Gran Turismo 6 (2013)

PlayStation 3

Ontwikkeld door Polyphony Digital

Ontpop je tot een professionele coureur in deze telg in de Gran Turismo -reeks, waarbij realisme opnieuw centraal staat. De meer dan 1.200 beschikbare voertuigen gedragen zich zoals in de realiteit. Deze bolides kun je uitvoerig testen op één van de 33 circuits (met een totaal van 71 variaties), waaronder het legendarische Silverstone. Daarnaast bevat de game een uitgebreide track editor waarmee je zelf aan de slag kan om circuits in elkaar te steken.

Hoe meer auto's hoe beter, maar het is dan alleen leuker wanneer je veel verschillende types hebt en ook meer normale auto's. Forza had een leuke optie dat je een motorblok van een Ferrari bijvoorbeeld in een Volkswagen kon plaatsen. Je kon je eigen huis tuin en keuken auto meer customizen met stickers spoliers etc en er een racewagen van maken. Mis een beetje je eigen creativiteit in de game, juist met deze creativiteit zou je online veel leukere races kunnen krijgen.

avatar van creepy_one
Ik vind het ook heel jammer dat je je eigen auto niet uitgebreid kunt customizen.. Alleen wat andere velgen, nieuwe lak en bij de meeste auto's is het dan ook gedaan. Ik vind het altijd heerlijk om een paar normale auto's een complete transformatie te geven om er echte beesten van auto's van te maken. Omdat dit niet kan is het eigenlijk alleen maar racen, credits verdienen en er af en toe een auto van kopen of nieuwe onderdelen. Dat vind ik jammer, want er had veel meer in dit spel kunnen zitten.

avatar van bvonk
Sony gaat gratis extra content uitbrengen over de F1 coureur Ayrton Senna. De uitbreiding wordt verwacht in de tweede helft van de maand mei. Zijn oude Lotus komt in elk geval in de uitbreiding maar de McLaren waarschijnlijk niet omdat een andere daar de rechten voor heeft. Heb je nog geen GT6? De prijs is in een korte tijd al gezakt van €60 tot €25 als je even goed zoekt.

Sony voegt Ayrton Senna-content toe aan Gran Turismo 6 - Game - Nieuws - Tweakers

avatar van SiSsY bOY
1,0
Jahoor, daar worden we weer achterin de rij op een parcour gedumpt. Terwijl de tegenstander netjes in colonne voor ons rijdt. We zijn inmiddels 4 gameconsole generaties verder maar Gran turismo is sinds de PlayStation 1, 15 jaar geleden!, gewoon stil blijven staan. Oke de graphics zijn beter, de auto's mooier maar de gameplay is gewoon exact hetzelfde als de eerste GT. De AI van de tegenstanders is nog net zo dom, het schade model nog even stom en we mogen weer eens voor de zesde keer ons rijbewijs gaan halen. Lekker in de bochten je opponenten gebruiken als vangrail om zo in te halen... Echt wat een draak van een spel. Uiteraard blijft GT de koning van de race simulaties maar mij kan het na zes keer (en al eerder) echt niet meer bekoren. Echt de creativiteit bij die gasten die dit ontwikkelen is echt 0.

Heb express gewacht met het kopen van GT6. Heb trouwens de special edition gekocht. Dan krijg je er 20 gratis auto's, pakken, helmen en meer bij. De reden voor het express lang wachten is dat ik nu het voordeel dat al die updates en meer nu allemaal in dezelfde installatie zitten. Duurde wel flink wat uren maar sinds een uurtje ben ik dan ook begonnen.

Een beetje een afknapper vergeleken met gt5.

avatar van harm1985
Tweedehands gekocht, dus wilde zaterdagavond even checken of het spel normaal wilde opstarten. Meteen geconfronteerd 21 updates en een interne installatie, die pas zondag ochtend klaar was...

Daarna even snel een rondje over Brands Hatch gereden en afgesloten. Het spel herkent helaas niet ervaren GT spelers aan de hand van game data van GT5, waardoor je in het begin behandeld wordt als een novice. Misschien dat je de wat overdadige tips & tricks uit kunt zetten, maar zover ben ik nog niet. Wordt vervolgd.

avatar van harm1985
De eerste indruk, na een handvol races, is overwegend positief. Grafisch ziet e.e.a. er net wat beter uit dan GT5, ook de pre-race screens zijn tof gedaan. De AI komt wel wat vreemd over. Bij de start lig je vaak 8 seconden achter (rollende start) en dan rijd je er eigenlijk vrij makkelijk naartoe, nog binnen één ronde ben je er vaak bij, maar daarna kom je niet weg en moet je stevig doorrijden om te winnen. Het sterren systeem werkt op zich ook wel leuk. De licence tests zijn significant makkelijker dan voorheen, daar moest je op het uiterste rijden om goud te halen, hier reed ik in de eerste test al meteen ruim 0,5 seconden onder de gouden tijd. Ander minpunt is dat je niet kunt zien wat de PP is van de tegenstanders, met als gevolg dat je auto of veel te sterk is of juist te zwak.

harm1985 schreef:

Haha kolere. Ik vind 3 kwartier wachten bij een installatie al aan de lange kant.

Consoles beginnen steeds meer op de pc te lijken met al die installatieongein

avatar van harm1985
Gelukkig had ik een vooruitziende blik en heb ik een filmpje gekeken die avond.

Wel jammer dat ook bij GT6 de online ondersteuning weg is. Toch het gevoel dat er nu een deel van het spel mist. Dan was het bij GT4 beter.

avatar van harm1985
Ben inmiddels aanbeland bij de International A competitie.

De kern van dit spel voelt vertrouwd aan en vormt al de basis sinds deel 1, ofwel races met auto's van één continent, light weight cars, FF, FR, 4WD, Turbo, etc. Daar dus niet veel vernieuwing.

Wat dit spel beter doet dan zijn voorganger is restricties ten aanzien van PP en banden, zodat je niet met superkrachtige auto's en zachte racebanden de competitie kan verpletteren. Dit maakt het spel wat uitdagender.

Echt moeilijk is het echter nog niet, het lijkt zelfs wat makkelijker dan GT5. Nu ben ik geen beroerde racer, maar ook zeker geen Rudy van Buuren, echter winnen met een vergelijkbare auto als de AI lukt eigenlijk altijd. Ook de licence tests en missie races haal ik vrij eenvoudig goud; iets wat me in de 5 voorgaande delen nooit gelukt is.

Grootste boosdoener is de manier waarop de race start. Bij GT1 had je nog single lap qualifying en stilstaande start. Bij GT6 (en de voorganger) start je ergens achteraan en is de start rollend. Je kan dus zomaar 10 tot 15 seconden achterstand hebben bij de start, terwijl je voornaamste tegenstander vooraan start. De AI moet dus wel langzamer rijden anders maak je geen schijn van kans. Hierbij lijkt de wet van de remmende voorsprong toegepast, je kan in één ronde een gat van 5 a 6 seconden dicht rijden om in de volgende ronde, terwijl je even snel rijdt als de ronde daarvor, de nummer 2 op je staart blijft houden.

Wat dit spel ook beter doet dan GT5 is de car dealership. Ja er zijn nog steeds wagens van 20 miljoen, maar de overige wagens zijn allemaal betaalbaar en vanaf het begin te koop. Bij GT5 moest je hopen dat, bij afwezigheid van de online car dealership, de auto die je nodig had voorbij kwam bij de used car dealership. Om die reden dus ook niet de Formula GT races kunnen doen.

Dan zijn er de nieuwe elementen, de Senna Tribute is leuk gedaan, mooie dia shows en de kans om in drie van zijn wagens te rijden. Wel een beetje flauw dat je al bij zilver de Lotus 87T krijgt, wat overigens al moeilijk genoeg is.

Ook de Goodwood festival of speed is leuk, je krijgt de kans om diverse auto's uit te proberen, ook hier geldt, goud is relatief makkelijk te halen, op de Red Bull X2010 na dan.

De Sierra Time Trial vind ik denk ik wel de leukste toeveging, een parcours van 27 km dat je foutloos moet afleggen (niet langdurig van de baan en niet botsen) binnen een bepaalde tijd, terwijl je zoveel mogelijk auto's in moet halen. Zo verdien je punten.

Het rijden op de maan is een leuke gimmick, maar had voor mij best eruit gelaten kunnen worden. In plaats daarvan een paar Endurance Races erin en ik was blij geweest. Ook driften en pionnen omver rijden hoeft voor mij niet zo (koffie pauze uitdagingen).

Als laatste vind ik de statistieken wel een aardige toevoeging, zo kun je zien welke auto je het vaakst heb gereden, waarmee je het meest gewonnen hebt, hoogste topsnelheid, etc. etc. En natuurlijk achtergrond informatie bij zo ongeveer elk van de 1200 auto's.

Mocht je snel geld willen verdienen, doe dan de Senna Challenge, Sierra Time Trial en Goodwood Festival. Dan ben je zo een paar miljoen verder én heb je een aantal leuke auto's in je garage. Die auto's win je overigens in dit deel minder vaak, waar je bij GT5 na het afronden van een competitie bijna altijd een auto won, krijg je die nu alleen bij het halen van een aantal sterren of een rijbewijs. je moet dus meer kopen. Ik maak er echter een sport van om zoveel mogelijk met één auto te doen en het vermogen te begrenzen waar nodig, of juist te tunen, dus was niet echt een probleem voor mij.

avatar van harm1985
Inmiddels in de laatste fase beland, de endurance race experience van de S-class. Leuk concept wel, de banden slijten iets harder dan normaal en de benzine gaat ook rap op, waardoor je evengoed een pitstop moet maken. Moet nog even kijken of zachte banden een voordeel opleveren ten opzichte van harde, was in GT5 wel.

Minpunt is dat je bijna alle races met dezelfde auto kunt doen. Daar hadden ze ook wel wat eisen aan mogen stellen.

Qua circuits in GT6: Fuji had er echt wel uitgemogen, maar Brands Hatch, Silverstone, Spa, Willow Springs, het terugkerende Apricot Hill zijn leuke toevoegingen.