Half-Life: Opposing Force (1999)

single player / online

Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Sierra en Valve

Jij bent Adrian Shephard, korporaal in het Amerikaanse leger. Je wordt naar Black Mesa gestuurd na de resonance cascade om de situatie onder controle te krijgen en om te zorgen dat er geen enkele getuige zal zijn die het incident na kan vertellen. Onderweg wordt het vliegtuig dat je vervoerd neergeschoten. Je overleeft de crash maar bent afgesloten van je team en zal je een weg moeten banen door de Black Mesa faciliteit die steeds steviger in handen komt van de aliens.

Fantastische add on voor Half-Life. Erg origineel dat je in ongeveer dezelfde tijdlijn op ongeveer dezelfde plaatsen komt als Gordon in Half-Life en dat je hem ook af en toe tegenkomt. Ik had het in ieder geval nog nooit eerder gezien. Ik moest ook erg lachen toen ik achter Gordon aan in de teleporter naar Xen stapte: Evaluation terminated: Subject attempted to create a temporal paradox .

Het biedt ook erg veel nieuws, veel nieuwe wapens en een aantal nieuwe vijanden. Bovendien is het een erg uitgebreide add on, Opposing Force heb je niet snel uitgespeeld.

avatar van Deftones_JP
Vond ik ook een genot om te spelen. Die andere invalshoek was heerlijk. Je maakt als het ware jacht op 'jezelf'

Raar gemiddelde. Leg eens uit laagstemmers.

avatar van davidov
Ik vond het zelf ook de minste. Te veel bizarre dingen te weinig leek het soms op HL1 en blue shift. Zeker in die tunnels onder de grond met die enorme dikke beesten had ik meer het idee dat ik DOOM speelde dan HL.

Ik zie het dan ook als een leuke uitbreiding voor hen die niet genoeg kunnen krijgen (3.5*) en niet als een uniek en sterk spel.

avatar van Deftones_JP
Oppossing force was er ook eerder dan Blue Shift dus dan heb je sowieso de verkeerde volgorde gespeeld. Blue shift heb ik eigenlijk nooit gespeeld. Was toch ook een beetje meer van hetzelfde?

Blue Shift biedt totaal niets nieuws maar is nog wel leuk om te spelen. Opposing Force is ook lekker lang, Blue Shift heb je in een uurtje of 4 wel uitgespeeld.

avatar van davidov
Hmm verdikkeme, idd blue shift is echt nieuwer.

Ok so I got mixed up a little.... toch vond ik blue shift leuker, leek meer op het origineel en was minder bizar. Oposing force was wel meer een game die op zichzelf stond, maar de gameplay en levels vond ik minder. Zelfs nu ik jullie reacties lees heb ik meer jeuk om weer eens blue shift te spelen dan oposing force.... misschien is er gewoon iets mis met me

avatar van Deftones_JP
kan wel maar misschien moet ik blue shift ook nog een keer gaan spelen. Ik ben een te grote fan om die shit niet gespeeld te hebben eigenlijk. Maar om nou heel halflife weer eens aan te gaan slingeren...... Misschien ooit eens. Volgen jullie die Halflife 1 mod ook trouwens? Die heel deel 1 in echt HL2 graphics en vooral physics gaat maken?

Deftones_JP schreef:

Een beetje. Ik heb half life 1 source wel gedaan maar vond daar eigenlijk geen ruk aan... zag het grote voordeel ook niet. Zelfde spel maar in een andere engine. Echter vervolgens te weinig aan levels en dergelijke gedaan om ze ook de inrichting te geven die nu mogelijk was.

Die mod waarin ze half life 1 compleet opnieuw maken als het ware volg ik heel af en toe als er weer eens ergens een berichtje is. Als het uit komt wil ik het zeker spelen, maar volgens mij kan dat nog wel jaren duren

avatar van DoraRing
blue shift staat er nog niet op

En dat meld je hier omdat...?

Bovendien klopt het niet.

avatar van DoraRing
Ok foutje

avatar van WeZet
Prima game, een dijk van een uitbreiding! De mariniers waren altijd al een bijzondere, mysterieuze vijand. De game door de ogen van één van deze mannen ervaren was iets wat ik maar al te graag wilde, en het resultaat mag er zijn. Sporadisch komt de G-man ook nog even om het hoekje kijken...

Dat deze uitbreiding door Gearbox is gemaakt in plaats van Valve valt niet echt te merken. Prima game.

Dr. Salvador
Coole hoes!

avatar van The_CrY
Opposing Force is de ultieme uitbreiding op één der beste shooters ooit. Vooral de nieuwe wapens en nieuwe tegenstanders zijn erg leuk en het co-op gevoel is alleen maar leuk. En voeg daarbij toe de nieuwe multiplayer modus... leuk, leuk, leuk!

Nu nog wat bots want op het internet werkt het voor geen meter...

avatar van The_CrY
Hm, ik had het allemaal al gezegd, zo'n zes jaar geleden. Inderdaad, Opposing Force is misschien wel een van de beste uitbreidingen die ik ooit gespeeld heb. Een gloednieuwe campagne van hetzelfde evenement, maar door de ogen van een marinier: Corporal Adrian Shephard. Mede door de manier waarop dit verhaal met die van het origineel wordt verwoven, inclusief de toevoeging van de nieuwe vijanden Race X, en de nieuwe, creatief gevonden wapens, is dit spel minstens zo plezierig te noemen als het basisspel - als niet plezieriger. Dat laatste kun je ook weer niet echt zeggen, omdat Opposing Force zonder het basisspel nooit bestaan had. Dit spel is pittiger dan het origineel, maar gelukkig ben je niet alleen. Door de levels zijn meerdere mariniers verspreid die je orders kan geven, wat een klein beetje strategie toevoegt.

Ga ik weer, maar de creativiteit die hier opvalt is precies wat HL2 een beetje mist, mijns inziens. De barnacle gun, bijvoorbeeld, had ik graag terug gezien. Hopelijk gaat het team van Black Mesa later verder met Opposing Force. Een mens mag hopen.

The_CrY schreef:
Nu nog wat bots want op het internet werkt het voor geen meter...
Werkt vandaag de dag beter, hoop ik?

Grovonion schreef:
Werkt vandaag de dag beter, hoop ik?

Heb het net even geprobeerd, had een heerlijke old school deathmatch server gevonden, dus inderdaad, het werkt fantastisch nu!