FIFA 14 (2013)

Nintendo 3DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Portable / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One
Sports

Ontwikkeld door Electronic Arts

Voel de opwinding van het maken van een wereldgoal en het spelen voor een uitverkocht stadion. Het spel voert diverse verbeteringen door ten opzichte van het voorgaande deel. Zo zijn het schieten en de balfysica verbeterd. De baan van de bal wordt nu bepaald door de realistische balfysica. Haal hard uit van afstand, kies voor een nauwkeurig laag, licht stijgend schot of vuur dalende of zwabberende ballen af. Ook het teamspel is verbeterd. Je verdedigers zien waar en wanneer ze rugdekking moeten geven om de bal te veroveren. Aanvallers beschikken over nieuwe opties om de tegenstander af te troeven en door een strakkere verdediging te breken. "Skill Games" is een nieuw trainingstype welke je de gelegenheid geeft basisvaardigheden te oefenen aan de hand van mini-games.

avatar van Boznaldo
Beetje raar dat Gamesmeter vermeld dat de release datum gisteren was,het was de release datum in de U.S.A niet hier .
was gisteren al op pad gegaan .
Ach ja,morgen dan maar.

avatar van threeohthree
Je kan hem gewoon bij o.a. Bol.com bestellen hoor. Als je hem nog voor 23:00 uur besteld hem je hem dus morgen in huis.

Het spel is niet al te best, maar als je goed ben win je gewoon 80% daarom 4 sterren

avatar van Delars
Uhm, het spel is niet al te best, maar omdat je goed bent en 80% wint geef je het vier sterren?!

avatar van Boznaldo
En dan 4 sterren geven ,tja dan ben je al gauw aan het trolle..
Dus serieus nemen...nee doe maar niet.

Op de hoes van de xbox staat 'better with kinect sensor'. … wie weet wat die functies precies zijn?

GrandTheftAutoIV schreef:

Ik vind het hoesje van de game wel mooi. Ik denk dat ik ook maar 4* geef.

Het spel is niet al te best, maar als je erg slecht ben win je gewoon 30% daarom 1,5 sterren

avatar van Boznaldo
Cruijff speelt ook met rugnummer 14 dus 4 sterren is het wel waard.

Manny Calavera schreef:

Ik vind het hoesje van de game wel mooi. Ik denk dat ik ook maar 4* geef.

avatar van Boznaldo
Heb hem nou een klein middagje gespeeld en ik ben blij verrast.
In het begin moest ik erg wennen maar dat duurde niet lang.
De vaart is er uit gehaald wat vele als stroperig aanvoelen noemen.
Ik ben hier uitermate tevreden mee,je krijgt veel meer mooie spelmomenten te zien en je moet goed opbouwen.
goals zien er erg goed uit met name de afstand schoten is soms echt genieten.
Ik heb Fifa 13 maar een maandje gespeeld maar haalde meer voldoening uit 12 maar dit jaar zet Fifa zeker een sprong vooruit.
Ik moet het zeker wel langer spelen nog voor een eind resultaat maar ik ben zeer positief!

0,5
EA heeft de kunst van vlotte menu's blijkbaar na al die jaren nog steeds niet onder de knie. Spijtig.

avatar van Boznaldo
Mee eens maar gameplay vind ik toch het belangrijkst.

avatar van Eraser2
Heb hem vanmiddag ook maar even opgehaald. De gameplay veranderingen vind ik op bepaalde punten erg positief. Zo voelt het allemaal weer wat realistischer aan en vind ik de vertraging in het spel ook niet erg. Ik word echter wel een beetje moe van dat fysieke gedeelte. Als je een speler als Lerin Duarte hebt die lekker snel en behendig is verlies je 8 van de 10 keer toch het duel van een prutverdediger die toevallig fysiek wat sterker is. Dit vind ik dan wel weer onrealistisch. Desalniettemin vind ik het erg fijn spelen allemaal en daar ben ik erg blij mee.

Wat betreft de snelheid van de menu's kan ik maar één ding zeggen: drama. Vooral in carrière is dit vreselijk. Het voelt erg onaf en is gewoon zwaar irritant.

Al met al kan ik er nu verder nog niet heel veel over zeggen. Over het algemeen steken de echte irritaties pas later de kop op. We zullen het zien ik heb de laatste uren in ieder geval wel met plezier doorgebracht.

Wat een ongelooflijke blunder van EA alweer...

Bij KV Kortrijk bekijk ik de statistieken van Olivier Verstraete, die plots wel ERG goed lijkt op Benjamin Bonte. Vreselijk dat EA geen uitgebreide kennis heeft van KVK! Schande

Ageingrebel schreef:
Wat een ongelooflijke blunder van EA alweer...

Zou EA een fikse boete voor moeten krijgen!

3bdelilah schreef:

Zou EA een fikse boete voor moeten krijgen!

Ik vraag me af of dit zou kunnen eigenlijk, boete eisen voor het gebruiken van je foto zonder toestemming .

Anyway, ik zal me nog niet te veel uitspreken over gameplay aangezien je daar eerst flink wat wedstrijden voor moet spelen. Toch vallen enkele dingen me al op die me vermoedelijk ongelooflijk zullen irriteren dit jaar:
- Verdedigers zijn vaak mentaal gehandicapt, vooral wanneer je tegenstander een hoge doorsteekpass geeft. Kijken en ondergaan lijkt de boodschap te zijn.
- Menu's... vooral team management is dramatisch traag en niet-responsief.
- De dribbelwonderen zijn de wereld nog niet uit: zelfs in de Jupiler Pro League loopt het vol met technisch geniale spelers die blijven kappen en draaien tot ze een schot perfect 5 centimeter naast de keeper kunnen plaatsen, die uiteraard kansloos is bij een bal die 12-jarigen zelfs kunnen pakken.
- Snelheid < kracht: je mag nog de 100 meter in 9 seconden kunnen lopen, een Pavlovic kan je moeiteloos een half voetbalveld tegenhouden met zijn lichaam.

EA levert alweer een onafgewerkt product af, maar dat had ik na al die jaren eerlijk gezegd wel verwacht. Lage verwachtingen zorgen voor minder ontgoocheling natuurlijk. Nuja, ik heb dit spel dankzij een cadeaubon voor 5 euro op de kop kunnen tikken, dus voor dat geld zal het wel meevallen na enkele patches en tweaks. Hopelijk verbetert EA dit spel flink wat, want ik zie er ondanks de gebreken wel potentieel in. Of dat potentieel nog op PS3 zal benut worden is dan natuurlijk de vraag.

avatar van threeohthree
Een boete niet meteen, maar een rechtszaak aan je broek is niet ongekend.

Er wordt volgens mij heel wat verbeterd door de komende patch die vooral gaat zorgen voor een betere balans tussen snelheid en kracht. Verder halen ze ook de onmogelijke kopballen eruit, en het niet kunnen verdedigen ervan. En daarnaast gaat de bug van het altijd rake schot (na een kapbeweging op randje 16) er ook uit. God zij dank.

Maar er zijn verder nog genoeg irritaties om af te zeiken, dus ik verwacht in ieder geval de komende weken, een zeer levendig topic.

avatar van Delars
threeohthree schreef:

Daar gaat mijn instant win

avatar van Eraser2
Even een vraagje. Zo'n patch heeft ook effect op de ps3 versie toch? Een automatische update krijg je dan ofzo?

avatar van leatherhead
Ben eigenlijk juist blij dat kracht meer uitmaakt dan snelheid. Aangezien centrale verdedigers vaak veel kracht hebben maakt het het verdedigen een stuk makkelijker

0,5
Ik koop vanaf Fifa 2002 stug ieder jaar de nieuwe Fifa titel. De serie kent zijn dalen en zijn pieken. Ook dit jaar vanaf de release heb ik hem. Ik moet zeggen na Fifa 09 wat een revolutie was bouwde EA het spelletje steeds uit, dit in mijn mening tot en met Fifa 12 met succes. Waar ik eigenlijk vorig jaar pas begonnen ben met FUT speelde ik voorheen voornamelijk offline, het online gebeuren de connectie etc. is sterk verbeterd de laatste delen, waar de serie zelf sinds Fifa 13 toch langzaam wegzakt van het sterke fundament.
Ik heb moeite met het "tactische" verdedigen het werkt gewoon niet, zo zie ik online de meest idiote blunders van mijn verdedigers (uiteraard ook van de tegen stander) waar EA het aanvallen wel weer een positieve impuls heeft gegeven en het lijkt dat je de speelstijl op kan hangen aan snelle spitsen of een sterke spits ala Drogba en hier dus ook op een andere manier kan spelen. Voelt vernieuwend en heeft een positieve uitstraling op de sfeer (die gewoon weer prima is, Ook Fifa 14 ademt voetbal). Het verdedigen is echter zo zwak uitgewerkt dat je rare uitslagen krijgt (5-4 is normaler dan 2-0 in Fifa 14), ik zie Kompany wat in mijn ogen op het moment een van de beste verdedigers is onder ballen doorlopen, spitsen uit de rug weg laten lopen, niet reageren, weg gezet worden het lijkt met vlagen nergens op. Dit in combinatie met het "automatisch" switchen van (de verkeerde) speler levert veelste veel frustratie puntjes op. Het niet reageren van de speler op mijn "comando's" is ook dit jaar weer aanwezig, extreem zelfs. Zo worden ballen gepast enkele secondes nadat ik de opdracht heb gegeven, vaak komt dit door dat Fifa de animaties belangrijk vind en geregeld de verkeerde animatie kiest. Maar ook dat een speler/verdediger niet springt en dus een kopduel niet aan gaat. Ik wil hierbij zeggen dat ik zelf geen top speler ben en met vlagen ook gewoon verlies van een betere tegenstander, dit is niet erg, de potjes die ik verlies omdat er zo geblunderd wordt zijn wel frustrerend en keren zeer regelmatig terug. Ik heb ook sterk het idee dat het punt dat je op voorsprong komt ook direct de omslag is alsof de ander dan licht in het voordeel is.

Al met al speelt Fifa opzich lekker tot er weer geblunderd wordt. Er zit genoeg content in, FUT blijft verslavend en is weer iets uitgebreider als vorig jaar. Ik twijfel zelf sterk tussen een voldoende of onvoldoende, de content is goed maar de constant terug kerende fouten ben ik wel een beetje zat. Ik hou het nog even op een 3.0, zonder het tactisch verdedigen was de game een stuk degelijker in mijn ogen dus meer is niet altijd beter!

Eraser2 schreef:

Jazeker.

Bestaat de mogelijkheid nog om spelers van bestaande ploegen aan te passen (bv. handschoenen of voetbalschoenen)?

Ageingrebel schreef:
Wat een ongelooflijke blunder van EA alweer...

Och, ja, 't is Kortrijk maar e... (grapje e )

Erg verslavend deze FIFA. Ik speelde nog steeds PES 2009 en vond het toch maar eens tijd voor een upgrade. Nog geen seconde spijt van gehad dat ik deze fifa gekocht heb. Seasons online is erg leuk!
Alleen dat scoutssysteem bij de carrièremodus vind ik érg vervelend.

avatar van Eraser2
Dank u threeothree. Dat is positief.

JSPR_G schreef:

Och, ja, 't is Kortrijk maar e... (grapje e )

Alleen dat scoutssysteem bij de carrièremodus vind ik érg vervelend.

Toch geen vuile Waregemnaar zeker?!

Anyways, dat scoutsysteem vind ik ook niet echt optimaal. Gelukkig is het min of meer te omzeilen dankzij fifafanatic en dergelijke sites zodat je een idee hebt hoeveel spelers hebben in totaal.

Wat ik wel compleet belachelijk vind, zijn sommige stats van spelers. Zo heb ik Januzaj gekocht voor een appel en een ei (wat sowieso al vreemd is, maar bon) om dan te merken dat hij slechts een kwartiertje kan meedraaien in de fysiek toch niet zo heel sterke Jupiler Pro League. Daarna is hij op sterven na dood omdat hij fucking 35 stamina heeft. Dit bestaat toch gewoon niet? Hoeveel spelers die een volledige match in Engeland kunnen uitspelen zijn conditioneel te zwak voor fucking België? Juist ja, niemand.

SvV_Ying
Jammer dat ik online spelen nog niet in de review had meegenomen, dan had de game nog een punt lager gescoord, max een 6. Wat levert dat bizarre wedstrijden op. Uitslagen van 7-5 of 4-3 zijn aan de orde van de dag. Ook als ik uitslagen van vrienden zie voorbijkomen zijn het doelpuntfestijnen.

Offline reageert het spel al wat traag, maar online is het echt dramatisch. Voordat een speler schiet moet hij 3 passen zetten en kappen en draaien gaat zo ontiegelijk langzaam, lijkt alsof input gewoon een halve seconde later wordt omgezet in een actie.

Ik ben ook totaal nog niet te spreken over het online spelen, wat ik (na een paar potjes offline inkomen) toch voor 99% doe met Fifa. Inderdaad wordt er op de één of andere manier heel makkelijk gescoord. Ik moet nog ergens enorm aan wennen in het verdedigen, maar als ik 't vergelijk met Fifa 13 kan ik er niet de vinger op leggen wat er nou fout gaat.

Erg kut tot nu toe!

avatar van nfl8tble
1,0
Het nieuwe systeem van scouten vind ik echt zo onnodig als de pest, het brengt geen enkele nieuwe dimensie. Het is gewoon iets nieuws, for the sake of it. Nieuwe interface, nieuwe snufjes, hier en daar wat vernieuwde mechanismes, maar het zal zo snel vervelen, dat weet ik nu al.