Dying Light (2015)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Action / Shooter
single player / online

Ontwikkeld door Techland
Uitgegeven door Warner Bros.

Je stapt in de schoenen van een Runner, een snelle en behendige koerier die vanuit de veilige, in quarantaine geplaatste, zones de buitenwereld intrekt, welke bevolkt is door zombies. Hier dien je risico's te nemen om kostbare middelen te bemachtigen. Zo kun je op een supply-drop afgaan. Hoe langer je er echter over doet om de dropzone te bereiken, hoe groter de kans dat je in een conflict komt met bandieten of alles reeds is weggeroofd. Het is belangrijk de dag- en nachtcyclus goed in het oog te houden. De trage zombies die de wereld overdag onveilig maken, zullen 's nachts plaats maken voor snellere en agressievere zombies.

avatar van Thorak
Ziet er uit als een sterk verbeterde Dead Island. Deel 1 was leuk, 2 op alle fronten slecht, hopelijk is deze wel weer goed!

YouTube - 12 Minutes of Dying Light Gameplay

avatar van Delars
Damn dit gaat hard

avatar van justin8286
Zo! Ziet er goed uit. Wat komen er prachtige games aan. Zal toch serieus overwegen om een PS4 aan te schaffen!

avatar van leatherhead
Dying Light zal als ik het goed begrijp veel meer om de spanning en om het overleven gaan in plaats van de fun en de combat zoals in Dead Island het geval was. Ik ben in ieder geval laaiend enthousiast

avatar van AvMerode
Lijkt wel een combinatie van Outlast, Mirrors Edge en Dead Island.

Ontwikkelaar Techland is altijd al één van mijn favoriete ontwikkelaars geweest, ook al brengen ze vaak zwakke en middelmatige games uit.
Maar dit keer word hun game uitgebracht door Warner Bros. inplaats van Deep Silver en Ubisoft, dus misschien dat het nu beter uitpakt.
Techland is verder ook ontwikkelaar en eigenaar van de Chrome Engine.
Dying Light is in ontwikkeling met de Chrome Engine 6.
Graphics doen ze dus zelf en Dying Light ziet er wel erg indrukwekkend uit.
Maar ook qua game-play en sfeer ziet het er spectaculair uit, ben benieuwd.

avatar van dr channard
Ook zeer benieuws, Eén van de games die ik samen met GTA V , Witcher III, Arkham Knight heb gepre ordered

avatar van AvMerode
Net op de pc uitgetest en het is precies zoals Dead Island.
Dezelfde repetitieve gameplay is verder ook nog steeds aanwezig.
Er is nu alleen mirror edge achtige gameplay doorheen gemixt.
Klimmen en springen is nu een groot gameplay element.
Verwacht geen dead island alternatief. Je kunt het uiteindelijk zien als Dead Island 2.

avatar van dr channard
En was het spel leuk om te spelen Voor degene die (net als ik) nog steeds het schijfje bestellen (ik via Amazon), naar het schijnt komt deze buiten Amerika (vooral in Europa) uit op een latere datum (27 februari bevestigt Techland). De downloadbare game is wel beschikbaar op de datum zelf. Vet balen.

avatar van AvMerode
Ja hij is erg vermakelijk. De pc versie is alleen niet goed geoptimaliseerd.
Het vreemde is alleen dat ik forums zie met veel kwade mensen en dat terwijl de meeste steam luitjes geen problemen ervaarde.
Had zelf ook last van haperingen en onspeelbaarheid totdat ik de nvidia opties op off zette en de "viewing distance" slider helemaal naar links sleepte. Daarnaast gebruik gemaakt van process lasso zodat ik de park control kon uitzetten.
Over een week of twee zal ik waarschijnlijk twee zeer sterke nieuwe pc's ontvangen.
Heb nu alleen wat rugproblemen. Dus heb nergens zin in uiteindelijk.
Het is dus wachten tot het echt te genieten valt voor mij. Maar voor nu is het ook te spelen op een zwakkere videokaart met een paar opties op low en uit.
Heb nu ook geen ps4 en andere consoles meer. Het is nu wachten op de perfecte pc's.

Maar terug naar de gameplay.
Qua verhaal is het niet diep, al is de voice acting prima en de muziek en sfeer is ook van hoog niveau.
De muziek is weer van Pawel Blaszczak (bound in blood en dead island) en weer van hoog niveau. Ik ga ook op zoek naar de Soundtrack.
Gameplay is verder ook minder repetitief dan dead island. De mirror edge achtige taferelen en het upgrade systeem brengen het ook naar een hoger niveau. Ik noemde het eerst repetitief, al valt het opzich wel mee. De blood and gore is verder ook goed aanwezig en de sfeer is wel iets beter dan dead island.
Techland's Chrome Engine 6 is trouwens ook van zeer hoog niveau.

avatar van dr channard
Klinkt leuk Heb je ook al een nacht overleefd ? Welke grafische kaart heb je nu misschien ?

dr channard schreef:

Jep een paar nachten zelfs. In de nacht is de gameplay heel anders. Dan is er namelijk meer stealth aanwezig. Op dat gebied heeft het wat weg van Outlast.
Qua sfeer heeft het wat weg van dead island 1 en Metro. Qua gameplay is het een mengelmoes van Far Cry, Outlast, tomb Raider en mirrors edge (vanwege het klimmen en springen) en Dead Island etc.
Is het waard om deze game aan te schaffen? ja absoluut en helemaal als je van zombies, free roam en games als Far Cry 3 en 4 houd. Zoals eerder vermeld is er ook veel klim en spring werk aanwezig.

avatar van dr channard
Nice De metro games heb ik eiglijk nooit gespeeld MAAR daar komt verandering in want de redux bundel komt vrijdag in de bus Het klinkt allemaal wel veelbelovend

avatar van The Butcher
Ben hem nog aan het spelen, maar het doet me erg denken aan Dead Island, qua gameplay, je inventory en bijhorende. Afgezien van het klimmen natuurlijk, want dat vind ik helemaal geweldig.

Het spel spelen als Night Hunter verveelt ook geen seconde!

avatar van justin8286
Al een aantal Youtube filmpjes gezien. Lijkt net alsof je in 'the Walking Dead' rond loopt. Ziet er erg goed uit. Deze ga ik denk ik wel halen.

avatar van The Butcher
The Butcher schreef:

Het spel spelen als Night Hunter verveelt ook geen seconde!

De laatste zin sloeg eigenlijk alleen maar op de tutorial, aangezien "Be the zombie" toentertijd nog niet goed werkte. Kon geen enkele game invaden als de Night Hunter, maar na de laatste patch wel weer, gelukkig

avatar van AvMerode
Het is wel vrij repetitief qua gameplay. Maar er is een bepaalde sfeer aanwezig.
De combinatie van gevarieerde zombies&monsters, muziek en omgevingen.
Er zijn dit keer geen voertuigen zoals met dead island, maar goed.

Maar qua vuurwapen gebruik vond ik Dead Island overigens veel interessanter.
Door veel recensies en users werd vermeld dat in Dead Island het richten en knallen vreemd aanvoelde. Maar eerlijk gezegd gaf het mij voldoening.
Het richten en knallen voelde erg RE achtig (en vaak ook rpg/fallout achtig) aan en dat vond ik persoonlijk lekker aanvoelen. In Dying Light voelt het richten en knallen bijna als een tegenwoordige fps. Al moet ik zeggen dat het knallen nog steeds erg vermakelijk is.
Maar qua vuurwapens hebben we natuurlijk Left 4 Dead 1 en 2.

Moet je die soundtrack horen.
Full Soundtrack
Soldiers (Extended)
Maar Call of Juarez Bound in Blood Soundtrack nog steeds de beste OST van Paweł Błaszczak en Dead Island OST op nummer 2. Dead Island had een meer langzaam horror/ambient/electronic achtige sound.
Dying Light OST is anders, al is dat vrij logisch aangezien er nu een free running element aanwezig is.

avatar van dr channard
Het gaat lang duren voor ik deze game ga uitgespeeld hebben. Het is zo'n game waar ik me met alles bezig hou, behalve de storyline Be the zombie is echt superfijn !!

avatar van dr channard
Voor het verhaal moet je dit spel niet spelen. Voor de personages al helemaal niet. Buiten het geniale parcours element speelt dit spel vooral leentje buur bij andere games (denk aan AC, Far Cry, Dead Island uiteraard) , maar de game is zo verslavend. Heb er echt van genoten. 4*

avatar van JacoBaco
Uitgespeeld met bijna 45 uur op de teller. Ik heb uitgebreid de stad verkent of moet ik steden zeggen? Deze game heeft in elk geval 2 gebieden. De Slums en Old Town. Ok, en wellicht ook een stukje riool.

Om te beginnen heb ik eerst alle side quests voltooid en dan zijn er behoorlijk wat! En dan zijn er ook nog de challenges waarbij je bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd een aantal zombies moet afslachten of binnen een bepaalde tijd een parcours afleggen d.m.v. checkpoints. Naast de vele zombies (soms niet te tellen zoveel) zijn er ook bepaalde events zoals airdrops en mensen die in nood zijn zodat je ze kunt helpen. Bij een airdrop moet je er zo snel mogelijk naartoe anders is iemand je voor en tref je een lege kist aan! En tot slot kun je met lockpicks honderden kisten, tientallen deuren en auto's openmaken. Met auto's vooral de ambulances en politieauto's openmaken. Die laatste zijn lastig open te krijgen, maar vaak is de beloning erg de moeite waard! Er is dus van alles te doen. Maar je krijgt in principe natuurlijk het meest te maken met de zombies. Heel erg veel overlevenden zal je niet tegenkomen in de stad zelf, want de meeste zitten op een veilige plek. Maar ze zijn zeker aanwezig in de stad. Sommige met goede en andere met slechte bedoelingen!

Een leuke toevoeging is de afwisseling tussen dag en nacht waarbij er 's nachts ineens zeer snelle en erg agressieve zombies rondlopen. Dit zijn de Volatiles en hier wil je geen ruzie mee! Wanneer zij je spotten, dan is de beste optie vluchten naar de dichtstbijzijnde safehouse! Gelukkig wordt op je plattegrondje wel aangegeven wat hun gezichtsveld is zodat je niet helemaal kansloos bent en je nog wel gewoon kunt rondlopen zonder gezien te worden. En het is overigens wel verleidelijk om 's nachts op pad te gaan, want door te klimmen e.d. verdien je agility punten en deze worden 's nachts verdubbeld. Sowieso is het raadzaam om je survivor- agility en powerlevel goed de aandacht te geven, want hoe hoger je level hoe beter je vaardigheden worden. De besturing is heerlijk soepel en het free-running werkt uitstekend. Al gaat dit in het begin wat moeizaam, maar dan moet je dus gewoon je agility omhoog levelen!

Nog even de storymode dan. Het verhaal stelt net zoveel voor als het IQ van de gemiddelde zombie en de personages zijn niet memorabel. Toch ontstaat er wel een zekere band met sommige van hen, hoe klein die ook is. Het acteren is in orde, maar de soundtrack is serieus van hoog niveau. Graphics zijn uitstekend en de soundeffects zijn ook bovengemiddeld goed! Op de Xbox ziet deze game er het beste uit vind ik. Ik ga niet doen alsof ik er verstand van heb, want dat heb ik niet. Xbox haalt de 1080p niet, PS4 wel. Beide versies kunnen met gemak 30 f/s aan. Maar op de Xbox is de anisotropic filtering beter en daardoor zien de textures er scherper uit. Dying Light PS4 1080p, Xbox One sub-1080p - XGN.nl

Over de co-op kan ik helaas niets zeggen, want dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik ben het wel van plan, omdat ik toch wel weer een platinum trofee wil verdienen. Er zijn een handjevol co-op trofeeën. De platinum is goed te doen. Alleen de trofee vindt alle tekstverzamelitems is wel een flink klusje. Dit lukt je hoogstwaarschijnlijk niet zonder een goede guide. Voor de meeste trofeeën geldt, neem gewoon even de tijd. Ik bedoel het is niet moeilijk om in totaal 8.848 meter te klimmen, maar het kost echt veel tijd. Zeker wanneer je de slingshot krijgt, dan is het veel makkelijker om die te gebruiken i.p.v. uitgebreid naar boven te klimmen. Maar ja, met de slingshot maak je dus niet echt de nodige klimmeters!

En tot slot toch even een vergelijking met Dead Island. Deze game is verre van perfect door allerlei factoren, maar puur qua speelervaring heb ik echt volop genoten. Dead Island vind ik dan ook net iets beter dan Dying Light en dat komt vooral omdat Dead Island meer variatie heeft in de locaties. Zo is er het toeristische gedeelte aan het strand, maar ook de binnenstad en de jungle. Ook in de jungle zelf is veel afwisseling. In Dying Light ligt eentonigheid toch wel op de loer. De Slums is een heel groot gebied, maar Old Town is de helft kleiner en het riool.. nou, daar kom je hooguit 3x denk ik. Al heb je daar na de eerste keer dat je er naartoe moet, eigenlijk niets meer te zoeken!

Ik geef deze game 4*

avatar van dr channard
Moest het waar zijn is dat wel tof, maar ik begin het stilaan beu te worden. Als een game uitkomt op een bepaalde datum, zie dan dat de game voor de 100 procent werkt en klaar is met alle nodige features.

avatar van AmazingPP
Was geen grap, JacoBaco! De zombies vlogen tachtig meter verder. Gewoon erg grappig en dat geeft mij te kennen dat de makers achter hun game staan. Eerlijk gezegd vind ik het een erg toffe game. Met hier en daar slordige foutjes, soms wat onvriendelijk in het spelen, maar over het geheel gezien vind ik het toch wel heerlijk om te spelen. Vraag blijft natuurlijk: waar blijft DE ultieme zombie-slasher? Dan bedoel ik een game met enorm gave graphics, maar ook zeer vriendelijk speelt met een gaaf verhaal, met memorabele karakters, kortom: helemaal 100% perfect. Ik ben bang dat dat nog lang gaat duren. Het is met zombie-games eigenlijk een beetje hetzelfde als met zombie-films: er wordt te makkelijk over gedacht.

avatar van AmazingPP
dr channard schreef:

De superkrachten waren bedoelt als 1 april grap, maar ik snap je punt. Heb me vooral geërgerd aan de berichten omtrent de laatste "Assasin's Creed", ik bedoel: een update van 17Gb! Belachelijk!

avatar van dr channard
Ja inderdaad dat ik heb ik nu pas ook door Ik ben nogal een trage Maar het was idd een algemeen statement. Gamen blijft tof, maar het is niet hetzelfde meer. waar was de tijd dat je in je playstation het spel in stak en meteen kon genieten van de game. Call Of Duty AW had onlangs op de ps4 een gigantische update (heb zelf geen ps4 maar had het gehoord van iemand). Je hebt bij wijze van spreke al geen zin meer om te spelen als je zo lang moet wachten op tot de update is gedownload.

Deze dus aangeschaft en had even mijn bedenkingen.

Moest het even laten bezinken maar begint al beter te bevallen.

Wilde altijd al eens Dead Island spelen, is er nooit van gekomen dus wellicht is dit een mooi begin.

Kan me wel vinden in de personages tot nu toe, en de main character en voice actor.

Wel moeilijk wennen aan de controls wat betreft free runnen, nog steeds niet gelukt. Wellicht een mooie learning curve met een bevredigend eindresultaat straks. Als het eindelijk wel gladjes verloopt.

Wat ik overigens wel erg stom en zelfs enigszins storend vind is dat de radio stem zowel uit de controller als het reguliere geluid komt. Dat is bijvoorbeeld bij GTA 5 ook niet zo en maakt toch voor een veel leuker effect. Dit klinkt maar een beetje dubbel en vreemd zo.

Daarnaast wel de eerste keer dat ik de controller lichtpaars zag oplichten, wist niet eens dat dat ook mogelijk was.

Is wel een geinige game denk ik.

Zoals ik in het ps4 topic al aangaf is mijn crappy controller er onder bezweken maar verder was ik me inmiddels toch wel aardig aan het vermaken met deze titel.

In de hele stroom van van zombie games van de laatste jaren is dit als ik me niet vergis de eerste keer dat ik overstag ben gegaan, en dat valt niet tegen. Ook leuk als ik straks The Walking Dead heb gezien en inmiddels waarschijnlijk in het bezit verkeer van een nieuwe DS4.

Het mot maar.

Dan is het wel geinig om even op te pakken lijkt mij zo.

De hele Oostblok setting enzo spreekt me ook wel aan.

Blijft een leuke game maar elke keer als ik het weer eens oppak ben ik toch een beetje bang dat mijn inmiddels nieuwe controller er weer aan onderdoor gaat.

Dat ie het allemaal niet meer trekt.

Toch lichtelijk opvallend dat uitgerekend deze game vorige keer de doorslag moest geven, iets aan de algehele speelstijl kan ik daar wel mee rijmen.

Game begint zich wel echt te ontvouwen als een waar fetch quest festijn.

Sommige missies lijken wel erg gemakzuchtig in elkaar geknutseld.

Je gaat ook wel enigszins twijfelen aan de hoofdpersoon als ie zich zo gemakkelijk laat hoereren door die tenenkrommende twins bijvoorbeeld.

Al moet ik zeggen dat ik het ook weer niet als heel erg storend ervaar omdat het gewoon lekker ronddolen is in deze wereld.

Complimenten ook voor de dag en nacht cyclus waar de game zich qua opzet rond centreert, het concept met de nachtelijke monsterlijkheden levert wel spannende momenten op. En als je bijvoorbeeld heel de nacht tegen alle adviezen in buiten je ding bent wezen doen is het een bijzonder en sfeervol moment om de zon weer op te zien komen. Met een kleine eervolle melding dat je de nacht maar weer eens hebt doorstaan.

Iets wat ook wel enige mate van originaliteit met zich mee brengt heb ik het idee, ben volgens mij nog niet eerder zoiets tegengekomen.

Al met al zeer vermakelijk maar wellicht bij vlagen net iets te wisselvallig om echt tot de absolute toppers te mogen worden gerekend.

avatar van schenkowiets
5 sterren voor het gaafste spel die ik ooit heb gespeeld !
Fifa tel ik niet mee want dat is niet te vergelijken.

avatar van dave
Een verrassend goed spel. Interessante personages, vlotte 'parkour'-elementen, passende soundtrack met af en toe een serieuze 'John Carpenter'-vibe, oprecht angstaanjagende vijanden en een goede en bovenal relevante 'skilltree'.

De gameplay over het algemeen is indrukwekkend en vooral de mobiliteit waarover je na verloop van tijd beschikt draagt erg bij tot een positieve ervaring. Je voelt je haast als Batman, die over de daken zoeft. Ook de combat is beter en meer gevarieerd dan verwacht. Er is een uitgebreid aanbod aan wapens en modificaties. Hetzelfde geldt voor de omgevingen. Heel afwisselend, je hebt niet het gevoel dat ze bepaalde gebieden 'copy-pasten', zoals dat wel eens voorvalt in andere open-world games.

Ben zeer tevreden over deze aankoop. Voor de eerste keer in lange tijd nog eens moeite gestoken in het voltooien van alle side-quests. De DLC 'The Following' is eveneens de moeite waard.

4.00

avatar van Maiky
Heb deze afgelopen weekend ook op de kop getikt. Op GOG voor €20, met The Following en de hele mikmak erbij. Die summer sales zijn zo fijn.

Bevalt inderdaad goed. Mooie graphics. Vooral de character designs zijn uitstekend. Typische Oostblokhoofden met karakter. Niet mijn smaak, maar 't is een behoorlijke prestatie.

Ik lees her en der dat men wat kritiek heeft op de zombies die overdag rondschuifelen: die zouden niet uitdagend genoeg zijn. Ik vermoed dat dit juist het punt is: overdag heb je de gelegenheid om te looten, te ontdekken en missies te doen om je personage te upgraden. Die zombies werken dan meer sfeerverhogend. Zo blijf ik tóch nog stiekem om me heen kijken als ik een winkeltje in loop en de kasten en kassa's check, uit angst dat ik een zombie over het hoofd heb gezien.

Het hek gaat pas écht van de dam als het nacht is. De eerste keer dat je los wordt gelaten 's nachts is een 'moetje': ik werd naar een bepaald punt geleid, het was vlak vóór zonsondergang en plotseling vlogen de nightmares je om de oren. De nacht doorslapen was er niet bij: die pakweg 150 meter naar de veilige woontoren waren zenuwslopend. M'n hart zat in mijn keel en eigenlijk wilde hij eruit om het voor gezien te houden. Dit ging 'm net wat te ver.

Dus daar moet de game het dan ook van hebben. Het is een open wereld game, en bijna iedere game in dat subgenre kent dat soort gameplay: relatief rustig rondlopen/exploren/looten en opgejaagd worden wisselen elkaar op deze manier goed af.