Metal Gear Solid (1998)

PC / PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Microsoft en Konami

Geheim agent Solid Snake leeft eenzaam in Alaska. Maar de Amerikaanse overheid doet opnieuw een beroep op zijn diensten. De bende Foxhound, geleid door de getalenteerde Liquid Snake, dreigt namelijk een vernietigend nucleair wapen te gebruiken. Solid Snake accepteert de opdracht om in te breken in de basis van de bende.

avatar van harm1985
Ik denk dat het bijna 20 jaar geleden is dat ik deze gespeeld heb. Dus samen met Final Fantasy VIII gekocht via PSN. Na FFVIII maar weer eens spelen.

avatar van harm1985
Gisteren aan begonnen, grafisch is het een schok, ten opzichte van Final Fantasy en ik ben wel 5 keer dood gegaan voor ik überhaupt de basis binnen was, maar inmiddels is Revolver Ocelot verslagen. Ik wordt naar mijn smaak iets te vaak gebeld op de codex, maar de sfeer zit er goed in.

harm1985 schreef:
grafisch is het een schok

Dat zal na een tijdje wel wennen.
Ik heb deze een viertal jaren terug nog eens gespeeld en ik vond de grafische beperkingen eigenlijk zelfs bijdragen aan de sfeer en beleving.

avatar van harm1985
Na enkele maanden ben ik deze week maar weer begonnen, was gebleven bij het stuk dat je de PAL key moest vinden. Nu bij gevecht met Metal Gear Rex. Het eerste deel dat je de radar moet stuk schieten is nog wel te doen, maar daarna Liquid in de open bek zien te raken is geen sinecure. Ouderwets frustrerend moelijk, en dan staat hij nog op medium ook, geloof ik. Na een uur of 2 maar de brui eraan gegeven. Later deze week maar een nieuwe poging wagen en daarna verder met de remaster van 2. Kan me niet herinneren dat ik hier vroeger zo veel moeite mee had. Zou het toch de leeftijd zijn? Anyway, dit blijft een fantastisch sfeervol spel. Heerlijke nostalgische trip.

avatar van harm1985
Het kostte me gisteravond twee pogingen maar toen had ik Metal Gear Rex eronder. Het vuistgevecht met Liquid kostte me ook een poging of vijf. En zoals het een goed spel betaamd heeft het meer eindes dan Lord of the Rings. Nu begonnen aan de HD remaster van MGS2.

avatar van drezic
harm1985 schreef:

Ik heb zelf het idee dat de controls een beetje antiek zijn en dat we dit niet meer gewend zijn. Het bestuurt allemaal onhandig, ook door afwezigheid van thumbsticks.

Ik zit te denken om de remake op de gamecube eens te proberen.

Metal Gear Solid was mij voor uniek. Hideo Kojima bracht met deze klassieker iets nieuws in de gamewereld. Het zette de toon voor meer volwassen games met aandacht voor verhaal en personages waarbij je emotioneel bij betrokken raakte. Voor velen misschien meer film dan game, maar de stealth gameplay was uniek en tof voor te spelen. De cutscenes, voice acting, muziek, oog voor detail.... Mijn nummer 1.

MGS 3 blijft een sterke game die ik de meeste game liefhebbers kan aanraden om eens te proberen. De eerdere delen van de reeks willen echter niet klikken. Wellicht heeft dit ermee te maken dat ik gewend ben aan modernere, opgepoetste gameplay van 3D stealth games waardoor deze game extra roestig aanvoelt. Vijanden raken is onnodig lastig door het gebrek aan een goede manier om op ze te richten, het top-down perspectief beperkt je nogal in je visie waardoor sluipen moeilijker gaat dan ik gewend ben en de missies bestonden teveel uit vervelende backtrack taken (zoals wanneer je de keycard moet opwarmen en afkoelen). Qua gameplay is dit een onvoldoende.

Daarentegen ben ik wel erg onder de indruk voor wat deze game voor zijn tijd presteerde. Niet alleen zocht het grafisch de grenzen op in hoeveel je met één PS1 game kon doen, maar voor die tijd waren 3D, fully voiced cutscenes met zulke grote verhaallijnen ongekend. De stemacteurs zijn verrassend sterk (terwijl menig PS2 game nog last had van slordige dubs) en ondanks dat de personages blokkerig ogen stralen ze wel emotie uit in hun animaties, de stemmen, muziek of de algehele sfeer van de vormgeving.

In mijn geval is het jammer dat, soortgelijk als 2, dit deel doodserieus is terwijl ik juist de humoristische kant van 3 zo leuk in elkaar vond zitten. De cutscenes bestonden voornamelijk uit grote expositie speeches over wie iedereen is, wat er precies gebeurd of andere achtergrond informatie, maar ik had onvoldoende het idee het verhaal zelf mee te maken. Expositie kan goed werken (en van tijd tot tijd was er een interessante wending of interessante achtergrond verhaal), maar wanneer het bijna alleenmaar uitleg is word het moeilijk om emotioneel betrokken te zijn bij de reis.

Geen spijt het van begin tot eind gedaan te hebben, al was het voor het inzicht om één van de eerdere grote 3D games meegemaakt te hebben. Kan het echter moeilijk aanraden aan mensen die er geen nostalgische waarde aan hebben.