Need for Speed: Rivals (2013)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Ghost en Criterion

In Redview Country nemen de politie en racers het voortdurend tegen elkaar op in straatraces. Beide partijen gaan meedogenloos de strijd aan om de nationale, lokale en sociale media te veroveren en de beste auto’s, aanpassingen en technologie te verdienen. Aan de hand van het nieuwe scoresysteem kun je Speed Points op het spel zetten om nog grotere beloningen te verdienen. Als racer krijg je de beschikking over onder meer stoorzenders en andere ontsnappingstechnologieën. Politieagenten krijgen de beschikking over wegversperringen en helikopterondersteuning.

avatar van Evil Eye
Ben erg benieuwd naar deze, lijkt mij gaaf.. heb net NfS: Hot Pursuit ontdekt en ben erg fan daarvan, vooral de police missies, dus daarom voor mij een extra geluk dat dit de nieuwe NfS game wordt.. ben heel benieuwd of het net zo gaaf wordt Hopelijk wel genoeg nieuwigheden en niet al teveel een rip-off van Hot Pursuit.

Tegen beter weten in ga ik het toch vragen: zit hier in tegenstelling tot de eerdere delen wél split screen in?

Edit: even opgezocht en never mind, is dus bevestigd van niet. Tering, waarom de fuck niet?! Een race game is toch juist leuk op de bank, elkaar inhalen en lekker uitlachen. Most Wanted (2012) leek me ook echt gaaf, maar een split screen is een must bij mij. Dus die kwam er niet in. Deze ook niet. Have fun voor de mensen die hem wel halen.

avatar van Evil Eye
Tot nu toe erg vermakelijk, speelt wel lekker. Wel een paar punten van kritiek: de races/uitdagingen zijn wel heel erg kort vaak, en ik ben niet zo'n fan van een "open world" aka freeroaming in een racegame maar misschien is dit nog ff wennen. Dat de races zo kort zijn komt ook door de open wereld natuurlijk, ben er niet zo'n fan van. Tot nu toe heeft Hot Pursuit toch mijn voorkeur maar ik blijf nog even verder spelen. Wel vermakelijk verder dus kritiek is verwaarloosbaar want ik heb lekker zitten gamen. Denk dat dit online wel beter is.

Deze NFS ziet er grafisch erg gaaf uit. Laat ik dat voor op stellen. Maar ik ben NFS Underground (2003) gewend en ik mis eigenlijk het schakelen... Is dat nog in te stellen? Ik weet wel dat moderne ultra-sportwagens vaak automaten hebben die eigenlijk sneller schakelen dan een mens kan maar in een spel is dat toch wel leuk....

avatar van Nax1988
Ik had me van tevoren al verheugd op dit deel in de NFS-serie. Heb de Racer-carriere nu uitgespeeld en al met al ben ik zeer enthousiast. Ze hebben zoveel goed gedaan met dit spel, waar moet ik beginnen? De graphics zijn geweldig, ik heb hem voor PC. Alles op Ultra en in Full HD, het ziet er echt heel goed uit. Je ziet gewoon de regendruppeltjes over je achterruit heen lopen, de omgevingen zijn stuk voor stuk prachtig en de snelheid word goed weergegeven. Over snelheid gesproken, nog iets wat heel sterk is in dit spel. Als je met 300 over een B-weg rijd heb je ook echt het gevoel dat je 300 rijdt, alles flitst als een gek voorbij. De gameplay is ook goed in orde, al vind ik het verhaal nou niet echt meeslepend. Het is een beetje onpersoonlijk, Cops Vs Racers, meer niet. In de review van PU werd nog iets aangekaart; geografisch klopt er geen reet van de map. Het ene moment rij je door een ijskoud gebied met besneeuwde bergtoppen en ijzel op de weg, 5 minuten later door een gortdroge woestijn en weer 5 minuten later door een groene bos omgeving. Ik heb me hier echter niet aan gestoord, al was het maar omdat alles er zo goed uit ziet. De moeilijkheidsgraad is goed te doen, daar moet ik bij zeggen dat ik al heel lang race spellen speel. Voor iemand die nog nooit een racer heeft gespeeld kan ik me voorstellen dat het continue crashen frustrerend kan zijn. Want daar ontkom je niet aan, vroeg of laat rij je in de laatste bocht van een race frontaal op een tegemoetkomende auto. Weg winst....
Al met al vind ik dit een geweldige game, daarom een 4*

Autobahn
Ik vind deze net iets leuker dan most wanted 2012, en dat heeft vooral te maken met het feit dat hier politie bijzit. In een politieauto racers achtervolgen in dit spel is erg gaaf en je hebt de beschikking over allerlei soorten gadgets.
Van de races zelf ben ik niet heel erg een fan. Je bent in het begin meer bezig met voltooien van speed lijsten, waarbij je allerlei uitdagingen moet voltooien, en vaak doe je dan niet eens een race. Je krijgt er wel een nieuwe auto mee als je zo'n speed lijst hebt voltooid, dat is wel leuk. Ook draait dit spel meer om het ontsnappen aan de politie dan om het racen zelf. De races zijn dan ook minder boeiend. Geen circuits, maar vaak een sprint race.
Voor het spelen als de politie krijgt dit spel toch een hoge waardering van mij, dat is het hoogtepunt.

Autobahn
Ik ga deze game toch een wat lagere waardering geven helaas. Het spelen als politie is toch erg leuk, maar na verloop van tijd wordt dit spel wel wat saai. Ik heb nooit meer echt de behoefte gehad om dit spel weer eens op te starten. Het voltooien van speed lijsten is niks aan. Waarom kunnen ze niet een Need for Speed game maken zoals vroeger (Need for Speed 3 Hot Pursuit), waarin je gewoon lekker een baan kunt uitkiezen, een auto kunt uitkiezen en gewoon kunt gaan racen? Dit gevoel is heel erg sterk in mij opgekomen na het spelen van wat oudere racespellen.
De wereld in dit spel is ook leeg, het is bijna verlaten. Heel af en toe kom je een verkeersauto of een andere racer tegen, maar er valt weinig in te beleven. Als je dan een open wereld racespel maakt, doe het dan goed!
Het worden 3 sterren en daarmee geef ik gewoon een voldoende, leuk voor een paar uur, maar daarna weinig aan.

avatar van Duke Nukem
1,5
Autobahn schreef:
Daar ben ik het dus volkomen mee eens. Hou niet zo van deze moderne open wereld online racespellen. Je moet steeds wachten tot je iemand tegenkomt om mee te racen (of te arresteren). En er is geen duidelijk race parcours. Soms rijd je dus helemaal de verkeerde kant op, terwijl je denkt dat je midden in een high speed chase zit. En waarom geen split screen racers meer?