Fallout 3 (2008)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda

Je woont al je hele leven in een ondergrondse, hermetisch afgesloten kluis. Over de hele wereld zijn dergelijke 'vaults' gebouwd met de bedoeling een toevluchtsoord voor burgers te creëren in afwachting van een nucleaire ramp. Plotseling verdwijnt je vader, zonder enige reden of aanleiding. Je mede-vault bewoners hebben het op je gemunt. De enige mogelijkheid die nog rest: je vader achterna en de verschrikkingen van het radio-actief aangetaste Washington en de omliggende omgeving trotseren.

Die laatste kritiek is voor mij juist een van de redenen dat ik RPGs te gek vind, een grote werkende wereld om in rond te dolen met consequenties en feedback. Ik heb me nog bewust weinig bezig gehouden met de main quest, omdat het 'doelloos' rondrennen juist zo te gek is (levelen en de mogelijkheden van deze prachtige wereld ontdekken zijn doel genoeg toch?). Overal kom je te gekke taferelen tegen, die allemaal een klein verhaaltje vertellen. Van een Pulowski Preservation Chamber (eenpersoons fallout shelter booth) met een vergaan lijk erin, met een gun en een flesje purified water, tot een groep ghouls die uit een of ander lab ontsnapt zijn en nu proberen een eigen kampje op te bouwen om te overleven (tevergeefs ). Ook kom je veel fights tussen anderen tegen, een groepje raiders die wat settlers zitten te martelen, die op hun beurt weer gesquashed worden door supermutants.

Maar die grotere mission scripted events in Fallout 3 zijn ook geweldig (als je bij het GNR komt en die zieke fight tussen de brotherhood en supermutants barst los, die behemoth en de Fat Boy rules . De wereld voelt vaak leeg en verlaten, maar er is meer dan genoeg te beleven en ook nog te vinden aan unieke items en settings. Een mooi voorbeeld vind ik een verlaten winkeltje, waar een hele rits dozen wasmiddel neergezet zijn als dominos, je kijkt om je heen en ziet een witte pijl op de grond geverfd, die naar een houten platformpje wijst, je stapt erop en een stormrammetje klikt los en start de wasmiddel-domino, die op z'n beurt een ander platform induwen, waardoor een pitcher machine als een gek baseballen op je begint te knallen. Innovatief leuk gebruik van de wereld, zijn items en de physics, perfect gedaan allemaal.

De insane level of gore helpt de battles enorm, blijft leuk exploding limbs, maar ook de hoeveelheid wapens. Ik ben ook VATS addicted , al vaak bepaalde saves gereload, puur om van de lekkere combat te genieten. De mayhem die je kan creëren is, net als in de vorige delen, ziekelijk leuk, als je wil kan je alle (ook quest en storyline) chars killen, met gevolgen van dien. Iets teveel Karma verloren en aardig evil geworden, sturen mensen ook hitsquads op je af, etc. Zo wordt je vaak tot moeilijke keuzes gedwongen, die lekker veel invloed hebben op de wereld (die bom in Megaton ).

Graphics zijn ook prachtig en lekker grouw sfeervol, veel prachtige uitkijkjes en mooie settings gezien, design sluit goed aan op de vorige delen en is perfect vijftiger jaren 'world of tommorow' stijl ( die brainbots, idd). Daarbij de geweldige soundtrack, de subtiele score en de erg goeie sfx en de sfeer is compleet.

Ik heb ook al genoeg gezien om dit juweeltje 5* te geven en waarschijnlik komt daar nog een top10 notering bij, iig zeker een evenwaardige opvolger van een moeilijk te evenaren reeks, hulde aan Bethesda .

avatar van Mart
Ik probeerde deze game een paar maanden eerder uit, met hoge verwachtingen: het spel is immers gemaakt door de makers van The Elder Scrolls IV: Oblivion. Het spel wist mij echter niet (meteen) te overtuigen, ik vond de spelwereld er nogal saai uitzien (wel begrijpelijk, want de spelwereld is getroffen door een nucleaire ramp) en ik vond het verhaal simpelweg niet interessant genoeg. De animaties van de bewegingen van de personages vind ik wel stukken beter dan in Oblivion (vergelijk het springen van je personage maar eens met dit spel, echt een grote verbetering), maar al met al was ik niet echt overtuigd door de game...

...tot vorige week. Ik hoorde van een vriend van mij dat het spel echt geweldig was, en ik besloot het maar eens een nieuwe kans te geven, en ik ben echt overtuigd. Je hebt talloze mogelijkheden om de verschillende quests te volbrengen, je kan kiezen of je goede of slechte dingen wil doen (zo heb ik bijvoorbeeld het stadje Megaton opgeblazen in ruil voor een hotel suite in Tenpenny Tower ), je hebt vele verschillende wapens (waarmee je bijvoorbeeld koppen en armen van wezens kan pletten) en je kan met je speech skill mensen proberen te manipuleren. Dat gecombineerd met een gigantische spelwereld (die ik nu trouwens niet meer zo saai vind als in mijn bovenstaande stukje stond ) maakt deze game echt uniek. Ik heb de main quest gisteren uitgespeeld, en er valt nog zó veel te ontdekken, dat ik zeker nog een paar weken/maanden zoet ben met deze game. Wat ik alleen wel een groot nadeel vind aan de game is dat je na het behalen de main quest je niet meer verder kan met het verkennen van de spelwereld. Voor de rest kan ik echter weinig nadelen opnoemen, Fallout 3 is gewoon een aangrijpende game die ik nu pas de kans heb gegeven die het eigenlijk verdiende. Laat ik eens beginnen met 4* (kan nog meer worden ).

avatar van Tsjo-Wi
Ik ben blij dat ik de game uiteindelijk toch een kans heb gegeven. Aanvankelijk was ik zeer aan het twijfelen hem te kopen omdat het nogal wat overeenkomsten met Oblivion zou hebben, een game waar ik me niet heel erg mee heb vermaakt. Maar gelukkig zijn de personages, het verhaal en de wereld met alles erop en eraan vele malen interessanter dan bij Oblivion.

De totale vernietiging is erg overtuigend gebracht en het blijft indrukwekkend om door de kapotte straten van Washington te lopen. Je hebt echt oneindig veel mogelijkheden en het is gewoon leuk om alles uit te proberen, als totale bad-ass of als goedzak. En in tegenstelling tot Oblivion vind ik de combat hier wel leuk. De wapens zijn vet en dat VATS systeem is helemaal gruwelijk.

Ik heb er nou zo'n 30 uur op zitten maar moet zeggen dat het einde van de main quest een beetje plots kwam en wat tegenviel. Ik denk dat ik zeker een kwart van de wereld nog niet heb gezien maar ik begin nu helaas wel een tikkeltje moe te worden. Vooral de indoor locaties (al die grijze grauwe gangen), en die supermutants heb ik nou wel gezien.

Maar ik zal de game in de toekomst zeker nog een keer oppakken om de rest van de Wastelands te verkennen want de game bevat genoeg memorabele momenten, en qua mogelijkheden en grootte ben ik weinig beters tegen gekomen.

avatar van Ace of Spades
Ik was een grote fan van Oblivion en sindsdien eigenlijk ook wel van Bethesda. Toen ik dan ook hoorde dat Bethesda met een nieuwe RPG zou komen was ik zeer verheugd. Echter, het hele stijltje van deze nieuwe RPG kon mij niet echt boeien. Enkele jaren gingen eroverheen en de Fallout 3 hype werdt overal groter. Toen ik meer research ging doen bleek de game mij toch echt wel te trekken.

En daar zit ik dan ook al snel met een exemplaar van Fallout 3 in mijn handen. Trillend doe ik hem in de discdrive, want ik voel de adrenaline door mijn bloed stromen... Wat heb ik hier een zin in! Je start met een leuke tutorial, maar daarna begint het echt pas.

En dan slaat de wanhoop een klein beetje toe. Je stapt de Vault uit en de hele wereld openbaart zich. Nou ja, wereld... veel stenen, rommel en radio-actieve lucht! In de verte zie je het Washington-Monument schitteren en nog verderop de Capitol-Building. "Zou ik daar eerst heengaan, of toch maar eerst een beetje de queeste's volgen?"

Gelukkig wordt de keuze al redelijk snel duidelijk, omdat zelfs als je de hoofdqueeste volgt je zo immens veel vrijheid hebt, nergens aan gebonden bent en dus alles kunt doen wat je wilt. Tuurlijk, er zitten kleine restricties (je kunt geen hoofdpersonages vermoorden in de game) om zo de game toch speelbaar te houden.

Wat volgt is urenlang ronddolen door de Wastes, om zo nu en dan willekeurig quests aan te nemen en te doen. Je krijgt hele toffe beloningen, maar die heb je ook nodig! In de apocalyptische wereld van Fallout 3 is namelijk niet ammunitie in overvloed te vinden, wat er voor zorgt dat je vaak je moet beperken tot de wapens die minder sterk zijn, om zo ammunitie te sparen voor de écht moeilijke situaties.

Met dat soort situaties doel ik op de geweldige chaos die ontstaat in grote gevechten tussen veel verschillende soorten vijanden. Je ziet grote mutanten vechten, gezamenlijk met hun centaur's. Ondertussen strijkt er een helicopter neer op de grond en springen er verschillende soldaten uit om ook maar even het geweld een extra stootje te geven. Je staat er midden in en ziet hoofden, ledematen en bloed door de lucht vliegen.

Door zelf mee te doen in gevechten verdien je experience (thans ook door queestes te voltooien), waarna je al snel hoger niveau bereikt. Op dat moment kun je veel verschillende vaardigheden verbeteren, zodat de gevechten toffer worden. Daarnaast kun je elke keer bij het levellen ook nog een zgn. Perk uitkiezen. Dit vind ik persoonlijk een echt tof idee van de Fallout-reeks. Perks zijn namelijk extra's die je kunt kiezen, zoals dat je meer ammunitie vindt, of juist alle locaties op de kaart kunt zien. Leuk uitgewerkt en dat zorgt toch voor dat kleine beetje extra.

Het zit gewoon geweldig in elkaar; er is zoveel te doen en daarom kun je ook uren plezier mee beleven! Klassiek goed.

avatar van Them
Toch maar even een korte review van mijn kant

Fallout 3 speelt zich af in een gigantische nucleaire wereld die verwoest is door een oorlog tussen de U.S.A en China. De beschaving in de U.S.A woont in kleine nederzettingen of in Vaults, bunkers waar de bewoners beschermd worden tegen nucleaire rotzooi en gemuteerde wezens. Uit een van die Vaults komt je hoofdpersoon. Je vader is de Vault uitgegaan en jij gaat hem achterna omdat de Vaultbewoners je liever dood dan levend zien. En dan begint het fantastische avontuur.

De aanpassingsmogelijkheden en keuzes in het spel zijn er in overvloed. Zo kun je in het begin al kiezen om bepaalde personages te vermoorden of te laten leven, hetgeen weer invloed heeft op het verloop van het spel. Deze acties zorgen ervoor dat je Good Karma of Evil Karma krijgt. Dit vind ik een van de leuke dingen in het spel. Ook de gigantische dosering aan perks zorgen voor een RPG gevoel. Je kunt je eigen spel spelen en je hoeft je niet vast te houden aan vaste regels. 'Play your game', zal Bethesda hebben gezegd. Naast de mainquest zijn er ook tal van uitgebreide sidequests die erg leuk zijn om te doen. Zo moet je een klein jongetje helpen zijn vader te vinden, dit duurt vrij lang, totdat je erachter komt dat pa al de hele quest dood in zijn huis ligt. Dit maakt het spel ook zo geloofwaardig. Niet alles heeft een happy end en de meeste sidequests zijn daarom ook erg verrassend. Ook is dit een spel waar slijtage een belangrijke rol speelt. Je moet veel dingen in de gaten houden, zoals je gezondheid, je nucleaire niveau en de kwaliteit van je wapens en armor. Na een tijdje zal alles kapot gaan en zal je je repair skills moeten gebruiken of ergens een flapperd vinden die het zaakje even voor je regelt.

Ook het schieten is vrij geniaal bedacht. Met de V.A.T.S kun je op originele en filmische wijze mutanten, ratten of zombies (en veel meer) uiteenrijten met verschillende wapens.

Geweldig is ook dat je op sommige momenten op iets gefocust bent, zoals een Mutant in de verte, totdat je ineens een gil hoort, je omdraait en dan staat er ineens een Glowing One achter je die als een gek op je staat in te beuken. Dan zit je toch even met je hart in je keel op de bank. Wat bij mij altijd resulteert in het leegschieten van m'n shotgun op het allang dode lichaam van de zombie, puur uit frustratie

Totdat je bij level 20 bent. Dan wordt het toch minder. Je kunt niet meer levelen (de expansions niet meegerekend) en dan zal je toch een beetje met de handen in het haar zitten. Maar gelukkig zijn er dan nog die vele sidequests, vijanden en geheimen. Zo kun je speciale wapens proberen te bemachtigen door ellenlang door bepaalde plaatsen te zwerven, dan kom je erachter dat je een bepaalde sleutel niet hebt en kun je alle kastjes, laden en lijken gaan onderzoeken om te kijken of die verdomde sleutel daar ergens ligt. Dit zorgt ervoor dat je niet snel bent uitgespeeld met dit spelletje.

Bethesda heeft een meesterwerkje geschapen, en dit spel verdient een plekje in mijn Top 10.

avatar van Awake78
Nou heb hem gevonden, zal mijn review plaatsen. Deze heb ik gemaakt (in eerste instantie voor een andere site) vlak nadat het spel uitkwam vorig jaar. Had hem uiteraard wel eerst netjes uitgespeeld . Hij is wel wat lang dus veel succes....

RPG? Not for me….
Van een RPG moet je houden. De één vindt het te langdradig en misschien zelfs te saai. De ander vindt het helemaal geweldig om je te verdiepen in personages, upgraden van een zakmes of een wereld te ontdekken waarvan je alleen maar van kunt dromen. Ikzelf bevind me in een grijs gebied rondom RPG's.
Shooters met RPG-elementen ihkv upgraden (BioShock, Resident Evil 4) vind ik helemaal geweldig, maar een échte RPG in de zin van Final Fantasy, Blue Dragon of Lost Odyssey? Nee, daar loop ik niet echt voor warm….

Oblivion
…..totdat Fallout 3 mijn Xbox in ging. Bethesda is bij de mainstream vooral bekend van hun vorige titel 'The Elder Scrolls IV: Oblivion', wat een onwaarschijnlijk goed spel was. Helaas valt de vergelijking met Oblivion moeilijk te ontkennen en dat zal ik ook zeker niet nalaten in de review. Maar misschien is het ook wel logisch dat het veel op het alom geprezen Oblivion lijkt. Echter, never change a winning team. Toch…?

Niet pluis in de kluis
Het verhaal begint zeer intrigerend. Jij wordt geboren in een kluis diep onder de grond. Een enorme kluis welteverstaan, welke de inwoners beschermt tegen de radioactiviteit van buitenaf. In de buitenwereld heeft in het jaar 2077 een enorme nucleaire oorlog het grootste gedeelte van de aarde verwoest.
Als 200 jaar later (2277) jouw vader plotsklaps ontvlucht uit de kluis, word jij verdacht van medewerking aan je vader en is het voor jou tijd om als vluchteling de kluis te verlaten, en op zoek te gaan naar een spoor van je vader.

Side-quest of main-quest? That's the question
Buiten de kluis begint jouw reusachtige avontuur door de 'Capital Wasteland', wat gebaseerd is op de hoofdstad van de USA: Washington. Door het geruïneerde landschap ga je op zoek naar je vader. Het spel werkt op basis van het RPG-principe; je mag gaan en staan waar je wilt, side-quests uitvoeren al naar gelang je wilt, maar nooit de main-quest uit het oog verliezen.

Hel en verdoemenis
Fallout 3 is fantastisch vormgegeven. Alles straalt verdoemenis en verwaarlozing uit. Van de uit vuilnis gemaakte steden en dorpjes, tot de verlaten supermarkten en metro-stations. Overal is het leven verrot en geflambeerd door de radioactiviteit, die overal op de loer ligt. Mensen zijn paranoïde geworden, geschift geraakt door de eenzaamheid en verlatenheid van de wereld. Het gevaar is overal in het land voelbaar aanwezig.
Tijdens je zoektocht wordt je om de haverklap aangevallen door de meest vreemde radioactieve wezens, van uit de kluiten gegroeide vuurspuwende mieren tot zeer onvriendelijk gemuteerde medemensen (de Raiders en Super-mutants).

Wetenschapper
Dat vechten is op zich natuurlijk niet zo verkeerd. Ten eerste voor de afwisseling (zie V.A.T.S.-systeem, onder), maar ten tweede voor je Experience points. Zoals het een echte RPG betaamd kun je je daarmee overal in specialiseren. Je kunt een gerespecteerd dokter worden of een geleerde in de science.
Natuurlijk is ook je Charisma belangrijk om zodoende zoveel mogelijk mensen naar jou te laten luisteren. Je kunt een huis kopen in een van de belangrijkste steden die het gebied nog kent en je kunt je vergaarde spullen traden voor 'Caps'; het betaalmiddel in The Capital Wasteland.

Oblivion 2
Je hoorde het me al eerder zeggen; de vergelijking met Oblivion is snel gemaakt. De veranderende dag- en nachtcyclus is weer aanwezig alsook de epische muziek. De hele opzet van het beklemmende begin en de mooie missies deden me op veel fronten denken aan Bethesda's voorganger uit 2006. De menu's zijn in Fallout wel wat fraaier vormgegeven en wat gebruikersvriendelijker. Je hebt een heuse 'pip-boy' aan je rechterarm, die je te allen tijde kunt raadplegen om je wapen te veranderen, je map te checken of om te kijken met welke missie je ook alweer bezig bent.
Je kunt ook een wapen of ander artikel onder een hot-key plaatsen, zodat je het met een simpele druk op de vierpuntsdruktoets (consoles) kunt inzetten.

Spectaculair
Het grootste verschil met Oblivion is het combat-systeem. Je kunt natuurlijk met een gevoelige ruk aan je trigger een geplaatst schot met je gun of aanval met je baseball-bat uitdelen, maar met het V.A.T.S. systeem gaat dit allemaal nóg spectaculairder!
De eerste keer dat ik dit systeem gebruikte was ik echt helemaal weggeblazen. Het werkt vrij simpel; als je een vijand in je vizier krijgt, druk je snel op de RB-toets (bij de Xbox-controller). Op dat moment scant het systeem automatisch waar je je vijand het beste kunt raken. Dit wordt uitgebeeld in procenten. Als je dit hebt ingesteld en je geeft akkoord, dan krijg je een kleine cutscene hoe je vijand jouw aanval te voortduren krijgt. Dit ziet er zo ontzettend spectaculair uit, dat het zeker geen straf is om verdwaald vijandig schorrie-morrie te ontmoeten.
Helaas zit er ook een andere kant aan het hele V.A.T.S.-gebeuren. Omdat dit er veelal bloederig en zeer gewelddadig uitzien, is de game verboden Down Under. In India is het spel verboden omdat er (dode) koeien in voorkomen, en die zijn nou eenmaal heilig in het land van de Hindoes.

Conclusie
Al met al denk ik dat ik geen woorden meer vuil moet maken aan een review. Immers, een review over zo'n spel schrijven - dat lijkt een schier onmogelijke opgave omdat er gewoon zoveel te doen is. Iedereen zal het spel ook weer anders beleven, en dat maakt zulke games juist zo leuk. Elke gamer zal weer met andere verhalen uit de wereld van Fallout komen.
Dit spel is echt een topper, zonder twijfel. Alleen de pure actie-gerichte gamer zal soms slaperig worden van de soms lange dialogen (die je overigens wel kunt doordrukken). Maar als je ook maar een beetje into RPG’s bent en toch van actie en fantastische schemerwerelden houdt, dan kun je je met Fallout 3 echt geen miskoop begaan. Erewoord.

By Far the Very Best Game of 2008!!!!!

Absoluut het allerbeste spel dat er in 2008 is uitgekomen. En ik denk dat er in 2009 weinig spellen zullen zijn die hier aan kunnen tippen.

Het spel is zó uitgebreid, ik weet niet wat te beschrijven! Zoveel items, lokaties, NPC's, Collectables, Quests, sideQuests, het houdt niet op!

En nu er ondertussen al 5 uitbreidingen zijn, weet ik het langzamerhand zeker, dit spel hoort in de top 5 allertijden.

avatar van Donkerwoud
Fallout 3 is voor mij een mixed bag gebleken. In de eerste plaats is het eindelijk weer eens een game waar je lekker voor kunt gaan zitten om de vele secrets en perks te unlocken. Lekker ouderwets door een fantasiewereld trekken, hier en combinatie van rauwe western-elementen met klassieke sci-fi, en daarin verrassende ontdekkingen doen. De verhaallijn is slim opgedeeld in allemaal kleine plotlijntjes die op zichzelf best aardig in elkaar steken. So far so good. De game heeft ook zijn evidente minpunten, zo vond ik het soms wel erg vermoeiend om mijn weg te moeten vinden in de wereld van fallout. Zeker aan het begin moet je wel erg vaak door de lege wereld trekken om nou eindelijk eens bij een nieuwe locatie aan te komen. De battles zijn best spannend, maar ik had vaak het gevoel dat een en ander niet helemaal tot zijn recht kwam. Ik ben niet een enorme liefhebber van spaarzaam om moeten gaan met ammo en steeds grote hoeveelheden aan moeten schaffen om anders in de problemen te komen. Ook lijdt fallout duidelijk aan datgene waar ik WRPG's wel vaker van beticht; het is allemaal zo verrekte stijfjes. NPC's komen nooit tot leven en ik had heel vaak het gevoel te moeten luisteren naar oninteressante dialogen zonder emotie.

avatar van rpger
Zojuist mijn stem verlaagd. de additionele content voor Fallout scoort allemaal aanzienlijk laag op de bekende RPG sites. Aangezien de main storyline mij niet zo wist te boeien, zie ik de noodzaak niet zo in voor een replay. Tenzij er wat goede community mods komen om de moeilijkheidsgraad te verhogen en meer strategische gameplay terug te brengen zoals in de oudere delen, hou ik het even op een 4.

avatar van Brains
Toen de disc van Fable 2 plotseling overleed wou ik een nieuwe kopen echter tot ik plots ergens las dat Fallout 3 diezelfde dag was uitgekomen. Dat moest haast wel het lot zijn die me vertelde dat ik dit spel moest kopen in plaats van een nieuwe Fable 2, en dat heb ik gedaan, en geen seconde spijt van gehad!

Het verhaal de speler die uit een ondergrondse kluis is ontsnapt op zoek naar zijn vader, die om onbekende redenen ook is ontsnapt. Echter is de buitenwereld vrijwel volledig verwoest door een kernoorlog.
Maar af en toe had ik iets meer vrijheid gehad, het verhaal is op sommige punten net iets te linear met slechts een zwart-wit keuze op het eind.
Dit bederft echter de pret niet aangezien er genoeg sidemissies zijn die je kan doen zodra de storyline iets begint te vervelen. Deze zijn erg divers en voegen elk iets toe aan het spel.

De sfeer is briljant uitgewerkt, het gevoel van het leven in de kluis het moment dat je de kluis verlaat en elke andere plek die je bezoekt ademt de sfeer uit. De kapotte monumenten geven je echt het gevoel dat je door een verwoeste wereld loopt. De jazzy muziek van GNR dat soms erg gedateert klinkt past perfect bij de setting en versterkt de sfeer.

Het schieten is in het begin wat wennen omdat elk schot telt. Kogels zijn schaars en dus is een goede aim een vereiste. Voor de iets minder op shooter georienteerde spelers als mij is het VATS systeem een zeer leuke toevoeging en het waard om de skill points erin te stoppen.

Als game doet Fallout 3 het zeer goed, maar de enorme hoeveelheid en variatie aan content is wat het spel staande houd. In elke hoek van de Capital Wasteland is wel een ander avontuur te beleven, elk gebouw heeft zijn backstory en elke missie is het waard om minimaal een keer door te spelen. Naast Morrowind is dit toch wel het spel waar ik me het langste mee vermaakt hebt, vandaar een dikke 4,5* en een verdiende 2e plaats in mijn top 10.

Dit spel is echt een aanrader voor de fans van obilivion. Je krijgt soms meer het gevoel dat het een opvolger is van obilivion elder scrolls dan dat het een opvolger is van fallout 2. Ik heb me met het spel lang kunnen vermaken. Echter je moet wel geduld hebben want dan is het echt een goed spel.

[Review]

Vlak voordat ik met Oblivion begon, (die ik echt héél vet vind) speelde ik Fallout 3. Had hem in 2008 meegenomen uit Londen voor slechts 27 pond. Een mooi prijsje dus. Fallout 3 heeft veel overeenkomsten met Oblivion maar het verschil tussen die 2 is dat Fallout 3 zich afspeelt in een nogal dode wereld en Oblivion (vaak) in een prachtige kleurrijke wereld.

De game begint goed. Je wordt geboren en je kunt kiezen of je een jongen of een meisje wilt zijn. Als je dat gedaan hebt komt er een stukje zeer intressante gameplay en zie je jezelf opgroeien van Baby tot volwassenen. Dat is ongeveer een periode van 16 jaar waarbij je ook een aantal keer naar school gaat om lessen te volgen enzovoort, enzovoort.

Vanaf het moment dat je de vault uit komt krijg je (net als bij Oblivion) een enorme wereld ter beschikking. Maar geen mooie wereld. Een wereld waar alles er dood uitziet en waar het vol zit met gekken! Wat ik goed vind aan de gameplay is dat je tijdens het schieten de lichaamsdelen van je vijanden kan selecteren. Op die manier kun je in soort van slow-motion je vijanden neer knallen wat er erg vet uit ziet.

De gameplayelementen in Fallout 3 zijn vrijwel hetzelfde als in Oblivion. Het vinden van items (rpg), het verpatsen/verkopen van je items enzovoort. Dat is ook wel nodig want er ligt echt ongeloofelijk veel zooi op de grond. Van sigarettenpakjes tot shotguns, je vind het allemaal in Fallout 3.

De muziek vind ik in Fallout 3 niet echt leuk ten opzichte van Oblivion. Je hebt de Galaxy News Radio en nog wat andere zenders. Het zijn een beetje standaard fluit deuntjes die na een tijdje echt gaan vervelen. Ook het af en toe doelloos rondlopen in z'n wereld werd echt een beetje vermoeiend na een tijdje. Waar moet je naar toe? Wat moet je doen? Ik heb dagenlang rondgezwerft zonder dat ik ook maar iets deed. Dit heb ik in Oblivion veel minder trouwens.

Net als in Oblivion heb je het switchen tussen first en third person view. Ik speelde hem op first person want third person speelde voor geen ene meter vooral met schieten speelde ik het liefst op first person. Ook vond ik de wereld in Fallout 3 nogal saai, inspiratieloos en vooral erg dood. Dit is bij Oblivion wel anders omdat je in die game in prachtige werelden loopt.

Ik heb ook regelmatig youtube erbij gepakt om dat ik echt niet wist wat ik moest doen of welke kant ik nou precies op moest. Wat ik erg irritant vond is dat je als je in fallout 3 geen stimpacks (geneesmiddelen) bij je hebt je de hele tijd traag moet lopen. Dit vond ik op ten duur erg irritant worden en het haalt ook echt de snelheid uit zo'n game. Heb fallout 3 niet uitgespeeld, ben er nu 55 uur mee gestopt omdat ik het niet intressant genoeg meer vond.

Conclussie: Fallout 3 is een leuk spel maar je moet tegen af en toe wat trage gameplay kunnen. De rpg-elementen zitten er genoeg in en het inzoomen en het in slow-motion je vijanden neer knallen is erg vet!

avatar van Maiky
Het is inmiddels haast een onvermijdelijk cliché geworden, maar de laatste jaren steken artiesten ongekend graag de wereld in de hens. De een doet dat wat subtieler dan de ander. Daar waar een Richard Kelly nog doet suggereren dat het einde van de wereld nadert in het duistere Donnie Darko, steekt een Roland Emmerich niet onder stoelen of banken dat de wereld gewoon vergaat in een zee van vuur, water en brokstukken in 2012.
Hoe spectaculair het vergaan van de wereld middels (buiten)aardse krachten ook is, het is wat intrigerender als het einde van de wereld door de mensen zelf wordt veroorzaakt. En dat uitgangspunt neemt Bethesda, die zich voor Fallout 3 de vraag stelt hoe de wereld eruit zou zien na een kernramp. De mens heeft het eindelijk voor elkaar gekregen om elkaar de kop in te slaan en dat wordt beloond met een onvergetelijk kunstwerkje. De presentatie van Fallout 3 stijgt boven elk ander post-apocalyptisch avontuur uit. Dat begint al bij het art work: de zeer gedetailleerde tekeningen zijn indrukwekkend mooi. Dat art work werd vervolgens succesvol vertaald naar eentjes en nulletjes, waardoor alles wat je in de game ziet zeer geloofwaardig aanvoelt. De Capital Wasteland is een dode plek waar je over stapels brokstokken moet lopen. Onlangs hielp ik mijn schoonbroer mee met het slopen van een oude badkamer, en al het puin (bakstenen, gips, platen, stof, stof en stof) gooiden we allemaal op een hoop voor de poort. Die berg puin voelde aan als Fallout 3: Bethesda slaat met hun ontwerp de spijker op zijn kop als het op verwoesting aankomt. Maar niet alleen de Capital Wasteland is een geslaagde uiteenzetting van chaos, ook de nederzettingen zijn met veel detail en zorg samengesteld. Megaton is een mooi voorbeeld van een letterlijke opeenstapeling van hutjes die opgetrokken zijn uit golfplaten en meer krottenwijkingrediënten. Niet alleen dit soort nederzettingen kom je tegen: de mens heeft zich ook verschanst in bestaande gebouwen. Check het art work van Rivet City bijvoorbeeld: mooi, mooi, mooi. In de game komt het niet zo goed over, maar de plaat die in de Fallout 3 Strategy Guide staat (en vast ook wel ergens op internet) suggereert een veilige rots in de branding, te midden van een dreigende omgeving waar een onderhuidse spanning heerst. Niet alleen oorlogsschepen, maar ook musea en grotten worden gebruikt als relatieve rustpunten voor de mensheid.

Van de buitenkant is Fallout 3 dus een onbetwiste topper. Daarbij hou ik de kwaliteit tussen de diverse platformversies even achterwege: in essentie is Fallout 3 het schoolvoorbeeld van hoe je een post-apocalyptische wereld op een realistische manier ontwerpt. Ga je dieper op de game in, dan besef je hoe diep de gameplay eigenlijk is. En hierbij ga ik mijn eerdere bericht tegenspreken. Ik stelde daarin al vrij vroeg dat ik het einde wel nooit zou halen. Daarvoor vond ik de verhaallijn niet interessant genoeg. Na het lezen van de preview van Fallout: New Vegas ben ik weer wat enthousiaster geworden en ging ik verder waar ik gebleven was. Ik was meteen verkocht, maar daarvoor had ik de game wel vanuit een ander perspectief moeten benaderen. Ik gaf aan dat ik graag had willen zien dat Fallout 3 mij de opbouw duidelijk liet zien. En ik had best wel een gigantisch gemuteerd beest die grote stukken hout transporteerde naar een nederzetting willen begeleiden. Ik had uit het stof dat de mens over de aardbodem had doen neerdalen nieuwe dorpen en steden willen zien herrijzen. Maar de essentie van Fallout 3 is de setting, het idee dat je door een verwoeste wereld rondloopt. Hierdoor wint de game een cool karakter, en krijgt het tevens een soort van cultstatus. Want Fallout 3 is hard core en geen lichte kost. Mocht Bethesda mijn ideeën in de game verwerkt hebben, dan kreeg de game een Hollywoodlaagje over zich heen dat veel mensen liever niet zien. Mij inbegrepen.
Dat gezegd te hebben, begon ik me ook wat meer te focussen op de Main Quest. En die was interessant omdat die zich toch enigszins op een betere wereld richtte. Het geeft je een gevoel dat je echt iets belangrijks aan het doen bent, en dat is goed. Door het spelen van de Main Quest kreeg ik meer respect voor de manier van spelen en meer energie om door te gaan.

Niet alles in Fallout 3 is echter positief. Nu is negatief een wat groot woord, omdat de positieve punten de negatieve met gemak overschaduwen, maar enig kanttekening kan wel gezet worden. Zo vond ik de Main Quest wel erg abrupt afgelopen. Ik weet zeker dat ik niet alle side quests heb uitgespeeld, en ik kon die ook niet afmaken omdat ik na de Main Quest simpelweg uitgespeeld was. Teruggaan naar een eerdere savegame vond ik wat ongemakkelijk aanvoelen; sta je aan de vooravond van een grote strijd, laat je je kameraden een hele tijd nog in de steek omdat je, for crying out loud, Moira’s Survial Guide af aan het maken bent! Misschien dat de Main Quest wat meer over de gehele linie uitgesmeerd had mogen worden, of in ieder geval wat groter en uitgebreider gemaakt kon worden.
Hoe dan ook, ik geloof dat dat in een van de uitbreidingen verholpen is. De rest van de kanttekeningen zitten voornamelijk in de details. Hier en daar stuitte ik op onzichtbare muren, waar men gemakkelijk een zichtbare muur, afgrond of wat dan ook had kunnen zetten. Aan de andere kant: wat zijn enkele onzichtbare muren in een verder enorm grote spelwereld? Verder vonden er af en toe dialogen tussen NPC’s plaats op volstrekt onlogische momenten, iets waar Oblivion ook al aan leed. Ook hielden enkele personages zich niet aan hun houding tegenover mij. Zijn ze de eerste keer wat vijandig, daarna zeggen ze me vriendelijk gedag of staan ze me zelfs vriendelijk te woord. Hier en daar deed mijn PlayStation 3 versie ook wat moeilijk; ik heb twee of drie vastlopers gehad, en in het heetst van de strijd wil de framerate het nog wel eens opgeven.

Maar dit zijn slechts minpunten waar alleen een kniesoor over valt. Het staat de beleving niet in de weg (zij het dat je soms even uit de wereld wordt gehaald door enkele onzichtbare muren of domme dialogen). Fallout 3 is me uiteindelijk heel erg meegevallen. De game is bloedserieus, maar de geweldige humor suggereert dat de makers de game ook weer niet te serieus hebben genomen. Hoogtepunt vond ik Tranquillity Lane; duister, met inktzwarte humor, en een mokerslag in het gezicht voor iedere brave speler.

Laat New Vegas maar komen.

avatar van LimeLou
War... War never changes...

Over Fallout 3 valt niet te spotten. Vele mensen vinden het minder goed dan zijn spirituele voorganger Oblivion, en vele andere vinden juist andersom. Ook was er veel ontevredenheid van fans die vonden dat de gameplay en stijl van de vorige 2 compleet genegeerd werd. Ik hou ook meer van eerlijkheid dan flair, en al dat schoenengelik van de massamedia dat Fallout 3 een nieuwe trendsetter in RPG gebied is kan me ook wat aan de reet roesten. Ik ontedekte Fallout zelf, in me eentje, en vond het meteen een van de beste games ooit.

De vault is je thuis, je eigen Oost, west, thuis best en dat is te merken met de (vaak té) optimistische inwoners. Iedereen gedraagt zich alsof ze in hun eigen 'American dream' leven en dat er niks mis is, terwijl in de buitenwereld het volzit met gespuis, moordenaars, gemuteerde wezens en ghouls. Het verhaal is qua dialoog en vertelswijze niet alleen interessant, maar ook de filosofie is subtiel verwerkt in de game. Je verlaat de veilige vault voor een duistere, harde wereld. Hard, maar wel de realiteit. Dus op je schoot zitten bij Tante Tina kan niet meer. Nadat je dus je gouwe, ouwe jeugd hebt verlaten kom je terecht in The Capital Wasteland. Deze plek is niet voor watjes want het gaat er hard aan toe. Gemuteerde kakkerlakken, eten dat 200 jaar oud is en vijandelijke raiders maken het leven niet al te gemakkelijk. De wereld is een grote plek vol miserie en sadisme geworden.

Iets wat deze game onder andere -net als tientallen andere elementen- goed maakt is het grote arsenaal wapens tot je beschikking. Vele daarvan kan je ook nog eens zelf in elkaar zetten met gevonden onderdelen. Het proces van het wapen maken is vrij automatisch maar het vinden van de benodigheden is lastig. De vaardigheden waar je goed in bent, krijg je te kiezen in het begin van het spel. Langzamerhand bouw je je personage op tot een pyromaan, explosievenexpert, bescheiden wetenschapper of een vent die goed met zijn vuisten om kan gaan. Je kan het allemaal worden en er is veel interactie en soepelheid in het maken van je karakter. Je kan gerust je vuurwapen vaardigheden laten stijgen maar als je daar eventjes genoeg van hebt, kan je je meer focussen met energie wapens. Ook kan je kiezen hoe je gezicht er uit ziet, of je een man of vrouw bent en ook je ras. Iets vergelijkbaars was ook bij Oblivion, waar het net iets gevariëeerder was, maar in Fallout 3 is het meer realistisch. Dus geen Wood Elf en High Elf deze keer. Da's ook beter. Het helpt het meer 'menselijke' gevoel van Fallout uit te werken.

Het verkennen van de game is grandioos. Je kan door de grote woestenij wandelen of Washington verkennen. Je kan wat ghouls afknallen in de metro of een groep vreemdelingen helpen met het verzamelen van interessante voorwerpen. Net op het moment dat het looten en verkennen van gebieden saai begint te worden komt er weer een verrassing langs. Fallout 3 is een RPG. Maar het is geen saaie. Er gebeurt altijd wel wat en als er niks gebeurt geniet je van de stilte. De quests zijn ook iets meer aparter dan die van Oblivion. Je moet nu niet een groene orc redden van haar ondergang, maar bijvoorbeeld een stad vol kinderen helpen met een monsterplaag.

En de NPC's zijn zelden zo goed uitgewerkt in een game. Wat heb ik zitten te lachen, zeg. Ik geef een voorbeeld. Ergens in een erg afgelegen gebied in de game kom je een vrouw tegen die dol is op het verzamelen van Nuka-Cola (een erg geliefd cola merk, zelfs na de nucleaire ramp) Eerst accepteerde ik haar verzoek, maar toen een norse man naar buiten stapte en me vroeg of ik als ik alle Nuka-Cola flesjes bemachtigde dat ik de eer aan hem gaf, zodat hij met haar naar bed zou kunnen gaan! En toen ik een vrouw koos toen ik de game voor de 2e keer speelde haalde ik hem over om seks te hebben met zowel mijn karakter, hem en zijn aan Nuka-Cola verslaafde erotische droom. Die gozer ging dus keihard rennend op zoek naar de dichtstbijzijnde cola-fles, alleen om doodgebeten te worden door een monster Dat is toch briljant?!

Fallout 3 is een absoluut meesterwerk. Ik haalde er erg veel plezier uit, en de game is in van alles goed. Sfeer, graphics, verhaal, omgevingen, karakters en de RPG elementen. Wat een genot is dit spelletje toch !

Wat een game wat een game.

Gewoon het gevoel dat je enige bent in die wereld, De enige goede.
Iedereen chanteert je met de informatie waar je vader is en dat laat zien hoe hard die wereld is. Wat mij wel irriteert is het feit dat wanneer je heel goed bent met wapens en je ammo is op je naar een stad moet voor ammo. Bij Oblivion had je zwaarden en dat is dus wennen.

Heb er pas 7 uurtjes opzitten, een vraagje voor de ervaren Fallouters:
Stelen uit winkels en andere Bad karma things, in hoeverre beinvloeden die je character?

~ Democracy is Non-Negotiable! ~

Terwijl vrijwel iedereen de afgelopen weken bezig is met Fallout 4, heb ik met grote moeite de hype complete toegang tot mijn hart geweigerd. Ik vond Fallout 3 namelijk niet zo heel erg goed. Speelde op de PS3 over het algemeen lekker weg, maar daar bleef het bij. Ik was niet heel erg weggeblazen. Na ruim twee jaar opnieuw gespeeld, ditmaal voor het eerst op de PC en de ervaring is er veel beter op geworden.

Het eerste wat ik gedaan heb, is Nexus Mods bezoeken en kijken welke Fallout 3 mods er allemaal zijn. Ik wilde het allemaal natuurlijk wel lore friendly houden, dus het ging vooral om texture mods en andere visuele verbeteringen die het er allemaal net iets strakker en scherper uit laat zien. En ik weet niet of dat de doorslaggevende factor was, of dat ik nu gewoon lekker met toetsenboord en muis speelde, of dat het ditmaal een vrijwel 60fps was met heel weinig dips, maar ik zat er ditmaal meteen in. En toen wist ik het, ik wist dat ik mijn oorspronkelijke cijfer (3*) aan het einde van de rit zou verhogen. De vraag was alleen met hoeveel.

+ VATS blijft na overmatig gebruik een uitstekende toevoeging. Het verveelt echt nooit.
+ Veel te zien, ontdekken en ontmoeten in een grote, kale wereld. Na ~85 uur volgens Steam nog steeds niet het gevoel dat ik alles gezien heb. Voorlopig wel genoeg geweest, maar nog lang geen 100%.
+ Vault 101 is niet de enige Vault. Je kunt het lot van de andere Vaults vinden en voor jezelf bestuderen, dat vond ik wel een leuk detail.
+ Veel mods waarmee je alles naar hartenlust kunt aanpassen, al is dit natuurlijk de verdienste van de modders en niet het spel zelf. Maar toch.
+ Tranquility Lane is één van de -helaas- weinige memorabele momenten van het hoofdverhaal.

- Voor de rest was het hoofdverhaal nogal vergetelijk, niet zo heel erg bijzonder.
- De metrotunnels kunnen een regelrechte clusterfuck zijn. Wie dit bij Bethesda bedacht heeft, moet zijn huidige functie afstaan en afwasser worden.
- Vervolg op het eerdere punt: is niet een compleet open wereld. Het centrum van DC is bijvoorbeeld afgescheiden van de rest van de wereld, door middel van de eerdergenoemde afschuwelijke metrotunnels.
- Een totaal van ongeveer 5 voice actors (oké, dat is een beetje overdreven) voor de honderden NPCs. Die ouwe man doet volgens mij letterlijk alle ouwe mannen stemmen. Het leidt heel erg af.
- Level cap (30) is wat aan de lage kant, vooral omdat je best veel EXP krijgt en dus snel levelt. Tegen de tijd dat ik met de uitbreidingen begon, was ik al een tijdje level 30.
- Blijkbaar is dit een algemeen bekend probleem, maar hij draait niet vlekkeloos op Windows 7 en nieuwer. Onnodige en plotselinge crashes zijn best frequent, terwijl het voor de rest gewoon soepel draaide.

Op papier dus aardig wat minpuntjes, en Fallout 3 zal om die reden waarschijnlijk ook nooit in mijn top 10 komen, maar ik heb er wel veel meer van genoten dan destijds op de PS3. De komende week of weken eventjes bijkomen van deze postapocalyptische wereld, en dan New Vegas opnieuw spelen. Ik vond die toen al op vrijwel alle fronten beter dan Fallout 3, maar prestaties op de PS3 lieten een wat zure nasmaak achter. Ik ben heel benieuwd.