevangen werd genomen werd hij gemarteld. Je kreeg een powerbalk die je vol moest zien te houden voor ca. 1 minuut ofzo, door zoveel mogelijk op de knoppen te rammen. Lukte dit overleefde Meryl het spel, zoniet werd het Otacon.

avatar van %%%%%%
Deze heb ik nog nooit gespeelt maar de volgende games waren groots.Er komt volgens mij een film van

avatar van Paap
Destijds heb ik dit niet erg veel gespeeld. Die game zit wel erg goed in elkaar maar ik vond het moeilijk en dat lag vooral aan mezelf, ik heb er dus geen ultiem plezier aan beleefd maar deze game is toch wel 4* waard

avatar van Rod
Rod
Dit spel heb ik veel gespeeld, ik heb destijds een paar keer een playstation gehuurd met dit spel erbij. Maar daar zat nooit een memorycard (of hoe heet dat bij een PS) bij. Dus moest ik elke keer weer opnieuw beginnen. Op een gegeven moment toch maar een playstation aangeschaft en dit spel eindelijk uitgespeeld.

avatar van S10
S10
beter kan ik het niet onderbouwen

avatar van Remi
Echt een briljant spel, ik weet nog wel dat ik de DEMO voor het eerst speelde en helemaal verliefd werd op dit spel! Een tijdje later de orginele game gekocht en 'm zeker wel een paar keer uitgespeeld. Heerlijk die bazen die allemaal echt iets unieks hebben en zelf echt lekker klieren met bewakers blijft ook echt geweldig

avatar van Spawn NL
Kos schreef:

Ik herken het precies, het gebeurt niet vaak dat ik zoveel voldoening krijg wanneer ik een game uitspeel. Mijn hele bestaan omgegooid voor 1 week om deze game koste wat het kost uit te spelen.

1,5
Metal Gay Solid noemde ik het altijd omdat ik het echt geen flikker aan vond

avatar van Remi
Is dit spel nou ook op de GameCube te bespelen (Twin Snakes)?

avatar van Tsjo-Wi
Remi schreef:
Is dit spel nou ook op de GameCube te bespelen (Twin Snakes)?

Ja dat is een remake van deze met hele vette graphics

avatar van whitedevil
MGS dat was me nog eens een game, het begon bij mij met MGS 2 op de playstation 2.

en ik wilde weten wat er in 1 gebeurde, dus toen maar via via ''gekocht''. Het spel was moeilijk (dat zijn ze eigenlijk allemaal wel) maar toch doorzetten omdat ik weten wat er ging gebeuren. jammer genoeg moest ik wel vaak zoeken voor spullen.

avatar van metaledje
dit spel was echt een overdonderende verassing, stond steeds weer met mijn ogen open met bepaalde scenes die voorbij kwamen, het eind filmpje met de metal gear en de cyber ninja is een van de beste filmpjes in de game geschiedenis, toen de remake opeens in de schappen lag werd ik totaal geflipt dat ik geen gamecube had en dat dat spel alleen op dat systeem te verkrijgen was, ik moest en zou gewoon voor dat spel een gamecube kopen.. maar had er toen de tijd nog geen geld voor, en nu is de remake versie nergens meer te verkrijgen.. baal er nogsteeds erg van..

dit spel verdiend gewoon absoluut een dikke 5*

avatar van Mega Man
De Cube versie is niet hetzelfde spel maar een remake met de titel: Metal Gear Solid: The Twin Snakes. Opzich wel vreemd dat bepaalde remakes onder het origineel vallen doordat ze of dezelfde titel hebben of dat ze weinig verschillen onderling (op graphics na). In princiepe valt Tomb Raider: Anniversary eigenlijk ook, als remake zijnde, ook onder die van de originele TR. Vreemd genoeg staan deze weer apart(?!).

avatar van Iron Rose
Er was toch ook een baas (psycho Mantis ofzo) die moest (of kon je alleen) verslaan door de controller in de tweede port te doen. Hoe ik daar ooit ben achter gekomen, ik zou t niet meer weten. Maar wel geniaal gevonden overigens.

avatar van metaledje
dat zeg ik remake ikk had hem destijds op tv gezien ergens in een game programma, die remake is wel degelijk hetzelfde verhaal als deze, alleen de tussenscenes waren anders, ik zag de scene met die cowboy,dat meisje vast en snake, dat was dus precies hetzelfde als deze, maar ze hadden er een andere draai aan gegeven. is opzich wel leuker bij remakes.. is alles toch nog een beetje anders en heb je vaak het gevoel dat het een ander spel is

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Misschien kunnen de discussies over of iets al dan niet een aparte toevoeging hoort te hebben op het forum plaatsvinden?

avatar van Timmy757
Ontzettend gaaf spel .
Alleen nooit uit kunnen spelen .
4,5* .

kevin13
leuk spel, maar zeer moeilijk

vooral training mode, vond ik fun

Wat computerspellen voor mij zo interessant maakt: het feit dat ze nog niet zolang bestaan. Het is geweldig om zo'n medium te zien opgroeien, om er zo'n beetje vanaf het begin "bij te zijn" en om te kunnen voorspellen welke games gaan uitgroeien tot klassiekers. Ik vind het bijvoorbeeld ook best een beetje jammer dat ik dat bij film gemist heb. Maar bij Metal Gear Solid heb ik een beetje het gevoel dat filmliefhebbers zestig jaar geleden moeten hebben gehad toen ze Casablanca of Citizen Kane voor het eerst zagen: "ja, dit zou een klassieker kunnen worden".

Ik moet hier waarschijnlijk aan denken omdat Metal Gear Solid zoveel raakvlakken heeft met film. Het is een actie-thriller die geïnspireerd lijkt door Hollywood, maar er nóóit vandaan had kunnen komen. Het is een briljante mix van realisme en onzin: lokaties en achtergronden lijken uit een film te zijn weggelopen, maar de actie en humor daarin zijn absoluut voorbehouden aan videospellen. Waar vind je anders een verhaal over terrorisme en kernwapens, met een held die in penibele situaties onder een kartonnen doos kruipt of tijdens vuurgevechten minutenlange telefoongesprekken kan beginnen?

Nog niet zo lang geleden heb ik het spel eens herspeeld. Toen ontdekte ik nog een feit dat computerspellen zo interessant maakt: spellen worden snel volwassen. Waar het script van Casablanca volgens velen nog steeds niet overtroffen is, blijkt Metal Gear Solid nog geen tien jaar later al behoorlijk verouderd. Die constatering stemde me juist erg vrolijk.

avatar van Tha)Sven
Ik ben het spel nu weer eens aan het spelen op de PC. Heb hem destjids op de PSX gespeeld. Heerlijk spel bljift het.
Wat ik me eigenlijk nog afvraag: Is MGS 2 net zo'n goed spel?

avatar van Tsjo-Wi
Tha)Sven schreef:
Is MGS 2 net zo'n goed spel?

Ja.

Tha)Sven schreef:
Is MGS 2 net zo'n goed spel?

Nee.

(Bij lange na niet.)

Dit moet toch ook wel 1 van mijn favoriete spellen ooit zijn. Er zijn eigenlijk maar 5 spellen welke ik keer op keer kan (uit)spelen en daar van kan genieten en dat zijn Resident evil, Max Payne, Parasite Eve 1 en 2 en deze.

Wat me overigens opviel en nog steeds op valt is dat de graphics en bewegingen bijna perfect zijn en zeker perfect gezien de kracht van de PS. Als ik bijvoorbeeld Syphon filter er naast zou leggen dan zie je echt een wereld van verschil, daar waar je bij Syphon filter bijna je benen kwijtraakt zo onnatuurlijk beweegt het, zo
goed is dat gedaan bij MGS.

De vervolgdelen heb ik nooit gespeeld, waren wel in huis, maar nooit de tijd gehad om deze te spelen, maar dit deel overtreffen wordt een hele klus, maar de gameplay beelden van deeltje 4 maken mij wel heel erg nieuwsgierig.

natuurlijk 5 sterren.

avatar van drezic
Tha)Sven schreef:
Wat ik me eigenlijk nog afvraag: Is MGS 2 net zo'n goed spel?

NOOOOOOOOIT!

Ik heb de PC versie van deel twee origineel gekocht omdat ik deel 1 zo geweldig vond, en deel twee is toch... ja... anders.

Je speelt bijna niet met Solid Snake, wat toch een gemis is, en de sfeer haalt het er ook bij lange na niet bij.
En dat terwijl de PS versie van MGS die ik speelde in het Duits was (jawel!) en MGS2 gewoon een Engelse.

Als MGS 5* is dan is MGS 2 3,5*; leuk om te spelen en omdat het een Metal Gear spel is, maar meer dan dat is het niet.