Tomb Raider (1996)
Alternatieve titels: Tomb Raiders | Tomb Raider I
PC / PlayStation / Sega Saturn / Mobile / N-Gage / PlayStation Portable / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Evercade VS / Evercade EXP
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Core
Uitgegeven door Eidos, Victor, SoftKey, Sony en Crystal Dynamics
Archeologe Lara Croft woordt ingehuurd door Jacqueline Natla, CEO van "Natla Technologies", om van een geheimzinnig artefact de plaats te bepalen, welke begraven ligt in een Peruviaanse tombe. Wanneer Lara het artefact vindt, realiseert ze zich dat slechts het een deel is van iets veel groters: Scion, een overblijfsel van het verloren continent Atlantis.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=VkD8x9aItCs
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
4*
voor die tijd was het een topper!
3*
Ik herinner me dat er af en toe wel wat grafische problemen waren, muren die door muren heen gingen en dergelijke.
Soms kon je zelfs als je tegen een muur aan ging staan en de camera bijdraaide gewoon zien wat er aan de andere kant van de muur was.
Na een paar uurtjes van Carmageddon spelen hadden we het wel gezien (en ergerden we ons kapot aan de lange laadperiodes) en besloten we maar Tomb Raider te proberen. Gevolg was dat we weken lang aan de PC gekluisterd waren om dit fantastische spel uit te spelen. En Carmageddon amper nog aangeraakt hebben.
5 sterren.
3*
Geen game wist meer te tippen aan de eerste van de serie. Tomb Raider Legends probeerde het recent nog en kwam aardig in de buurt maar de nostalgische sfeer, de vernieuwende gameplay en andere factoren die deze game destijds zo goed maakte zijn blijkbaar vervlogen in tijd. Of deze Tomb Raider nog echter zo plezierig blijft om nu nog te spelen betwijfel ik sterk, maar het is zeker een goede game om op terug te kijken in de historie van videospelletjes. Ik houd mijn stem dan ook op een solide 4*, want nostalgie sterft niet.
3,5*
Dat was toen echt een topper. Als de PC aanstond was het bijna heletijd Tomb Raider. (Niet alleen ik natuurlijk, heel het gezin speelde het.)
Ikzelf vond het eigenlijk niet zo leuk. Veel te moeilijk voor een 6 jarige. Daarom dat ik ook cheats gebruikte om door te gaan naar het laatste level, een gevecht tegen een of andere dikke trol.
Geweldig level, die me uiteindelijk gelukt is. (Over de rest van het spel zwijgen we maar... *shame*)
De Graphics vond ik destijds ook geweldig, maar toen ik het een maand geleden ongeveer opnieuw wou spelen, ergerde ik me eraan. Ik kon gewoon niet blijven kijken op dat scherm omdat ik de Graphics niet mooi genoeg vond.
Misschien speel ik de remake nog wel eens, zonder cheats uiteraard.
Stemmen doe ik hier niet, aangezien ik het spel nooit helemaal (eerlijk) heb uitgespeeld.
ik vond het echt een goed spel, zoiets had ik nog nooit gespeeld. Alleen werd het na verloop van tijd wel wat saai....
4*
Vroeger toen ik nog tijd had om te gamen gingen er flink wat uren doorheen met dit spel. Topgame!
de oude game dus , zeer leuke aventuur / puzzelgame!
voor die tijd was het een topper!
3*
Vind het eigenlijk altijd nog wel een goede game.
Goeie game en voor mij 4 Sterren waard !
Hele leuke action adventure. Redelijk moeilijk ook, heb me af en toe suf gepuzzelt. Ook best origineel toen, volgens mij. Zeker ook omdat er (pardon my French) een lekker wijf in de hoofdrol is en geen brede kerel. Leuk knal en puzzelwerk in ieder geval en wat platform gespring (wat wel eens frustrerend kan zijn). Ik herinner me dat er af en toe wel wat grafische problemen waren, muren die door muren heen gingen en dergelijke, maar dat kon de pret niet echt bederven.
Inderdaad. Grafisch was het ook niet bepaald hoogstaand (alles erg punterig), maar voor de rest wel uniek in zijn soort die er zo uit zag toentertijd. Vele uren aan besteed.
3,5*
Soms kon je zelfs als je tegen een muur aan ging staan en de camera bijdraaide gewoon zien wat er aan de andere kant van de muur was.
Soms kon je, als je maar hard genoeg in een hoekje doorsprong, in een kamertje belanden zonder een deur te openen. Die 'onbereikbare' medipack die in het St. Midas level op die witte pilaar ligt kan je ook pakken door middel van een bug. Als je in het uiterste hoekje staat te springen kom je vanzelf bovenop de pilaar te staan!
Al met al is dit een absolute klassieker in de gamerswereld.
5.
vroeger speelde ik dit altijd. Moest op een plek tegen een tijger vechten!
Dat was Tomb Raider II waar je in het begin bij de Chinese muur begon. Onderin die grot verscheen inderdaad een tijger. En op mysterieuze wijze kwam er nog eentje tevoorschijn wanneer je wat hoger in het level was gekomen. Dat spawnen zie ik de tijgers in de dierentuin nog niet doen. En gelukkig maar voor de bezoekers.
het legendarische Tomb Raider 1 uit 1996 die m'n zus helemaal grijs heeft gespeeld. Van de donkere gewelven in Caves en City of Vilcabamba tot de griekse mythologie in Palace Midas en Colosseum. De eerste vijanden die je tegen kwam...de vleermuisjes. Daarna de wolven, een enkele beer en zelfs raptors en een heuze T-Rex in The Lost Valley. De sfeer in TR was dreigend en de settings zowel indrukwekkend als sinister.
Juist de hoeveelheid indoor-levels maakte dit deel zo beklemmend qua sfeer. De later delen in de serie kregen meer buiten-levels..wat natuurlijk minder impact heeft aangezien het "middle of nowhere" gevoel veel minder is als bij TR 1. TR: Legend was weer back-to-basic...alleen wat te kort naar m'n zin. De soundtrack was mooi maar iets te paradijs-achtig. De muziek van TR 1 was meer mysterieus en dreigender..het deed meer met je. Met gregoriaanse mannenkoren, harpen en andere instrumenten was de muziek mooi en creepy tegelijk.
De allereerste Tomb Raider game, waar m'n zus gek van was, vind ik persoonlijk nog steeds één van de allerbeste games ooit. nog nooit speelde ik een spel waar de atmosfeer zo sterk aanwezig was. het gevoel dat je opgesloten zat in gigantische gewelven, begroeide tempels en koude grotten. het gevoel dat er om elke hoek wel een dier of ander gedrocht klaar stond om je te bespringen. de sfeer in de allereerste Tomb Raider was erg mooi en tegelijkertijd beklemmend.
wie weet nog dat hij voor het eerst de vleermuizen tegen kwam in "Caves". flap, flap, flap..skriet! en daar lagen ze dan. of het moest opnemen tegen een uit de kluiten gewassen T-Rex in "The Lost Valley". ook de locaties waren werkelijk prachtig en bovenal groot uitgewerkt. bijvoorbeeld het reusachtige level "Palace Midas" met daaronder het ookal grote level "The Cistern", oftewel het water resservoir van koning Midas.
niets dan lof voor deze game. natuurlijk had ook Tomb Raider zo z'n mankementen. de camera die af en toe nogal dwars deed, Lara die niet sprong terwijl je wel op de spring-knop drukt, en vijanden en andere voorwerpen die door muren heen staken alsof het niets was. ondanks deze schoonheidsfoutjes blijft Tomb Raider voor mij een mooie ervaring. de daarop volgende delen konden mij helaas minder bekoren. de sfeer werd anders..
waar je in Tomb Raider nog dat echte middle-of-nowhere gevoel had, daar ontbrak dat in Tomb Raider II en III. het probleem was dat je in deze delen steeds meer outdoor levels kreeg waardoor de sterke atmosfeer van deel 1 ontbrak. ook kwamen er steeds meer menselijke tegenstanders in wat ook grotendeels de magie van het eerste deel weg haalde. zelfs in de jungle levels van Tomb Raider III had ik niet meer dat zelfde Tomb Raider gevoel.
Mooi spel. Een 5!