Mirror’s Edge: Catalyst is het vervolg op de FP free-running game Mirror’s Edge uit 2008. Catalyst gaat verder waar deel 1 is geëindigd maar het voegt qua gameplay nieuwe dingen toe. Ditmaal speel je in een open-world omgeving met allerlei verschillende missies zoals racen, pakketten bezorgen, agenten ontwijken of bevechten etc. Je hebt zelfs de gelegenheid je eigen parkoers te maken en deze online te zetten. Daarnaast heb je ditmaal een upgrade systeem waarbij je nieuwe moves & gadgets kunt vrijspelen door experience points te behalen of specifieke missies te doen.
Mirror’s Edge 2 doet wat ieder vervolg zou moeten toen: uitbreiden op het origineel. Het is niet een copy-paste gameplay in een nieuwe omgeving, ze hebben alles uit de kast gehaald om vernieuwing te brengen. Catalyst neemt alles wat goed is aan deel 1 en het weet deze elementen uit te breiden waardoor ze leuker werden, evenals dat bepaalde frustraties uit deel 1 zijn weggehaald. In deel 1 vond ik het regelmatig onduidelijk waarnaartoe te gaan waardoor een level spelen niet een snelle rensessie was, maar eerder een verkenmissie om te achterhalen via welke objecten je moet klimmen. Catalyst geeft je een (optionele) richtlijn die altijd aangeeft waar je naartoe moet waardoor je bijna iedere missie rennend kunt spelen. Ditmaal is het vechtsysteem sterk verbeterd. In Mirror’s Edge 1 kwamen er vaak bewapende vijanden die je overmeesterde waardoor de lol er vanaf ging. Nu hebben ze het aantal vijanden met geweren sterk geminderd en de focus van de gevechten ligt meer op close combat, waarbij je meerdere manieren hebt om de vijanden te benaderen. Ik zou hen geen ijzersterk vechtsysteem noemen waar ik naar uitkeek, maar in tegenstelling tot deel 1 keek ik niet tegen het vechten op.
De open-world & nieuwe gadgets voegen beiden goede dingen toe. Ditmaal ben je grotendeels bezig met free-runnen en je leert jezelf aan de besturing te perfectioneren, wat het bevredigend maakt als je een lang stuk foutloos rent. De nieuwe gadgets en gevarieerde omgevingen bieden genoeg vernieuwing om het zich te laten onderscheiden van het origineel. Grafisch ziet de game er mooi uit: de science-fiction wereld is heel eigen gemaakt en met name het gebruik van heldere kleurcontrasten kan voor mooie beelden zorgen.
Catalyst is heel vergevend als je doodgaat; als je dood gaat dan word je een paar stappen terug gezet vanaf het punt dat je viel. Deze mechanic heeft ups en downs. Geziene sprongen lastiger zijn in te schatten dan bij de meeste platformgames (door het first-person systeem) kon het, in deel 1, heel frustrerend zijn lange stukken opnieuw te moeten doen na het maken van een inschattingsfout. Deze frustratie is in deel 2 niet aanwezig omdat de game heel vergevend is. Dit zorgt er echter ook voor dat Catalyst heel makkelijk is. Nergens had ik moeite met een platformstuk of met een gevecht, waardoor ik geen suspensie voelde. Hoewel deel 1 behoorlijk frustrerend kon zijn was het ook bevredigend om een lastig stuk te halen na vele gefaalde pogingen. Deel 2 heeft dit niet.
Hoewel het jaren geleden is dat ik deel 1 speelde kan ik me herinneren het verhaal niet interessant te vinden. De opening van Catalyst vond ik qua verhaal onduidelijk en vanaf dat punt sloeg ik iedere cutscene over. Ik kan, in dat geval, niet oordelen of het verhaal goed is. Wel vind ik het een pluspunt dat de game de gelegenheid geeft direct door te schakelen naar de gameplay voor als je niet geïnteresseerd bent in het verhaal. Het enige andere negatieve wat ik over de game zou kunnen zeggen is dat ik, zodra ik de game had uitgespeeld, geen motivatie kon vinden alle bonus missies te spelen. Het zijn vermakelijke bonus missies maar het voelde een beetje zinloos de missies te gaan doen geziene je er niet een noodzakelijke beloning voor kreeg. Tegen de tijd dat je klaar bent heb je bijna alle upgrades, en anders dan een vinkje dat zegt dat je de missie gedaan hebt merkte ik geen veranderingen op na het spelen van een paar bonusmissies.
Al met al vind ik het een sterke game die op goede wijze uitbreid op de voorganger. Platforming is beter, vechtsysteem is beter, de wereld ziet er mooi uit en het is leuk om door de wereld heen te reizen. Verhaal heb ik echter overgeslagen geziene het verhaal van de voorganger & de opening mij niet kon bekoren, de game is makkelijk wat suspensie verwijderd en ik heb grotendeels van de bonusmissies overgeslagen door gebrek aan een goede beloning. Geen meesterwerk maar zeker de moeite waard gespeeld te hebben.
4*