Dark Souls II (2014)
Alternatieve titel: Dark Souls II: Scholar of the First Sin
PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One
Action / RPG
single player / multi player / online
Ontwikkeld door From
Uitgegeven door Bandai Namco en From
Na aangetast te zijn door een eeuwenoude vloek, bevind je je in een staat tussen leven en dood. Nu zal je, als halfdode, een lange en harde tocht moeten maken, om een mogelijk geneesmiddel, dan wel beschikking, voor je toestand te vinden.
- nummer 131 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=0SJqRpvebCY
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ik heb in Drangleic Castle inderdaad de Dark Covenant gejoined, maar na 3 Human Effigies gebruikt te hebben, heb ik besloten maar te wachten tot ik alle bosses gekillt heb.
Heb verder ook nog weinig aan de rewards, want zijn belangrijkste item krijg je als je 3x met de man kletst (abyss seal). In de eerste dungeon 2x van de klif afgelopen omdat ik probeerde te dodgen.
Edit: Oh fuck dat, dit en alles. Ik dacht werkelijk dat dat Dragon Shrine na Amana kwam, maar in plaats daarvan meer %#^!%@ casters.
Ben wel benieuwd naar de baas, want Guardian dragon was ironisch genoeg met 4 Flame Swath's al neer. (en een Soul Geyser vooruit)
Overigens viel Undead Crypt uiteindelijk behoorlijk mee.
Edit: Net een uur bezig geweest heel conservatief met de verrekijker 3 grote draken te snipen, wordt ik van de hangbrug afgebeukt alsof het pindakaas is.
Net ook weer een super vet gevecht gehad met een draak, alleen na 5 schoten van mijn great lightning spear was ie alweer uitgefladderd.
Ik neem aan dat je Guardian Dragon bedoelt?
Want zelfs met 6 Soul Geysers krijg ik Ancient Dragon amper op 30%. Onmogelijk gevecht dat, en dan heb ik zelfs nog Gower's Ring of Protection voor zijn absurde fire AoE.
Heb trouwens helaas alweer de laatste boss verslagen. Tikkeltje teleurstellend gevecht en abrupt einde, maar toch wel erg genoten van de game. Zijn wel nog een aantal dingen om te doen:Dark Lurker, Ancient Dragon, King Vendrick verslaan, Dragon Covenant joinen, en ik heb me ook nog maar weinig bezig gehouden met PvP gevechten. En ook New game+ klinkt aantrekkelijk.
Verder moet ik ook nog Scorpioness Naja en Guardian Dragon verslaan na een bonfire ascetic, en uiteraard nog de Royal Sorcerer Navlaan side quest.
Maar lees veel teleurstelling over de laatste baas, dat hij te makkelijk te zou zijn, maar dat is over het algemeen wel een trend in de Souls series.
Verder ga ik mij in NG+ ook wat meer focussen op PvP, vond ik altijd wel tof in Dark Souls
Ik ga wel even een pauze nemen voordat ik weer verder speel. Al met al was het een fantastisch spel boordevol goede eigenschappen (uitdaging, vrijheid, kickass combat) die je in veel te weinig andere games ziet. Toch blijf ik het eerste deel iets beter vinden. Daar hing de wereld wat beter samen en waren de bosses overall iets memorabeler. Maar een 4,5 lijkt me zeker op zijn plaats voor dit pareltje.
De wereld van DS1 was inderdaad wat meer samenhangend, (Iron Keep boven Earthern Peak/terwijl er duidelijk niks boven is bv) maar ook DS2 kent weer een paar prachtige gebieden die absoluut voor eeuwig in mijn Souls geheugen zijn gegriffeld.
Maar goed, kon het toch even niet laten en ik heb zojuist eindelijk Ancient Dragon verslagen!
Uiteindelijk een aantal prachtige areas, en een hele hoop ander moois dat men alleen in een Souls game tegenkomt. Ga denk ik direct maar een beginnetje maken aan NG+, en heb bovendien erg veel zin in de PC-release.
Moet ook nog de Lucatiel en Benhart quests maar doe ik wel in NG+ ipv met ascetics denk ik.
Nauwelijks lui gesummoned eigenlijk, grootste deel half-hollow rondgelopen met ring of binding, erg chill met dark pyro en heb plenty effigies over .
Even m'n endgame stats:
Time: 150.06
Deaths: 567
Souls: 4256317
Fav Weps: Fire Longsword, Poison Murakumo, Curved Dragon Greatsword
Fav Spells: Flame Swathe, Poison/Toxic Mist
Fav Shields: Silver Eagle Kite Shield, King's Shield
Fav Armors: Elite Knight Set, Drangleic Set, Heide Knight Iron Mask, Penal Handcuffs
Ook leuk: World Mortality Counter
Einde zelf viel wel een beetje tegen idd, lore en verhaal ook wat minder, iets te veel geknipoog naar DS1. Wereld voelde ook wat onsamenhangender. Bij DS1 ontvouwde zich echt een vette history en had de eindfight echt weight, bij deze voelde het allemaal minder als geheel (hoewel die giant war memories wel erg vet waren) en had de eindfight wat weinig emotie. Vendrick meer de echte eindbaas.
Maar was weer one helluva ride! Buiten de kritiek, die echt alleen door de vergelijking met z'n voorganger komt, is er veel verbeterd ook. Hij is idd een stuk toegankelijker geworden, maar nog steeds geen handholding. Meer verschil in combat opties en nog meer customization. Gameplay en Graphics-wise is 'ie zelfs er op vooruit gegaan ...them views ! Maar design overal vond ik toch weer wat sterker in 1, dus krijgt deze 'n halfje minder -> 4,5*
Op naar NG+!
Verder deel ik de meningen hier absoluut. Ten opzichte van DS1 en Demon's Souls is de lore een beetje vaag, maar gelukkig zijn er youtubers die het even voor ons samenvatten.
Die Giant Memories waren inderdaad echt tof, evenals die boss-battle, enkel wat jammer dat hij zo makkelijk was.
Verder ben ik ook erg blij met de diversiteit, een wapen voor praktisch elke mogelijke build; en hexes! Mijn eerste karakter is vrijwel altijd een cleric, en werd dan ook al snel verleid door de krachtige donkere magie. Great Resonant Soul early-mid game wel beetje OP, want Souls zijn er hier in overvloed.
Verder net ook Vendrick verslagen, en meteen NG+ begonnen. Maar voordat ik er mee verder ga ook nog even wat statistiekjes:
Level: 163
Time: 127.04
Deaths: 214
Souls: 3092374
Top 3 moeilijkste bazen:
1. Dark Lurker - 19 Deaths
2. Ancient Dragon - 17 Deaths
3. Ruin Sentinels - 12 Deaths
Makkelijkste bazen: (0 Deaths)
Scorpioness Najka
Magnus & Co.
Covetus Demon
Flexile Sentry
Last Giant
Guardian Dragon NG+ (bonfire ascetic)
Top 3 boss design battles:
1. Executioner's Chariot
2. Dark Lurker
3. Looking Glass Knight
M'n top 3 moeilijkste p'cies 'tzelfde, alleen zou'k Lurker en Ancient omwisselen. Damn, wat 'n tough cookie, en dat voor 'n Giant Soul die'k niet eens meer nodig had...
0 Deaths Bosses:
Dragonrider
Old Dragonslayer
The Skeleton Lords
Prowling Magus & Co
Royal Rat Vanguard
Demon of Song
Velstadt
Wat voor build ben je uiteindelijk gegaan?
Begonnen met puur strength build, maar uiteindelijk een beetje vanalles, Vit & str 40, de rest rond de 30 (behalve tune, int en faith). Net ook wat Soul Vessels verspild en even de caster uitgehangen, hexes idd ook vet en lekker powerful.
Ik zeg mijn eerste, omdat ik zojuist ook NG+ heb afgerond, en vond het eigenlijk allemaal best makkelijk, enkel door de Dark Resist van The Rotten, en een onverwachte Freja wat probleempjes, en zelfs de gevreesde Lost Sinner Battle ging zonder death er aan (al komt dat waarschijnlijk ook door patch 1.03, want zag al wel dat ze die behoorlijk generft hadden)
Eigenlijk zijn enkel de areas wat pittiger geworden d.m.v extra phantom's en beestjes. Moet overigens Vendrick nog wel verslaan, maar ondanks dat de boel wat makkelijk was, is dat niet echt een gevecht waar ik naar uitkijk.
Wil overigens zelf ook wel zo'n build doen, maar dan meer de Mundane kant uit, de moveset van Santier's Spear ziet er echt bruut uit. Maar ik denk dat ik dat voor de PC versie bewaar.
Netjes wel hoor 0 death's bij Skeleton Lords, denk dat veel spelers toch wel off guard zijn gepakt door de snelheid van de bonewheel skeleton's. Ik zelfs tot 6 keer toe.
Nog een poging gedaan tot Ancient Dragon? (Voelt echt geweldig wanneer hij eindelijk verslagen is)
Edit: Moet er uiteraard wel de kanttekening bij maken dat ik een hexer ben, en het dus relatief allemaal wat makkelijker is. Ik ga overigens mij op de PC ook wat meer focussen op PvP, heb er veel positiefs over gelezen buiten het lagg geklaag uiteraard.
PC-port is erg fijn overigens, flitsende loading-screens en prachtige graphics. Verder kan ik ook al wel concluderen dat het als een dex-build toch een stuk pittiger is dan als een hexer, maar dat was natuurlijk te verwachten.
Game spelen als admin en GPU scaling aanzetten via AMD Catalyst Center!! dit werkte gelijk voor mij.
Xbox360 controller for windows werkt prima, maar het schijnt dus dat sommige controllers niet werken. Voor nu weet ik alleen xpadder en joy2key die voor andere (geen x360) controllers werken.
Maar xpadder en joy2key emuleren de keyboard en muis, dus het zal waarschijnlijk niet werken met dark souls 2. X360 controller dus wel (native support).
Voor de rest draaide het spel wel 60 fps maxed out. Maar ik denk dat ik het even laat liggen tot er patches voor zijn of nieuwe drivers.
Met Nvidia kun je namelijk games apart instellen via Nvidia driver.
Via program/applicatie (via nvidia driver) settings kun je handmatig vertical sync uitzetten.
Zet anders Anisotropic filtering of SSAO uit. Beetje met de settings klooien.
Of gebruik GeDoSaTo: Link
TotalBiscuit zijn port review.
Mocht je toch nieuwsgierig zijn naar de huidige port mogelijkheden, hier
TotalBiscuit zijn port review.
Bij 5:30 komt rechtsboven mijn probleem te staan. En Vsync via nvidia uitzetten hielp niet. Hopelijk wordt het snel gepatcht.
Bestaande uit drie verschillende chapters: Crown of the Sunken King (22 Juli), Crown of the Old Iron King (26 Augustus), en Crown of the Ivory King (23 September).
Trailer.
Echter zijn er volgens mij ook nog steeds enkele minpunten. Zo zijn de omgevingen veel te hard gebasseerd op Dark Souls. Voor iedere omgeving kun je namelijk een vergelijking maken met de vorige game. Ook hebben ze de game nogal vrij 'chaotisch' gemaakt. Zo weet je vaak niet waar je naartoe moet en ben je bijna verplicht om informatie op zoeken op het net, want indien je dit niet doet, mis je meer dan de helft van de hele game.
Verder zijn de bossfights vrij vergelijkbaar met de vorige game. Echter is het wel leuk dat we weer een nieuwe variatie hebben.
Tot slot is ook het multiplayer leuk sterk verbeterd. Waar het in de vorige game zich voornamelijk beperkte tot het achterlaten van summoning signs en (indien je je hierdoor geroepen voelde) het af ten toe aanvallen van andere werelden, is er hier een groter aanbod. Je kan een arena binnentreden, de verschillende convents zijn vaak gebasseerd op multiplayer, enzo.
Conclusie: Een leuke verbetering van de vorige game, al zijn er hier en daar wel wat steekjes achtergebleven.
Dit heeft het gevolg dat ik eigenlijk weinig trek heb aan de gisteren uitgekomen DLC. Ik ben op de PC nu in NG+3 en ben in Huntsman's copse, maar kan me er ondanks dat het in een uurtje of 3 gedaan zou kunnen zijn, niet meer echt motiveren om alle areas rustig te spelen, met als gevolg dat ik me ga irriteren aan mijn eigen speedrun modus.
Ik hoop oprecht dat ik die motivatie nog ergens vandaan kan halen want Crown of the Sunken King ziet er op papier echt fantastisch uit.
Iemand hier al aan begonnen misschien?
Maar is wel 'n stuk sfeervoller (en moeilijker) in je eentje .
Voor de mensen die DS2 moeilijk vinden : Ja dit klopt. Maar oefening baart kunst. Ondanks dat je vaak dood gaat merk je dat je op een gegeven moment de juiste technieken moet toepassen om de bosses te verslaan (het internet helpt je daar natuurlijk ook bij). Ondanks vele frustraties merk ik dat het spel op 1 of andere manier wel fair naar je toe is. Misschien is dat dan ook wel het briljante aan dit spel. Ik geef 5 sterren... en hoewel er misschien nog wel meer mooie games gaan komen in dit najaar denk ik dat dit ook het spel van 2014 is voor mij.
(en moeilijks). Kan niet wachten tot het laatste deel.
De DLC zal ik zeker nog gaan spelen, maar eerst alles op 100 procent uitspelen als ik dat haal.