
Dying Light (2015)
PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Action / Shooter
single player / online
Ontwikkeld door Techland
Uitgegeven door Warner Bros.
Je stapt in de schoenen van een Runner, een snelle en behendige koerier die vanuit de veilige, in quarantaine geplaatste, zones de buitenwereld intrekt, welke bevolkt is door zombies. Hier dien je risico's te nemen om kostbare middelen te bemachtigen. Zo kun je op een supply-drop afgaan. Hoe langer je er echter over doet om de dropzone te bereiken, hoe groter de kans dat je in een conflict komt met bandieten of alles reeds is weggeroofd. Het is belangrijk de dag- en nachtcyclus goed in het oog te houden. De trage zombies die de wereld overdag onveilig maken, zullen 's nachts plaats maken voor snellere en agressievere zombies.
YouTube - 12 Minutes of Dying Light Gameplay


Ontwikkelaar Techland is altijd al één van mijn favoriete ontwikkelaars geweest, ook al brengen ze vaak zwakke en middelmatige games uit.
Maar dit keer word hun game uitgebracht door Warner Bros. inplaats van Deep Silver en Ubisoft, dus misschien dat het nu beter uitpakt.
Techland is verder ook ontwikkelaar en eigenaar van de Chrome Engine.
Dying Light is in ontwikkeling met de Chrome Engine 6.
Graphics doen ze dus zelf en Dying Light ziet er wel erg indrukwekkend uit.
Maar ook qua game-play en sfeer ziet het er spectaculair uit, ben benieuwd.


Dezelfde repetitieve gameplay is verder ook nog steeds aanwezig.
Er is nu alleen mirror edge achtige gameplay doorheen gemixt.
Klimmen en springen is nu een groot gameplay element.
Verwacht geen dead island alternatief. Je kunt het uiteindelijk zien als Dead Island 2.


Het vreemde is alleen dat ik forums zie met veel kwade mensen en dat terwijl de meeste steam luitjes geen problemen ervaarde.
Had zelf ook last van haperingen en onspeelbaarheid totdat ik de nvidia opties op off zette en de "viewing distance" slider helemaal naar links sleepte. Daarnaast gebruik gemaakt van process lasso zodat ik de park control kon uitzetten.
Over een week of twee zal ik waarschijnlijk twee zeer sterke nieuwe pc's ontvangen.
Heb nu alleen wat rugproblemen. Dus heb nergens zin in uiteindelijk.
Het is dus wachten tot het echt te genieten valt voor mij. Maar voor nu is het ook te spelen op een zwakkere videokaart met een paar opties op low en uit.
Heb nu ook geen ps4 en andere consoles meer. Het is nu wachten op de perfecte pc's.
Maar terug naar de gameplay.
Qua verhaal is het niet diep, al is de voice acting prima en de muziek en sfeer is ook van hoog niveau.
De muziek is weer van Pawel Blaszczak (bound in blood en dead island) en weer van hoog niveau. Ik ga ook op zoek naar de Soundtrack.
Gameplay is verder ook minder repetitief dan dead island. De mirror edge achtige taferelen en het upgrade systeem brengen het ook naar een hoger niveau. Ik noemde het eerst repetitief, al valt het opzich wel mee. De blood and gore is verder ook goed aanwezig en de sfeer is wel iets beter dan dead island.
Techland's Chrome Engine 6 is trouwens ook van zeer hoog niveau.




Klinkt leuk



Jep een paar nachten zelfs. In de nacht is de gameplay heel anders. Dan is er namelijk meer stealth aanwezig. Op dat gebied heeft het wat weg van Outlast.
Qua sfeer heeft het wat weg van dead island 1 en Metro. Qua gameplay is het een mengelmoes van Far Cry, Outlast, tomb Raider en mirrors edge (vanwege het klimmen en springen) en Dead Island etc.
Is het waard om deze game aan te schaffen? ja absoluut en helemaal als je van zombies, free roam en games als Far Cry 3 en 4 houd. Zoals eerder vermeld is er ook veel klim en spring werk aanwezig.



Het spel spelen als Night Hunter verveelt ook geen seconde!

Ben hem nog aan het spelen, maar het doet me erg denken aan Dead Island, qua gameplay, je inventory en bijhorende. Afgezien van het klimmen natuurlijk, want dat vind ik helemaal geweldig.
Het spel spelen als Night Hunter verveelt ook geen seconde!

De laatste zin sloeg eigenlijk alleen maar op de tutorial, aangezien "Be the zombie" toentertijd nog niet goed werkte. Kon geen enkele game invaden als de Night Hunter, maar na de laatste patch wel weer, gelukkig

De combinatie van gevarieerde zombies&monsters, muziek en omgevingen.
Er zijn dit keer geen voertuigen zoals met dead island, maar goed.
Maar qua vuurwapen gebruik vond ik Dead Island overigens veel interessanter.
Door veel recensies en users werd vermeld dat in Dead Island het richten en knallen vreemd aanvoelde. Maar eerlijk gezegd gaf het mij voldoening.
Het richten en knallen voelde erg RE achtig (en vaak ook rpg/fallout achtig) aan en dat vond ik persoonlijk lekker aanvoelen. In Dying Light voelt het richten en knallen bijna als een tegenwoordige fps. Al moet ik zeggen dat het knallen nog steeds erg vermakelijk is.
Maar qua vuurwapens hebben we natuurlijk Left 4 Dead 1 en 2.
Moet je die soundtrack horen.
Full Soundtrack
Soldiers (Extended)
Maar Call of Juarez Bound in Blood Soundtrack nog steeds de beste OST van Paweł Błaszczak en Dead Island OST op nummer 2. Dead Island had een meer langzaam horror/ambient/electronic achtige sound.
Dying Light OST is anders, al is dat vrij logisch aangezien er nu een free running element aanwezig is.


Om te beginnen heb ik eerst alle side quests voltooid en dan zijn er behoorlijk wat! En dan zijn er ook nog de challenges waarbij je bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd een aantal zombies moet afslachten of binnen een bepaalde tijd een parcours afleggen d.m.v. checkpoints. Naast de vele zombies (soms niet te tellen zoveel) zijn er ook bepaalde events zoals airdrops en mensen die in nood zijn zodat je ze kunt helpen. Bij een airdrop moet je er zo snel mogelijk naartoe anders is iemand je voor en tref je een lege kist aan! En tot slot kun je met lockpicks honderden kisten, tientallen deuren en auto's openmaken. Met auto's vooral de ambulances en politieauto's openmaken. Die laatste zijn lastig open te krijgen, maar vaak is de beloning erg de moeite waard! Er is dus van alles te doen. Maar je krijgt in principe natuurlijk het meest te maken met de zombies. Heel erg veel overlevenden zal je niet tegenkomen in de stad zelf, want de meeste zitten op een veilige plek. Maar ze zijn zeker aanwezig in de stad. Sommige met goede en andere met slechte bedoelingen!
Een leuke toevoeging is de afwisseling tussen dag en nacht waarbij er 's nachts ineens zeer snelle en erg agressieve zombies rondlopen. Dit zijn de Volatiles en hier wil je geen ruzie mee! Wanneer zij je spotten, dan is de beste optie vluchten naar de dichtstbijzijnde safehouse! Gelukkig wordt op je plattegrondje wel aangegeven wat hun gezichtsveld is zodat je niet helemaal kansloos bent en je nog wel gewoon kunt rondlopen zonder gezien te worden. En het is overigens wel verleidelijk om 's nachts op pad te gaan, want door te klimmen e.d. verdien je agility punten en deze worden 's nachts verdubbeld. Sowieso is het raadzaam om je survivor- agility en powerlevel goed de aandacht te geven, want hoe hoger je level hoe beter je vaardigheden worden. De besturing is heerlijk soepel en het free-running werkt uitstekend. Al gaat dit in het begin wat moeizaam, maar dan moet je dus gewoon je agility omhoog levelen!
Nog even de storymode dan. Het verhaal stelt net zoveel voor als het IQ van de gemiddelde zombie en de personages zijn niet memorabel. Toch ontstaat er wel een zekere band met sommige van hen, hoe klein die ook is. Het acteren is in orde, maar de soundtrack is serieus van hoog niveau. Graphics zijn uitstekend en de soundeffects zijn ook bovengemiddeld goed! Op de Xbox ziet deze game er het beste uit vind ik. Ik ga niet doen alsof ik er verstand van heb, want dat heb ik niet. Xbox haalt de 1080p niet, PS4 wel. Beide versies kunnen met gemak 30 f/s aan. Maar op de Xbox is de anisotropic filtering beter en daardoor zien de textures er scherper uit. Dying Light PS4 1080p, Xbox One sub-1080p - XGN.nl
Over de co-op kan ik helaas niets zeggen, want dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik ben het wel van plan, omdat ik toch wel weer een platinum trofee wil verdienen. Er zijn een handjevol co-op trofeeën. De platinum is goed te doen. Alleen de trofee vindt alle tekstverzamelitems is wel een flink klusje. Dit lukt je hoogstwaarschijnlijk niet zonder een goede guide. Voor de meeste trofeeën geldt, neem gewoon even de tijd. Ik bedoel het is niet moeilijk om in totaal 8.848 meter te klimmen, maar het kost echt veel tijd. Zeker wanneer je de slingshot krijgt, dan is het veel makkelijker om die te gebruiken i.p.v. uitgebreid naar boven te klimmen. Maar ja, met de slingshot maak je dus niet echt de nodige klimmeters!
En tot slot toch even een vergelijking met Dead Island. Deze game is verre van perfect door allerlei factoren, maar puur qua speelervaring heb ik echt volop genoten. Dead Island vind ik dan ook net iets beter dan Dying Light en dat komt vooral omdat Dead Island meer variatie heeft in de locaties. Zo is er het toeristische gedeelte aan het strand, maar ook de binnenstad en de jungle. Ook in de jungle zelf is veel afwisseling. In Dying Light ligt eentonigheid toch wel op de loer. De Slums is een heel groot gebied, maar Old Town is de helft kleiner en het riool.. nou, daar kom je hooguit 3x denk ik. Al heb je daar na de eerste keer dat je er naartoe moet, eigenlijk niets meer te zoeken!
Ik geef deze game 4*
Moest het waar zijn is dat wel tof, maar ik begin het stilaan beu te worden. Als een game uitkomt op een bepaalde datum, zie dan dat de game voor de 100 procent werkt en klaar is met alle nodige features.
De superkrachten waren bedoelt als 1 april grap, maar ik snap je punt. Heb me vooral geërgerd aan de berichten omtrent de laatste "Assasin's Creed", ik bedoel: een update van 17Gb! Belachelijk!


Moest het even laten bezinken maar begint al beter te bevallen.
Wilde altijd al eens Dead Island spelen, is er nooit van gekomen dus wellicht is dit een mooi begin.
Kan me wel vinden in de personages tot nu toe, en de main character en voice actor.
Wel moeilijk wennen aan de controls wat betreft free runnen, nog steeds niet gelukt. Wellicht een mooie learning curve met een bevredigend eindresultaat straks. Als het eindelijk wel gladjes verloopt.
Wat ik overigens wel erg stom en zelfs enigszins storend vind is dat de radio stem zowel uit de controller als het reguliere geluid komt. Dat is bijvoorbeeld bij GTA 5 ook niet zo en maakt toch voor een veel leuker effect. Dit klinkt maar een beetje dubbel en vreemd zo.
Daarnaast wel de eerste keer dat ik de controller lichtpaars zag oplichten, wist niet eens dat dat ook mogelijk was.
Is wel een geinige game denk ik.
In de hele stroom van van zombie games van de laatste jaren is dit als ik me niet vergis de eerste keer dat ik overstag ben gegaan, en dat valt niet tegen. Ook leuk als ik straks The Walking Dead heb gezien en inmiddels waarschijnlijk in het bezit verkeer van een nieuwe DS4.
Het mot maar.
Dan is het wel geinig om even op te pakken lijkt mij zo.
De hele Oostblok setting enzo spreekt me ook wel aan.
Dat ie het allemaal niet meer trekt.
Toch lichtelijk opvallend dat uitgerekend deze game vorige keer de doorslag moest geven, iets aan de algehele speelstijl kan ik daar wel mee rijmen.
Sommige missies lijken wel erg gemakzuchtig in elkaar geknutseld.
Je gaat ook wel enigszins twijfelen aan de hoofdpersoon als ie zich zo gemakkelijk laat hoereren door die tenenkrommende twins bijvoorbeeld.
Al moet ik zeggen dat ik het ook weer niet als heel erg storend ervaar omdat het gewoon lekker ronddolen is in deze wereld.
Complimenten ook voor de dag en nacht cyclus waar de game zich qua opzet rond centreert, het concept met de nachtelijke monsterlijkheden levert wel spannende momenten op. En als je bijvoorbeeld heel de nacht tegen alle adviezen in buiten je ding bent wezen doen is het een bijzonder en sfeervol moment om de zon weer op te zien komen. Met een kleine eervolle melding dat je de nacht maar weer eens hebt doorstaan.
Iets wat ook wel enige mate van originaliteit met zich mee brengt heb ik het idee, ben volgens mij nog niet eerder zoiets tegengekomen.
Al met al zeer vermakelijk maar wellicht bij vlagen net iets te wisselvallig om echt tot de absolute toppers te mogen worden gerekend.
Fifa tel ik niet mee want dat is niet te vergelijken.
De gameplay over het algemeen is indrukwekkend en vooral de mobiliteit waarover je na verloop van tijd beschikt draagt erg bij tot een positieve ervaring. Je voelt je haast als Batman, die over de daken zoeft. Ook de combat is beter en meer gevarieerd dan verwacht. Er is een uitgebreid aanbod aan wapens en modificaties. Hetzelfde geldt voor de omgevingen. Heel afwisselend, je hebt niet het gevoel dat ze bepaalde gebieden 'copy-pasten', zoals dat wel eens voorvalt in andere open-world games.
Ben zeer tevreden over deze aankoop. Voor de eerste keer in lange tijd nog eens moeite gestoken in het voltooien van alle side-quests. De DLC 'The Following' is eveneens de moeite waard.
4.00
Bevalt inderdaad goed. Mooie graphics. Vooral de character designs zijn uitstekend. Typische Oostblokhoofden met karakter. Niet mijn smaak, maar 't is een behoorlijke prestatie.
Ik lees her en der dat men wat kritiek heeft op de zombies die overdag rondschuifelen: die zouden niet uitdagend genoeg zijn. Ik vermoed dat dit juist het punt is: overdag heb je de gelegenheid om te looten, te ontdekken en missies te doen om je personage te upgraden. Die zombies werken dan meer sfeerverhogend. Zo blijf ik tóch nog stiekem om me heen kijken als ik een winkeltje in loop en de kasten en kassa's check, uit angst dat ik een zombie over het hoofd heb gezien.
Het hek gaat pas écht van de dam als het nacht is. De eerste keer dat je los wordt gelaten 's nachts is een 'moetje': ik werd naar een bepaald punt geleid, het was vlak vóór zonsondergang en plotseling vlogen de nightmares je om de oren. De nacht doorslapen was er niet bij: die pakweg 150 meter naar de veilige woontoren waren zenuwslopend. M'n hart zat in mijn keel en eigenlijk wilde hij eruit om het voor gezien te houden. Dit ging 'm net wat te ver.
Dus daar moet de game het dan ook van hebben. Het is een open wereld game, en bijna iedere game in dat subgenre kent dat soort gameplay: relatief rustig rondlopen/exploren/looten en opgejaagd worden wisselen elkaar op deze manier goed af.
Dit leek mij wel een leuke game om deze periode mee door te komen.
Je wordt als een undercoveragent gedropt in de fictieve stad Harran. Deze stad is in quarantaine vanwege een virusuitbraak, met als gevolg dat de stad overladen is met zombies. Aan jou is het om te overleven en op zoek te gaan naar meer informatie om een vaccin te creëren.
Harran is een heerlijk speelveld waarin je helemaal los kan gaan. Verscheidene elementen, zoals een vrij uitgebreide skill tree en het gebruik van parkour zorgen ervoor dat je de zombies op creatieve wijze een kopje kleiner kan maken. De toevoeging van een dag- en nachtcyclus is daarbovenop goed gevonden, omdat de situatie 's nachts nog nijpender is; de eerste keer dat je een gemuteerde zombie tegenkomt, schrik je je een hoedje.
Over het verhaal zelf ben ik minder te spreken, omdat dit erg generiek is. Het helpt eigenlijk ook niet dat de bordkartonnen personages totaal niet aanspreken. Voor de rest is het qua graphics en sound in orde, hoewel de AI wel iets beter had gekund.
Al met al is 'Dying Light' een vermakelijke game die enige imperfecties kent, maar het plezier spat er wel vanaf. Ik ben benieuwd wat deel twee zal brengen.
3,5 Sterren.
Het is ook gaaf hoe de game als echte survival horror start, maar op een gegeven moment een soort epic speeltuin wordt. Het verhaal stelt dan weer niet zoveel voor, maar deze game moet het voornamelijk hebben van de gameplay en dat zit echt goed in elkaar. Dat is best bijzonder want ik haat weapons durability, craften en scavenging in games, maar hier is alles echt goed gebalanceerd en juist een toevoeging en kloppend met de setting.
Met vrienden co-op spelen maakt het helemaal tof en daar heb ik ook veel plezier aan beleefd.
De prison dlc is opzich wel lachen voor een keertje aangezien het een soort timed raid is en behoorlijk uitdagend.. De bozak horde dlc vond ik niet boeiend. Dat is een set van challenges en dat is eigenlijk in weinig games spectaculair.