Stealth Inc.: A Clone in the Dark (2011)

Alternatieve titel: Stealth Bastard

Macintosh / PC / PlayStation 3 / PlayStation Vita

Ontwikkeld door Curve
Uitgegeven door Curve en Limited Run

Uitgerust met niets meer dan een nachtkijker moet je ontsnappen uit een zwaarbewaakte instelling. Zonder wapens en uitrusting is gezien worden fataal! Blijf uit de buurt van lichtbronnen om te voorkomen dat beveiligingsrobots je waarnemen. Ontwijk lasers als een vakkundige acrobaat en zoek de snelste weg naar buiten. Het spel bevat meer dan tachtig levels.

avatar van Animosh
Een vlotte, vermakelijke puzzel-platformer.

In Stealth Bastard speel je als een naamloze kloon die gecreëerd is door een luguber bedrijf om hun producten te testen. In de praktijk komt dit er op neer dat het einde van een met dodelijke obstakels gevuld level moet bereiken. Je kunt je niet verweren tegen deze obstakels: je kunt alleen springen, rennen, kruipen en hangen. De enige manier waarop je een level kan doorkomen is door de obstakels te vermijden.

Erg origineel is het allemaal niet, maar ik heb me prima met deze "stealth-platformer" vermaakt. Door een combinatie van energieke muziek en humor (vooral in de vorm van teksten op de muren) is de sfeer erg luchtig, en door de vele checkpoints wordt het spel nooit frustrerend. Echt moeilijk of memorabel wordt het ook nergens, maar ik kan niet anders dan zeggen dat ik me prima met dit spel heb vermaakt.

Stealth Bastard is kortom een vlotte, vermakelijke puzzel-platformer (de puzzels zijn absoluut niet moeilijk, maar toch). Het wordt nergens bijzonder of uitmuntend, maar ik heb me er prima mee vermaakt. 3.5*

PS: een aantal community levels zijn ook erg leuk (en inventief), al lijden sommige levels helaas onder bugs.