Verhaal is inderdaad nooit het sterkste punt geweest in de Atelier reeks. Veel verder dan 'onervaren alchemist leert de kneepjes van het vak' komt het eigenlijk nooit. Nooit echt een probleem mee gehad, zit gelukkig wel wat comic relief in zo nu en dan. En eigenlijk draait de gehele game om synthesis. Het helpt overigens wel wanneer je Atelier Ayesha hebt gespeeld - de eerste game in de Dusk reeks. Veel personages uit die game keren terug (Wilbell, Nio, Marion, Linca), met hier en daar wat subtiele referenties. Geeft de characters toch net wat meer kleur.
Het battle system springt er ook niet uit in de serie. Al is het sinds Rorona al wel hier en daar op de schop genomen. Support characters en (double) draw zijn bijvoorbeeld nieuw in de game. Maar ook het battle system rust volledig op synthesis. Zo zijn je stats en armor eigenlijk verwaarloosbaar. En draait het bij de echte uitdagende bossfights (met name enkele subbosses aan het einde van de game) om je item traits. Zonder bepaalde items en traits gaat het ontzettend lastig worden om bepaalde vijanden te verslaan, of je nu aan level 50 of level 70 zit.
Het grootste minpunt vond ik dat de game veel te royaal is qua tijd. Voorgaande games leerde je om je tijd optimaal te benutten. Maar hier had ik veelal tijd te over, en dat was met name in de latere assignments vervelend, waarbij je min of meer zit te wachten op subevents. De assignments zijn in het begin ook vaak meer van hetzelfde - enkel de laatste assignment vergt wel wat extra inspanning.
De hele game staat of valt i.m.o. of synthesis je kan bekoren. Als je er plezier uit haalt om te experimenten met item traits en effects, dan ga je gegarandeerd plezier halen uit de gehele reeks. Zo niet, dan kan ik je ook de voorgaande spellen uit de reeks niet echt aanraden. Syntehesis in Escha & Logy is toch echt wel één van de betere sinds Rorona, met de introductie van element points. Een heel gepuzzel soms met verschillende combinaties om het maximale eruit te halen, en om aan het max property level te geraken.
Waarom ze overigens twee speelbare chars in de game hebben gestopt ontgaat me echter nog altijd. De subevents zijn volgens mij hetzelfde - en wanneer je de gehele game met één character hebt doorlopen zie ik niet in waarom je het nog eens over zou willen doen met de ander. Maar dit lijkt nu wel standaard te gaan worden; Shallie ook weer twee chars.