Tomb Raider (1996)

Alternatieve titels: Tomb Raiders | Tomb Raider I

PC / PlayStation / Sega Saturn / Mobile / N-Gage / PlayStation Portable / PlayStation 3 / PlayStation Vita

Ontwikkeld door Core
Uitgegeven door Eidos, Victor, SoftKey, Sony en Crystal Dynamics

Archeologe Lara Croft woordt ingehuurd door Jacqueline Natla, CEO van "Natla Technologies", om van een geheimzinnig artefact de plaats te bepalen, welke begraven ligt in een Peruviaanse tombe. Wanneer Lara het artefact vindt, realiseert ze zich dat slechts het een deel is van iets veel groters: Scion, een overblijfsel van het verloren continent Atlantis.

avatar van Hannibal
Tomb Raider; dit is het spel wat in het langst aaneengesloten heb gespeeld omdat ik er gewoon niet mee KON stoppen. Af en toe een kleine eet- drink- en plaspauze en ik ging weer verder. Een compleet etmaal zat ik met dit spel in een andere wereld en leefde even niet op de aarde. Dit spel was destijds zo ongelofelijk vernieuwend, dat ik de indruk had dat het niet beter kon. Nu weet ik wel beter natuurlijk, maar dit spel blijft voor mij zeer speciaal, en nu ben ik met de 'remake' bezig, en het is dat ikzelf ook tien jaar ouder ben geworden, anders zou de pizzaboer weer moeten uitrukken om mij van nieuwe energie te voorzien.

Hele leuke action adventure. Redelijk moeilijk ook, heb me af en toe suf gepuzzelt. Ook best origineel toen, volgens mij. Zeker ook omdat er (pardon my French) een lekker wijf in de hoofdrol is en geen brede kerel. Leuk knal en puzzelwerk in ieder geval en wat platform gespring (wat wel eens frustrerend kan zijn). Ik herinner me dat er af en toe wel wat grafische problemen waren, muren die door muren heen gingen en dergelijke, maar dat kon de pret niet echt bederven.

1,5
neo (crew)
De Tomb Raider reeks staat bij mij niet hoog in het vaandel. Grootste minpunten bij deel 1( en & 3 die ik verder enkel ken) zijn de blokkerige graphics en tergend irritante camerastandpunten. Op zich was het een zeer leuk concept toendertijd, maar helaas bedierven die minpunten het nogal. 2.5 sterren

Nostalgie! Alweer dik 10 jaar oud zie ik, maar het heeft zijn glans nog niet verloren.

Lara Croft blijft al 10 jaar de babe uit gamesland en terecht! Ze straalt wat uit. Een pittig ding, leuk koppie en ze is gewoon stoer.
Maar goed, ze is maar een verzinsel, je speelt TR natuurlijk vooral om de game. En die was gewoon goed. Klimmen, springen, schieten, rennen...je kon het en alles wat prima uitgewerkt. Ik vond het althans erg leuk. Weinig games hebben deze game kunnen evenaren in sfeer en klasse. Misschien Tomb Raider 2...

avatar van thoyouknow1980
Geweldige avonturen game.
Nog altijd koester ik warme herinneringen aan deze eerste Tomb Raider
De atmosfeer,de zeldzame vijanden,helemaal alleen op avontuur,daar is deze game meester in.
Zeer goed level design,en leuke game play maken het feest compleet

avatar van Duke Nukem
Tomb Raider was het spel waarvoor ik jaren geleden mijn eerste PlayStation heb gekocht, nadat ik een reclamefilmpje op tv had gezien. Een spel waarbij je in een 3D omgeving helemaal vrij kon rondlopen, springen, klimmen, schieten en puzzels oplossen. Raiders of the Lost Ark in spelvorm zeg maar, zij het met een vrouwelijke protagonist. Geweldig!

De graphics zijn nu natuurlijk enorm verouderd, maar daar kun je het spel niet op beoordelen. Voor die tijd was dit een enorme prestatie! Ook de muziek is heel sfeervol. En als kleine jongen vond ik de kreetjes en zuchtjes van Lara Croft erg leuk. Ik liet haar dan ook regelmatig tegen een muur aanlopen. "Ouch!," zei ze dan.

Net als met zovele games uit die tijd, had je wel veel geduld nodig. Soms zat ik wekenlang vast in een level. Een online playthrough of een papieren gids was dan wel aangewezen. Ik heb later ook de remake Tomb Raider Anniversary op de PS2 gespeeld. Het ziet er beter uit en is daardoor beter speelbaar, maar je mist toch een beetje die enge, beklemmende sfeer uit het originele spel.