Fallout 3 (2008)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda

Je woont al je hele leven in een ondergrondse, hermetisch afgesloten kluis. Over de hele wereld zijn dergelijke 'vaults' gebouwd met de bedoeling een toevluchtsoord voor burgers te creëren in afwachting van een nucleaire ramp. Plotseling verdwijnt je vader, zonder enige reden of aanleiding. Je mede-vault bewoners hebben het op je gemunt. De enige mogelijkheid die nog rest: je vader achterna en de verschrikkingen van het radio-actief aangetaste Washington en de omliggende omgeving trotseren.

SDG030
Oortrommel had wellicht het woordje slimmerd, wat ook behoorlijk onnodig en kleinerend bedoeld was, achterwege kunnen laten, maar los daarvan reageer je behoorlijk overtrokken, Awake. In zijn laatste post verduidelijkt hij in ieder geval een hoop. We hoeven het er niet mee eens te zijn. Het is maar een mening.

avatar van Awake78
Ok misschien heb je gelijk. Het was ook zeker geen kritiek op kritiek op dit spel, maar meer de manier waarop idd (beargumentering etc.).
En het woordje slimmerd ook ja, daar wil ik liever niet mee geassocieerd worden

Hij heeft je waarschijnlijk eerst een tijdje geobserveerd en kon het vervolgens gewoon niet laten, ik had dat ook wel een beetje.

avatar van Oortrommel
Awake78 schreef:
En het woordje slimmerd ook ja, daar wil ik liever niet mee geassocieerd worden

Het woordje slimmerd gebruikte ik omdat jij insinueert dat ik het spel gisteren voor het eerst gespeeld heb en vervolgens met een 2014-bril op deze game beoordeel. Iets wat ik nergens heb gemeld overigens. Jouw aanname mist alle argumentatie, iets waarvan jij mij beticht. Grote jongen!

avatar van patenpac
Om even mijn mening te moge geven vind ik niet dat je dit spel op zijn graphics of op zijn dialogen mag beoordelen. Het is waar dat deze minder zijn ( al zijn de graphics gemaakt met dezelfde engine als Oblivion, New Vegas en zelfs Skyrim) maar dat is ook absoluut niet het grote punt van deze game. Je zei zelf dat de wereld mooi tot stand komt en dat is volgens mij eerder waar deze game om draait. Een grote wereld met een goed ingebouwde RPG vechtsysteem.

Ik ken geen enkel spel dat jonger is dan Fallout 3 die even groot is en dan toch nog dit niveau behaalt van zowel gameplay elementen als volgens mij toch ook grafisch gezien.

avatar van Oortrommel
patenpac schreef:

Helemaal mee eens! Ik geef de game ook de credits daarvoor. Maar die elementen die ik opnoemde zorgen er voor dat ik zeer moeilijk door het spel heen kom en nergens het gevoel heb echt 'in de game te zitten'. Dat mis ik gewoon in deze game. (Ook is het me allemaal wat te slow paced en langdradig, maar dat is meer mijn perceptie van de game, geen objectieve details).

avatar van patenpac
Oortrommel schreef:

Oké. Iedereen zijn of haar mening!

avatar van Footprints84
Ik had een aantal Maanden geleden de GOTY edition gekocht en uitgespeeld, leuke game, episch verhaal, maar de besturing vond ik wat minder goed.

avatar van roman123
Dit was het eerste serieuze spel wat ik in 2008 op mijn net aangeschafte Xbox360 speelde. Wat een bijzondere ervaring was dat zeg! Vanaf het begin tot het einde met heel veel plezier gespeeld. De vrijheid om te doen en laten wat je wil, de hele sfeer, het good/bad karma concept, de keuzes in gesprekken die je kunt voeren. Subliem! Imo was deel 3 veel beter en omvangrijker dan de door bugs geteisterde New Vegas dat een paar jaar later uitkwam. 5* en een plaats in mijn top 10.

Berichten verplaatst naar Fallout 4 (2015)

Nog maar eens opgepakt nalv opkomende release van Fallout 4.
Was me snel weer duidelijk waarom ik het de vorige keren telkens snel aan de kant heb gegooid.
Eentonige wereld, matig combatsysteem & eindeloze metrotunnels die allemaal hetzelfde zijn.
Echt storend hoeveel er gebaseerd is op een grote factor geluk: VATS, nauwkeurigheid van een wapen, critical hit, spraakopties, thieving...

Ga nog even doorzetten om te zien of het verhaal nog wat beter wordt, maar de populariteit van deze Fallout 3 zal ik nooit begrijpen. Hopelijk maken ze in Fallout 4 dezelfde sprong naar voor als bij Oblivion vs Skyrim.

~ Democracy is Non-Negotiable! ~

Terwijl vrijwel iedereen de afgelopen weken bezig is met Fallout 4, heb ik met grote moeite de hype complete toegang tot mijn hart geweigerd. Ik vond Fallout 3 namelijk niet zo heel erg goed. Speelde op de PS3 over het algemeen lekker weg, maar daar bleef het bij. Ik was niet heel erg weggeblazen. Na ruim twee jaar opnieuw gespeeld, ditmaal voor het eerst op de PC en de ervaring is er veel beter op geworden.

Het eerste wat ik gedaan heb, is Nexus Mods bezoeken en kijken welke Fallout 3 mods er allemaal zijn. Ik wilde het allemaal natuurlijk wel lore friendly houden, dus het ging vooral om texture mods en andere visuele verbeteringen die het er allemaal net iets strakker en scherper uit laat zien. En ik weet niet of dat de doorslaggevende factor was, of dat ik nu gewoon lekker met toetsenboord en muis speelde, of dat het ditmaal een vrijwel 60fps was met heel weinig dips, maar ik zat er ditmaal meteen in. En toen wist ik het, ik wist dat ik mijn oorspronkelijke cijfer (3*) aan het einde van de rit zou verhogen. De vraag was alleen met hoeveel.

+ VATS blijft na overmatig gebruik een uitstekende toevoeging. Het verveelt echt nooit.
+ Veel te zien, ontdekken en ontmoeten in een grote, kale wereld. Na ~85 uur volgens Steam nog steeds niet het gevoel dat ik alles gezien heb. Voorlopig wel genoeg geweest, maar nog lang geen 100%.
+ Vault 101 is niet de enige Vault. Je kunt het lot van de andere Vaults vinden en voor jezelf bestuderen, dat vond ik wel een leuk detail.
+ Veel mods waarmee je alles naar hartenlust kunt aanpassen, al is dit natuurlijk de verdienste van de modders en niet het spel zelf. Maar toch.
+ Tranquility Lane is één van de -helaas- weinige memorabele momenten van het hoofdverhaal.

- Voor de rest was het hoofdverhaal nogal vergetelijk, niet zo heel erg bijzonder.
- De metrotunnels kunnen een regelrechte clusterfuck zijn. Wie dit bij Bethesda bedacht heeft, moet zijn huidige functie afstaan en afwasser worden.
- Vervolg op het eerdere punt: is niet een compleet open wereld. Het centrum van DC is bijvoorbeeld afgescheiden van de rest van de wereld, door middel van de eerdergenoemde afschuwelijke metrotunnels.
- Een totaal van ongeveer 5 voice actors (oké, dat is een beetje overdreven) voor de honderden NPCs. Die ouwe man doet volgens mij letterlijk alle ouwe mannen stemmen. Het leidt heel erg af.
- Level cap (30) is wat aan de lage kant, vooral omdat je best veel EXP krijgt en dus snel levelt. Tegen de tijd dat ik met de uitbreidingen begon, was ik al een tijdje level 30.
- Blijkbaar is dit een algemeen bekend probleem, maar hij draait niet vlekkeloos op Windows 7 en nieuwer. Onnodige en plotselinge crashes zijn best frequent, terwijl het voor de rest gewoon soepel draaide.

Op papier dus aardig wat minpuntjes, en Fallout 3 zal om die reden waarschijnlijk ook nooit in mijn top 10 komen, maar ik heb er wel veel meer van genoten dan destijds op de PS3. De komende week of weken eventjes bijkomen van deze postapocalyptische wereld, en dan New Vegas opnieuw spelen. Ik vond die toen al op vrijwel alle fronten beter dan Fallout 3, maar prestaties op de PS3 lieten een wat zure nasmaak achter. Ik ben heel benieuwd.

...was alweer sinds 10/03/2010 geleden dat ik deze nog eens heb opgehad (dank aan mijn xbox 360 om dat zo duidelijk weer te geven bij de achievements) en ondanks het feit dat ik het twee maal uitgespeeld heb toch maar weer eens aan begonnen. Dit maal als evil melee character ... en ja ... tot nog toe loopt ie lekker zo - voornamelijk met een sledgehammer of powerfist zwaaien en af en toe de shotgun of een frag grenade om het af te maken. En eerlijk is eerlijk - ik ben meteen weer verkocht - drie dagen na mijn eerste sessie heb ik er toch weer 15 uur inzitten...

...was zijn geld dus wel waard. Ook xx jaar later.

...en een weekje later toch alweer 40-45 uur

De grap is dat ik zelfs nu nog dingetjes ben tegengekomen die ik de eerste 2 keer helemaal heb gemist, en ook het voornamelijk melee spelen zorgt toch weer voor een behoorlijk andere ervaring. Maar...ik was inderdaad helemaal vergeten (zoals 3bdelilah al schreef) hoe ontzettend irritant die metro-tunnels wel niet zijn...

Overigens ook heel ergerlijk...hoe langer ik Fallout 3 speel, hoe meer zin ik krijg om ook Oblivion of Skyrim weer eens te installeren...

Bij mij kriebelt 't om weer te beginnen met New Vegas :- ) Ik vond 't op de PS3 (zeer matige versie overigens) al op aardig wat fronten beter dan 3, dus ik ben benieuwd of 60fps + stabiliteit + lore friendly mods de ervaring nog beter maken.

3bdelilah schreef:
Bij mij kriebelt 't om weer te beginnen met New Vegas :- )

Blijft mijn favoriete current gen Fallout. Maar die had ik al opnieuw gespeeld niet zo heel lang voor Fallout 4. Dus die blijft weer een jaartje of 2 in de kast...

PS3 maar weer eens uit het stof gehaald. Fallout er in ... en toen begaf mijn comtroller het... .. Valt mij eigenlijk nog mee, de batterij was al aantal jaar kapot en nu was de rest dus aan de beurt. Ding is echt 8 jaar intensief gebruikt. Ik hoop alleen niet dat mijn ps3 er straks ook mee stopt. Dus vanavond maar weer eens een sessie starten echt zin. Even zien of 4* overeind blijft na 8 jaar. Ik heb er speciaal een nieuwe controller voor gehaald.

Remi
Heeft er iemand een goede tip voor mij?
Ik heb de game meerdere keren aangezet, maar elke keer stop ik er snel mee omdat het geen spel voor mij zou zijn. Dat merk ik als ik in het begin weer eens een locatie betreed waar ik gelijk doodgeschoten wordt. Verder vind ik de game grauw en heb weinig mogelijkheden.
Toch trekt de game me regelmatig aan en ik ben bewust hoe gaaf de game zou kunnen zijn.
Doe ik iets verkeerd of snap ik het gewoon niet?
Binnenkort ga ik het weer eens kans geven, ik wil net als anderen genieten van Fallout 3.

Als het grauwe je tegenstaat gaat het er niet veel beter op worden.

Ik zou dan ook aanraden om New Vegas eens een kans te geven die een meer kleurrijk karakter kent en ik persoonlijk ook een stuk vermakelijker vond.

Gebieden waar gastjes te sterk voor je blijken is simpel gezegd een kwestie van je uit de voeten maken, grinden, later terugkomen.

Geen idee waarom overigens ik dit op vier sterren heb staan. Zo kapot ben ik er ook nooit van geweest, zeker niet na New Vegas die ik nog steeds als mijn favoriete Fallout ervaring tot dusver beschouw.

New Vegas is wel een stukje moeilijker vind ik. Daar heb je helemaal geen level scaling, hier wel. De beste tip is denk ik in het begin de moeilijkheidsgraad een tandje lager zetten.

Later ben je redelijk OP, dan kan die wel weer omhoog. Al blijft de level scaling hier wel irritant met die bullet sponges.

Remi
Bedankt voor de tips.
Ik ben ben weer opnieuw begonnen en heb de moeilijkheidsgraad inderdaad een tandje lager gezet. Ik hoop dat Fallout 3 me nu beter gaat bevallen .

avatar van dr channard
Remi schreef:
Heeft er iemand een goede tip voor mij?
Doe ik iets verkeerd of snap ik het gewoon niet?

Net exact hetzelfde gevoel gehad toen ik de game voor het eerst speelde. Een kind kwam naar me toe gelopen en zei dat ik , als naakte magere man, me zou willen begeven naar een stad vol vuurspuwende demonen om iemand te redden ofzo. In de game werd ik meteen geroosterd, ik kreeg in het echte leven een vuurrood hoofd van het vloeken en het had bijna niet gescheeld of ik had het schijfje gebruikt als onderlegger voor mijn sigarettenassen.

Wat bij mij hielp... kijken naar mijn broer. Speelt ook veel rustiger. Toen ik zag hoe hij groeide (in de game eh), had ik meteen zin om deze game te spelen en het ging al veel beter! Dus ik zou zeggen... mss een sneak peakje doen op YouTube naar een leuke gast of meid die met volle overtuiging deze game speelt.

Nu alweer tien jaar.

Weet het nog goed.

Ik als zelfs nog jeugdiger jongen dan de immens jeugdige jongen die ik nu al ben, kijkend naar het aantrekkelijke hoesje van dit spel bij de V&D.

Die zou ik best willen spelen ging toen door mij heen, maar dat ging dus niet.

Even daarvoor was mij een ps3 beloofd als ik iets niet zou verkloten.

Wat ik toen wel heb verkloot.

Dus geen ps3 voor mij.

Voorlopig.

Supposedly een Fallout 3 Anniversary Edition aankondiging van Bethesda binnenkort...o.a. voor Switch!

Voor het eerst gespeeld vannacht, uren aan een stuk. Vind het voorlopig een erg vreemde, ongemakkelijke ervaring. Mistroostig, akelig, leeg, koud. Brr.

De graphics vind ik lelijk, en de hele opzet, het verhaal en de wereld, erg rommelig en levenloos. Enfin, gezien het verhaal niet eens zo onlogisch, maar ik voel me er niet goed in.

Ik zal proberen door te zetten, maar ik denk niet dat dit iets voor mij wordt. Ik ben sowieso, en dit wordt hier wederom bevestigd, geen fan van RPGs. Skyrim vond ik al niets, te moeilijk ook, en ik vermoed dat het, gezien het dezelfde makers zijn, eenzelfde verhaal wordt.

Maar ik ga wel nog even verder mijn vader zoeken.

avatar van dr channard
Veel geluk, hopelijk vind je hem terug!

avatar van Dudady
Van 20 tot 27 oktober is Fallout 3: Game of the year edition gratis te verkrijgen bij Epic Games!