Metal Gear Solid (1998)

PC / PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Microsoft en Konami

Geheim agent Solid Snake leeft eenzaam in Alaska. Maar de Amerikaanse overheid doet opnieuw een beroep op zijn diensten. De bende Foxhound, geleid door de getalenteerde Liquid Snake, dreigt namelijk een vernietigend nucleair wapen te gebuiken. Solid Snake accepteert de opdracht om in te breken in de basis van de bende.

avatar van harm1985
Ik denk dat het bijna 20 jaar geleden is dat ik deze gespeeld heb. Dus samen met Final Fantasy VIII gekocht via PSN. Na FFVIII maar weer eens spelen.

avatar van harm1985
Gisteren aan begonnen, grafisch is het een schok, ten opzichte van Final Fantasy en ik ben wel 5 keer dood gegaan voor ik überhaupt de basis binnen was, maar inmiddels is Revolver Ocelot verslagen. Ik wordt naar mijn smaak iets te vaak gebeld op de codex, maar de sfeer zit er goed in.

harm1985 schreef:
grafisch is het een schok

Dat zal na een tijdje wel wennen.
Ik heb deze een viertal jaren terug nog eens gespeeld en ik vond de grafische beperkingen eigenlijk zelfs bijdragen aan de sfeer en beleving.

avatar van harm1985
Na enkele maanden ben ik deze week maar weer begonnen, was gebleven bij het stuk dat je de PAL key moest vinden. Nu bij gevecht met Metal Gear Rex. Het eerste deel dat je de radar moet stuk schieten is nog wel te doen, maar daarna Liquid in de open bek zien te raken is geen sinecure. Ouderwets frustrerend moelijk, en dan staat hij nog op medium ook, geloof ik. Na een uur of 2 maar de brui eraan gegeven. Later deze week maar een nieuwe poging wagen en daarna verder met de remaster van 2. Kan me niet herinneren dat ik hier vroeger zo veel moeite mee had. Zou het toch de leeftijd zijn? Anyway, dit blijft een fantastisch sfeervol spel. Heerlijke nostalgische trip.

avatar van harm1985
Het kostte me gisteravond twee pogingen maar toen had ik Metal Gear Rex eronder. Het vuistgevecht met Liquid kostte me ook een poging of vijf. En zoals het een goed spel betaamd heeft het meer eindes dan Lord of the Rings. Nu begonnen aan de HD remaster van MGS2.

avatar van drezic
harm1985 schreef:

Ik heb zelf het idee dat de controls een beetje antiek zijn en dat we dit niet meer gewend zijn. Het bestuurt allemaal onhandig, ook door afwezigheid van thumbsticks.

Ik zit te denken om de remake op de gamecube eens te proberen.

Metal Gear Solid was mij voor uniek. Hideo Kojima bracht met deze klassieker iets nieuws in de gamewereld. Het zette de toon voor meer volwassen games met aandacht voor verhaal en personages waarbij je emotioneel bij betrokken raakte. Voor velen misschien meer film dan game, maar de stealth gameplay was uniek en tof voor te spelen. De cutscenes, voice acting, muziek, oog voor detail.... Mijn nummer 1.