Jak and Daxter: The Precursor Legacy (2001)

PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita
Platform

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

Als Jak en Daxter naar een mysterieus eiland gaan, valt Daxter per ongeluk in een groot vat met Dark Eco. Eenmaal boven blijkt hij veranderd in een Ottsel (half otter, half wezel). De locale Sage kan hem niet helpen en stuurt ze door naar de Dark Sage in het noorden. Onderweg naar de Dark Sage blijkt dat er meer aan de hand is en Jak en Daxter moeten alles op alles zetten om de wereld te redden.

avatar van Hadouken
Leuke platformgame, al vond ik Ratchet and Clank iets leuker, die ongeveer gelijktijdig uit kwam. Ik meende dat ik was gestopt omdat ik gekloot had met savegames en ik niet meer verder kon komen daardoor oid.

avatar van Tsjo-Wi
Zeer geslaagde platformer dit. Heb hem met plezier helemaal uitgespeeld en alle secrets gehaald. Is trouwens ook een behoorlijk lastige platformer. Met deel 2 en 3 ging deze serie een hele andere kant op, met een grote stad waar je gewoon vrij doorheen kan bewegen, die vind ik dan ook nog een stukje leuker dan deze meer ouderwetse platformer.

leuk spel vind ik,
wel makkelijk om uit te spelen
jak 2 blijft het beste
deze krijgt van mij een 3.5*****

avatar van Princess Piranha
Weet niet meer zo heel erg goed wat ik hiervan vond. Is alweer een tijdje geleden Het was inieder geval gewoon een zeer vermakelijke game! 3,5 sterren voor Jak&Daxter!

avatar van %%%%%%
Vermakelijke game met een vermakelijke verhaal en een geweldige duo.Aleen inderdaad snel uitgespeelt.Verder genoeg afwisseling 3,5

Samen met Ratchet and Clank is dit mijn favoriete Serie op de ps2 geweest.
Heb deze game ook helemaal van onder tot boven gespeeld. vond RaC leuker vanwege de wapens, toch vind ik daxter leuker dan Clank, daarom ga ik de game Daxter ook zeker kopen voor de psp.
afijn.
Deze game heeft een erg leuk verhaal, leuke missies en goede humor, vooral van Daxter!
een dikke 4

avatar van SvV_Ying
Erg goede plaformer in de begindagen van de PS2. Kleurrijk, lekker speelbaar en grappig. Toppertje

avatar van neddie
Yep, zeker een erg leuke platformer. Een van de weinigen waar ik de moeite heb genomen om elk niet-verplicht item (precursors) te zoeken. Jammer dat deel 2 en 3 een andere, mindere weg insloegen.

neddie schreef:
Jammer dat deel 2 en 3 een andere, mindere weg insloegen.

Dat vond ik juist een betere weg. Hier is het nog een gewone ouderwetse, maar wel erg leuke platformer. Met deel 2 en 3 werd het wat diepgaander door die grote open wereld, de beschikking over wapens, voertuigen plus een goed verhaal, zonder de leuke platform elementen te verliezen die deel 1 zo leuk maakten. Als je dat vergelijkt met Ratchet & Clank, waarvan het laatste deel nog steeds een redelijk simpele (maar ook erg leuke) platformer is, dan vind ik dat de Jak serie wel wat beter is en veel meer te bieden heeft.

avatar van neddie
True. Toch spraken de quasi-stoere Jak en het hele gebeuren in de stad mij niet aan. Het voelde hier en daar een beetje aan als een halfbakken GTA-kloon. Jij zegt diepgaander, ik zeg onevenwichtiger Een game kan beter een paar dingen erg goed doen, dan een heleboel dingen redelijk.

neddie schreef:

Maar ik vind juist dat deel 2 & 3 alles erg goed doen; Racen, schieten, platformen, stennis trappen in de stad etc, alles vind ik gewoon goed uitgewerkt. Tuurlijk heeft de structuur wel wat weg van GTA; een grote stad waar je verschillende opdrachten van verschillende mensen aanneemt, maar het zijn natuurlijk wel totaal andere games. Dat cartoony, humoristische fantasy sfeertje plus de leuke platform- en schiet elementen in zo'n grote open wereld, dat maakt het toch wel uniek. Het mixt dus zeg maar verschillende genres met elkaar, en slaagt daar mijns inziens heel goed in.
Nogmaals, ik vind Jak & Daxter: The Precursor Legacy een hele toffe game, maar ik zie hem meer, net als de Ratchet & Clank reeks, als een hele vermakelijke 3D platformer, niet meer niet minder. Jak 2 & 3 hebben imo net dat beetje extra wat de games nou zo speciaal en uniek maakt. Maar dat is mijn mening

avatar van neddie
En dat is een gefundeerde mening gelukkig Wellicht was ik een beetje pissig omdat ze een van de leukste platformers in jaren veranderden in iets anders. Zouden deel 2 en 3 losstaan van het origineel, dan zou ik ze dus waarschijnlijk meer kunnen waarderen. Het blijven goede spellen namelijk, dat staat buiten kijf.

Jack Savage
Dit is voor mij de beste jack & daxter, grotendeels omdat het "old school" is zoals dat hier al eerder werd vermeld.
Heb het spel in 2002 uitgespeeld en maar weer uit de kast gehaald, maar het is heel anders dan jak 2 & 3.
Naughty dog is echt een geweldige ontwikkelaar: crash bandicoot serie plus Crash Team Racing, jack & daxter serie plus Jak X: Combat Racing (die ik nog nooit gespeeld heb) en uiteraard Uncharted: Drake's Fortune.
Ze mogen van mij wel weer een crash bandicoot game maken maar dat zal wel niet gebeuren.

gamelord
Fraaie game die je flink weet te boeien, ook leuk was de movie dat daxter verandert in dat wezeltje. ook het dorp is leuk gedaan en de humor in het spel is geweldig.

avatar van TonyTHorror
Mijn eerste ps2 game, wat vond ik het toen geweldig

avatar van Annys
Erg leuke platformgame dit. Lekker kleurrijk!
Wel redelijk makkelijk en snel uit te spelen. De ervaring is te kort naar mijn mening

Hapot vette spel.
Heb zoveel lol beleefd met dit spel niet normaal meer.
Ik heb vooral met de race zitten kloten elke keer proberen me record te verbreken.

Sherlock Holmes schreef:
Hapot vette spel.
Heb zoveel lol beleefd met dit spel niet normaal meer.

Nee man, dat is Renegade of Jak 3. Dit eerste deel heeft geen races.

Jewel dit eerste deel heeft ook een race een kleine mar er zit wel een race in.

avatar van wiiplayer
Oke, misschien bedoel je het op tijd oversteken over de lava met de vliegmachine?

Nee je hebt eerder in het spel ook een hele korte stukje race moet je binnen een bepaalde tijd halen maar je race tegen niemand het gaat gwn om de tijd

Oke, dat weet ik wel.

avatar van TonyTHorror
Vreemd dat ik nog geen 'echte' mening hier heb gezet, staat toch met overtuiging op #2 in mn top10.

Jak en Daxter waren m'n eerste characters die ik met m'n ps2 controller rond liep lopen en zwemmen (om vervolgens opgegeten te worden door een fu-cking dikke piranha). Aan zo'n game bewaar je automatisch warme herinneringen, of het ook echt zo goed is...blijft altijd de vraag, jaren later.

En je voelt 'm al aankomen: yup..het is echt zo goed! Het is die kleurrijke eenvoud, die vlotte humor en de geweldige karakters die deze ps2 game tot de beste van z'n tijd maakt. Een niet al te lang avontuur maar wel één met een hoge replay value. Niet de meest innovatieve platformer, wel de meest solide. De latere delen verliezen zichzelf een beetje door het toevoegen van overdreven wapens, ik heb het toch liever wat simpeler.

Van je sfeervolle dorpje tot racen over lava, aan een avontuurlijk en warm gevoel geen gebrek. Een platform ervaring die je tegenwoordig niet( ) meer tegenkomt, games hoeven niet altijd groots en origineel te zijn om indruk te maken, vroeger niet; en nu ook niet.

toen ik de playstation had gekocht kregen we deze erbij.
En ik ging meteen spelen en was meteen verkocht.
Ik vond het ook grappig dat jak nooit wat zei en dat daxter alles voor hem moest zeggen.
Wat ik echt een moeilijk ztukje vond van de game was om de vulkaan te komen ofzo.
Maar het is echt een geweldige spel.
De graphics zagen er mooi uit en de characters waren echt leuk vooral jak and daxter zijn een grappig duo.
En daarom is het extra leuk.
Er zitten ook leuke extra dingtjes erbij zoals racen.
Dus dit is een fantastishe spel.

avatar van Hadouken
Eindelijk een keer uitgespeeld. Meteen het tweede deel maar voor een klein prijsje op de kop getikt. Een klassieker op de PS2 met hier en daar wel wat kleine schoonheidsfoutjes waar meerdere platformers meer te maken hebben. Zo hangt de camera nog wel eens achter het decor en is het af en toe - zeker in het laatste level - lastig in te schatten hoe groot je de sprong moet maken. Toch een erg vermakelijke, zeer onderhoudende game.

Op naar deel 2 Hadouken

avatar van conan
Erg leuk spel had wel wat moeilijker mogen zijn !

conan schreef:
Erg leuk spel had wel wat moeilijker mogen zijn !

Ik vond het moeilijk genoeg, dan kon je lekker van het verhaal en de schitterende omgevingen genieten

Deze vond ik eigenlijk een stuk leuker dan de volgende delen. Die vrolijke stijl spreekt me een stuk meer aan in deze. Persoonlijk vind ik het jammer dat ze dat later overboord hebben gegooid.

De game had hier een hele leuke stijl.

Ook jammer eigenlijk dat ze schijnbaar helemaal niks meer doen met deze reeks.

Een nieuw deel met als thema een terugkeer naar deze roots.

Dat zou pas mooi zijn.

zekers

avatar van Johnno87
Heerlijk om deze weer te spelen. Nu in HD. Good old memories....

In één woord fantastisch.

Subliem.

Kan ik nu wel definitief beamen.

Aangezien hij inmiddels ook voor de ps4 verkrijgbaar is.

En dit me een mooie aanleiding leek om hem toch maar eens voor de ps3 te halen.

De ps4 versie blijkt niet veel meer dan een overzetting van de ps3 remaster, in vergelijkingsvideo's lijkt hij er bij vlagen zelfs eerder minder uit te zien dan beter.

Heel even was ik de illusie toegedaan dat ze dit misschien dezelfde behandeling als recentelijk Crash Bandicoot zouden geven, blijkt echter verre van het geval. En dus heb ik voor de prijs waarvoor deze nu digitaal los te koop is toch maar eens de HD collectie in huis gehaald.

Het blijkt een uiterst aangenaam speelfestijntje, zoals mij in hartverwarmend retrospectief ook altijd was bijgebleven.

Zelfs in het licht van recent Odyssey geweld blijft dit nog heel aardig overeind.

Inmiddels ook al een beginnetje gemaakt met het eerste vervolg en ook daar blijkt mijn herinnering grotendeels te kloppen, namelijk dat het ergens jammer is dat de kenmerkende stijl overboord is gegooid voor een grauwere meer serieuze toon.

Qua gameplay en platforming lijkt het nog wel snor te zitten maar het sfeertje is er wel aardig uit, jammer.

Ook blijkt het op deze manier de tand des tijds net wat minder te hebben doorstaan dan zijn voorganger, komt het als platformer naast een Yooka-Laylee of zelfs Mario te liggen kan het nog heel aardig mee. Komt het echter naast een hedendaagse stadje patatje open wereld titel terecht blijkt het toch even een ander verhaal.

Aan de andere kant wel grappig om te zien wat voor revolutie het in hetzelfde jaar als deze verschenen GTA 3 in de gamewereld teweeg bracht. Een die tot op de dag van vandaag doorklinkt. En toendertijd nog het vervolg op een kleurrijke platformer als deze ineens een geheel andere richting op kon sturen.

Het is jammer dat deze studio vooralsnog geen aanstalten lijkt te maken deze sprankelend spitsvondige lore op enige manier voort te zetten, zal op een bepaalde manier net niet interessant genoeg voor ze zijn maar hoe dan ook bevat dit in mijn beleving toch even enkele tientallen malen meer gameplay dan een Uncharted 4.

Dan maar op naar Jak 3 een van deze dagen, die ik tot dusver nooit speelde. Misschien weet deze op een bepaalde manier het beste uit de werelden van beide voorgangers te combineren, ik heb geen idee, we gaan het maar weer eens meemaken.

Er is een behoefte aan meer van dit soort spellen, bij mij althans.