Killzone: Shadow Fall (2013)

PlayStation 4
single player / online

Ontwikkeld door Guerrilla

Dertig jaar nadat de Helghast hun thuisplaneet ontvlucht zijn, leven de vluchtelingen op de planeet Vekta. Het leek onmogelijk, maar door een enorme muur tussen de samenlevingen wonen ze nu naast hun menselijke verwanten. Maar de littekens van eeuwen oorlogvoering zullen niet snel vervagen. Lucas Kellan heeft gezworen de mensheid te verdedigen. Door zijn ogen zie je hoe hij oog in oog komt te staan met een mysterieuze en dodelijke Helghast: soldaat Echo. Door haar ontdek je een hele nieuwe kant van dit oude conflict en van jezelf.

avatar van jex
jex
Volgens mij komt deze toch echt wel in 2013 en dan wel 29/11/2013. Heb hem gepre-ordered,

Even wat gameplay gekeken. Ziet er wel leuk uit maar we krijgen dus weer een rood kruisje als we iets raken. Voor mij een reden om hier niet aan te beginnen, ik baal daar gewoon van. Die trends die ze allemaal van elkaar afkijken en niet alles hoeft voorgekauwd te worden.

Ik ben en blijf van een meer pure beleving, zo min mogelijk fratsen.

Was trouwens sowieso al nooit een fan van deze reeks, maar dat wat ik noemde zagen we dus ook bij GTA 5 en dat vond ik eigenlijk best moeilijk te verkroppen.

Dat je het niet eens uit kan zetten ook, alsof iedereen daar blij mee is, of is dat ook zo.

Ben ik de laatst overgebleven purist.

Ze kreunen trouwens ook nog steeds alsof ze een filmpje opnemen.

En dan ziet het er toch naar uit dat ik deze ga spelen.

Of beter gezegd het staat eigenlijk vast.

Kreeg vandaag telefoon van een bekende computerspelletjes keten dat de PS4 bundel met deze erbij deze week al leverbaar is, anders is het toch echt wachten tot ergens volgend jaar.

Sta er nog steeds niet echt om te springen maar het betekent wel PS4 dit weekend dus waarom niet.

Ok, best een hele aardige shooter tot nu toe. Guns klinken vet en het voelt vet aan. Ook is het grafisch natuurlijk uiterst hoogstaand met eindelijk wat meer kleurrijke omgevingen voor deze serie. Denk sowieso wel het beste deel uit de serie, waar ik nooit echt fan van was.

Nog steeds niet maar als launch titel is het toch wel redelijk moet ik zeggen.

Denk persoonlijk dat ik hier beter mee af ben dan een Call of Duty.

avatar van threeohthree
Nu was Killzone 3 natuurlijk ook al erg vooruitstrevend, en bovendien erg kleurrijk voor een shooter. Met name de Jungle was echt prachtig, maar Shadow Fall op de PS4 doet daar inderdaad een flinke schep bovenop.

Het eerste uur is echt overdonderend op de Next-Gen, en geeft duidelijk de potentie weer van de nieuwe console. Prachtige stad, met watervallen, maar ook de nagenoeg perfect gevormde verlatenheid met schaduwen, zon, en felgroene bomen zijn werkelijk prachtig. Qua kleur en opzet lijkt het best wat op TLOU, maar Guerilla doet er duidelijk een flinke schep bovenop.

Voor mij dan ook een knallende afsluiter van het fantaste gamejaar 2013. Een titel die zeker niet zal ontbreken op mijn eigenlijk al fantastische eindjaarslijst.

Leuke Pietje Bell verwijzing.

De zwarte hand.

Die rode markering blijkt overigens in de praktijk nog best mee te vallen. Het is hier niet zo opzichtig oftewel storend uitgevoerd als bij een GTA 5 of The Darkness 2 waar ik dit fenomeen voor het eerst aantrof.

Best een lekkere shooter. Vrij eentonige knalfestijn setting zoals we die wel kennen. Kan zo in het rijtje bij de CoD's van deze wereld. Ik merk wel dat het op zich niet mijn favoriete game ervaring is maar zo als launch titel met moddervette graphics kan het er wel mee door, of had ik dat al gezegd.

Ze zijn trouwens ook niet zo luidruchtig als ik voorheen dacht, die Helgastjes. Kreeg die indruk uit de trailer en weet nog dat ze bij Killzone 2 best lawaai konden maken af en toe, niet dat het verder überhaupt had uitgemaakt.

Al met al was mijn aanvankelijke reactie een beetje loos, ken gebeuren.

En wie had ooit gedacht dat ik deze game een kleine tien dagen later gewoon zou zitten te spelen, raar hoe dingen kunnen lopen af en toe.

Ze hebben overigens best een hele interessante science fiction lore weten te creëren. En ook het ontwerp van de omgevingen mag er deze keer zoals bekend zeker zijn. Ik ga om die reden zelf eigenlijk best denken dat het ergens wel zonde is dat allemaal altijd in zo'n eenzijdige shooter vorm te verpakken. Oftewel, het lijkt mij best interessant als deze serie genre gewijs eens iets van een uitbreiding of verfrissing zou ondergaan. Er moet meer mogelijk zijn met die wereld en ik sta daar zeker voor open.

Vooral bij de New Helghan gedeeltes zou een meer Deus Ex achtig adventure ding zeker niet misstaan.

En dan misschien zelfs een game waar je de rol aanneemt van een Helghast.

Wie weet.

We zullen zien wat deze Hollandse jongens nog voor ons in petto hebben.

Als eentonige shooter vind ik het in ieder geval zoals ik al zei bijna zonde van de omgeving worden, ik krijg er ook niet echt een feeling mee als het nooit als meer fungeert dan gewoon een decor voor knallen.

Een genre wat zich meer leent voor exploratie geeft mij meestal meer de gelegenheid om in een wereld op te gaan, zou tof zijn als ze zoiets ooit aan zouden durven. Het leent zich er duidelijk meer dan uitstekend voor in ieder geval.

Of anders gewoon een nieuwe Deus Ex.

Zou ook wel leuk zijn.

avatar van Evil Eye
Eens, het verhaal en de setting van Killzone is inmiddels bijna te goed en te interessant geworden voor een simpele shoot-em-up. Een game in een heel ander genre zou zeker zeer welkom zijn! Bij elke Killzone die ik speel vind ik het telkens weer een beetje teleurstellend dat er niet dieper in de wereld en het verhaal gegaan wordt. Ik zou bijvoorbeeld zeker graag meer willen zien van de Helghast cultuur, de achtergronden, etc. Zo is de Killzone wereld ook zeer geschikt voor bijv. films en boeken lijkt mij.

Ik kan zo wel vette shit bedenken. Een game waar je als Helghast speelt die op een of andere manier ook nog eens vrij nauw is betrokken bij de regering en Visari's, zodat je dat ook eens van dichtbij kan zien.

Ben benieuwd hoe de jongens hier zelf eigenlijk over denken en wat ze dus in de toekomst allemaal nog van plan zijn met deze in wezen zeer potentiële serie.

Gisteren deze eens uitgespeeld.

Grafisch is het een topspel, een mooie introductie van de PS4. Als shooter vond ik het verder ook vrij aardig allemaal. De wapens zijn prima en het schieten voelt ook gewoon goed. Wat ik onbegrijpelijk vind is dat de game soms ineens overgaat van vette shooter naar flauwe puzzelachtige elementjes. Boring! Had de game niet nodig.

Verder is de game vrij pittig (ik speelde op normal). Opzich geen moeite met een beetje uitdaging, maar soms was het naar mijn idee gewoon even niet duidelijk waar je heen moest, wat je moest doen etc. Ook kwam ik wel eens vast te zitten door een ongelukkig save-moment. Sowieso heeft de game een hopeloos gedateerd save-systeem.

Kortom: prima game ter introductie van de PS4, maar verder niet al te boeiend en de niveauverschillen in de game zijn te groot. Maar speel je dan eenmaal die vette shootout in een mooi chapter... Dan is het toch ook best wel weer vet allemaal.

P.s. ik miste soms een coversysteem.

Deze ook maar eens uitgespeeld.

Toch wel een redelijk vermakelijke ride hier en daar. Zeker naar het einde toe kende het een paar spannende momenten, en voor een launch titel sowieso behoorlijk degelijk allemaal.

Maar zoals ik al eerder aangaf niet echt mijn favoriete genre op deze manier en zie ik liever iets met wat meer diepgang verschijnen.

Singeplayer was oké, kwamen voor mij persoonlijk een paar pittige stukken in, vooral naar het einde toe.

Multiplayer vind ik niks aan, is totaal niet mijn ding, maar daar heb ik hem niet voor gekocht.

*3 !

avatar van TonyTHorror
Beter dan verwacht. Kan me voorstellen dat het er bij de launch van de PS4 (waar Guerilla altijd slim bij aanwezig is) er best indrukwekkend uitzag. Daar blijft ruim 4 jaar later weinig van over. Het is nogal cluttered en regelmatig onduidelijk waar je heen moet - het type shooter waarbij je maar steeds je waypoint moet gebruiken om ergens te komen. Toch blijft er genoeg overeind; prachtige lichts-effecten en een fijne impact van de kogels maken het een bovengemiddeld goede run & gun shooter met een clichématig sciencefiction jasje, maar dat past er ook wel bij.

SeptuSword
Met gemak 1 van de slechtste games die ik ooit heb gespeeld. Alles wat zo goed was aan deel 3 zie je hier niet terug. Wat een slecht, onovertuigend verhaal, vol met plotgaten. Alsof een boek van 500 bladzijden is samengevat op 1 papiertje. Grafisch fantastisch maar dat kan mij gestolen worden als het zo slap is als een whisky met ijs.

De game voelt als een lange demo. Ieder level is leeg, dialogen zijn schaars, muziek voelt af en toe niet op zijn plek. Er is geen moment dat ik in de game gezogen werd. Wie is de vader van Maya Visari? Wat was het doeeeeeeeeeeeeel.

Ik heb hem besteld dit word mijn eerste Killzone (is het nog steeds een Nederlands bedrijf?)
Mijn lat licht dus laag en dan kan het alleen maar meevallen toch?.

avatar van hitman47
Banjo schreef:
Mijn lat licht dus laag en dan kan het alleen maar meevallen toch?.
Dat is goed dat je de lat laag hebt gelegd voor deze Killzone, want het is veruit de minste van de serie.