Fallout 3 (2008)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda

Je woont al je hele leven in een ondergrondse, hermetisch afgesloten kluis. Over de hele wereld zijn dergelijke 'vaults' gebouwd met de bedoeling een toevluchtsoord voor burgers te creëren in afwachting van een nucleaire ramp. Plotseling verdwijnt je vader, zonder enige reden of aanleiding. Je mede-vault bewoners hebben het op je gemunt. De enige mogelijkheid die nog rest: je vader achterna en de verschrikkingen van het radio-actief aangetaste Washington en de omliggende omgeving trotseren.

Misschien een walkthrough op zoeken?

raffael77
Ik ben er al achter gekomen, 1 of een quest doen via underworld bij ene griffin en een ander zegt dat je eerst main quest moet doen.

kiriyama
Na het uiterst teleurstellende 'Oblivion' en het meesterlijke 'Skyrim' ben ik hier gister dan eindelijk maar eens mee begonnen, maar echt enthousiast ben ik nog niet. Het VATS systeem, de jazzy soundtrack, het level-up systeem en de supersnelle laadtijden zijn de vier grote pluspunten, maar verder ben ik nog weinig tegengekomen waarvan ik onder de indruk was. De wereld ziet er gewoon lelijk uit, heb niets met die woestijn en kan totaal geen sfeer ontdekken. Het hele map gebeuren is vervelend en hoewel ammo schaars zou moeten zijn loop ik na drie uur al met een waar arsenaal rond. Keuzes lijken ook minimaal invloed te hebben.

Ik zal hem denk wel uitspelen, maar denk dat ik hem daarna niet nog eens op zal pakken. Het doet opzich veel dingen goed, maar qua (vooral) sfeer schiet het ernstig tekort. In veel opzichten lijkt dit dan ook als het tegenovergestelde van 'Skyrim'. Die had namelijk wel lange laadtijden en een gebrekkig vechtsysteem, maar ook tonnen sfeer en een prachtige wereld. Dat weegt dan kennelijk toch zwaarder bij mij.

avatar van dr channard
Ik denk dat dit ieder z'n mening is qua 'niet interessante wereld' of niet. Ik vond het dan weer interessanter dan Skyrim. Waarom ? Omdat ik altijd het gevoel had dat , ookal was de wereld uitgestrekt en verlaten, er altijd een monster of een mannetje achter mij zat en ik vond dat dan ook spannend

avatar van dr channard
Zijn er hier trouwens nog spelers die zich af en toe een bult hebben schrokken met die games. Aan het begin van mijn playthrough zat ik te drinken van water om mijn leven ohoog te krikken. Opeens hoorde is zo de muziek komen en ik kijk achter mij... tiens... ik zie niets. Opeens zie ik zo het vreselijke schild van een tor het water bij mij uitkomen en wat was ik geschrokken! Ik haat die beesten zo hard.

heb niets met die woestijn

Woestijn? Ben je niet toevallig New Vegas aan het spelen?

Overigens vind ik de sfeer in deze game juist een enorm pluspunt.

BoordAppel schreef:

Woestijn? Ben je niet toevallig New Vegas aan het spelen?

Overigens vind ik de sfeer in deze game juist een enorm pluspunt.

Nee, hoe zou jij het dan noemen?

In de game heet het een wasteland. Zou daar zo geen goede Nederlandse vertaling voor weten. Een woestijn is het in ieder geval niet. New Vegas speelt zich daar wel in af, in de mojave.

avatar van LimeLou
Afvallig landschap?

Woestenij.

avatar van dr channard
Waste Land --> land dat niet de moeite waard is om er te wonen

avatar van LimeLou
Tenzij je van bottle caps, kannibalen en gemuteerde insecten houdt.

Pastichio Rocker
Confusie schreef:
Woestenij.

Dit.

kiriyama
Bijna het verhaal uitgespeeld. Wat is de beste volgorde voor het spelen van de DLC? (Qua verhaal, moeilijkheidsgraad ed.)

Voor Operation Anchorage, The Pitt en Mothership Zeta maakt het niet uit - gewoon tussendoor, geen van de drie is ook bijzonder moeilijk of heeft veel de verhaallijn te maken.

Broken Steel sowieso als allerlaatste en na het originele einde (...want het verhaal gaat hier gewoon verder), en Point Lookout ergens vlak daarvoor. Point Lookout is overigens wel het moeilijkst van de de DLC's en wat mij betreft ook de beste qua sfeer en locaties.

avatar van Brains
Point Lookout is inderdaad het moeilijkst, dus begin daar niet aan voordat je max level bent. Verder maakt het niet uit. Broken Steel sluit naadloos verder aan de originele verhaallijn van Fallout 3, de rest hebben allemaal een eigen losstaand verhaal.
Operation Anchorage is niet veel bijzonders, ben je zo klaar mee, maar levert je wel een aantal handige items - dus ik zou daarmee beginnen.

kiriyama
Ok. Bedankt voor de reactie's. Net klaar met het verhaal, moet wel eerlijk bekennen dat ik het wachtwoord aan het eind heb moeten opzoeken. Ik wist het echt niet. Niet genoeg opgelet denk ik.

I am the Alpha and Omega...

Het eerste wat je leest als je de wereld inkruipt, dada? .

kiriyama
I know. Was natuurlijk ook wel erg logisch, maar was er volgens mij nooit meer opgekomen.

Was ook lang geleden , en al die headshots en buffouts doen vast geen good voor je geheugen .

Die zin is juist het eerste waar ik aan denk als ik het over Fallout 3 heb.

Zag deze game vanmiddag voor 5 euro in de rekken en ik dacht meteen ''heb er veel van gehoord maar nooit echt mijn ding geweest''. Toch gekocht vanwege de lage prijs en als het me niet bevalt, kan ik 'm sowieso verkopen voor minimaal 5 dus niks te verliezen, op tijd en moeite na. Ben toch benieuwd, heb er een uurtje of anderhalf op zitten en ik ben inmiddels ontsnapt uit Vault 101.

Ik heb er inmiddels 3 uur opzitten en ik ben bang dat deze game helemaal niks voor mij is. Geen ingewikkeld spel, ook het level up-systeem etc. zijn erg helder maar ik vind het verhaal tot nu toe echt niet interessant. Ook de post-apocalyptic setting is niet aan mij besteed, ik vind de sfeer ook maar saai en ik kan moeilijk 2 uur achter elkaar gamen zonder een uitgebreide pauze te nemen. Maar ik ga er nog wel mee verder.

kiriyama schreef:

Tot op de letter precies wat ik er tot nu toe van vind, ook ik vond Oblivion zeer teleurstellend en Skyrim echt meesterlijk (op het feit na dat ik de combat bij Skyrim wél goed vond). Ik vind het levelen hier en dat VATS-gebeuren ook erg goed, laadtijden ook snel maar dat heeft vooral te maken omdat ik nog ergens in het begin ben, denk ik. Want de laadtijden van Skyrim waren in het begin ook niet langzaam.

Enfin, ik heb ook helemaal niks met de woestenijen en ik proef ook geen (voor mij) interessante sfeer. Ik denk alleen niet dat ik 'm een 3.5 geef zoals jij als het zo verder gaat, want voor mij is sfeer (en gameplay natuurlijk) het belangrijkste in een game omdat ik anders snel interesse verlies. Ik ga er toch mee verder.

Dit is een geweldige spel vol met gekke momenten waar je of te keer moet gaan of sneaky moet sluipen. Hier hou ik ook veel van, dat je missies op verschillende manieren kan oplossen. Meestal probeer ik het altijd op ee stealth manier omdat het toch meestal wel een bepaalde kick geeft als het lukt.

Deze spel is 100% zeker top 10 waardig

avatar van Chromath
Een werkelijk fantastisch spel. Zoveel te doen en een van de weinige games waarin ik echt helemaal in de wereld wordt opgenomen. De stijl is uniek en het hele wereldje eromheen is fantastisch. Tegenwoordig grafisch een beetje achterhaald, maar zeker nog goed te doen.
Had de game op de Xbox gekocht in 2008 en pas weer begonnen aan de GOTY-edition op de PS3. Zo'n 55 uur gespeeld en de Platinum gehaald.

Bezig met Point Lookout, maar wordt nu toch echt wel compleet gestoord door hoe slecht deze game technisch is. Zit eigenlijk gewoon opgesloten in een huisje, omdat iedere keer als ik eruit wil, de game vastloopt op 't laadscherm. Dit soort dingen gebeurt te vaak. Vastlopers, framerate die compleet inzakt, bugs etc. etc. De reden dat ik nu weer stop met spelen is dezelfde reden dat ik gestopt ben met Skyrim. Ongelofelijk dat zo'n grote studio, eigenlijk alleen maar van dit soort technisch zeer zwakke games aflevert die volzitten met problemen, iets waar ze vooral bij de PS3 last van hebben (Skyrim-DLC gedoe).

Mag hopen dat Fallout 4 op de PS4 dit soort problemen niet heeft, anders ben ik er echt compleet klaar mee. Jammer, want de games zijn verder echt fantastisch, alleen jammer dat ze onspeelbaar zijn.

Het is van Bethesda, dus dan zitten er inderdaad bugs in. Altijd op de pc spelen die games, dan kan je meestal nog vooruit door middel van de console. En mods natuurlijk, altijd mods bij Bethesda-games.

Maar het is te hopen dat ze goed gebruik gaan maken van de expertise van id binnen hun gelederen. Die staan er om bekend dat ze technisch altijd perfecte games afleveren (al heeft Rage daar wel een deukje in geschopt) en samen een engine ontwikkelen die eens bugvrij is.

Maar ik geloof dat Fallout 4 gebruik maakt van de Skyrim engine.

avatar van rock-rick
BoordAppel schreef:
Maar ik geloof dat Fallout 4 gebruik maakt van de Skyrim engine.

Ik heb Skyrim nooit gespeeld, dus vind je dat positief of negatief?

avatar van Starmaster501
In ieder geval beter dan de vorige engine
Weet trouwens nog wel dat Bethesda zei dat ze sommige bugs en glitches (mits het je vooruitgang niet verstoord) erin wouden laten zitten (Skyrim) omdat het toch een klein beetje bij hun games hoort.

rock-rick schreef:

Ik heb Skyrim nooit gespeeld, dus vind je dat positief of negatief?

Negatief! Skyrim is namelijk een prachtig spel.