Ghosts 'n Goblins (1985)

Alternatieve titel: Makai-mura

Arcade / PC / Commodore 64/128 / Sinclair ZX Spectrum / Amstrad CPC / Commodore Amiga / Atari ST / PlayStation / Sega Saturn / Game Boy / Game Boy Color / Mobile / Game Boy Advance / PlayStation 2 / Xbox / Plug and Play / PlayStation Portable / Nintendo Wii / Nintendo 3DS / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Wii U / Apple iOS / Android / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom, Elite en Nintendo

Kruip in de huid van de heroïsche ridder Arthur, die zombies, geesten, demonen en andere nog levende wezens van kant moet maken. Onderweg vind je schilden, lansen, dolken, vlammenwerpers en bijlen om zelf zo lang mogelijk mee in leven te blijven.

Deze game was echt hardcore. Nog steeds bekend als moeilijk te masteren. Ik heb wat controllers door de kamer gegooid met dit spel zeg..... Damn

avatar van Onderhond

Als games voor kinderen zijn heeft dit spel van onze generatie een stel harde keikoppen gemaakt. Enorm moeilijk dit, vooral door het erg onvoorspelbare gedrag van de vijanderen. Mooi leveldesign wel, leuk game. Maar af en toe ook enorm frustrerend.

Retro_Gamer
Inderdaad op sommige momenten een erg moeilijk spel, toch altijd doorgezet omdat het steeds leuk bleef. Verder veel frustaties opgelerd, maar ook veel plezier.

Raeno
Dit spel is inderdaad verdomd moeilijk.

Maar wanneer je dood gaat is het echt je eigen schuld, de controls zijn perfect en het is wel te doen wanneer je bepaalde stukken meerdere keren gespeeld hebt.
Nooit uitgespeeld helaas, maar wel een aardig eindje gekomen.

Tof design en memorabele muziek. Terecht een klassieker.

avatar van Onderhond
Raeno schreef:
Maar wanneer je dood gaat is het echt je eigen schuld, de controls zijn perfect

Toch niet helemaal mee eens. Vond de "jumps" nogal stroef en je eigenlijk karakter nogal traag in vergelijking met sommige vijanden. Ook voor die tijd hadden de controls best al wel wat flexibeler gekund.

Raeno
In Super Ghouls 'N Ghosts vind ik het wel iets beter, met die double jump, maar hier werkt het voor mij ook erg goed. Ik was er in ieder geval vrij snel aan gewend.

avatar van ZAP!
Ook een heerlijk spel dat ik zeer binnenkort opnieuw ga beleven, als het meezit.

avatar van ZAP!
En het zit mee, vannacht weer een paar keer gedaan, blijft pittig.