Mario Kart 8 (2014)

Alternatieve titel: Mario Kart 8 Deluxe

Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo

Scheur met Mario en zijn vrienden over herkenbare en nieuwe circuits in diverse spelmodi. Het spel introduceert antizwaartekracht op de baan, waardoor je met je kart tegen muren op, en ondersteboven, kunt racen. Daarnaast keren tal van bekende onderdelen uit andere Mario Kart -spellen terug, waaronder het racen door lucht en onder water uit Mario Kart 7 en de motoren uit Mario Kart Wii. Aan de hand van een nieuwe toevoeging, Mario Kart TV genaamd, kun je opgenomen clips uit races delen met andere spelers via Miiverse.

Inmiddels al een uur of 40 gespeeld, alle personages en tracks vrijgespeeld en op enkele sterretjes ook alles op 150cc gehaald. Aardig wat multiplayer potjes gespeeld en in mindere mate ook wat Balloon Battles, dus ik denk dat ik nu een aardig beeld van MK8 heb. Samengevat:

PLUSPUNTEN
+ Schandalig mooi in SP en online!
+ Speelt heerlijk soepel met 60fps
+ Prachtig gedetailleerd en duidelijk tijd gestopt in bijvoorbeeld achtergronden, iets wat wel eens over het hoofd wordt gezien in racespelletjes.
+ Ik was nooit heel in-to Balloon Battles, maar ik vond het best een leuke change of pace. Maar nogmaals, ik speelde dit nauwelijks tot niet in de eerdere delen, dus ik weet niet wat ik precies gemist heb. Schijnt volgens reviews matig te zijn, maar ik vond het wel geinig voor even.
+ Fris onderscheidend vermogen t.o.v. van Mario Kart 7 met die antizwaartekracht...

VERBETERPUNTJES
- ... Maar die antizwaartekracht niet meegerekend wordt er niet al te veel toegevoegd aan het fundament van Mario Kart 7 (onder water rijden, customizen, vlieger, enz.), behalve de prachtige visuals natuurlijk.
- Items lijken niet heel gebalanceerd te zijn.
- Soms heb je van die klassieke Mario Kart momentjes, maar anderzijds heeft dat soms ook z'n charme... Vooral als het iemand anders overkomt, haha.
- Matige en teleurstellende lijst met personages, ik bedoel alle zeven Koopalings, vijf nutteloze Baby varianten, en dan ook nog eens Metal Mario en een goudachtige Peach?? Vooral die laatste twee groepen zijn heel lui van Nintendo. Hadden naar mijn mening veel beter benut kunnen worden, met in elk geval Diddy, King Boo, Petey Piranha en Bowser Jr..

Desalniettemin toch de beste Mario Kart 8 sinds MK64, nostalgie eventjes niet meegerekend. De pluspunten vermorzelen ongetwijfeld alle verbeterpuntjes. Hoe dan ook, ik heb zo'n idee dat dit misschien de laatste Mario Kart kan zijn, en dat Nintendo wellicht de opties zit te bekijken om naar Nintendo Kart te gaan (lijkt me eerlijk gezegd wel wat). De Animal Crossing personages en natuurlijk Link als DLC lijken misschien die kant op te neigen. Ik zou het in elk geval niet erg vinden.

Mario Kart 8 is het meest recente deel uit de Mario Kart racegame reeks. Mario Kart 8 bied nieuwe levels, nieuwe speelbare personages & nieuwe voertuigen, nieuwe items en een online mode.

Mario Kart 8 is één van de leukste racegames die ik ken, evenals dat het één van de leukste party games is die ik ken. Nodig een groep vrienden uit die ervaring hebben met de game en daag elkaar uit in 150cc of 200cc mode voor intense racepotjes, of speel het met onervaren spelers op een feestje op 50cc of 100cc zodat iedereen er plezier aan kan hebben. Van alle Mario Kart games die ik heb gespeeld zijn de levels in deel 8 bij verte de mooiste om doorheen te spelen. Ze zijn prachtig & kleurrijk vormgegeven met variatie tussen de levels, en de muziek past perfect bij ieder thema. Simpelweg bochten nemen en items gebruiken is bij Mario Kart niet genoeg. Ieder level heeft bepaalde tussendoorwegen of andere alternatieve manieren om er sneller door het level heen te gaan, waardoor je een level meerdere malen moet doorspelen om alle geheimen door te krijgen. Sommige levels hebben alternatieve wegen waardoor het leuk is om te experimenteren met welke weg je het meest bevalt.

Wat items betreft heeft Mario Kart 8 wat je van Mario Kart verwacht: mushrooms, banana’s, stars, shells etc. Maar mijn persoonlijke favorieten nieuwe aanwinst is de Super Horn. Super Horn is het enige item in heel Mario Kart waarmee je de Blue Shell, het meest gevreesde item onder de Mario Kart spelers die vaak vooraan staan, kunt verslaan. De kans dat je een Super Horn krijgt wanneer je vooraan staat terwijl een Blue Shell komt is heel klein, laat staan of je de reflexen hebt het op tijd te activeren, maar als het lukt dan is het één van de meest bevredigende momenten in Mario Kart.

Tijdens de uren dat ik online heb gespeeld heb ik zelden lag of andere problemen ervaren, en deze mode is leuk als je graag online samenspeelt met vrienden of met onbekende. Zeker met de DLC die 4 nieuwe leuke Grand Prixs & nieuwe characters (o.a. Link uit Legend of Zelda) bevat heeft Mario Kart 8 veel te bieden waar je urenlang multiplayer plezier uit haalt. Ik zou de game een 5* willen geven geziene de hoeveelheid plezier die ik eraan beleefd en in het feit dat Nintendo alles uit de kast leek te halen met dit deel, maar er zijn 2 punten die me genoeg tegenvielen om een punt aftrek te doen. De Battle Mode is deze game is behoorlijk zwak. Waar je in oudere games speciale vierkante/ronde levels had die bij Battle mode paste hebben ze hier bestaande levels gebruikt. In andere woorden: je word ergens op een koers gedropt en je bent het grootste gedeelte bezig met rondrijden om te zien of je de rest kunt vinden, wat het plezier uit Battle Mode zuigt. Kleine vierkante levels horen bij deze mode, niet lange racebanen. Het andere wat me niet bevalt, hoewel dit een minder groot punt is, is dat Nintendo je geen gelegenheid geeft de besturing aan te passen. Ik heb het altijd fijner gevonden om de item knop bij mijn rechterhand te hebben, maar tenzij je een pro-controller hebt (wat ik niet hebt) word je geforceerd om de ZL knop te gebruiken. Het is niet dat alle knoppen bezet zijn: aan de rechterkant van de gamepad zitten 2 ongebruikte knoppen naast gas & remmen, waarom is er geen gelegenheid de item functie daarop te zetten?

Een must voor als je een Wii U bezit of een Mario Kart liefhebber bent. Een verslavend leuke multiplayer game met mooie & gevarieerde levels, grote keuze uit personages & voertuigen, soepele online mode en het is een game die zowel ervaren gamers kunnen oppakken als beginnende. Het enige wat ik jammer vond is Battle Mode, Nintendo heeft geen moeite gedaan dit met DLC op te lossen, en ik had graag een optie gewild de besturing aan te passen.

Mario Kart 8 Deluxe is de eerste Mario Kart die ik weer speel sinds Double Dash (zonde trouwens dat Nintendo nooit meer 2 spelers op 1 kart zette, dat was echt heel tof) doordat ik weinig trek in de Wii(-U) had en ondanks de kleine 15 jaar die ik in de tussentijd skipte voelt Mario Kart Deluxe meteen weer heel erg vertrouwd aan. Diverse oude banen zijn terug in een nieuw jasje en aan het concept is niet veel veranderd. Gewoon racen, driften en elkaar kapot maken met wapens. Het is weer ouderwets vloeken als je vlak voor de finish wordt opgeblazen en waar je glorieus eerste dacht te worden eindig je plots zesde. Dat is voor mij toch wel het Mario Kart gevoel. Je moet echt wel goed kunnen racen en timen, maar een dosis geluk heb je wel degelijk hard nodig.

De Wii-U versie heb ik nooit gespeeld, maar juist daarom voelt deze versie denk ik zo lekker. Alle DLC banen en personages zitten erin, waardoor de game propvol met content zit. De game is visueel echt prachtig, met ontzettend creatieve parcoursen waarbij je ook tijdens het racen zoveel moois ziet. Banen veranderen ook tijden het rijden (de SNES Rainbow Road is wel een tof voorbeeld) of je moet objecten ontwijken (de gigantische Bowser in vlammen vind ik elke keer weer imposant), waardoor je elke seconde gefocust moet blijven. Qua sfeer is het gewoon zó enorm goed en de prachtige soundtracks versterken dit gevoel alleen nog maar meer. Ook de banen met zwaartekracht vind ik goed bedacht, geeft toch weer een andere dimensie aan het racen.

Ook de afgelopen tijd flink online geraced en dat verloopt ook vlekkeloos en geeft de game een enorme meerwaarde en een grote replay value. De battle-mode is ook weer terug en is best vermakelijk, maar ik rij liever gewoon races. Wel vervelend dat je voor mijn gevoel te vaak dezelfde banen in je maag gesplitst krijgt, terwijl er toch tientallen zijn. Of het toeval of pech is weet ik niet. Overigens zou ik het best leuk vinden als er nieuwe DLC komt met nieuwe banen. Wel vind ik dat er teveel personages in de game zitten, waardoor ik nu wel veel voor mij onbekende namen zie rijden zoals die lui uit Splatoon. En ook lijken diverse personages erg op elkaar, maar dan met een ander kleurtje. Ik had liever gewoon een stuk of 20 echt bekende Nintendo figuren willen zien. Maar het zijn kleine details op een verder fantastische game die ik nog veel ga spelen.

neo (crew)
Bij de traditionele Mario platformers bood vrijwel elke generatie een zeer hoge, vaak verbazingwekkende hoeveelheid vernieuwingen en originaliteit. De Mario Kart reeks is echter nooit innovatief gebleven.

De originele Snes game bood een perfecte balans tussen serieus racen, elke manier om een bocht te nemen telde, terwijl de objecten zorgde voor een gezonde mate van onvoorspelbaarheid. Alle karakters kwamen in duo’s met vergelijkbare kwaliteiten ten op zichtte van andere, er waren geen andere opties voor de voertuigen, en muntjes waren de enig optie om gestaag op hogere snelheid te kunnen rijden, los van het type cc. Dit type soort racegames kunnen niet zonder die fijne balans.

Sindsdien is er best het één en ander veranderd, en heeft Nintendo veel nostalgische zaken laten terugkeren in vervolgdelen. Maar waar dit bij de platformers een grote meerwaarde is'/was, is het in de Mario Kart reeks vaker cosmetisch. Desalniettemin, er zijn enorm veel fijn kleine veranderingen en details, maar nergens innovatief.

In Mario Kart 8 is Donut Plains 3, die na de Snes al met verkeerde aanpassingen terugkeerde in
Super Circuit, nu een baan die in haast zowel iets meer teruggrijpt naar de originele baan, maar vooral juist in negatieve zin veel simplistischer is geworden. Super Circuit verwijderde de mollen, Mario Kart 8 voegde ze weer toe, maar ze hebben geen interactieve toegevoegde meerwaarden meer. Ook is de gehele baan op veel stukken veel breder. Juist de combinatie van de mollen, nauwe paden en de oorspronkelijke Snes en bijbehorende gameplay maakte het tot de meest frustrerende, daardoor fijne, baan van de gehele reeks.

Sinds de Snes versie is de mate van onvoorspelbaarheid en chaos een steeds grotere rol gaan spelen Vergeleken met bijvoorbeeld het Wii deel is de chaos, vaak veroorzaakt door voorwerpen, iets teruggeschroefd, maar het zorgt nog steeds voor een veel te grote mate van een puur geluk en te veel chaos. Dat de tournamenten op een lager cc hier minder last van hebben is altijd al zo geweest, maar hoe hoger je komt des te meer dit een rol gaat spelen. In de Online races is dit echter helemaal merkwaardig. Ik heb dit achtste deel, na eerdere ervaringen, voor het eerst vanaf nul ook online gespeeld en zelfs met een basisvoertuig, banden en vliegtoevoeging. Er zijn weliswaar spelers met veel meer ervaring, en een wat beter totaalpakket, maar in de praktijk lijkt dat weinig uit te maken; ik werd gerust, haast willekeurig, eerste of twaalfde. Zodra je meer verbeteringen tot je beschikking krijgt is er op een gegeven moment wel degelijk de meerwaarde te zien, puur op soms schimmige, arbitraire snelheids- en besturingsgeschillen, maar geluk speelt toch de grootste rol.

Double Dash heeft misschien wel de meest radicale verandering doorgevoerd, het kunnen wisselen tussen twee karakters op 1 kart. Is er iemand die dit echt een meerwaarde vond? Ondertussen ook, met de delen na Mario Kart 8, is er nog altijd geen deel die de benadering volgt van der allereerste uit de reeks.