Omikron: The Nomad Soul (1999)

Alternatieve titel: The Nomad Soul

PC / Sega Dreamcast

Ontwikkeld door Quantic Dream
Uitgegeven door Eidos en Square Enix

Gesitueerd in een futuristisch parallel universum, wordt men als speler aan het begin van dit spel in de computerwereld gezogen. Hierna begint de opdracht de demonen-prins tegen te houden in zijn doel de stad en je ziel te veroveren.

Dit is een van de eerste spellen die ik op een PC systeem heb gespeeld. Dat het toen het uitkwam op vlak van grafische eigenschappen al niet tot de hoogtepunten hoorde heeft me nooit gestoord. Ik vond de koele, futuristische sfeer hoogst passend. Ook dat het save-systeem met ringen werkte was geen echt nadeel omdat zowel ringen als save-punten overvloedig aanwezig waren. Het feit dat de ontwikkelaars de bedoeling hebben de speler te laten geloven in het spel gezogen te worden heeft me altijd ietwat gefascineerd. Daar ik het spel nooit volledig heb uitgespeeld zit mijn ziel eigenlijk nog in de computer, brrr. Gelukkig is het maar een spel of toch niet?

avatar van Shangri-la
Mooi spel idd. alleen het vechtgedeelte vond ik waardeloos maar qua puzzels en het feit dat je in een hele grote wereld kon ronddolen was geweldig.

De reden dat ik het nooit heb afgespeeld is eigenlijk ook een minpunt van het spel. Het wisselen van lichaam was een erg leuk punt in het spel, alleen krijg je bij het eind-level van het spel daartoe geen kans meer. Ik had per ongeluk een erg onbruikbaar lichaam gekozen dat bij het eindgevecht niet voldoende sterk was. Daar ik geen zin had de laatste 10 uren of zo nog eens opnieuw te spelen heb ik het nooit afgespeeld. Een van de grootste frustraties in mijn games-carriere.

Er komt mogelijk een vervolg.
Ik had persoonlijk liever eerst een remake van deze game gezien.
Verhaal en sfeer zijn geweldig, maar de game was nogal buggy, het vechtsysteem werkte niet zo goed en zag er behoorlijk knullig uit. Ik heb de game nooit uitgespeeld omdat ik vast zat.
Hoe dan ook, een succesvolle remake zou deze game tot een toekomstige classic kunnen omtoveren.

avatar van LimeLou
Ik heb zojuist wat gameplay gekeken en de intro en ik moet zeggen: zeer sfeervol. Jammer dat de game volgens andere gamers en ook een beetje aan de beelden te zien knullig is. Lijkt me ook een beetje ontoegankelijk voor mij, maar alleen voor de sfeer zou ik deze graag een speelbeurt willen geven

Een vervolg / remake zou ook leuk zijn. Alleen betekent dat in 80% van de gevallen dat het niet die duistere sci-fi sfeer bevat (vergelijkbaar met Deus Ex , System Shock 2 en andere 90's sci-fi games) die je vooral in games uit de late jaren 90 had.

Lastig, maar dit lijkt me zo'n onbekend pareltje dat samen in het rijtje staat met Chrono Cross, System Shock 2 en Blade Runner van games die ik kan waarderen vanwege de stijl en authenticiteit, maar waar van ik nooit de kans zal hebben om het te spelen (voor dit soort games moest ik ook 10 jaar eerder geboren zijn)

Qua sfeer heb je 100% gelijk. Ik vond het spel echter ook zeer speelbaar en heb er toen erg van genoten. Maar je zult ook wel gelijk hebben dat vandaag het spel een beetje zou tegenvallen. Ik heb dan weer spijt nooit System Shock 2 gespeeld te hebben.

avatar van LimeLou
Nou ik heb wel vaker verouderde spellen gespeeld , denk juist door de sfeer dat deze blijft bevallen en intrigeren

LimeLou schreef:

Blade Runner is wat mij betreft nog best te spelen op dit moment. Met name omdat de gameplay in orde is. Dat ligt bij Omikron een tikkeltje anders, jammer genoeg.

Deus Ex: Human Revolution heeft best een aardige sfeer. dus een remake of vervolg hoeft niet per definitie geen goede sfeer te hebben denk ik.

avatar van LimeLou
Blade Runner zou best wel speelbaar zijn, maar niet voor mij ben ik bang.

avatar van Princess Piranha
Ik heb het vandaag even uitgeprobeerd, maar vind het knap lastig. Volgende keer even de controls aanpassen, dat gaat al veel schelen.

Intro is in ieder geval leuk gedaan, dat hij je recht aankijkt en tegen jou praat. Het werkt heel fijn dat het personage ook geen idee heeft waar je heen moet in het begin, meer connectie ofzoiets.

Saven gaat via MagicRings begreep ik, en hierboven lees ik iets over save-punten? Vonden jullie dat fijn werken? En is het echt een game waarbij je langespeelbeurten moet maken, of kan je het ook af en toe 20 minuutjes spelen?

All Seeing Fish
Princess Piranha schreef:

Van mij mogen ze een remake maken van deze game.

Princess Piranha, All Seeing Fish, jullie vatten de status van dit spel vermoedelijk goed samen. Het is in de tussentijd spijtig genoeg een beetje achterhaald qua controls en graphics. Maar, niet enkel omwille van het gast-optreden van David Bowie, is het in mijn ogen een kult-spel dat een moderne vertaling goed zou kunnen gebruiken. Ik vrees echter dat het nooit een groot success was en dat zo'n update er nooit gaat komen.

All Seeing Fish
Grovonion schreef:

Als er één game een remake verdient is het deze.

All Seeing Fish schreef:
Als er één game een remake verdient is het deze.
helemaal mee eens!!