Ben inmiddels aanbeland bij de International A competitie.
De kern van dit spel voelt vertrouwd aan en vormt al de basis sinds deel 1, ofwel races met auto's van één continent, light weight cars, FF, FR, 4WD, Turbo, etc. Daar dus niet veel vernieuwing.
Wat dit spel beter doet dan zijn voorganger is restricties ten aanzien van PP en banden, zodat je niet met superkrachtige auto's en zachte racebanden de competitie kan verpletteren. Dit maakt het spel wat uitdagender.
Echt moeilijk is het echter nog niet, het lijkt zelfs wat makkelijker dan GT5. Nu ben ik geen beroerde racer, maar ook zeker geen Rudy van Buuren, echter winnen met een vergelijkbare auto als de AI lukt eigenlijk altijd. Ook de licence tests en missie races haal ik vrij eenvoudig goud; iets wat me in de 5 voorgaande delen nooit gelukt is.
Grootste boosdoener is de manier waarop de race start. Bij GT1 had je nog single lap qualifying en stilstaande start. Bij GT6 (en de voorganger) start je ergens achteraan en is de start rollend. Je kan dus zomaar 10 tot 15 seconden achterstand hebben bij de start, terwijl je voornaamste tegenstander vooraan start. De AI moet dus wel langzamer rijden anders maak je geen schijn van kans. Hierbij lijkt de wet van de remmende voorsprong toegepast, je kan in één ronde een gat van 5 a 6 seconden dicht rijden om in de volgende ronde, terwijl je even snel rijdt als de ronde daarvor, de nummer 2 op je staart blijft houden.
Wat dit spel ook beter doet dan GT5 is de car dealership. Ja er zijn nog steeds wagens van 20 miljoen, maar de overige wagens zijn allemaal betaalbaar en vanaf het begin te koop. Bij GT5 moest je hopen dat, bij afwezigheid van de online car dealership, de auto die je nodig had voorbij kwam bij de used car dealership. Om die reden dus ook niet de Formula GT races kunnen doen.
Dan zijn er de nieuwe elementen, de Senna Tribute is leuk gedaan, mooie dia shows en de kans om in drie van zijn wagens te rijden. Wel een beetje flauw dat je al bij zilver de Lotus 87T krijgt, wat overigens al moeilijk genoeg is.
Ook de Goodwood festival of speed is leuk, je krijgt de kans om diverse auto's uit te proberen, ook hier geldt, goud is relatief makkelijk te halen, op de Red Bull X2010 na dan.
De Sierra Time Trial vind ik denk ik wel de leukste toeveging, een parcours van 27 km dat je foutloos moet afleggen (niet langdurig van de baan en niet botsen) binnen een bepaalde tijd, terwijl je zoveel mogelijk auto's in moet halen. Zo verdien je punten.
Het rijden op de maan is een leuke gimmick, maar had voor mij best eruit gelaten kunnen worden. In plaats daarvan een paar Endurance Races erin en ik was blij geweest. Ook driften en pionnen omver rijden hoeft voor mij niet zo (koffie pauze uitdagingen).
Als laatste vind ik de statistieken wel een aardige toevoeging, zo kun je zien welke auto je het vaakst heb gereden, waarmee je het meest gewonnen hebt, hoogste topsnelheid, etc. etc. En natuurlijk achtergrond informatie bij zo ongeveer elk van de 1200 auto's.
Mocht je snel geld willen verdienen, doe dan de Senna Challenge, Sierra Time Trial en Goodwood Festival. Dan ben je zo een paar miljoen verder én heb je een aantal leuke auto's in je garage. Die auto's win je overigens in dit deel minder vaak, waar je bij GT5 na het afronden van een competitie bijna altijd een auto won, krijg je die nu alleen bij het halen van een aantal sterren of een rijbewijs. je moet dus meer kopen. Ik maak er echter een sport van om zoveel mogelijk met één auto te doen en het vermogen te begrenzen waar nodig, of juist te tunen, dus was niet echt een probleem voor mij.
4*