Atelier Escha & Logy (2013)

Alternatieve titels: Atelier Escha & Logy: The Alchemists of the Dusk Sky | Atelier Escha & Logy: Tasogare no Sora no Renkinjutsushi | Atelier Escha and Logy: Alchemists of the Dusk Sky DX

PlayStation 3 / PlayStation Vita / PlayStation 4

Ontwikkeld door Gust
Uitgegeven door Koei

De vijftien jaar jonge Escha Malier heeft via haar moeder de basisvaardigheden van alchemie geleerd. De meeste kennis heeft ze echter zichzelf bijgebracht, door veel te oefenen en te experimenteren. De achttien-jarige Logix Ficsario beheerst de kunst van het schermen, en heeft met alchemie zijn eigen zwaard gecreëerd. Voor het eerst in de serie kun je kiezen uit één van beide karakters om het verhaal mee te doorlopen. De gebeurtenissen in het spel veranderen naargelang je keuze. Het aantal party-leden wordt verhoogd van drie naar zes, waarbij je steeds drie leden kunt inzetten en tijdens het gevecht kunt wisselen.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Nog maar pas aan begonnen, maar toch goed om te zien dat Gust eindelijk het achterop hinkende battle system wat op de schop heeft genomen. Kan nu voor het eerst (sinds Rorona - voorgaande games niet gespeeld) meerdere party members meenemen als support characters, en je eigen weapons en armor upgraden met een soortgelijk systeem als item synthesis (was in Ayesha al helemaal geen sprake van). Auto restock van battle items is ook erg prettig, zodat je vooraf niet dagen kwijt bent aan het maken van bommen en healing items.

De game is overigens qua tijd wel wat coulanter dan zijn voorgangers. Nu je binnen een bepaald gebied ook nog eens vrij tussen locaties kunt reizen.

Ford KAduuk
Mijn eerste Atelier game is dit en ik heb er ietwat gemengde gevoelens over. De game bestaat uit turn-based gevechten gecombineerd met een crafting systeem. Zo moet je allerlei opdrachten vervullen tijdens je werk (monsters verslaan, ingrediënten verzamelen, bepaalde spullen fabriceren etc.)

De opdrachten worden mij al snel wat te routineus, want veel variatie zit er niet in. Wel is het craften goed uitgewerkt, omdat je moet letten op welke effecten je meegeeft aan de items die je maakt. De battles zijn redelijk vermakelijk. Zo kun je iemand die word aangevallen verdedigen met een ander personage, zodat hij of zij de klap opvangt. Verder is het vechtsysteem behoorlijk standaard, al werkt het allemaal prima. Grootste probleem wat Escha & Logy voor mij heeft is dat het verhaal niet weet te boeien. De gebeurtenissen zijn veelal saai en er gebeurt maar weinig binnen de wereld. Ook de voice-acting word wat spaarzaam gebruikt, waardoor de personages niet altijd tot leven weten te komen. Dat had wel wat beter gekund.

De tijdlimiet die je hebt om opdrachten af te ronden is niet heel streng, dus dat stoorde me gelukkig niet. Vooral als je onderzoek steekt in het onderdeel 'reizen', dan heb je tijd zat om de World Map te verkennen.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Verhaal is inderdaad nooit het sterkste punt geweest in de Atelier reeks. Veel verder dan 'onervaren alchemist leert de kneepjes van het vak' komt het eigenlijk nooit. Nooit echt een probleem mee gehad, zit gelukkig wel wat comic relief in zo nu en dan. En eigenlijk draait de gehele game om synthesis. Het helpt overigens wel wanneer je Atelier Ayesha hebt gespeeld - de eerste game in de Dusk reeks. Veel personages uit die game keren terug (Wilbell, Nio, Marion, Linca), met hier en daar wat subtiele referenties. Geeft de characters toch net wat meer kleur.

Het battle system springt er ook niet uit in de serie. Al is het sinds Rorona al wel hier en daar op de schop genomen. Support characters en (double) draw zijn bijvoorbeeld nieuw in de game. Maar ook het battle system rust volledig op synthesis. Zo zijn je stats en armor eigenlijk verwaarloosbaar. En draait het bij de echte uitdagende bossfights (met name enkele subbosses aan het einde van de game) om je item traits. Zonder bepaalde items en traits gaat het ontzettend lastig worden om bepaalde vijanden te verslaan, of je nu aan level 50 of level 70 zit.

Het grootste minpunt vond ik dat de game veel te royaal is qua tijd. Voorgaande games leerde je om je tijd optimaal te benutten. Maar hier had ik veelal tijd te over, en dat was met name in de latere assignments vervelend, waarbij je min of meer zit te wachten op subevents. De assignments zijn in het begin ook vaak meer van hetzelfde - enkel de laatste assignment vergt wel wat extra inspanning.

De hele game staat of valt i.m.o. of synthesis je kan bekoren. Als je er plezier uit haalt om te experimenten met item traits en effects, dan ga je gegarandeerd plezier halen uit de gehele reeks. Zo niet, dan kan ik je ook de voorgaande spellen uit de reeks niet echt aanraden. Syntehesis in Escha & Logy is toch echt wel één van de betere sinds Rorona, met de introductie van element points. Een heel gepuzzel soms met verschillende combinaties om het maximale eruit te halen, en om aan het max property level te geraken.

Waarom ze overigens twee speelbare chars in de game hebben gestopt ontgaat me echter nog altijd. De subevents zijn volgens mij hetzelfde - en wanneer je de gehele game met één character hebt doorlopen zie ik niet in waarom je het nog eens over zou willen doen met de ander. Maar dit lijkt nu wel standaard te gaan worden; Shallie ook weer twee chars.