Mario Kart 8 (2014)

Alternatieve titel: Mario Kart 8 Deluxe

Nintendo Switch / Nintendo Wii U
Racing

Ontwikkeld door Nintendo

Scheur met Mario en zijn vrienden over herkenbare en nieuwe circuits in diverse spelmodi. Het spel introduceert antizwaartekracht op de baan, waardoor je met je kart tegen muren op, en ondersteboven, kunt racen. Daarnaast keren tal van bekende onderdelen uit andere Mario Kart -spellen terug, waaronder het racen door lucht en onder water uit Mario Kart 7 en de motoren uit Mario Kart Wii. Aan de hand van een nieuwe toevoeging, Mario Kart TV genaamd, kun je opgenomen clips uit races delen met andere spelers via Miiverse.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja, de geluksfactor is zeker groot. Sowieso kan je misschien ook beter niet aan kop rijden het laatste halve rondje, dan vliegt er altijd wel een blauw schild tegen je aan. Beter vlak voor tijd inhalen of profiteren.

Ach, ik vind het wel amusant. Maar wat ik me afvraag, ik meng me vaak in een groep en ga dan rijden, maar kan je ook met een groep gewoon een bepaalde cup rijden? Nu krijg ik per race wel punten, maar zie ik verder niks.

Klopt inderdaad ja, betreft het blauwe schild op het einde. Alhoewel ze soms ook ineens helemaal niet komen.."Jaaa, godver bij mij de hele tijd een blauw schild, rijdt hij op kop komt er niks!!" Dat soort taferelen. Toch lijken mijn meest succesvolle online potten de gene te zijn, waarbij ik een goede start heb en snel bij de top 3 zit. Het liefst krijg ik dan vrij snel dat blauwe schild als ik op kop rij, dan is er nog voldoende tijd om de schade te repareren. Als je door dat blauwe schild niet al naar plek 6+ bent afgezakt..

Ach wat lul ik ook slap, er is geen peil op te trekken in Mario Kart online.

Ja je kan volgens mij wel zelf een soort 'party' organiseren, mensen uitnodigen en met die lui zelf bepalen wat je rijdt. Hoe en wat weet ik niet precies, ik doe het alleen maar op jouw manier. Maar heb dit wel eens in een stream gezien.

Je kunt ook no-items 200cc proberen, voor de echte durvers . Daarin draait het volledig om vaardigheden. Het is wel pure chaos, kan ik zeggen.

Fonzzz002 schreef:

Grappig, ik zou juist minder chaos verwachten zonder items!

avatar van All Seeing Fish
Ik vind het toch wel jammer dat er nooit meer dlc is uitgekomen voor deze game, een paar nieuwe banen heb ik toch wel een tientje voor over.

All Seeing Fish schreef:

Ik ook idd, de nieuwe banen zijn al geweest als Wii U DLC, maar omdat ik de Wii U versie nooit heb gespeeld was de game zoals ie uitkwam een gegeven.

Aan de andere kant heb ik denk ik liever dat ze gewoon aan een MK9 werken

Mario Kart 8 Deluxe is de eerste Mario Kart die ik weer speel sinds Double Dash (zonde trouwens dat Nintendo nooit meer 2 spelers op 1 kart zette, dat was echt heel tof) doordat ik weinig trek in de Wii(-U) had en ondanks de kleine 15 jaar die ik in de tussentijd skipte voelt Mario Kart Deluxe meteen weer heel erg vertrouwd aan. Diverse oude banen zijn terug in een nieuw jasje en aan het concept is niet veel veranderd. Gewoon racen, driften en elkaar kapot maken met wapens. Het is weer ouderwets vloeken als je vlak voor de finish wordt opgeblazen en waar je glorieus eerste dacht te worden eindig je plots zesde. Dat is voor mij toch wel het Mario Kart gevoel. Je moet echt wel goed kunnen racen en timen, maar een dosis geluk heb je wel degelijk hard nodig.

De Wii-U versie heb ik nooit gespeeld, maar juist daarom voelt deze versie denk ik zo lekker. Alle DLC banen en personages zitten erin, waardoor de game propvol met content zit. De game is visueel echt prachtig, met ontzettend creatieve parcoursen waarbij je ook tijdens het racen zoveel moois ziet. Banen veranderen ook tijden het rijden (de SNES Rainbow Road is wel een tof voorbeeld) of je moet objecten ontwijken (de gigantische Bowser in vlammen vind ik elke keer weer imposant), waardoor je elke seconde gefocust moet blijven. Qua sfeer is het gewoon zó enorm goed en de prachtige soundtracks versterken dit gevoel alleen nog maar meer. Ook de banen met zwaartekracht vind ik goed bedacht, geeft toch weer een andere dimensie aan het racen.

Ook de afgelopen tijd flink online geraced en dat verloopt ook vlekkeloos en geeft de game een enorme meerwaarde en een grote replay value. De battle-mode is ook weer terug en is best vermakelijk, maar ik rij liever gewoon races. Wel vervelend dat je voor mijn gevoel te vaak dezelfde banen in je maag gesplitst krijgt, terwijl er toch tientallen zijn. Of het toeval of pech is weet ik niet. Overigens zou ik het best leuk vinden als er nieuwe DLC komt met nieuwe banen. Wel vind ik dat er teveel personages in de game zitten, waardoor ik nu wel veel voor mij onbekende namen zie rijden zoals die lui uit Splatoon. En ook lijken diverse personages erg op elkaar, maar dan met een ander kleurtje. Ik had liever gewoon een stuk of 20 echt bekende Nintendo figuren willen zien. Maar het zijn kleine details op een verder fantastische game die ik nog veel ga spelen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Aangezien Splatoon in Japan beste verkochte spel op Wii U was. En Splatoon 2 in Japan best verkochte spel op de Switch is (2.310.403 stuks t/m 13 mei (ter vergelijking MK8+ 1.532.201 en Zelda 986.181 stuks)).
Dus die Splatoon karakters zijn gewoon de nieuwe bekende Nintendo figuren.

Mario Kart is online wel echt zó verslavend zeg. Elk keer denk ik, en nu klaar. En dan toch daarna nog 5 potjes. Frustratie en vreugde, schreeuwen en juichen. Het zit zo dichtbij elkaar haha.

horizon schreef:

Met cijfertjes gooien is altijd makkelijk. Staar je toch niet zo blind op 'Japan'. Globaal gezien heeft MK8 maar liefst 7,75 mil exemplaren verkocht - dat is nog steeds bijna het dubbel van Splatoon 2 met zijn 4,96 mil. En ook Zelda heeft nog steeds 7.06 mil op de teller staan). Exact hetzelfde soort cijfers overigens op de WiiU (Globaal 7,68 tegen 4,70). En dat is dus voor een spel dat nagenoeg een zowat exact hetzelfde is. Een port. Dat Splatoon 2 een leuk spel is betwist ik niet maar of dat echt ligt aan 'de karakters'. Ik betwijfel ten zeerst of je ze binnen 20 jaar nog ergens ziet opduiken. Maar dat zal de tijd wel uitwijzen denk ik.

Wat betreft trouwens de online mode. Is daar iets in verandert op de Switch? Ik vond het op de WiiU erg leuk - maar wat ik mis(te) destijds was een soort Leaderboard zoals je vaak op de Xbox en Playstation hebt waar je kan zien hoe je globaal gezien geranked staat ten opzichte van je vrienden of bekenden. Is iets wat ik altijd een beetje jammer heb gevonden.

Ik betwijfel of er nog iets van DLC gaat uitkomen trouwens. Beetje een vreemd geval - het is te vroeg voor een nieuw deel in de reeks vind ik aangezien de port nu pas beschikbaar is voor een groot gedeelte van de mensen - dus een paar extra banen / cups als DLC op de E3 had ik hier dus wel graag gezien als soort van tussenoplossing in afwachting van een volledig nieuw deel binnen een paar jaar (?). Lijkt me niet dat ze plots met een nieuwe Mario Kart op de proppen komen aangezien dit meestal maar eentje per generatie is. (of het moest een Mario Kart Maker worden? Dat zou me trouwens wel supervet lijken).

Maar...stond er geen Star Fox racing of iets dergelijks gepland? Ook een nieuwe F-Zero is natuurlijk een optie (als die Star Fox racing al niet iets dergelijks moet worden ter vervanging van die franchise?). Of wat te denken van een nieuwe Diddy Kong Racing? En als ik het niet mis heb waren er ook heel hardnekkige geruchten een tijd terug dat er een nieuwe Sega All-Stars Racing game zou gaan worden aangekondigd. En dat is wat mij betreft een franchise die zich zeker mag meten met Mario Kart. Dus er zijn wel opties in overvloed lijkt me zo.

Sinner schreef:

Japan is thuisland van Nintendo dus Nintendo zal die markt altijd als eerste bedienen of in ieder geval als de belangrijkste (samen met VS) aanhouden en de Splatoon figuren zijn nu de grote hype (al drie jaar lang) in hun eigen land. Het is gewoon succesvolle nieuwe IP.

Ik wou nog maar eens even benadrukken hoe extreem geweldig dit online is.

Ben er ook goed in, win ook regelmatig races. Paar parcours krijg ik lastig onder de knie, het grootste deel lukt wel behoorlijk.

Beter komt er nog DLC voor nieuwe cups.

avatar van horizon
Sommige parcours had ik na maanden online racen op de wii u nog steeds niet 100% in de vingers terwijl andere gewoon perfect gingen en het een teleurstelling was als ik niet bij de eerste twee zat.

Waar ik mezelf nooit aan gegeven heb is afkortingen (welke sommige parcours bieden). Geheid ellende.

Interessant. Mario Kart 8 krijgt blijkbaar nieuwe updates. Zou Nintendo zich wagen aan nieuwe tracks en cups zo lang na de release, speciaal voor de Switch? Zou wel een heel leuk extraatje zijn natuurlijk.

Nintendo Teases NewMario Kart 8 Deluxe Updates

Sinner schreef:

Nintendo Teases NewMario Kart 8 Deluxe Updates

Zou fantastisch zijn als er nieuwe banen bij gaan komen. Mario Odyssey zou al creatief genoeg zijn. Een New Donk baan

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat is iets dat me dus geeneens zou verbazen. Een nieuw Donk baan, eventueel iets dat zich in de nieuwe Zelda game afspeelt. En nou geef ik wel geen fuck om Splatoon maar dat is ook wel weer een kanshebber, net zoals Tropical Freeze. Ik hoop werkelijk dat ze dit bedoelen met content. Ik heb wel altijd geroepen dat ik Mario Kart 8 niet nogmaals in huis haal (want ja, ik speel hem bijwijlen nog altijd op de WiiU), maar weer een resem extra banen en de Battle Mode zouden me dan toch weer weten te overtuigen.

Net zoals ik ook Fast Neo Racing vanwege de extra banen opnieuw in huis zou halen (want ook dat spel vond ik op de WiiU een absolute knaller en wordt nog wel eens uit de kast getrokken willen mensen een potje racen).

Echter...ik zou het geweldig vinden mochten ze in de toekomst hetzelfde doen met de Kart franchise als met de Mario franchise - ipv een Mario Maker een Mario Kart maker. Ontwerp je eigen baan. Kies uit een reeks backgrounds, ontwerp je eigen baan met hindernissen e.d en eindeloos spelplezier.

avatar van esteban
Mijn eerste kennismaking met de Switch console, deze Mario Kart 8. Die reeks was voor mij geleden sinds de SuperNintendo. Leuk weerzien. Fijne gameplay, bijzonder leuke tracks. Ik en mijn beste vriend voelen ons opnieuw 8 jaar oud tijdens het spelen en zijn makkelijk voor een uurtje of twee weg door. Dan begint het echter nogal repetitief te worden. Een mooie 3.5 lijkt mij een eerlijke score.

Ik ga mijn stem met een halfje verhogen en de volle mep geven. Het speelt zo lekker. Het is gevarieerd, vol content, ziet er geweldig uit en is superleuk om te spelen, online of met vrienden, alleen al door zijn balans tussen rijtechniek en ook geluk en wat er ook kan gebeuren tijdens de reis. Die factor onvoorspelbaarheid.

De ultieme Mariokart. Hopelijk komt er nog DLC als cadeautje van Nintendo met 4 of 8 tracks. Desnoods betalend.

Uren speelplezier en de beste racegame die ik ooit speelde, en ik was al zo wild van Double Dash. Wat Nintendo hierna nog uit zijn mouw kan schudden ben ik erg benieuwd naar.

avatar van dr channard
Vind het ook geniaal. Speel dit spel al maanden online met een vriend. Een ander spel zou ik nu al wat beu zijn maar dit blijft fris. Is zijn top notering meer dan waard.