Shadowrun Returns (2013)

Apple iOS / Macintosh / PC / Android
Strategy / RPG

Ontwikkeld door Harebrained Schemes
Uitgegeven door Harebrained Schemes

Het jaar is 2054 en de Great Awakening heeft eeuwenoude magie en mutatie teruggebracht in een door technologie gedomineerde wereld. Uit de botsing tussen beiden zijn Shadowrunners ontstaan, huurlingen die voor genoeg Nuyen, elke klus kunnen klaren. Maak een eigen Shadowrunner aan en duik in deze donkere dystopie. Ook is er de mogelijkheid om met de editor zelf missies te maken en te delen met anderen.

avatar van threeohthree
Zo stil hier, zal de game maar even wat promoten dan:

Gameplay video.

Ik zal er zelf nog heel even mee wachten, maar als ik Tales of Graces f en Saints Row klaar heb, zal ik hier (binnenkort) wel aan gaan beginnen.

avatar van Starmaster501
Wou hem bijna kopen, maar was bang dat hij toch een beetje te weinig content had en te kort was voor die prijs. Nu hij uit is en ik de steam forums lees had ik gelukkig een goede keuze gemaakt hem niet te kopen en voor Divine Divinity te gaan. Ondanks zag hij er wel interessant uit, misschien als hij wat goedkoper is.

avatar van threeohthree
Vind het zelf nooit zo'n punt 18 euro te betalen voor dergelijke games, al kijk je dan uiteraard wel wat kritischer, ook wel terecht. Maar de metascore is voorlopig nog bovengemiddeld (76), dus vermaken zal het vast wel doen. Maar goed, met Divine Divinity heb je natuurlijk ook gewoon een goede keus gemaakt, tenminste, als ik een aantal in mijn ogen betrouwbare bronnen mag geloven.

Zit nou weer eventjes zonder geld maar ik denk wel dat dit de volgende aankoop wordt voor mij. 18 euro is echt geen geld voor Shadowrun - en 'weinig content'? Er zit een world-editor in - het lijkt me dat de mod community hier aardig mee aan de slag kan en het niet bijster lang zal duren voordat fans hier iets degelijks mee uitbrengen. Laat staan dat er zonder twijfel ook DLC zal volgen.

avatar van threeohthree
Zeker waar, bovendien voelt de 'class' keuze best divers aan, dus de game nogmaals spelen, behoort ook zeker tot de opties. Heb gisteravond de eerste 3 uurtjes gespeeld, en vind het allemaal wel prima. Vooral de conversaties en karakter-vormgeving zijn goed uitgewerkt. Zeker ook met de nodige 'scherpe' humor.

Inmiddels ook door de story heen (12½ uur, met side meuk) en de grote kracht van deze game moet idd gaan komen van de user generated content.

Hoewel Dead Man's Switch een leuke missie is, met plenty knipogen naar zowel de Snes en MD versies, als de boeken en pen n paper adventures. Muziek is ook vet en grotendeels een remake van de snes tunes. Maar hij voelt erg als een standaard run, ondanks lekker geschreven en leuke dialogen en chars, niet heel speciaal. Maar als je dan de editor opstart en de content ziet die ervoor gemaakt is, wordt al snel duidelijk dat dit ook enkel een inleiding is. Die wel lekker de toon zet.

Het battlesysteem is erg vet mbt tot het overzetten van de shadowrun stats en opties, maar los van de veelzijdigheid aan verschil in classes en skills, toch niet zo heel diep en wat slow. Game doet me eigenlijk sterk denken aan een simpelere variant van Fallout Tactics, die dan stukken dieper was, keuze had uit realtime en turnbased, ook editing opties en vooral ook multiplayer.

Maar los daarvan is hij erg genietbaar en is de editor lekker makkelijk om mee te werken en nog redelijk uitgebreid, dus dat zal nog vele leuke scenario's gaan opleveren van de community. Ben zelf al bezig de Caryards uit de snes versie na te bouwen, met arena'tje erbij, als test... Lukt tot nu toe goed, alleen geen optie om zelf wapens/skills, muziek en grafx/animations te adden, maar wel te omzeilen.

Tot nu toe kom ik uit op 4*, gewoon een erg leuke strategy/rpg, met cool verhaal en erg vette cyberpunk stijl, die uiteindelijk nog behoorlijk zal uitgroeien. Mijn cijfer tegen die tijd mogelijk ook.

Vanavond eindelijk eens wat meer tijd ingestoken (had hem al enkele weken maar was er nog niet van gekomen om echt te spelen) en moet zeggen dat het me erg bevalt tot nog toe. Grootste verdienste van Shadowrun Returns vind ik eigenlijk dat het bewijst dat je ook zonder megabudget erin kan slagen om een meer dan volwaardig RPG af te leveren, eentje die zelfs zonder voice-acting en flashy graphics erin slaagt om een geweldige sfeer neer te zetten. Ik ben blij dat er momenteel zo veel old-school (strategy) RPG's uitkomen en op uitkomen staan (oa. Blackguards, Legends of Eisenwald, Demonicon en Aarklash Legacy staan ook erg hoog op mijn to-play lijstje).

Ben benieuwd wat ze hier in de toekomst nog mee gaan doen en hoeveel daadwerkelijk goede content er nog gaat uitkomen. Voor mij is het alvast een blijvertje.

~ Man meets magic and machine, survive in the shadows. ~

Nadat ik de geweldige Dragonfall en Hong Kong gespeeld heb, was ik bang dat Shadowrun Returns zou tegenvallen. De consensus is namelijk dat Dragonfall op letterlijk alle fronten beter is en dat je Returns dus eigenlijk niet hoeft te spelen. Maar de werkelijkheid is wat genuanceerder. Want ondanks dat Returns op de meeste fronten inderdaad door de eigen vervolgen achterhaald is, valt er toch meer dan genoeg van te genieten. De wereld bijvoorbeeld, die doet niet heel veel onder aan bijvoorbeeld Berlijn en Hong Kong. En het verhaal. Ik hoorde van men dat het verhaal vrijwel niet aanwezig is en dat je simpelweg willekeurige irrelevante missies doet. Maar dat klopt niet helemaal, er zit wel degelijk een verhaal in en dat verhaal is ook best goed en spannend te noemen. Hetzelfde met de personages, wellicht niet zo uitgediept als bijvoorbeeld Glory van Dragonfall of Gobbet van Hong Kong, maar het zijn verre van karakterloze en gevoelloze silhouetten.

Wat betreft de minpunten, daar moest ik even over nadenken. Het overgrote merendeel van de "minpunten" komen namelijk in vergelijking met de vervolgen, en ik weet niet of ik Shadowrun Returns daar dan op moet afrekenen. Feit is wel dat het hoofdverhaal relatief kort is (13 uur en dan nam ik nog best mijn tijd) en dat er nauwelijks side quests zijn, juist tijdens die kleine missies voor "quick Nuyen" voelde 't lekker om een shadowrunner te zijn. Ook vond ik het niet heel fijn om onbekende runners te huren. Naast het emotionele deel dat ik veel liever op een run ga met personages die ik mag, werden de runners ook steeds duurder en hield je dus veel minder geld over om dingen te kopen of te upgraden, en laten er nou net weinig side quests zitten om geld mee te verdienen. Ten slotte voelt 't geheel net wat minder gepolijst aan - in de vorm van wat kleinere bugs en visuele glitches - alsook minder uitgebreid zoals de speelvrijheid en non-lineariteit van de vervolgen. Niettemin is Returns toch zeker weten het proberen waard.

PLUS- EN MINPUNTEN:

+ Originaliteit, aangezien dit het eerste deel van de reboot is.
+ Verhaal is veel beter dan verwacht.
+ Idem met personages, meer diepgang dan verwacht.
+ Sfeervolle wereld, combat is prima, en speelvrijheid is hoog tot op zekere hoogte.
+ Geen rondes (zoals binnen X ronden gebeurt Y), de vervolgen hebben dit wel.

- Huren van runners.
- "Korte" tijdsduur.
- Weinig side quests
- Minder gepolijst en uitgebreid dan de vervolgen.